✮Skravletråden vår✮

Jeg må slutte å lese skrekkhistorier og om folk som mister spira. Blir jo livredd og mister evnen til å glede meg. Kan umulig være sunt..
Er der jeg å, går konstant å er redd til tider.
Nå har jeg begynt å ikke ta til meg slike historier æ heller glede meg over det jeg har å vet om min spire uten å tenke på hva som kan skje før det eventuelt skjer:happy:
Ikke lett hele tiden, men har blitt enklere å ikke være redd:D
 
Ferdig på jobb for i dag. Merker kvalmen kommer mer og mer nå. Må spise dobbelt så mye som jeg pleier bare for ikke å bli kvalm... Lurer på hvordan det blir videre. Håper å slippe sykemelding!

Måtte sette meg ned foran kassa på apoteket i dag fordi jeg trodde jeg skulle kaste opp/besvime. Hadde alkurat kjøpt jern-tabletter og spurt om de hadde graviditetsbok. Tror hun skjønte greia...
 
Måtte sette meg ned foran kassa på apoteket i dag fordi jeg trodde jeg skulle kaste opp/besvime. Hadde alkurat kjøpt jern-tabletter og spurt om de hadde graviditetsbok. Tror hun skjønte greia...

Haha. Uff ja. Går det litt for lenge mellom måltidene begynner jeg og brekke meg og bli svimmel også. Helt forferdelig den kvalmen.
 
Er der jeg å, går konstant å er redd til tider.
Nå har jeg begynt å ikke ta til meg slike historier æ heller glede meg over det jeg har å vet om min spire uten å tenke på hva som kan skje før det eventuelt skjer:happy:
Ikke lett hele tiden, men har blitt enklere å ikke være redd:D

Helt sikkert smart. Gleder meg til TUL og 12-ukers grensa, forhåpentligvis slapper jeg av da.
 
Jeg må slutte å lese skrekkhistorier og om folk som mister spira. Blir jo livredd og mister evnen til å glede meg. Kan umulig være sunt..
enig, man får litt feil syn, og uansett unødig bekymring, da man ikke kan gjøre noe fra eller til .. (bortsett fra de forhåndsregler jeg antar de fleste uansett tar). uansett har litt lyst til å sjekke om jeg kan få meg en ul om noen uker, kanskje når jeg er ca 7-8 uker ...
 
Når dere snakker om jern. Er det slik at man kam ta jern som gravid?
Med nr.1 fikk jeg det. Med nr.2 skulle man ikke ha, for det var ikke bra for babyen....men nå vet jeg ikke!
 
Når dere snakker om jern. Er det slik at man kam ta jern som gravid?
Med nr.1 fikk jeg det. Med nr.2 skulle man ikke ha, for det var ikke bra for babyen....men nå vet jeg ikke!

I gravid-boka jeg fikk på apoteket stod det at man trenger mer enn ellers - 18 mg og ikke 14 mg - men jeg har IKKE snakket med en lege altså. Man får jo jern fra mange matvarer, men jeg brukernå ta det til vanlig også siden jeg fort blir svimmel hvis ikke. Regner med at jeg får svar på om jeg bør ta tabletter etter første kontroll. Valgte de med minst dose per tablett da (14 mg) så det ikke skal bli altfor mye.
 
I gravid-boka jeg fikk på apoteket stod det at man trenger mer enn ellers - 18 mg og ikke 14 mg - men jeg har IKKE snakket med en lege altså. Man får jo jern fra mange matvarer, men jeg brukernå ta det til vanlig også siden jeg fort blir svimmel hvis ikke. Regner med at jeg får svar på om jeg bør ta tabletter etter første kontroll. Valgte de med minst dose per tablett da (14 mg) så det ikke skal bli altfor mye.
Fant denne: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/jern-og-svangerskap-4934.html
Synes virkelig det er seint de tar første kontroll nå. Føler det er mye man burde spurt om, enda det er nr.3! :rolleyes:
 
Når dere snakker om jern. Er det slik at man kam ta jern som gravid?
Med nr.1 fikk jeg det. Med nr.2 skulle man ikke ha, for det var ikke bra for babyen....men nå vet jeg ikke!
Man trenger vel ikke det så lenge man ikke har/får for lite jern? normalt sett får man nok jern via kosten. Noen ganger bruker man mer enn man får inn via kostholdet og da kan det være nødvendig med tilskudd. man sjekker jo blodprosenten på kontroller og får greie på det (trur jeg ..)
 
Man trenger vel ikke det så lenge man ikke har/får for lite jern? normalt sett får man nok jern via kosten. Noen ganger bruker man mer enn man får inn via kostholdet og da kan det være nødvendig med tilskudd. man sjekker jo blodprosenten på kontroller og får greie på det (trur jeg ..)
Ja det går på blodprosenten, men selv om den er lav fikk man ikke tilskudd i 2011, og ser at anbefalen er å ikke ta for det er ikke gunstig for babyen ser jeg. Var rimelig slapp og svimmel... Er mye som endres hvert år, så derfor jeg stusset. Kan man bestille den babyboka et sted? Er så lenge til kontroll!
 
Ja det går på blodprosenten, men selv om den er lav fikk man ikke tilskudd i 2011, og ser at anbefalen er å ikke ta for det er ikke gunstig for babyen ser jeg. Var rimelig slapp og svimmel... Er mye som endres hvert år, så derfor jeg stusset. Kan man bestille den babyboka et sted? Er så lenge til kontroll!
Man går litt ned i blodprosent, som er fysiologisk, fordi væske/blodvolumet øker mer som gravid, dvs man trenger ikke nødvendigvis tilskudd selv om blodprosenten faller litt, men går man ned for mye kan det skyldes jernmangel. grensen er annerledes om du er gravid/ikke-gravid ;)
 
Den artikkelen nevnte jernbehandling med 100mg-piller. Er jo ikke en "behandling" å ta 14mg-piller som en del av er sunt kosthold. (?!)

Ble en smule nervøs nå, men så blir jeg jo nervøs av alt for tiden, men fortsetter med pillene frem til kontrollen (og etter, med mindre jeg får beskjed om annet). Er som sagt plaget av svimmelhet til vanlig...

(Dette er bare hva jeg gjør da, og jeg håper ingen andre følger mitt eksempel uten å ha snakket med sin egen lege!)
 
Jeg har også hatt jernmangel siden jeg var sikkert 14 år, men lar vær å spise jern til jeg får sjekka verdiene mine hos legen. Tar bare folat og d-vitaminer nå. Det er jo sikkert ikke skadelig med så lite som 14mg, men jeg er førstegangs og litt småhysterisk. Damn you, google..
 
God kveld.
Jeg gruer meg til svar i morgen ang den første blodprøven... Tenk om den viser for lite... :confused013:confused1
 
Hvor kommer denne ulvehungeren fra?? 1,5 time etter middag spiste jeg én skolebolle, to ostesmørbrød og to skåler med kirsebærkompott, og det er enda plass til mer :O
 
Back
Topp