Å nei!!! Vektgrense på beltestol

Det er ikke farlig å la barnet sitte i beltestolen videre etter passerte 36 kg, da det er beltet som holder ungen på plass ikke stolen.
Pute er fortsatt anbefalt for store barn som klarer å sitte riktig og ikke sover i bil, men det som ikke er anbefalt er å sette korte og lette barn på pute, selv om de kan i følge vektgrensen. Barn er ikke lange nok til å få beltet riktig med pute før de er tidligst 5-6 år.
Det er litt uenighet om hva som er best av pute og beltestol for en unge på 7+ år, det kommer helt an på lengde, om barnet sovet i bilen, klarer å sitte skikkelig oppreist uten å lene seg mot vindu eller den andre veien, hvor beltet blir liggende på barnet osv, men begge deler er sikrere enn uten.
 
Noen ganger er det en fordel med små barn kjenner jeg. Åtteåringen min passer i stolen lenge enda.

Logikken tilsier stol til de vokser ut av den på høyden, ikke kilo. Det vil jo vel de nye isize stolene også legge opp til etterhvert tror jeg?
Og deretter pute til de er høye nok til selen uten, altså når de har vokst ut av stolen og skuldrene kræsjer i den hodebeskyttelsen på høyeste stille.
 
Noen ganger er det en fordel med små barn kjenner jeg. Åtteåringen min passer i stolen lenge enda.

Logikken tilsier stol til de vokser ut av den på høyden, ikke kilo. Det vil jo vel de nye isize stolene også legge opp til etterhvert tror jeg?
Og deretter pute til de er høye nok til selen uten, altså når de har vokst ut av stolen og skuldrene kræsjer i den hodebeskyttelsen på høyeste stille.
Ja noen ganger fordel med små barn....

Han veide 35.2 kg på morgenen i går, men det er snart 36 kg...

Men han har fortsatt plass i setet, så beholder det enn så lenge. Kan ta av ryggen på setet etterhvert og bruke det som pute.
 
Ja noen ganger fordel med små barn....

Han veide 35.2 kg på morgenen i går, men det er snart 36 kg...

Men han har fortsatt plass i setet, så beholder det enn så lenge. Kan ta av ryggen på setet etterhvert og bruke det som pute.

Min er liksom 124 cm og 22 kilo så han sitter der lenge enda.

Men planen din hørtes bra ut
 
Ja noen ganger fordel med små barn....

Han veide 35.2 kg på morgenen i går, men det er snart 36 kg...

Men han har fortsatt plass i setet, så beholder det enn så lenge. Kan ta av ryggen på setet etterhvert og bruke det som pute.

Min 5 åring er nesten like stor :eek: Det kan vi jo ikke noe for. Jeg er selv usikker på hvordan vi gjør det. Eventuelt kan ryggen fjernes på stolen her også.
 
Min er liksom 124 cm og 22 kilo så han sitter der lenge enda.

Men planen din hørtes bra ut

Jeg må bare spørre, hvor lenge tenker du han skal sitte i stol? Nå har jeg et stort barn (34kg og 146cm snart 9 år) så her har det aldri vært noe tema, men ser jo mange av barna i klassen hennes er mye mindre, som f.eks hennes bestevennine som er ca 115-120cm bare, hun sitter ikke i stol, har ikke sett noen andre i klassen sitte i stol heller, er det en aldersgrense jeg ikke har fått med meg? Ang når de kan sitte uten noe?
 
Jeg må bare spørre, hvor lenge tenker du han skal sitte i stol? Nå har jeg et stort barn (34kg og 146cm snart 9 år) så her har det aldri vært noe tema, men ser jo mange av barna i klassen hennes er mye mindre, som f.eks hennes bestevennine som er ca 115-120cm bare, hun sitter ikke i stol, har ikke sett noen andre i klassen sitte i stol heller, er det en aldersgrense jeg ikke har fått med meg? Ang når de kan sitte uten noe?
Det er jo anbefalt til minimum 135 eller 36 kg
Min satt til han car 140 cm, tenkte han skulle sitte til han var 150 men det ble ikke sånn av diverse årsaker.
 
Ja noen ganger fordel med små barn....

Han veide 35.2 kg på morgenen i går, men det er snart 36 kg...

Men han har fortsatt plass i setet, så beholder det enn så lenge. Kan ta av ryggen på setet etterhvert og bruke det som pute.
Jeg hadde også gjort det så lenge han passer i det
 
Det er jo anbefalt til minimum 135 eller 36 kg
Min satt til han car 140 cm, tenkte han skulle sitte til han var 150 men det ble ikke sånn av diverse årsaker.

Det vet jeg godt, men min vennine på 28 er jo 152 så skulle jo nesten sitti der enda hun da? :p hun nådde jo ikke den høyden før hu var tenåring heller. Derfor jeg spurte sara for hun forklarer at hun har et lite barn.
 
Det vet jeg godt, men min vennine på 28 er jo 152 så skulle jo nesten sitti der enda hun da? :p hun nådde jo ikke den høyden før hu var tenåring heller. Derfor jeg spurte sara for hun forklarer at hun har et lite barn.
Foeskjell på voksen og barn ;)
 
Mulig noen andre har spurt, men hvilken stol er det snakk om?
 
Jeg må bare spørre, hvor lenge tenker du han skal sitte i stol? Nå har jeg et stort barn (34kg og 146cm snart 9 år) så her har det aldri vært noe tema, men ser jo mange av barna i klassen hennes er mye mindre, som f.eks hennes bestevennine som er ca 115-120cm bare, hun sitter ikke i stol, har ikke sett noen andre i klassen sitte i stol heller, er det en aldersgrense jeg ikke har fått med meg? Ang når de kan sitte uten noe?

Det er ikke aldersgrense nei. Så han blir sittende i stol til han er tung eller lang nok

Mellomste på snart seks år, 112 cm og 17 kilo har også en lang tid igjen i stol.
 
Det er ikke aldersgrense nei. Så han blir sittende i stol til han er tung eller lang nok

Mellomste på snart seks år, 112 cm og 17 kilo har også en lang tid igjen i stol.

Ok. Bare lurte ettersom det faktisk finnes ungdomskoleelever som er under 150 høye. Så hvor går grensa? Alltid lurt på...
 
Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Svaret fra trygg trafikk:
cfdb6f18f2491c92b25eff57c1098873.jpg


Så de mener da at et barn som er under 135 ikke skal ha hverken sete eller pute og heller sitte rett i bilens sete og få beltet over ansiktet...

Her er svaret fra produsent av cybex:
6f36c06d71d5f597774270ebbe7e2056.jpg


De mener at barnet kan bruke setet så lenge det passer og at skuldrene ikke dytter borti nakkestøtten..


Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???
 
Ok. Bare lurte ettersom det faktisk finnes ungdomskoleelever som er under 150 høye. Så hvor går grensa? Alltid lurt på...
Det finnes voksne også under 150, men man passerer etterhvert 36 kilo og har da lov å sitte uten.

Dog, i dette tempo får jeg håpe mine vokser i lengden, for 36 kilo er neppe på barneskolen... (jeg tror det var i 6 klasse, nåværende 7. at jeg løy på meg to kilo og sa jeg var 30 etter at vi hadde helsesøster på besøk på skolen (jeg var altså veid til 28 men sa 30 til klassen ...hørtes bedre ut..) arvelig belastet.
 
Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Svaret fra trygg trafikk:
cfdb6f18f2491c92b25eff57c1098873.jpg


Så de mener da at et barn som er under 135 ikke skal ha hverken sete eller pute og heller sitte rett i bilens sete og få beltet over ansiktet...

Her er svaret fra produsent av cybex:
6f36c06d71d5f597774270ebbe7e2056.jpg


De mener at barnet kan bruke setet så lenge det passer og at skuldrene ikke dytter borti nakkestøtten..


Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???

Finnes det ingen måte å regulere selene på da? I bilen? Vi har ihvertfall det i vår bil så selene kam senkes, min 8 åring (ca35kg og 145høy) sitter med bilens seler og hun får ikke selene for høyt opp.

Ellers hadde jeg nok brukt setet til han passerte 135cm så brukt pute ;)
 
Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Svaret fra trygg trafikk:
cfdb6f18f2491c92b25eff57c1098873.jpg


Så de mener da at et barn som er under 135 ikke skal ha hverken sete eller pute og heller sitte rett i bilens sete og få beltet over ansiktet...

Her er svaret fra produsent av cybex:
6f36c06d71d5f597774270ebbe7e2056.jpg


De mener at barnet kan bruke setet så lenge det passer og at skuldrene ikke dytter borti nakkestøtten..


Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???

Produsenten. Ellers kan jo ikke ungen din egentlig sitte trygt i bil?
 
Det finnes voksne også under 150, men man passerer etterhvert 36 kilo og har da lov å sitte uten.

Dog, i dette tempo får jeg håpe mine vokser i lengden, for 36 kilo er neppe på barneskolen... (jeg tror det var i 6 klasse, nåværende 7. at jeg løy på meg to kilo og sa jeg var 30 etter at vi hadde helsesøster på besøk på skolen (jeg var altså veid til 28 men sa 30 til klassen ...hørtes bedre ut..) arvelig belastet.

Var det jeg tenkte og, min vennine er i dag 152 høy og veier 40kg mye muskler på den dama også så etter dagens regler skulle hun brukt sete til hun gikk ut av ungdomskolen :eek: var derfor jeg tenkte om det faktisk var en grense der kroppen/skjelettet er beregnet som såpass sterkt/voksent at de kan slutte med stol.
 
Back
Topp