Å nei!!! Vektgrense på beltestol

Vis vedlegget 214495

Barn skal bruke sete eller pute til de har passert minst 135cm.
Dette innlegget fra deg så jeg ikke i går.

Ja jeg leste også denne. Men så er han jo ikke 135 cm enda, og da anbefaler de jo ikke pute heller?
Rart at de skriver noe ett sted og noe annet et annet sted... For det jeg limte inn stod det at pute ikke var anbefalt...
 
Pute nå da være bedre enn ingenting? De må jo nå opp til beltet. Kan ikke skjønne at det skal være verre å sitte på pute enn uten. Sidebeskyttelse er det jo uansett ikke.
Ja pute er jo bedre enn ingenting. Men jeg synes ikke pute er bra nok heller når det ikke er sidebeskyttelse... Synes han er for liten til å ikke ha den beskyttelsen..
 
Vår 8åring var nok fo tung før han ble for lang for setet... men han satt jo absolutt bedre i setet enn på puta. Da han var ca 138 begynte han å klage over av han ikke fikk ordentlig plass til å rette på ryggen (støttene rund nakken stoppet for skuldrene). Så da fikk han sitte på pute fra i sommer av (8,5). Uten pute får han øverste delen av selen nesten opp i halsen, og det er jo også farlig! Selen skal ligge godt over skulderen, men ikke i halsen. Så han sitter på pute frm til han er høy nok til at selen sitter ordentlig.
Ja det er det jeg også tenker, at siden han fortsatt har plass i setet så må ds det være bedre enn å sitte og "slenge" bare med en pute...
 
Dette innlegget fra deg så jeg ikke i går.

Ja jeg leste også denne. Men så er han jo ikke 135 cm enda, og da anbefaler de jo ikke pute heller?
Rart at de skriver noe ett sted og noe annet et annet sted... For det jeg limte inn stod det at pute ikke var anbefalt...

Hvis han ikke er 135 hadde jeg beholdt setet til han ble 135 og da gått over til pute ;) om man går noen kilo over vektgrensa har nok ikke så mye å si, setene har nok gode sikkerhetsmarginer, er jo ikke alle som veier barna ofte nok til å vite eksakt når de går over vektgrensa :)
 
Ja pute er jo bedre enn ingenting. Men jeg synes ikke pute er bra nok heller når det ikke er sidebeskyttelse... Synes han er for liten til å ikke ha den beskyttelsen..
Er jo en grunn til at de vil ha puter ut av butikkene så jeg er enig med deg.
Men har du googlet å sett om du har funnet noe om når de når 36 kg men ikke høydekrav?


Mener det rr mye spurt om på forum jeg har vært på
 
Er jo en grunn til at de vil ha puter ut av butikkene så jeg er enig med deg.
Men har du googlet å sett om du har funnet noe om når de når 36 kg men ikke høydekrav?


Mener det rr mye spurt om på forum jeg har vært på
Holder på å Google nå, men ikke funnet noe enda. Skal prøve din formulering og se om det dukker noe opp da [emoji4]
 
Jeg fant jeg fant. Det var i 2013

Jeg har spurt Trygg Trafikk og fått til svar at beltestol/pute ikke er tillatt når barnet er over 36 kg fordi sikringsutstyret ikke er godkjent for vekt over dette. Og dermed kan heller ikke ttanbefale det.
 
Er jo en grunn til at de vil ha puter ut av butikkene så jeg er enig med deg.
Men har du googlet å sett om du har funnet noe om når de når 36 kg men ikke høydekrav?


Mener det rr mye spurt om på forum jeg har vært på

Puter ja, men veldig mange beltestoler kan gjøres om til puter ;) og de er det vel anbefalt å bruke når/om barnet går over vektgrensen men ikke er høy nok til å sitte uten noe, de har da helt annet "feste" til selene enn en vanlig bilpute fra f.eks biltema.
 
Puter ja, men veldig mange beltestoler kan gjøres om til puter ;) og de er det vel anbefalt å bruke når/om barnet går over vektgrensen men ikke er høy nok til å sitte uten noe, de har da helt annet "feste" til selene enn en vanlig bilpute fra f.eks biltema.
Jeg vet mange kan det men det blir likevel pute og det rr ikke anbefalt
 
Jeg vet mange kan det men det blir likevel pute og det rr ikke anbefalt


Må være bedre med pute slik at de får belte der de skal, enn å sitte uten noe å få belte over hode?
Vi kommer i forskjellige høyder og fasonger og noen vil nå vekt før høyde, mens andre vil nå høyde før vekt. Å få belte på hofter isteden for mage og belte på skuldrene isteden for hals. Jeg klarer ikke å skjønne annet jeg. Hva er alternativet da?
 
Må være bedre med pute slik at de får belte der de skal, enn å sitte uten noe å få belte over hode?
Vi kommer i forskjellige høyder og fasonger og noen vil nå vekt før høyde, mens andre vil nå høyde før vekt. Å få belte på hofter isteden for mage og belte på skuldrene isteden for hals. Jeg klarer ikke å skjønne annet jeg. Hva er alternativet da?
Jeg skulle ønske jeg kunne slanke gutten [emoji23]

Synes han er altfor ung til å bare sitte på pute nemlig.... Skulle ønske han kunne ha den sidebeskyttelsen enda lenger.... Men så klart er jo pute bedre enn ingenting. Men hvorfor skriver trygg trafikk ett sted at pute er best, men et annet sted at det ikke er anbefalt?
Han er jo heller ikke 135 cm, så sånn sett bør han jo bruke beltestolen og..
 
Jeg skulle ønske jeg kunne slanke gutten [emoji23]

Synes han er altfor ung til å bare sitte på pute nemlig.... Skulle ønske han kunne ha den sidebeskyttelsen enda lenger.... Men så klart er jo pute bedre enn ingenting. Men hvorfor skriver trygg trafikk ett sted at pute er best, men et annet sted at det ikke er anbefalt?
Han er jo heller ikke 135 cm, så sånn sett bør han jo bruke beltestolen og..


I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville fortsatt brukt stolen jeg. For det er jo belte som holder stol og barn ikke stolen. Den beskytter jo mot sidene.
Kan du ikke skrive til britax å høre med de?
Jeg tenker pute må være bedre enn ingenting for å få belte riktig sted i det minste :)
 
I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville fortsatt brukt stolen jeg. For det er jo belte som holder stol og barn ikke stolen. Den beskytter jo mot sidene.
Kan du ikke skrive til britax å høre med de?
Jeg tenker pute må være bedre enn ingenting for å få belte riktig sted i det minste :)
Ja skal skrive til cybex, og høre med dem. Men regner ikke med å få svar i helga...
Jeg skal se litt på stolen når han skal sette seg der i dag, og se om det må justeres noe også.
 
Trygg trafikk vil helst ha bort puter men de er fortsatt i salg.
Puter er bedre enn ingenting om de er for lave men jeg personlig spm jeg sier skjønner jo at hun ikke mener puter er trygge nok

Men det er jo absolutt best alternativ når barnet har nådd grensen for beltestolen. Alternativet da er å sitte uten. Og på trygg trafikk sine sider så står det jo tydelig at de bør gå over til pute frem til de er 150cm ;) så da vil jeg jo absolutt si de anbefaler det. At de vil ha bort puter kan godt være, men det står ikke noe om det i deres anbefalinger
 
Ja skal skrive til cybex, og høre med dem. Men regner ikke med å få svar i helga...
Jeg skal se litt på stolen når han skal sette seg der i dag, og se om det må justeres noe også.
Jeg googlet i sta og ser at mange lot barna sitte i beltestol selv om de var 36 kg for det er jo bare at det ikke er testet når man er over 36 kg, jeg hadde nok også gjort det sånn om min nådde vekt før høyde
 
Men det er jo absolutt best alternativ når barnet har nådd grensen for beltestolen. Alternativet da er å sitte uten. Og på trygg trafikk sine sider så står det jo tydelig at de bør gå over til pute frem til de er 150cm ;) så da vil jeg jo absolutt si de anbefaler det. At de vil ha bort puter kan godt være, men det står ikke noe om det i deres anbefalinger
Alternativet er også å la de sitte i stol som mange gjør ;)
 
Alternativet er også å la de sitte i stol som mange gjør ;)

Men dette fraråder jo egentlig produsentene!

Jeg ser helt klart hva du mener altså, jeg tipset også om at hun kunne la han sitte i stolen til han når 135 ettersom stolene ofte har en god margin på grensene.

men alikevel, det blir ikke helt logisk, skal man gjøre noe som produsenten fraråder for å unngå noe som blir anbefalt av trygg trafikk? Skurrer veldig i mine ører.
 
Back
Topp