«Sukkertesten»

Veldig mange barn over 5kg fødes uproblematisk vaginalt, men det er mange faktorer som påvirker.
Diabetes kan påvirke babyen på mange måter så kan i verste fall (heldigvis ekstremt sjelden i vår del av verden) være ganske alvorlig for nyfødte
Ok, hun fikk i alle fall en ganske så streng beskjed om at denne babyen var så stor at den burde vært tatt med keisersnitt
 
Ok, hun fikk i alle fall en ganske så streng beskjed om at denne babyen var så stor at den burde vært tatt med keisersnitt
Kan evt ha vært kombinasjon, men det er ikke «alle» som skal føde baby over 5kg og absolutt ikke uten videre..
 
Unnagjort på to timer og heldig god oppføring i etterkant hvis jeg har svangerskapsdiabetes denne gangen også så skal selvfølgelig ta den. Var passe kvalmende som mye annet i graviditeten, men to timer går fort.
Mitt langtids blodsukker var aldri høyt, men hadde svangerskapsdiabetes som jeg klarte å kostholds regulere.
 
Jeg skal endre innlegget :)
Du trenger ikke det da. Kan også hende de på hennes fødested har det som praksis. Mange variasjoner ute og går i føde-Norge
 
Jeg tok sist, som var negativ. Jeg er på grensen til overvektig, har diabetes i familien, men de har også et ekstremt usunt kosthold så tror ikke jeg er veldig disponibel for det.
Kommer til å avslå denne gangen, men heller måle langtidsblosukker. Jeg ble skikkelig dårlig sist og måtte legge meg inne på laben for å ikke besvime eller kaste opp.

Jeg kastet opp sist :p I tillegg var det på sykehuset, så tilbudet var en hard pinnestol i felleshallen med en haug andre. Fikk ikke fullført, og legen sa det var helt greit. Jeg kommer ikke til å prøve å ta den igjen denne gangen. Er overvektig, så jeg skal egentlig, men velger å ikke gjøre det. Føder helt normale barn (3,6kg og 3,2kg) barn, som har vært friske og raske etter fødselen, sistemann er jo bare et år siden.
 
Jeg kastet opp sist :p I tillegg var det på sykehuset, så tilbudet var en hard pinnestol i felleshallen med en haug andre. Fikk ikke fullført, og legen sa det var helt greit. Jeg kommer ikke til å prøve å ta den igjen denne gangen. Er overvektig, så jeg skal egentlig, men velger å ikke gjøre det. Føder helt normale barn (3,6kg og 3,2kg) barn, som har vært friske og raske etter fødselen, sistemann er jo bare et år siden.
Var ei ifjor husker jeg som kastet opp og da hadde de sagt det gikk fint og at man kunne ta prøve nr to siden det hadde gått en time.

Stor forskjell på ventemulighetene rundt omkring, hadde hjulpet om det var et behagelig/hyggelig sted..
 
Jeg kastet opp sist :p I tillegg var det på sykehuset, så tilbudet var en hard pinnestol i felleshallen med en haug andre. Fikk ikke fullført, og legen sa det var helt greit. Jeg kommer ikke til å prøve å ta den igjen denne gangen. Er overvektig, så jeg skal egentlig, men velger å ikke gjøre det. Føder helt normale barn (3,6kg og 3,2kg) barn, som har vært friske og raske etter fødselen, sistemann er jo bare et år siden.
Æsj den testen er jævlig altså. Satt på harde stoler på venterommet i 45 min men fikk heldigvis lagt meg ned til slutt. Etter blodprøven var jeg jo like dårlig så måtte nesten krype derifra. Var heldigvis en butikk rett rundt hjørne så eg fikk i meg mat.
 
Syns det gikk greit å ta testen. Beste tips er å bare drikke det ned fortest mulig uten å smake så mye på det. Hadde med meg strikketøy og sånn som jeg putlet på med på venterommet de to timene jeg måtte sitte der. Hadde med meg litt mat i vesken som jeg spiste da jeg hadde tatt blodprøve etter to timer. Da fikk jeg litt i magen med en gang etterpå. Beste er å gå inn på legekontoret med en positiv innstilling til at det går helt fint :)
 
Har ikke tenkt til å ta den. Fikk ikke tilbud med de andre barna mine, og har ikke hatt noe tegn på svangerskapsdiabetes tidligere. To av barna har vært på gjennomsnittet på vekt ut i fra antall uker. Et har vært under gjennomsnittet (pga sf).
 
Er den skikkelig ekkel å ta? Er det mye man må drikke? Æsj, så usikker på hva jeg bør gjøre..
regner med du får time så fort det åpner på legekontoret?
 
Er den skikkelig ekkel å ta? Er det mye man må drikke? Æsj, så usikker på hva jeg bør gjøre..
regner med du får time så fort det åpner på legekontoret?
Husker ikke mengden, men var vel ca. 2 - 2,5 dl. Fikk den avkjølt. Smaker lime og er veldig søt. Syns det gikk helt fint, man hører mye på forhånd men sist bestemte jeg meg for at det gikk helt fint, og det gjorde det. Møtte opp på legekontoret når de åpnet og meldte meg. Først tok de prøve for å sjekke at ikke verdiene var for høye, da får man ikke ta glukosebelastningstesten. Så må man vente i to timer før man tar blodprøve som blir sendt til analyse. Jeg selv syns det er lurt å ta den, da vet man om man må passe seg eller ikke.
 
Er den skikkelig ekkel å ta? Er det mye man må drikke? Æsj, så usikker på hva jeg bør gjøre..
regner med du får time så fort det åpner på legekontoret?
Det er et stort glass ca. Hvis det er en løsning som lages til lønner det seg å ha sitronsaft oppi.
Sist svangerskap hadde det kommet ferdige løsninger med appelsin eller sitronsmak.
Det er som ekstremt søt saft, men jo fortere man får det ned jo fortere blir man ferdig.
Og spør man pent får man drikke et par slurker vann etterpå...

Det er greit nok at det ikke smaker godt, men jeg synes generelt at undersøkelsen får litt for mye pepper.
Det er jo for å ivareta mor og barn og er en medisinsk undersøkelse. Det er jo ikke for at noen skal være kjipe med gravide liksom.
En ting er med ekstrem kvalme i utgangspunktet, men man kan få svangerskapsdiabetes uten å være i risikosonen eller ha tegn på det.
 
Jeg tenker å ta den. Fikk et barn på 55 cm og over 5 kg for et par år siden. Ble tatt med hks, så her tar jeg ingen sjanser på å la vere å ta den. Fikk ikke tilbud om det sist..
 
Sniker fra februar. Jeg fikk beskjed av en turnuslege at alle skulle ta det, men hos jordmor fikk jeg beskjed at siden jeg ikke var innenfor "risikosonen" og ikke oppfylte noen av kravene, så skulle jeg ikke ta. Så nå er jeg litt usikker på om jeg skal eller ikke... Stoler sånn sett mer på jordmor enn en turnuslege.
 
Var ei ifjor husker jeg som kastet opp og da hadde de sagt det gikk fint og at man kunne ta prøve nr to siden det hadde gått en time.

Stor forskjell på ventemulighetene rundt omkring, hadde hjulpet om det var et behagelig/hyggelig sted..

Jeg kastet opp halvveis ned i flaske nummer 1, fikk en til, og kastet opp med en gang jeg begynte å drikke av den :p Første oppkastet kom så brått på så det havnet på gulvet, men neste fikk jeg i søppelbøtte :p

Ventemulighetene er helt grusomme flere steder, og det å ikke få sitte i fred når man risikerer å bli dårlig. Er veldig glad jeg kastet opp inne på prøverommet, og ikke ti minutter senere i ventehallen!

Æsj den testen er jævlig altså. Satt på harde stoler på venterommet i 45 min men fikk heldigvis lagt meg ned til slutt. Etter blodprøven var jeg jo like dårlig så måtte nesten krype derifra. Var heldigvis en butikk rett rundt hjørne så eg fikk i meg mat.

Enig, og omstendighetene gjør det jo så altfor mye verre! Jeg bodde bare fem minutter unna sykehuset, så jeg regnet med at jeg skulle få dra hjem, siden det er mange som får det. I hvertfall når de ikke hadde noe rom jeg kunne vente på. Men det var visst helt uaktuelt. Rart det er så forskjellige regler også. Har jo hørt om folk som fikk sette seg i bilen og sove/dra hjem og sitte i sofaen etc.
 
Jordmor kom med sterk anbefaling om å ta glukosetest når jeg var på første svangerskapskontroll, antar det er pga alderen min :) Jeg har jo aldri gjort dette før, og hun har mye erfaring, så da velger jeg å høre på henne :)
 
Jeg kastet opp halvveis ned i flaske nummer 1, fikk en til, og kastet opp med en gang jeg begynte å drikke av den :p Første oppkastet kom så brått på så det havnet på gulvet, men neste fikk jeg i søppelbøtte :p

Ventemulighetene er helt grusomme flere steder, og det å ikke få sitte i fred når man risikerer å bli dårlig. Er veldig glad jeg kastet opp inne på prøverommet, og ikke ti minutter senere i ventehallen!



Enig, og omstendighetene gjør det jo så altfor mye verre! Jeg bodde bare fem minutter unna sykehuset, så jeg regnet med at jeg skulle få dra hjem, siden det er mange som får det. I hvertfall når de ikke hadde noe rom jeg kunne vente på. Men det var visst helt uaktuelt. Rart det er så forskjellige regler også. Har jo hørt om folk som fikk sette seg i bilen og sove/dra hjem og sitte i sofaen etc.
Nei huff!
Håper de finner en bedre løsning for å sjekke. Vet det forskes på om langtidsblodsukker kan brukes på lik linje
 
Nei huff!
Håper de finner en bedre løsning for å sjekke. Vet det forskes på om langtidsblodsukker kan brukes på lik linje

Enten det eller at de innser at for noen gravide er det faktisk en påkjenning å sitte i to timer på den måten. Å ha et rom man kan vente på og legge seg ned/lene seg tilbake burde vært en selvfølge etter min mening. Skjønner heller ikke hvorfor noen godtar at man drar hjem, mens andre ikke godtar at du forlater bygningen og sitter i bilen engang. Felles retningslinjer hjelper nok mye, slik at man ikke føler seg dårligere behandlet enn andre.

Jeg tok langtidsblodsukker hver kontroll sist, og skal gjøre det denne gangen også. Har googlet litt, og har sett at noen sier man kan ha svangerskapsdiabetes selv om man har bra langtidsblodsukker, men vanskelig å finne info.
 
Fikk streng beskjed av jm sist at "det der gjør du for babyen din!" på lik linje med å unngå alkohol og spekemat.
Joda, det er frivillig, men det er svangerskapskontrollene også. Hva er vitsen med å møte på kontroll om en ikke gjør som de anbefaler?

Skal visst ta den denne graviditeten også, litt høy bmi. Var to kjedelige timer med strikketøy på kjip venteromstol, men det ofrer eg for at lille skal ha det bra!
 
Back
Topp