«Sukkertesten»

Var på første jm time i dag, fikk beskjed om å ta det rundt uke 24 pga bmi.. Så lenge kvalmen er borte så burde det jo gå greit :)
 
Både jordmor og fastlege sier jeg bør ta den, så da gjør jeg det. Håper at jeg får dra på jobb mens jeg venter, siden det bare er fem minutter unna legekontoret
 
Enten det eller at de innser at for noen gravide er det faktisk en påkjenning å sitte i to timer på den måten. Å ha et rom man kan vente på og legge seg ned/lene seg tilbake burde vært en selvfølge etter min mening. Skjønner heller ikke hvorfor noen godtar at man drar hjem, mens andre ikke godtar at du forlater bygningen og sitter i bilen engang. Felles retningslinjer hjelper nok mye, slik at man ikke føler seg dårligere behandlet enn andre.

Jeg tok langtidsblodsukker hver kontroll sist, og skal gjøre det denne gangen også. Har googlet litt, og har sett at noen sier man kan ha svangerskapsdiabetes selv om man har bra langtidsblodsukker, men vanskelig å finne info.
Jeg hadde fint langtidsblidsukker på alle kontroller sist, men fikk likevel diagnosen svangerskapsdiabetes. Langtid ble vel sjekket ganske hyppig i en periode uten at det var høyt...
 
Både jordmor og fastlege sier jeg bør ta den, så da gjør jeg det. Håper at jeg får dra på jobb mens jeg venter, siden det bare er fem minutter unna legekontoret
Ikke regn med det.
Man skal være heeeeeelt i ro mens man venter de to timene....... Drar du på jobb spørs det om du klarer å bare sitte helt stille og hvile...
 
Jeg hadde fint langtidsblidsukker på alle kontroller sist, men fikk likevel diagnosen svangerskapsdiabetes. Langtid ble vel sjekket ganske hyppig i en periode uten at det var høyt...

Hadde du noen andre symptomer? Eller andre risikofaktorer?
 
Nei takk det skal jwg ikke! Skal sies at mitt femte barn og sist svangerskap tok jeg pga anbefalinger av jordmor. Men denne gangen nekter jeg , fordi jeg ble så sykt kvalm og dårlig etterpå. Aldri hatt svangerskaps diabetes så ingen grunn til bekymring der plutselig
 
Off den er helt forferdelig. Må ta den men kan ikke akkurat si at eg gleder meg. Har heller ikke hatt svabgerskapsdiabetes
 
heter vel ikke det, men jeg kaller det det.. Et nytt tilbud til alle gravide, men ingen tvang. Skal dere benytte dere av denne?
Man må faste fra kvelden før, dra til legen og drikke et glass med sukker»vann» for så å vente i 2 timer på venterommet (blodprøve før og etter) er noe man kan gjøre mellom uke 20 og 25 tror jeg(?)
Jeg er så usikker på om jeg skal gjøre det eller la vær.. Legen min mener det ikke er noe å stresse med så lenge man er sunn og frisk og normalvektig.. Skal høre hva jordmor mener også før jeg bestemmer meg..
Jeg oppfyller akkurat ikke kravene for å være sterkt anbefalt å ta den (bmi på 29,4 før graviditet, anbefalt v bmi over 30), så jeg er lykkelig over å slippe. Er andregangs, og har ikke hat sv,diabetes før, ikke født barn over 4,5 kg, ikke diabetes i familien heller, så jeg lar glatt være:hilarious:
 
Lurer på hvorfor alder på førstegangsfødende har noe å si? Jeg var 19 da jeg fikk første. Venter nå tredje, er 33.
Det er større risiko for førstegangsfødende som er eldre, enn førstegangsfødende som er yngre. Man er ikke helt sikker på hvorfor, men det er jo slik at alt som har med graviditet og fødsel å gjøre blir mer risikabelt dess eldre man blir. Det har også vist seg at flergangsfødende, men som er gravid for første gang med ny partner, har litt større risiko enn de som får barn nummer to, tre eller fire med samme mann. Dette tror man er fordi immunsystemet til kvinnen "blir vant til" antistoffene fra mannen/barnet under graviditeten.
Ellers er det jo sånn at immunsystemet vårt skal kjenne igjen ting som er fremmed i kroppen (virus, bakterier, utypiske celler), og ta livet av den. Ved graviditet må denne mekanismen "slås av" slik at man ikke avstøper fosteret og morkaken (den slås ikke av, men den reduseres vha mekanismer). Man tror at endel av mekanismene bak svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning mm skyldes at morens immunforsvar ikke klarer helt å akseptere de fremmede stoffene i morkaken. I svangerskap to og tre og fire er antistoffene fra forteret noe moren allerede har akseptert.
Litt komplisert å forklare, men det er komplisert i virkeligheten også
 
Jeg var på første svangerskaps kontroll ned barn nr 3 i dag. Legen min kunne fortelle meg det at så lenge man hadde en bmi under 25 så tok de ikke denne testen. Leger forøvrig prøver å jobbe mot denne regelen å denne prøven så lenge det ikke allerede er tilfelle av sukkersyke i nær familie...
 
Jeg var på første svangerskaps kontroll ned barn nr 3 i dag. Legen min kunne fortelle meg det at så lenge man hadde en bmi under 25 så tok de ikke denne testen. Leger forøvrig prøver å jobbe mot denne regelen å denne prøven så lenge det ikke allerede er tilfelle av sukkersyke i nær familie...
Nei. Det stemmer ikke altså. Det er ikke sant at leger prøver å jobbe mot denne testen. Enkelte leger er kanskje uenige i noen av kriteriene, rent personlig. Men leger generelt eller legeforeningen er ikke motstandere av glukosebelastning i svangerskap.
Det gjøres mange unødvendige og overflødige undersøkelser fordi pasienter ønsker det eller leger føler de ikke kan la være. Undersøkelser som koster penger og ikke egentlig er nødvendige. Tilfeldige blodprøver for å teste for forskjellige ting - prostatakreft hos menn, vitaminmangel hos unge friske, allergitester, MR av skuldre og knær hos folk med slitasje. Legeforeningen har gått ut med en kampanje til og med, for å redusere unødvendige undersøkelser og screeninger. Men glukosebelastning i svangerskapet er ikke en av de man ønsker å fjerne, eller er motstander av. Det er viktig for å fange opp dem det gjelder, og har derfor vist seg å være lurt
 
Men så det er ikke lov å spise etter man har drukket den sukkervann?
Kan man drikke vanlig vann?
Kan man gå på do?

Desto mer jeg leser, desto mer usikker jeg blir :hilarious:
 
Men så det er ikke lov å spise etter man har drukket den sukkervann?
Kan man drikke vanlig vann?
Kan man gå på do?

Desto mer jeg leser, desto mer usikker jeg blir :hilarious:
Du skal ha time på morgenen for du faster fra midnatt.
Du får kun lov å drikke noen slurker vann.
Så tar du blodprøver, drikker det glasset og kan evt få noen slurker vann etterpå for å få vekk smaken i munnen.
Og sp sitter du rolig og venter i to timer før det er nye blodprøver og du kan spise etter det
 
Du skal ha time på morgenen for du faster fra midnatt.
Du får kun lov å drikke noen slurker vann.
Så tar du blodprøver, drikker det glasset og kan evt få noen slurker vann etterpå for å få vekk smaken i munnen.
Og sp sitter du rolig og venter i to timer før det er nye blodprøver og du kan spise etter det
Men man kan gå på do?
Er nesten mer beskymret for det :hilarious: jeg løper jo dit hvis jeg får i meg bare en slurk vann:hilarious:
 
Jeg fikk beskjed av jordmor i dag at jeg burde ta den. Har bmi under 25, men er førstegangsfødende over 25 år så derfor ble det anbefalt.
Jeg skal ta den, tenker det går helt fint og er ikke noe jeg gruer meg til.
 
Ja men da tar jeg den :happy:
Du skal sitte mest mulig i ro mellom de to blodprøvene, men det er bare fordi du ikke skal forbrenne noe ekstra av sukkeret. Om du hadde dratt på en joggetur, ville du jo brukt opp sukkeret du har drukket og vel så det. Mens testen skal måle "hvileforbrenningen av sukker", hvis du skjønner. Derfor skal man være mest mulig i ro, helst ikke gå rundt eller stresse.
Toalettbesøk er selvsagt i orden, og du kan reise deg fra stolen for å hente blader og sånn også.

Jeg tipser de av dere som bor nær Oslo at man kan testen hos Fürst. Når man har tatt testen, har de noen ganske behagelige hvilestoler bak et skjermbrett på venterommet, der man får ligge og slappe av mens man venter på blodprøve nummer to. Med tepper og greit med lesestoff. Jeg sovnet sist gang og hadde det rett så fint, selv om det selvsagt ikke er snakk om "spa-opphold" (det er jo endel støy fra venterommet, og lys og sånn). De har bare tre stoler, og dermed bare plass til tre stk hver dag. Men for de av dere som gruer dere til noen timer på en benk på et venterom, er det en bedre løsning.
 
Back
Topp