Å nei!!! Vektgrense på beltestol

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Nå har eldste på 7.5 år nådd 36 kg... Mye fortere enn jeg hadde håpet på... Det betyr at han har nådd vektgrensa på beltestolen...

Hva gjør vi nå da? Jeg ser at barn skal sitte i godkjent bilsikringsutstyr til 150 cm, eller 36 kg som er grensen på setet. Men han er bare 133 cm..
12ff25ca3422833389a10d01806ad6e0.jpg


Han er jo da for tung for setet, men for kort til å sitte uten... Og bare pute er ikke anbefalt... Dessuten liker jeg ikke at han skal sitte uten sidebeskyttelse. Så hva gjør vi da???

Hva er isåfall forskjell på å sitte på pute, og å sitte i beltestolen? Hvorfor kan man ikke være tyngre i beltestolen, men en pute er ok? Selve sittedelen på beltestolen bør vel tåle mer enn 36 kg?
Han har fortsatt plass i beltestolen, kan fortsatt justere opp nakkestøtten.

Hva hadde du gjort? Jeg vet at flere av kameratene sitter uten pute også, og de er på langt nær så tunge som ham... Nå har han heldigvis ikke mast noe på å sitte uten, han vet at det ikke er så trygt.
 
sånn jeg forstår det så skal man være 150 eller over 36kg før man kan sitte uten barnesikkringsutstyr, ikke at man ikke kan bruke beltestol etter 36kg?
og om vektgrensa er på 36kg så må du jo finne ut hvorfor tenker jeg, om det er pga skade på bilstol og barn ved kollisjon eller om det bare er satt på måfå mtp barns gjennomsnitts vekt ift. alder og størrelse
 
Ville sendt mail til fabrikant og trygg trafikk for å høre hva de mener om det
 
Det menes at barnet enten må være 36 kg eller 150 cm :) ikke begge deler. Men ville nok hørt med fabrikant om det er trygt å fortsatt sitte i setet.
 
ImageUploadedByBV Forum1483746671.711663.jpg

Barn skal bruke sete eller pute til de har passert minst 135cm.
 
Det menes at barnet enten må være 36 kg eller 150 cm :) ikke begge deler. Men ville nok hørt med fabrikant om det er trygt å fortsatt sitte i setet.
Ja jeg lurer da på hva som kommer først...
Han er iallefall for lav til at han kan sitte uten noenting, da ligger ikke beltet som det skal. Ligger jo da halvveis over ansiktet kan jeg tenke meg.
 
Ja jeg lurer da på hva som kommer først...
Han er iallefall for lav til at han kan sitte uten noenting, da ligger ikke beltet som det skal. Ligger jo da halvveis over ansiktet kan jeg tenke meg.
Det er vel derfor de anbefaler pute etter kg grensen er nådd om ikke høyden er der :)
 
Det er vel derfor de anbefaler pute etter kg grensen er nådd om ikke høyden er der :)
Men pute er ikke anbefalt lenger.
Og dessuten gir den jo ikke noe sidebeskyttelse for hodet blant annet.

Jeg synes han er altfor liten til å ikke ha den beskyttelsen lenger. Særlig når han kan sovne i bilen når vi kjører langt...
 
Men pute er ikke anbefalt lenger.
Og dessuten gir den jo ikke noe sidebeskyttelse for hodet blant annet.

Jeg synes han er altfor liten til å ikke ha den beskyttelsen lenger. Særlig når han kan sovne i bilen når vi kjører langt...
Ok det viste jeg ikke. Da ville jeg forhørt meg med forhandler hva de tenker :)
 
Oppdater her da :) har selv en 7 åring som begynner å nærme seg, har noen kg igjen, men plutselig er vi og der!
Det skal jeg gjøre
Skjedde fortere enn vi trodde, han veide bare 30 i sommer, og trodde det iallfall skulle gå til sommeren igjen...[emoji6]
 
Pute nå da være bedre enn ingenting? De må jo nå opp til beltet. Kan ikke skjønne at det skal være verre å sitte på pute enn uten. Sidebeskyttelse er det jo uansett ikke.
 
Det er vel ikke farlig å sitte i beltestolen fortsatt, men det er ingen garanti for at seter holder vekta hans (altså ved sidekollisjon). Mulig det ikke har noen funksjon. Men den hjelper jo å holde selen bedre på plass.
 
Står så i artikkelen jeg limte inn.
Og det er forsåvidt greit.

Skulle nesten hatt pute selv [emoji23] Jeg er bare 9 cm over [emoji87]

Til 36 kilo eller 150 cm så en av de, tolket jeg det som :p pute er vel fortsatt anbefalt når vektgrensa er nådd ;) vi hadde pute med isofix til største her. Den siden jeg limte inn over her er tatt fra trygg trafikk så pute er fortsatt anbefalt ser det ut til ;)

har ei vennine som er 151 :D vi har tulla mye med hu om dette :p haha...
 
Last edited by a moderator:
Vår 8åring var nok fo tung før han ble for lang for setet... men han satt jo absolutt bedre i setet enn på puta. Da han var ca 138 begynte han å klage over av han ikke fikk ordentlig plass til å rette på ryggen (støttene rund nakken stoppet for skuldrene). Så da fikk han sitte på pute fra i sommer av (8,5). Uten pute får han øverste delen av selen nesten opp i halsen, og det er jo også farlig! Selen skal ligge godt over skulderen, men ikke i halsen. Så han sitter på pute frm til han er høy nok til at selen sitter ordentlig.
 
Back
Topp