Å nei!!! Vektgrense på beltestol

Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???

Jeg ville hørt på produsenten og linken som Trygg Trafikk viste til, nemlig fra NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande), rett og slett fordi jeg kan ikke forstå at det skal være farlig om barnet veier mer - det er jo selene som holder barnet.

Är det farligt att använda bältesstolen när barnet väger över 36 kg, d v s passerat maxvikten för stolen?

Bältesstolen/-kudden är visserligen inte testad av större barn som väger "för mycket", men det finns inget i säkerheten som kan äventyras. Vinsten med kudden är att leda bältet från magen, fasthållandet av barnet sker med bilens bälte (vilket ju är anpassat även för vuxna personer).

Det är alltså inte farligt att låta de tyngre barnet sitta kvar på sin bältesstol/-kudde! Det är betydligt säkrare än om de satt direkt på sätet med bara bältet.​

De viser også til endel forskning:
Vad säger forskningen?

För barn under 10 år har höftbenskammen inte bildats. Detta tillsammans med litet utrymme mellan bäcken och lår när barnet sitter medför att bältet hamnar i magen. (Burdi, Huelke, Snyder & Lowrey 1969)

En studie visar att barn i åldern 7-10 år med enbart bälte fick fler skador än de som satt i bältesstol/-kudde, framför allt bukskador. I studien framhålls vikten av att barn ända upp till 12 års ålder färdas på en bältesstol eller -kudde. (Jakobsson, Isaksson-Hellman & Lundell 2005)

Både bältesstol och bälteskudde reducerar skadorna lika bra, med upp till 55%. Vid undanmanövrar kan man se att på kortare barn (105-125 cm) gled bältet i svängarna när barnen satt på kudde, men stannade kvar på axeln när barnet satt i bältesstol. (Bohman, 2013)


 
Var det jeg tenkte og, min vennine er i dag 152 høy og veier 40kg mye muskler på den dama også så etter dagens regler skulle hun brukt sete til hun gikk ut av ungdomskolen :eek: var derfor jeg tenkte om det faktisk var en grense der kroppen/skjelettet er beregnet som såpass sterkt/voksent at de kan slutte med stol.
Det har blitt sagt at skjelettet ikke er utvokst /sterkt nok flr barna er 12 år
 
Det har blitt sagt at skjelettet ikke er utvokst /sterkt nok flr barna er 12 år

Ok. Da kan man jo i prinsippet kvitte seg med setet i 6-7kl uansett da.... det er jo betryggende for de med små barn, tipper en 14 åring hadde laget drama om h*n måtte sitte i bilsete :(
 
Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Svaret fra trygg trafikk:
cfdb6f18f2491c92b25eff57c1098873.jpg


Så de mener da at et barn som er under 135 ikke skal ha hverken sete eller pute og heller sitte rett i bilens sete og få beltet over ansiktet...

Her er svaret fra produsent av cybex:
6f36c06d71d5f597774270ebbe7e2056.jpg


De mener at barnet kan bruke setet så lenge det passer og at skuldrene ikke dytter borti nakkestøtten..


Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???
Jeg TROR at grunnen til at Trygg trafikk sier NEI er at det kun er testet i kollisjonstester op til 36 kg og da sier norske forskrifter/lovverk det for å helgardere.
Og vi må følge norsk lov.
Jeg ville sendt hele samtale med produsent til trygg trafikk og vegvesen og bedt de ta en dialog om dette.
Samtidig ville jeg bedt om tilbakemelding.
 
Finnes det ingen måte å regulere selene på da? I bilen? Vi har ihvertfall det i vår bil så selene kam senkes, min 8 åring (ca35kg og 145høy) sitter med bilens seler og hun får ikke selene for høyt opp.

Ellers hadde jeg nok brukt setet til han passerte 135cm så brukt pute ;)
Nei beltene kan ikke reguleres...
 
Jeg TROR at grunnen til at Trygg trafikk sier NEI er at det kun er testet i kollisjonstester op til 36 kg og da sier norske forskrifter/lovverk det for å helgardere.
Og vi må følge norsk lov.
Jeg ville sendt hele samtale med produsent til trygg trafikk og vegvesen og bedt de ta en dialog om dette.
Samtidig ville jeg bedt om tilbakemelding.
Det skal jeg jammen gjøre!
 
Jeg TROR at grunnen til at Trygg trafikk sier NEI er at det kun er testet i kollisjonstester op til 36 kg og da sier norske forskrifter/lovverk det for å helgardere.
Og vi må følge norsk lov.
Jeg ville sendt hele samtale med produsent til trygg trafikk og vegvesen og bedt de ta en dialog om dette.
Samtidig ville jeg bedt om tilbakemelding.
Det er derfor ja, når de ikke har testet så kan de heller ikke anbefale det
 
Da har jeg sendt svaret fra produsent til trygg trafikk, og skrevet noe om at det kanskje er på tide å ta den diskusjonen med vektgrense opp igjen i Norge, siden produsent av setet og Sverige mener noe annet.

Jeg har også spurt om de mener at det er tryggere for et barn over 36 kg å sitte rett i bilens sete med feil belteføring, enn å sitte i en beltestol/pute med rett belteføring. Kan bli spennende å høre det svaret.
 
Da har jeg sendt svaret fra produsent til trygg trafikk, og skrevet noe om at det kanskje er på tide å ta den diskusjonen med vektgrense opp igjen i Norge, siden produsent av setet og Sverige mener noe annet.

Jeg har også spurt om de mener at det er tryggere for et barn over 36 kg å sitte rett i bilens sete med feil belteføring, enn å sitte i en beltestol/pute med rett belteføring. Kan bli spennende å høre det svaret.
Regner med at du deler svaret.
 
Her kommer svar til å bli gal av [emoji23]

Svaret fra trygg trafikk:
cfdb6f18f2491c92b25eff57c1098873.jpg


Så de mener da at et barn som er under 135 ikke skal ha hverken sete eller pute og heller sitte rett i bilens sete og få beltet over ansiktet...

Her er svaret fra produsent av cybex:
6f36c06d71d5f597774270ebbe7e2056.jpg


De mener at barnet kan bruke setet så lenge det passer og at skuldrene ikke dytter borti nakkestøtten..


Så hvem hadde du da hørt på? Trygg trafikk eller produsent???

Det hadde vært interessant om du sendte produsentens svar til trygg trafikk?

Edit; ser at du har gjort det :)
 
Jaja, det ser ikke ut til at det kommer noe svar tilbake til meg fra trygg trafikk ang det produsent skriver kontra dem selv...
 
Jeg hadde fortsatt med beltestol. Dem tester nok ikke lenger enn 36 kg fordi det er det som er standarden.
Men ting med vektgrense tåler alltid mer enn det det faktisk står.
De ville jo aldri skrevet den egentlige maximale grensen.
 
Jeg hadde fortsatt med beltestol. Dem tester nok ikke lenger enn 36 kg fordi det er det som er standarden.
Men ting med vektgrense tåler alltid mer enn det det faktisk står.
De ville jo aldri skrevet den egentlige maximale grensen.
 
Back
Topp