«Sukkertesten»

Nei. Det stemmer ikke altså. Det er ikke sant at leger prøver å jobbe mot denne testen. Enkelte leger er kanskje uenige i noen av kriteriene, rent personlig. Men leger generelt eller legeforeningen er ikke motstandere av glukosebelastning i svangerskap.
Det gjøres mange unødvendige og overflødige undersøkelser fordi pasienter ønsker det eller leger føler de ikke kan la være. Undersøkelser som koster penger og ikke egentlig er nødvendige. Tilfeldige blodprøver for å teste for forskjellige ting - prostatakreft hos menn, vitaminmangel hos unge friske, allergitester, MR av skuldre og knær hos folk med slitasje. Legeforeningen har gått ut med en kampanje til og med, for å redusere unødvendige undersøkelser og screeninger. Men glukosebelastning i svangerskapet er ikke en av de man ønsker å fjerne, eller er motstander av. Det er viktig for å fange opp dem det gjelder, og har derfor vist seg å være lurt
Woow don't kill d massage! Jeg bare forteller hva min lege sa til meg... :wideyed:
 
Du skal sitte mest mulig i ro mellom de to blodprøvene, men det er bare fordi du ikke skal forbrenne noe ekstra av sukkeret. Om du hadde dratt på en joggetur, ville du jo brukt opp sukkeret du har drukket og vel så det. Mens testen skal måle "hvileforbrenningen av sukker", hvis du skjønner. Derfor skal man være mest mulig i ro, helst ikke gå rundt eller stresse.
Toalettbesøk er selvsagt i orden, og du kan reise deg fra stolen for å hente blader og sånn også.

Jeg tipser de av dere som bor nær Oslo at man kan testen hos Fürst. Når man har tatt testen, har de noen ganske behagelige hvilestoler bak et skjermbrett på venterommet, der man får ligge og slappe av mens man venter på blodprøve nummer to. Med tepper og greit med lesestoff. Jeg sovnet sist gang og hadde det rett så fint, selv om det selvsagt ikke er snakk om "spa-opphold" (det er jo endel støy fra venterommet, og lys og sånn). De har bare tre stoler, og dermed bare plass til tre stk hver dag. Men for de av dere som gruer dere til noen timer på en benk på et venterom, er det en bedre løsning.
Takk for svar! Tar med strikking eller bok :smug: også en pute (just in case harde stoler) :hilarious:
 
Jeg fikk beskjed av jordmor i dag at jeg burde ta den. Har bmi under 25, men er førstegangsfødende over 25 år så derfor ble det anbefalt.
Jeg skal ta den, tenker det går helt fint og er ikke noe jeg gruer meg til.
D sa legen til meg å. At jeg trengte ikke fordi jeg hadde en bmi under 25 og var tredje gangs fødende.
 
Jeg tipser de av dere som bor nær Oslo at man kan testen hos Fürst. Når man har tatt testen, har de noen ganske behagelige hvilestoler bak et skjermbrett på venterommet, der man får ligge og slappe av mens man venter på blodprøve nummer to. Med tepper og greit med lesestoff. Jeg sovnet sist gang og hadde det rett så fint, selv om det selvsagt ikke er snakk om "spa-opphold" (det er jo endel støy fra venterommet, og lys og sånn). De har bare tre stoler, og dermed bare plass til tre stk hver dag. Men for de av dere som gruer dere til noen timer på en benk på et venterom, er det en bedre løsning.

Tenk om det var sånn alle steder!
Glukosebelastning er vel noe man må bestille time til uansett
 
Jeg oppfyller akkurat ikke kravene for å være sterkt anbefalt å ta den (bmi på 29,4 før graviditet, anbefalt v bmi over 30), så jeg er lykkelig over å slippe. Er andregangs, og har ikke hat sv,diabetes før, ikke født barn over 4,5 kg, ikke diabetes i familien heller, så jeg lar glatt være:hilarious:
Anbefalt ved bmi over 25 før svangerskapet! https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/
Ved forrige svangerskap, før nye rutiner i 2017(?) var grensa over 27 bmi før svangerskapet. Husker, for min bmi var 27.1 eller no :banghead:
 
Tenk om det var sånn alle steder!
Glukosebelastning er vel noe man må bestille time til uansett
På mitt legekontor var det bare å komme. Men greit å sjekke i forkant sånn at en slipper å faste forgjeves.
 
Anbefalt ved bmi over 25 før svangerskapet! https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/
Ved forrige svangerskap, før nye rutiner i 2017(?) var grensa over 27 bmi før svangerskapet. Husker, for min bmi var 27.1 eller no :banghead:
På skjemaene min jordmor har på kontoret så står det 30 som grense, og det er helt geeit for min del:p Urinen vil jo vise glukose om det skulle oppstå noe underveis, den var negativ nå, og så ba jeg om at de la på en Hba1C (langtidsblodsukker) på blodprøvene jeg, tok for sikkerhetsskyld.
 
På skjemaene min jordmor har på kontoret så står det 30 som grense, og det er helt geeit for min del:p Urinen vil jo vise glukose om det skulle oppstå noe underveis, den var negativ nå, og så ba jeg om at de la på en Hba1C (langtidsblodsukker) på blodprøvene jeg, tok for sikkerhetsskyld.
Litt rart at de ikke følger retningslinjene, for der står det tydelig at de med bmi over 25 burde ta sukkerbelastningsprøve.
 
Litt rart at de ikke følger retningslinjene, for der står det tydelig at de med bmi over 25 burde ta sukkerbelastningsprøve.
Kan det være ulike retningslinjer for ulike helseforetak? Hennes plansjer er merka med Helse Bergens logo, og er kommet opp etter 2017 når jeg var der sist, så de er forholdsvis nye.
 
Kan det være ulike retningslinjer for ulike helseforetak? Hennes plansjer er merka med Helse Bergens logo, og er kommet opp etter 2017 når jeg var der sist, så de er forholdsvis nye.
Nei
Dette er nasjonalt.
 
Nei
Dette er nasjonalt.
Så rart. Jeg fikk se flytdiagrammet hun fulgte, og der var første spm " pregravid bmi over 30?" hvor jeg hadde nei, så var neste om jeg var førstegangsfødende over 25 år- nei, tidligere hatt sv.skapsdiabetes- nei, diabetes i nær familie- nei, tidligere født barn med fødselsvekt over 4500g- nei. Og dermed så trengte jeg ikke mente hun.
 
På skjemaene min jordmor har på kontoret så står det 30 som grense, og det er helt geeit for min del:p Urinen vil jo vise glukose om det skulle oppstå noe underveis, den var negativ nå, og så ba jeg om at de la på en Hba1C (langtidsblodsukker) på blodprøvene jeg, tok for sikkerhetsskyld.
Hadde svangerskapsdiabetes sist. Slo ikke ut på urin eller langtidsblodsukker, men hadde høyt fastende blodsukker og etter to timer flere ganger etter at jeg fikk det påvist. Forsvant til slutt rundt uke 34 eller noe, men måtte styre spesielt unna karbohydrater før det. Så jeg ville ikke stolt på de andre testene i seg selv, da hadde de ikke brukt så mye penger på glukosebelastning til en så stor andel gravide.
 
Så rart. Jeg fikk se flytdiagrammet hun fulgte, og der var første spm " pregravid bmi over 30?" hvor jeg hadde nei, så var neste om jeg var førstegangsfødende over 25 år- nei, tidligere hatt sv.skapsdiabetes- nei, diabetes i nær familie- nei, tidligere født barn med fødselsvekt over 4500g- nei. Og dermed så trengte jeg ikke mente hun.
Fant noe lenger inn på siden her
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes
Men ikke vet jeg. Er ihvertfall nasjonale faglige retningslinjer. Vet det har blitt diskutert en justering ettersom man endte opp med at «nesten alle» skulle ta glukosebelastning.
Men det er viktig å vite at man kan ha ung alder, normal bmi, ikke glukose i urin og likevel ha svangerskapsdiabetes..
 
Back
Topp