Skravletråd for Mars -26

Tenker det samme. Men det var sikkert bare ment som at hun så det på magen. Nå blir det spennende å se hvor fort det går rundt til «alle» :p
Hva synes du om at hun sprer det videre? Eller vil du fortelle det selv?

Jeg har ikke annonsert på jobben at jeg er gravid (sjefen vet det), men håper at magen snart sier ifra selv. Søsteren min var på besøk i helgen og hun sa at det var ikke så enkelt å se om jeg hadde blitt litt tjukk eller var gravid, men det synes jeg bare det er greit at søstre sier rett ut :p

Hva synes du om at hun sprer det videre? Eller vil du fortelle det selv?

Jeg har ikke annonsert på jobben at jeg er gravid (sjefen vet det), men håper at magen snart sier ifra selv. Søsteren min var på besøk i helgen og hun sa at det var ikke så enkelt å se om jeg hadde blitt litt tjukk eller var gravid, men det synes jeg bare det er greit at søstre sier rett ut :p
Jeg har ikke sagt det til noen, verken til familie eller på jobb, men kjenner at det gjør ikke noe om hun sprer det videre. For denne gangen synes jeg det er så vanskelig å fortelle det selv.. så tenker det gjør det bare lettere for meg :p :hilarious: Sant, blir litt annerledes når det er familie / søsken som sier sånt rett ut :Heartpink

Ikke sant. Hun er 60 da, men det vel kanskje ikke en unnskyldning det heller :p
Njææ, synes man burde ha litt mer grunnlag enn at man synes magen buler litt. KANSKJE greit når du er i siste trimester og det er typ en basketball under skjorta, men... Neei....

wlpf8z5m6dx21.jpg

Jeg har fått innkalling til jordmor på sykehus en mnd etter OUL, og en uke etter time på helsestasjonen. Er det vanlig?

Jeg har fått innkalling til jordmor på sykehus en mnd etter OUL, og en uke etter time på helsestasjonen. Er det vanlig?
Uke 22-24 ish liksom? Det er ikke f.eks innskriving og omvisning på føden..? Stod det noe i innkallingen?

Njææ, synes man burde ha litt mer grunnlag enn at man synes magen buler litt. KANSKJE greit når du er i siste trimester og det er typ en basketball under skjorta, men... Neei....

Vis vedlegget 470541
Jeg er helt enig. Vent til personen sier det selv. Du må ikke vite det NÅ liksom :hilarious:

Jeg er helt enig. Vent til personen sier det selv. Du må ikke vite det NÅ liksom :hilarious:

Man kan jo holde mistanker for seg selv, det kan være gode grunner til man ikke vil fortelle; og man får som regel vite det etterhvert uansett, om det er.. relevant.

Mye fra meg i dag.. :bag: Men i dag har jeg kjent noen ganger press i underlivet. Kanskje 2-3 ganger. 15 uker i morgen. Dere som er flergangsgravide, har dere kjent noe på det enda? Jeg skal selvfølgelig ta det opp med JM. Bare synes det virket litt tidlig, men ChatGPT sier noe annet - men vet det ikke alltid er rett det som står der heller..

IMG_6216.png

Mye fra meg i dag.. :bag: Men i dag har jeg kjent noen ganger press i underlivet. Kanskje 2-3 ganger. 15 uker i morgen. Dere som er flergangsgravide, har dere kjent noe på det enda? Jeg skal selvfølgelig ta det opp med JM. Bare synes det virket litt tidlig, men ChatGPT sier noe annet - men vet det ikke alltid er rett det som står der heller..

Vis vedlegget 470543

Mener jeg hadde en del av det med nr2, men husker ikke hvor tidlig. De siste svangerskapene har jeg ikke kjent noe på det, så vet ikke om bare.. bekkenbunnen evt er sterkere enn før, bare..

Mener jeg hadde en del av det med nr2, men husker ikke hvor tidlig. De siste svangerskapene har jeg ikke kjent noe på det, så vet ikke om bare.. bekkenbunnen evt er sterkere enn før, bare..
Skjønner. Jeg har aldri hatt det så tidlig som nå - trodde først at jeg innbilte meg det :bag:

Skjønner. Jeg har aldri hatt det så tidlig som nå - trodde først at jeg innbilte meg det :bag:

Synes alt skjedde ganske tidlig med nr2, men husker dessverre ikke hvor tidlig dog.

Noen som har erfaring med å være i ketose i graviditeten? Jeg har gått på lavkarbo mange ganger før for å gå ned i vekt, med stort hell. Men nå er det ufrivillig. Etter at jeg ble syk sist uke har jeg null matlyst og sliter med å spise grunnet sår hals pluss at jeg er så sykt slapp. Får i meg en kjeks her og der, og litt te med en dæsj honning, men det blir fint lite totalt. Våkner hver morgen med «høy» verdi av ketose. Vet man ikke skal være i ketose, men vet også at babyen tar den glukosen den trenger først, og så får jeg det som er igjen, så skal jo være meg det går mest utover. Ketonlegemer går også over placenta, så er nok det som bekymrer meg mest. Burde gå greit over en kort periode? Eller? :nailbiting:
Det er som du sier ikke anbefalt å være i ketose som gravid, så jeg ville nok prøvd å få i meg nok til å holde ketosen på avstand. Også vil jeg jo tro at det er forskjell på å være i ketose med vilje over lang tid, og å havne i ketose en kort periode pga sykdom og dårlig matinntak. Sykdom er unntakstilstand uansett. Også kan det jo hende du klarer å få ned noe juice f.eks, slik at du kan få i deg noe karbs gjennom drikke mens du er dårlig.

Muligens dumt spørsmål, men er førstegangsgravid så da går det greit haha. Men får man ultralyd på første jordmortime? Eller er det kun prat/prøver/kartlegging osv? Har vært litt treig for har ikke forstått alle instansene som tydeligvis skal settes i gang, og at jeg måtte kontakte helsestasjonen selv haha. Så nå fikk jeg time hos jordmor dagen før jeg egentlig har booket privat ul, så da avbooker jeg så klart den om jeg får ultralyd hos jordmor.

Muligens dumt spørsmål, men er førstegangsgravid så da går det greit haha. Men får man ultralyd på første jordmortime? Eller er det kun prat/prøver/kartlegging osv? Har vært litt treig for har ikke forstått alle instansene som tydeligvis skal settes i gang, og at jeg måtte kontakte helsestasjonen selv haha. Så nå fikk jeg time hos jordmor dagen før jeg egentlig har booket privat ul, så da avbooker jeg så klart den om jeg får ultralyd hos jordmor.
Her hvor jeg bor så utfører ikke jordmor på helsestasjon ultralyd. Hun bruker doppler og lytter på hjertelyd. Første jordmortime hadde jeg i uke 7-8, og da var det kun en samtale om kosthold, medisiner, røyk/rusmidlers/snus/alkohol, barndom, parnerskap osv. Og vi fylte ut helsekort. 2 jordmortimen min lyttet hun til hjertelyd og spurte hvordan jeg hadde det på jobb osv og hjalp meg å søke svangerskapspenger. Tok blodprøver og sjekket urinprøve også begge gangene

Her hvor jeg bor så utfører ikke jordmor på helsestasjon ultralyd. Hun bruker doppler og lytter på hjertelyd. Første jordmortime hadde jeg i uke 7-8, og da var det kun en samtale om kosthold, medisiner, røyk/rusmidlers/snus/alkohol, barndom, parnerskap osv. Og vi fylte ut helsekort. 2 jordmortimen min lyttet hun til hjertelyd og spurte hvordan jeg hadde det på jobb osv og hjalp meg å søke svangerskapspenger. Tok blodprøver og sjekket urinprøve også begge gangene
Okei det var hjelpsomt, takk :D Da lurer jeg på om jeg beholder den private ul-timen…Siden jeg har hatt blødninger og hematom, og vi skal reise en uke utenlands like etterpå så vil vite at alt SER bra ut før det:)

På helsestasjonen har de ikke ultralydapparat. I alle fall er det av de få :)
Det er kun samtaler, og evt doppler. Husk å ta med urinprøve til alle legetimer og jordmortimer :) (ikke ultralyd, da, men vanlige kontroller). :)
De sjekker blodtrykk, urin (uvi og protein), hjertelyd og etterhvert størrelse på livmor, leie.. dokumentere om du kjenner liv i magen, og hvordan formen er ellers, og litt sånn prat om graviditeten.

På helsestasjonen har de ikke ultralydapparat. I alle fall er det av de få :)
Det er kun samtaler, og evt doppler. Husk å ta med urinprøve til alle legetimer og jordmortimer :) (ikke ultralyd, da, men vanlige kontroller). :)
De sjekker blodtrykk, urin (uvi og protein), hjertelyd og etterhvert størrelse på livmor, leie.. dokumentere om du kjenner liv i magen, og hvordan formen er ellers, og litt sånn prat om graviditeten.
Fantastisk, da vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente på jordmortimer. Takk :D

Jeg fikk den villeste beskjeden på fredag: Vi skal flytte til utlandet i Europa på grunn av jobben til mannen min! Vi flytter august 2026. Jeg får i tillegg full kompensasjon for å ikke jobbe. Det betyr at vi blir boende ute i fire år!!!

Jeg har jo grublet mye på hvordan vi skulle løse permisjonssituasjonen, særlig med tanke på tredjemann. Vi vurderte både dagmamma fra mars til juni og andre løsninger, siden vi ikke har hatt mulighet til å ta ulønnet permisjon eller gå ned til 80 prosent – rett og slett på grunn av høyt boliglån.

Men nå får jeg faktisk muligheten til å være mamma på heltid i fire år, og virkelig følge opp jentene våre. Det føles nesten uvirkelig. Herregud, så heldig jeg er!

Last edited:
Jeg fikk den villeste beskjeden på fredag: Vi skal flytte til utlandet i Europa på grunn av jobben til mannen min! Jeg får i tillegg full kompensasjon for å ikke jobbe. Det betyr at vi blir boende ute i fire år – tre utropstegn!

Jeg har jo grublet mye på hvordan vi skulle løse permisjonssituasjonen, særlig med tanke på tredjemann. Vi vurderte både dagmamma fra mars til juni og andre løsninger, siden vi ikke har hatt mulighet til å ta ulønnet permisjon eller gå ned til 80 prosent – rett og slett på grunn av høyt boliglån.

Men nå får jeg faktisk muligheten til å være mamma på heltid i fire år, og virkelig følge opp jentene våre. Det føles nesten uvirkelig. Herregud, så heldig jeg er!
Wow, for en mulighet!! Og for et eventyr dette kommer til å bli for dere!! Så heldige dere er :D :Heartred

Back
Topp