«Sukkertesten»

Skrulletulla

Gift med forumet
heter vel ikke det, men jeg kaller det det.. Et nytt tilbud til alle gravide, men ingen tvang. Skal dere benytte dere av denne?
Man må faste fra kvelden før, dra til legen og drikke et glass med sukker»vann» for så å vente i 2 timer på venterommet (blodprøve før og etter) er noe man kan gjøre mellom uke 20 og 25 tror jeg(?)
Jeg er så usikker på om jeg skal gjøre det eller la vær.. Legen min mener det ikke er noe å stresse med så lenge man er sunn og frisk og normalvektig.. Skal høre hva jordmor mener også før jeg bestemmer meg..
 
Er det noe alle får tilbud om? Er også normalvektig, men tenker kanskje jeg tar den ja for sikkerhetsskyld
 
Det kom nye retningslinjer for noen år siden så nå er det veldig mange som bør ta glukosebelastningen.

Den kan være kvalmende og det er tungt å sitte vente to timer på de siste prøvene, men det er veldig viktig å finne ut om man har fått svangerskapsdiabetes, både for mor og barn.
 
Jeg tok glukosebelastningstest i uke 24 forrige svangerskap. Normalvektig, spiser sunt og både lege og meg tenkte at det ikke var noe. Men jeg lå akkurat innenfor og fikk da svangerskapsdiabetes. Veldig glad for at jeg måtte sjekke. Da fikk jeg det beste utgangspunktet for både baby og meg. Nå skal jeg inn i uke 24 å ta ny test. Foreløpig er langtidsblodsukkeret mitt fint, men har fått beskjed om å passe på allerede nå. Med tvillinger er det vel enda større sjanse for at jeg får det igjen.
 
Avtalte med jordmor at jeg skulle ta neste svangerskapskontroll hos legen i uke 24 for å ta den testen.
Er førstegangsfødende over 25 og har høy bmi, så jeg vil ta den så lenge jeg får tilbudet.
 
Jeg tror jeg kommer til å ta den, vi gjør det på jobben, så det er jo veldig praktisk :D
Og nå som retningslinjene er oppdatert til at det anbefales alle førstegangsfødende som er over 25, blir jo det de fleste.
 
Tenker det skader ikke å sjekke. Så kommer nok å ta testen :)
 
Jeg tok sist, som var negativ. Jeg er på grensen til overvektig, har diabetes i familien, men de har også et ekstremt usunt kosthold så tror ikke jeg er veldig disponibel for det.
Kommer til å avslå denne gangen, men heller måle langtidsblosukker. Jeg ble skikkelig dårlig sist og måtte legge meg inne på laben for å ikke besvime eller kaste opp.
 
Pga bmi måtte jeg ta den 2 ganger sist svangerskap også (gamle regler).
Greit å bare måtte ta den en gang denne gangen :p
 
Jeg har pga høg bmi måtte ta den med alle mine, slapp ikke unna nei.. har aldri hatt svangerskap diabetes. Nå er jeg 10kg tyngre og 8 år eldre enn sist, og mer bekymret for alt mulig.. så nå kommer jeg også til å ta den for sikkerhetskyld ;)
 
Ja, den tenker jeg å ta. «Kvalifiserer» også pga alder (40).
 
Jeg er i risikogruppen (høy bmi) men kommer til å be om langtidsblodsukker.. kommer ikke til å klare å drikke noe sukkervann og vente 2 timer.. klarer ikke engang spise yogurt uten å bli dårlig.. og det er mindre sukker i den enn i det greiene du må drikke
 
En bekjent av meg hoppet over å ta den fordi hun tenkte at hun var ung, sprek, trente masse, spiste sunt og hadde normal BMI. (Men hun skulle egentlig tatt den pga førstegangs+alder). Siden hun er høy, og trente masse gjennom hele graviditeten, fikk hun heller ikke så stor mage. Babyen ble estimert til ca 4,5 kg før fødsel. Etter en lang og veldig krevende fødsel kom jenta ut og viste seg å være 5,3 kg!! Moren endte med masse rifter og måtte klippes osv. Hun fikk beskjed om at dette barnet definitivt burde vært tatt med keisersnitt
Da de målte blodsukkeret hennes viste det seg at det var skyhøyt, og hun hadde antageligvis gått med en ubehandlet diabetes i flere mnd. Hun hadde ingen andre risikofaktorer enn alder, rett og slett bare uflaks.
Moralen er: ja, det er litt mange som må ta glukosebelastning med de nye reglene, men det er veldig viktig for dem der man faktisk fanger opp noe. Sett bort i fra at den er kvalmende og kjedelig, er den ikke farlig på noen måte. Det er mitt tips i alle fall
 
Last edited:
Pga bmi måtte jeg ta den 2 ganger sist svangerskap også (gamle regler).
Greit å bare måtte ta den en gang denne gangen :p
Jeg måtte også det.
Da jeg var hos legen nå glemte han å si noe om det, glemte det jeg og så får se hva som sies utover, men må garantert ta minst en gang
 
En bekjent av meg hoppet over å ta den fordi hun tenkte at hun var ung, sprek, trente masse, spiste sunt og hadde normal BMI. (Men hun skulle egentlig tatt den pga førstegangs+alder). Siden hun er høy, og trente masse gjennom hele graviditeten, fikk hun heller ikke så stor mage. Babyen ble estimert til ca 4,5 kg før fødsel. Etter en lang og veldig krevende fødsel kom jenta ut og viste seg å være 5,3 kg!! Moren endte med masse rifter og måtte klippes osv. (Så store barn tar man nesten alltid med keisersnitt).
Da de målte blodsukkeret hennes viste det seg at det var skyhøyt, og hun hadde antageligvis gått med en ubehandlet diabetes i flere mnd. Hun hadde ingen andre risikofaktorer enn alder, rett og slett bare uflaks.
Moralen er: ja, det er litt mange som må ta glukosebelastning med de nye reglene, men det er veldig viktig for dem der man faktisk fanger opp noe. Sett bort i fra at den er kvalmende og kjedelig, er den ikke farlig på noen måte. Det er mitt tips i alle fall
Veldig mange barn over 5kg fødes uproblematisk vaginalt, men det er mange faktorer som påvirker.
Diabetes kan påvirke babyen på mange måter så kan i verste fall (heldigvis ekstremt sjelden i vår del av verden) være ganske alvorlig for nyfødte
 
Back
Topp