❤️IKM Uke 22 ❤️

Fikk akkurat skikkelig rie av mensensmerter som vara ei lita stund. Og urinen lukter skikkelig søtlig/antibiotikalignende, det gjorde det også rundt samme DPO som forrige gang jeg ble gravid. En farlig forhåpning som utspiller seg :nailbiting:
Synes det er så fascinerende med hvordan alle opplever tegn til mulig graviditet så tidlig. Lurer på om jeg vil merke noe.

Synes det er så fascinerende med hvordan alle opplever tegn til mulig graviditet så tidlig. Lurer på om jeg vil merke noe.
Ja, man skal jo i utgangspunktet ikke kunne merke noe, egget har ikke festa seg engang :hilarious: Det er mest sannsynlig helt tilfeldig og jeg som overanalyserer!

Men det er jo flere antihistaminer som skal være trygge for gravide?
Ja, det er flere helt trygge for gravide. Men spørsmålet er om antihistaminer kan påvirke fruktbarheten ved eggløsning. Jeg har forstått det sånn at det er noe i antihistaminer som tørker ut slim i kroppen (ved feks. allergisk reaksjon), og det kan også gå utover eggløsningsslimet så det kan bli mindre optimalt for svømmerne å komme seg helt inn dit de skal. Men man skal aldri bruke ChatGPT fremfor legen hvis man lider av alvorlig allergi, så da må man selvsagt høre med legen sin.

Svar fra ChatGPT:

Ja – antihistaminer kan faktisk redusere kvaliteten og mengden av eggløsningsslim, og dermed potensielt gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Hvorfor?

• Fertilt eggløsningsslim (det stretchy, gjennomsiktige) består i stor grad av vann og er avhengig av østrogennivå og normal slimproduksjon i livmorhalsen.
  • Antihistaminer, spesielt de med tørkende effekt (som f.eks. cetirizin, loratadin, difenhydramin), virker ved å tørke ut slimhinner – og det inkluderer også livmorhalsen.
  • Det betyr at selv om du har eggløsning, kan fravær eller redusert mengde slim gjøre det vanskelig for sædcellene å komme seg frem.

Gjelder dette alle antihistaminer?

• Effekten varierer litt, men generelt gjelder det mest for 1. generasjons antihistaminer (som også gjør deg trøtt), og i noe mindre grad for nyere, 2. generasjons antihistaminer.
  • Likevel: Selv cetirizin (Zyrtec), loratadin (Clarityn), og fexofenadin (Allegra) kan ha en viss uttørkende effekt.

Hva kan du gjøre hvis du må bruke antihistaminer?

• Prøv å unngå dem rundt eggløsning hvis mulig.
    • Hold deg til lavest mulig dose.
    • Drikk godt med vann.
    • Sørg for samleier i dagene der slimet er på sitt beste.

Hva tenker dere om dette egentlig? Syns selv syklusen har blitt veldig uregelmessig den siste tiden, er det noe å bekymre seg for? :bored:

Vedlegg

• 1000036990.png
    1000036990.png
    173,3 KB · Visninger: 36
Ja, det er flere helt trygge for gravide. Men spørsmålet er om antihistaminer kan påvirke fruktbarheten ved eggløsning. Jeg har forstått det sånn at det er noe i antihistaminer som tørker ut slim i kroppen (ved feks. allergisk reaksjon), og det kan også gå utover eggløsningsslimet så det kan bli mindre optimalt for svømmerne å komme seg helt inn dit de skal. Men man skal aldri bruke ChatGPT fremfor legen hvis man lider av alvorlig allergi, så da må man selvsagt høre med legen sin.

Svar fra ChatGPT:

Ja – antihistaminer kan faktisk redusere kvaliteten og mengden av eggløsningsslim, og dermed potensielt gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Hvorfor?

• Fertilt eggløsningsslim (det stretchy, gjennomsiktige) består i stor grad av vann og er avhengig av østrogennivå og normal slimproduksjon i livmorhalsen.
  • Antihistaminer, spesielt de med tørkende effekt (som f.eks. cetirizin, loratadin, difenhydramin), virker ved å tørke ut slimhinner – og det inkluderer også livmorhalsen.
  • Det betyr at selv om du har eggløsning, kan fravær eller redusert mengde slim gjøre det vanskelig for sædcellene å komme seg frem.

Gjelder dette alle antihistaminer?

• Effekten varierer litt, men generelt gjelder det mest for 1. generasjons antihistaminer (som også gjør deg trøtt), og i noe mindre grad for nyere, 2. generasjons antihistaminer.
  • Likevel: Selv cetirizin (Zyrtec), loratadin (Clarityn), og fexofenadin (Allegra) kan ha en viss uttørkende effekt.

Hva kan du gjøre hvis du må bruke antihistaminer?

• Prøv å unngå dem rundt eggløsning hvis mulig.
    • Hold deg til lavest mulig dose.
    • Drikk godt med vann.
    • Sørg for samleier i dagene der slimet er på sitt beste.
Føler jeg hadde en del av det slimet selv om jeg gikk på antihistaminer. Bruker Aerius som er 2. Generasjons antihistsmin da. Ser litt frem og tilbake i forhold til at det står noen steder at man ikke skal bruke Aerius og andre steder at den er trygg for gravide. Har droppet å ta den i 2 dager for sikkerhetsskyld nå haha.

Aiaiai alt man må tenke på.

Hva tenker dere om dette egentlig? Syns selv syklusen har blitt veldig uregelmessig den siste tiden, er det noe å bekymre seg for? :bored:
Min er også veldig uregelmessig. Det er helt normalt. Så lenge lutefasen din er lang nok, så hadde jeg ikke vært bekymret

En normal menstruasjonssyklus varer vanligvis mellom 21 og 35 dager, regnet fra første dag med menstruasjon til dagen før neste menstruasjon starter.
Detaljert oversikt:

Sykluslengde
Beskrivelse
21–25 dagerKort, men fortsatt innenfor normalen
26–30 dagerVanlig og mest typisk
31–35 dagerLang, men fortsatt regnet som normal

Viktige punkter:

• Sykluslengden kan variere fra måned til måned, men variasjon på opptil 7 dager regnes som normalt.
  • Eggløsning skjer som regel 14 dager før neste menstruasjon, uansett lengde på syklusen.
  • En regelmessig syklus (selv om den er 33 eller 24 dager) er ofte et tegn på at hormonene dine er i balanse.

Ja, vi blir sånn på vegne av deg vi også, flere av de andre her fikk tidlig EL denne gangen, jeg fikk senere, du har jo EL på klokkeslettet som regel, men kan du ikke fremskynde litt? :angelic:
Jeg har liksom alltid vært først ute i IKM grupper, nå er jeg plutselig en av de siste.. :hilarious:
Er ikke rart man blir utålmodig :laughing002

Skulle ønske jeg kunne.. Nå så er jeg nesten skkker på at jeg må vente helt til søndag! Heldigvis er det onsdag i dag :dance018

Gratulerer til de av dere som har ankommet DPO-land :) Selv venter jeg på EL, som kommer man/tirs :sorry:
Jeg venter også EL mandag. Forferdelig kjedelige dager frem til da... EL testene er fortsatt laaaangt ifra positive :shifty: men plutselig er dagen vår her! :woot:
Føler virkelig med dere… Er virkelig pyton å vente på EL.. :wtf:

Jaaa, i følge kalenderen min kommer ikke el før på lørdag, men er jo CD 15 nå, og lite utslag enda. Man håper jo den kommer tidligere :playful: her er min test
Ikke sant.. Min Hopper mellom 13 og 15. Er CD 11 i dag

Er det flere som merker at man tisser litt ekstra mye før eggløsning? Det er vist helt normalt, og jeg har gjort det så lenge jeg kan huske :hilarious:

Back
Topp