9 uker rapport
- Termin: 19. mai 2015
- På vei: 9 + 3
- Måned: 3. svangerskapsmåned
- Igjen til termin: 217
- Trimester: 1. trimester (18 dager til 12+0)
- Neste kontroll: Regelmessig oppfølging med væske og sjekk for ketoner i urin / innleggelser for oppvæsking
- Ultralyd: Neste uke
- Kjønn: Vet ikke
- Utålmodig: Ja, vil til neste UL og til en del av svangerskapet med forhåpentligvis mindre kvalme
- Nye innkjøp: Ingen nye innkjøp
- Utstyr så langt: Har strikket en del som prøver, og kjøpt et par små klesplagg tidligere, og har Besafe bilbelte for gravide, det hjelper når man er kvalm og bbhugme (gravidpute) for å ligge mer komfortabelt når jeg er dårlig. Går med sae band akupunktur bånd.
- Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
- Mage: Ikke vokst noe enda
- Vektendring: Ned 4 kg
- Melk i brystene: Nei
- Aktivitet i magen: Nei
- Tungt: Nei
- Kynnere: Nei
- Hodet festet: Nei
- Barnerom: Foreløpig et gjesterom, skal males og innredes når vi føler oss sikre på at det blir baby
- Matkick: Ingenting, bare mat som er greit å kaste opp, men får omtrent ikke i meg mat nå
- Plager: Estrem kvalme (hyperemesis gravidarum / HG). Kaster opp flere ganger daglig, og innimellom om natten og. Både på tom mage og etter måltider. Klarer nesten ikke å spise og ikke å drikke, kun en-to små slurker til måltider. Ptyalism gravidarum, ekstrem spyttproduksjon, og jeg kan ikke svelge for da kaster jeg opp, så jeg må spytte enten i tørkepapir eller i glass. Har egentlig strevd med spyttet i to uker, men trodde jeg bare var rar, så fant jeg ut at det er en tilstand.
Vanlig sammen med hyperemesis. Skikkelig ekkelt, og gir veldig tørre og såre lepper. Ikke så ømme pupper lenger.
- Humør: Veldig glad for å være gravid, men fryktelig sliten av den ekstreme kvalmen. Tørst.
- Sykehusbagen: Nei, eller bare den jeg har med på innleggelsene nå.
- Høygravid: Om 177 dager
- Tanker om fødselen: Forsøker å ikke tenke så detaljert på fødsel. Jeg har lyst til å føde i badekar. Jeg gleder meg veldig til vi skal bli foreldre og hilse på babyen for første gang. Jeg grugleder meg til fødselen foreløpig.
- Medisiner: Lutinus (vaginalt), oralt: Albyl-E og prednisolon, hender jeg kaster dem opp. Zofran (smeltetabletter) mot kvalme. Somac. Seponert Afipran og Phenergan i samråd med legene, da de ikke ga noen effekt.
- Tilskudd: Folat og multivitaminer, men det hender jeg kaster opp tablettene. Kalsium og Omega 3 tar jeg pause fra frem til jeg kaster mindre opp.