Misstyri - min vei mot solomor

Så bra og spennende! Dette går nok veien :Heartred Kan jeg spørre; hvorfor tar du nipt i Sverige?

Så bra og spennende! Dette går nok veien :Heartred Kan jeg spørre; hvorfor tar du nipt i Sverige?
Egentlig så enkelt som at da får jeg vite kjønnet :P Handler ikke om så mye annet :) Får det ikke dekket her i Norge uansett, for jeg er 1 år for ung ved fødsel... blir 34 i mai, og baby kommer i oktober :) Hadde jeg hatt termin i januar 2026 hadde jeg fått det i Norge :)
Også er det halv pris av hva jeg betaler privat her :)

Har lagd en weekend ut av turen, og mamma vet bare at hun skal på blåtur og må ha med pass :) Hun skal nemlig være med :D Har booket hotell og vi tar en jentetur ut av det hele :D

9+2 og privat ultralyd

Skulle egentlig inn på fredag, men grunnet endring i planer ble det en time nå i dag ❤️

Så godt å være over enda ei kneik på riktig vei :)

2,4 cm og hjertet slo 174 slag i minuttet ❤️

Vedlegg

• IMG_6527.jpeg
    IMG_6527.jpeg
    161,5 KB · Visninger: 87
10+2 og første jordmortime

Litt rart å si, men synes tiden går så raskt akkurat nå, for det er så mye som skjer. Symptomene varierer litt fra dag til dag, men det er spesielt kvalme, trøtthet og vonde pupper nå for tiden :)

I dag hadde jeg første time til ei veldig trivelig jordmor og det var så kjekt :) Føler det skjer mye for tiden nå :) Alt ser jo heldigvis bra ut enda med alt av prøver, så det var godt <3

Nå er det bare å prøve å nyte dagene selv om de er travle og plutselig er jo første trimester over. Fikk litt sjokk her tidligere da det gikk opp for meg at jeg allerede er i tredje gravidmåned, men det var en god nyhet :D

11+0 og NIPT

Da var NIPT gjennomført, så det er bare å smøre seg med tålmodighet i påvente av svaret :)

På ultralyd var det et friskt og fint foster på 4,4 cm :) Alt jordmor kunne se av ryggrad, hode, hjerne, hjerte og diverse så fint ut :D ❤️

Vedlegg

• IMG_6567.jpeg
    IMG_6567.jpeg
    169,3 KB · Visninger: 68
Last edited:
13+4 TOUL
Da var dagen inne for tidlig ultralyd på sykehuset :) Var så heldig å fikk ha en helt nydelig jordmor som viste ekstremt god forståelse for min situasjon som solomor, IVF og behovet mitt for å teste med NIPT :D

Siden det var IVF så sa hun at da forholdt vi oss til den termindatoen :) Var litt spent på det :D

Knerten i magen var ekstremt aktiv og det var vanskelig å få gode bilder til å begynne med :) Men de fikk heldigvis sett alt de ville, både hjerne, hjerte og resten av innvollene. Det var heller ikke noe problem å se hvilket kjønn det var ;) Så der hadde NIPT’en veldig rett :)

Bare 5 uker til neste besøk på sykehuset og det blir dagen før bursdagen min ❤️

Vedlegg

• IMG_6659.jpeg
    IMG_6659.jpeg
    1,9 MB · Visninger: 75
18+0

Må si tiden går ganske raskt nå :) Om 3 dager er det OUL og den gleder jeg meg til :D
Jeg er for tiden 50% sykemeldt og har vært det en måned allerede, ikke egentlig på gunn av graviditeten, men det blir jo mer på grunn av det også. Jeg har vært litt sykemeldt siden januar, og det skyldes primært at hodet har vært mentalt utladet etter krevende arbeid på jobb (aldri vært sykemeldt før, så egentlig veldig rart med ekstra tid hjemme).

Jeg er en ganske organisatorisk person av meg og elsker det jeg kan ha kontroll på, så nå tror jeg det meste av store babyting er kommet i hus. Seng kjøpte jeg brukt i det jeg startet IVF, mens tripp trapp stol fra Stokke med tilbehør kom på plass da jeg kjøpte huset for noen år siden (brukt av tantebarn og venninners barn), vogn ble kjøpt brukt nå i vår og stellebordet ble kjøpt nå nylig på Ikea (ikke montert enda da). Så tror det er bare bilstolen som mangler :) Av småting aner jeg ikke hva jeg trenger, så der får jeg bare se det litt an etter hvert :)

Tror jeg begynner å kjenne bevegelse, men føler det er litt vanskelig å si sikkert siden dette er første gangen. Har heldigvis fått lånt meg en doppler som jeg bruker bitte litt av og til bare for å forsikre meg om at han er på plass :)

Gleder meg mest nå til å få begynne å planlegge babyrommet hans, for der har jeg ganske mange tanker :) Det trenger jo ikke å være ferdig til han kommer, men det må skiftes tak, gulv og vegger pga. et innebygd skap som skal ut, så greit å få tatt unna en god del av det først :) Har egentlig lyst til å bli så ferdig at jeg kan få på plass det nye klesskapet han skal ha og få lagt på plass klærne jeg har begynt å fått tak i. Det er ikke stress med noe enda, men synes det er litt greit å få planlagt slikt i god tid, for det er jo en del som må handles inn, og på bare min lønning så må det kanskje fordeles litt utover. Også må jeg ha hjelp med selve arbeidet også, for det er vanskelig å få tatt alene :P Det første er vel å begynne å tegne opp rommet slik at jeg vet hvor mye jeg trenger av materialer :)

18+3

I dag var det klart for OUL og det ble en meget grundig sjekk :D Først av jordmorstudent og deretter jordmor. Så langt ligger han med setet nede og sparker rett ned mot åpningen. Gutten ble skannet og alt sett, og bekreftet i orden <3 Så der så alt veldig bra ut!

Morkaken var en annen diskusjon. Den sitter på bakveggen, men likevel ligger den pr. nå over åpningen (de kalte det placenta previa totalis) og navlestrengen har tydeligvis velamentøst feste (helt ytterst på morkaken). Det måtte enda en jordmor inn for å bekrefte disse tingene. Noe som kan gjøre at lillegutt må følges med mye tettere fremover. Navlestrengfestet kan gi risiko for mindre næring og han kommer jo ikke ut selv så lenge morkaken ligger i veien. Så nå blir det ny sjekk om 2 uker, og da skal det sjekkes for noe som heter vasa preavia (uten at jeg fikk med meg hva det var, bare sjanse for blødninger under fødsel). Heldigvis var det nøye sjekk i nesten 50 minutter med både utvendig og innvendig ultralyd.

Kan ikke si at sjansen for planlagt keisersnitt er et problem. Jeg stoler helt og fullt på helsepersonellet og tenker at de vil gjøre det beste for oss begge to <3

Men en meget aktiv gutt var det heldigvis da :D

IMG_6888.JPEG

18+3

I dag var det klart for OUL og det ble en meget grundig sjekk :D Først av jordmorstudent og deretter jordmor. Så langt ligger han med setet nede og sparker rett ned mot åpningen. Gutten ble skannet og alt sett, og bekreftet i orden <3 Så der så alt veldig bra ut!

Morkaken var en annen diskusjon. Den sitter på bakveggen, men likevel ligger den pr. nå over åpningen (de kalte det placenta previa totalis) og navlestrengen har tydeligvis velamentøst feste (helt ytterst på morkaken). Det måtte enda en jordmor inn for å bekrefte disse tingene. Noe som kan gjøre at lillegutt må følges med mye tettere fremover. Navlestrengfestet kan gi risiko for mindre næring og han kommer jo ikke ut selv så lenge morkaken ligger i veien. Så nå blir det ny sjekk om 2 uker, og da skal det sjekkes for noe som heter vasa preavia (uten at jeg fikk med meg hva det var, bare sjanse for blødninger under fødsel). Heldigvis var det nøye sjekk i nesten 50 minutter med både utvendig og innvendig ultralyd.

Kan ikke si at sjansen for planlagt keisersnitt er et problem. Jeg stoler helt og fullt på helsepersonellet og tenker at de vil gjøre det beste for oss begge to <3

Men en meget aktiv gutt var det heldigvis da :D

Vis vedlegget 460035
Så godt å bli så bra ivaretatt!! :Heartred Følger spent med på fortsettelsen! Her er det OUL på tirsdag, så håper alt ser bra ut! :cool:

Fant denne fine oversikten, så prøver den fremover :)
Gravid: 20+2
Termin: 08.10.25
Kjønn: Gutt
Dager til termin: 141
Prosent gjennomført: 50,2%
Trimester: 2
Vektendring: + 4 kg
Leie: -
Neste kontroll: Kontroll på sykehuset og legetime 22.05.

Symptomer/plager: Jobber for tiden 50 %, så litt roligere dager er det blitt. Prøver å få gått turer for å holde kroppen i gang, men har de siste dagene slitt mer med at det er vondt langt opp på magen om jeg setter ned ene foten. Kan være noe som er i klem et sted.

Cravings: Egentlig ikke noe særlig, men foretrekker frisk drikke og mer frukt. Friske smaker rett og slett :)

Vitamintilskudd/medisiner: Multivitamin med omega3 + skal begynne på fast jerntablett i dag

Bevegelse: Tror jeg kjenner en del, men så blir jeg litt usikker på om det faktisk stemmer at jeg kjenner eller ikke. Blir likevel mer tydelig for hver dag.

Innkjøp: Det meste av store kjøp er nå i boks :)

Milepæler:
08.06.25: Babyen vil bli forsøkt reddet om han kommer nå.
30.06.25: 100 dager igjen til termin
07.07.25: Tredje trimester
14.09.25: 37+0, babyen regnes ikke som prematur
17.09.25: Permisjonen starter
08.10.25: Termin

Humør: Stort sett veldig positivt og greit.

Tanker:
Var inne på kontroll til jordmor i dag og så fornøyd med at ting ser bra ut. Både urinprøve, lytting på baby og mer til :D
Fikk luftet tankene om både velamentøst feste på navlesnoren og placenta previa totalis. Hun fortalte at det vil bli mye mer oppfølging fremover pågrunn av navlesnorfestet, og det er i grunnen helt greit :) Jeg liker å se han, og det er godt å vite at de følger med for å se at han vokser rett. De vil også ta en avgjørelse etter hvert på om det er lurt å føde normalt eller ikke (dersom morkaken flytter seg), men det kjenner jeg at jeg stresser veldig lite med. Det viktigste er at han kommer ut, ikke hvordan :D <3

20 + 4

Ny sjekk på sykehuset i dag :) Denne gangen av en svangerskapslege :)
Virker til at morkaken har flyttet seg litt, men navlestrengfestet er fremdeles helt på kanten og mot åpningen. I tillegg er det noen blodårer som ligger nesten helt mellom åpningen og fosteret, så det skal følges mer med på. Hun ville ikke si noe i dag om hvordan de lå an i forhold til fødsel, da det ikke er noe de ville avgjøre før i uke 32, men det blir en sjekk før den tid for å måle at han vokser som han skal :) Helt greit for min del, kjenner jeg er ganske avslappet og stoler på de som vet hva de snakker om :)

Last edited:
Gravid: 23+1
Dager til termin: 121
Prosent gjennomført: 57,2%
Vektendring: + 4,5 kg
Leie: -
Neste kontroll: Jordmortime 17.juni

Symptomer/plager: Er nå 100% sykemeldt, mye grunnet jobb, og resten grunnet kvalme, slitenhet, unngå tunge løft og for mye aktivitet, samt smerter i korsrygg og bekken.

Cravings: Egentlig samme som sist oppdatering, friske smaker, frukt osv.

Vitamintilskudd/medisiner: Multivitamin med omega3 + jerntablett hver dag

Bevegelse: Nå er det mye mer bevegelse enn tidligere. Kjenner det oftere både på dagtid og kveld/natt.

Innkjøp: Det meste av store kjøp er nå i boks :)

Milepæler:
30.06.25: 100 dager igjen til termin

Humør: Stort sett veldig positivt og greit.

Tanker:
Enn at jeg har kommet meg forbi det steget hvor de vil prøve å begynne å redde han om noe skulle skje. Det er en milepæl jeg har gledet meg til :D Korsrygg og bekken har vært en stor utfordring de siste ukene, men ble tipset om kiropraktor som jobber spesielt med gravide og det har gjort stor fremgang på bare et par uker. Hun fant låsninger og stramme knuter fra knærne og opp til nakken, så nå er endelig kroppen mye mer bevegelig enn tidligere. Likevel får jeg mye vondt om det er for mye aktivitet, likevel får jeg gjort en del (f. eks beiset verandaen, kantklipping i hagen). Det handler mer om å ta pauser når det kjennes i kroppen.

Neste uke er det ny time til jordmor, og da blir det kikhostevaksine samtidig. Og samme uke skal jeg til legen for å ta testen som sjekker svangerskapsdiabetes, den er jeg litt mer spent på (mest fordi jeg ikke har vært borti det før). Ellers tenker jeg å prøve på en 3D ultralyd etter uke 26, også blir det vel en sjekk på sykehuset i uke 28 og 32, for å følge med på vekst og om morkaken flytter seg mer. I uke 20 hadde den flyttet seg litt bort fra livmoråpningen i forhold til i uke 18, men hadde fremdeles noe som lå litt over. I tillegg er det velamentøst feste på navlesnoren og den sitter på den delen som er over livmoråpningen, så jeg er kanskje mer bekymret for den. Også er det en av 3 (tror det er tre blodårer i navlesnoren) som sitter mellom baby og livmoråpningen (altså på kanten av morkaken), og den ville de følge mest med på. I tilfelle den kan ryke ved vaginal fødsel.

På en måte tenker jeg det hadde vært kjekt å fått beskjed om at det blir enten vaginal eller keisersnitt, men det er mest fordi at da vet jeg hva jeg skal planlegge etter. Likevel forstår jeg jo godt at de vil vente i det lengste med å se, før de bestemmer seg. Fikk beskjed fra svangerskapslege om at de ikke tok noen absolutt beslutning før i uke 32, men det er jo bare 9 uker igjen, så om 2 mnd har jeg jo svaret uansett :D

Gravid: 26+3
Dager til termin: 98
Prosent gjennomført: 65,4%
Vektendring: + 6,5 kg
Leie: Hodet er nede, men det er jo fremdeles tidlig.
Neste kontroll: Kontroll til legen 15.juli, og time på sykehuset 31.juli.

Symptomer/plager: 100% sykemeldt for tiden, men prøver å få til 10 minutter med gange på tredemøllen for å få inn noe aktivitet

Cravings: Egentlig ikke noe i det hele tatt, opplever heller motsatt at jeg har vegring mot mat. Jeg spiser som normalt, men det er en kamp å lage mat :P

Vitamintilskudd/medisiner: Multivitamin med omega3 + skal begynne på fast jerntablett i dag

Bevegelse: Masse bevegelse, og det gjennom store deler av dagen og kvelden.

Innkjøp: Bare småting igjen nå :)

Milepæler:

Humør: Stort sett veldig positivt :)

Tanker:
Kan ikke tro at det er under 100 dager til termin <3 Tiden går så utrolig raskt! Nå er jeg 100% sykemeldt, og det krever mer enn nok å holde huset under kontroll (til tross for at jeg bor alene). Det kommende barnerommet er revet og klart for å bli bygd opp igjen, så i morgen blir det Ikea for å få tak i det siste til garderobeskapet som skal monteres.

I dag var jeg på privat UL til jordmor for å se om vi kunne få til noen 3D bilder. Var fullt klar på at det ikke trengte å bli noen gode bilder, men var verdt forsøket. Og jeg kan ikke tro hvor heldig jeg var med resultatet. Det gikk enda mer opp for meg at om bare ca. 14 uker så har jeg min lille prins <3 Det er så surealistisk.

Vedlegg

• 513225257_1319019186423718_920599748730655992_n.jpg
    513225257_1319019186423718_920599748730655992_n.jpg
    36,3 KB · Visninger: 54
  • 514415597_1713553622615426_3876639293584936472_n.jpg
    514415597_1713553622615426_3876639293584936472_n.jpg
    36,4 KB · Visninger: 60
Gravid: 30+5
Dager til termin: 68
Prosent gjennomført: 76%
Trimester: 3
Vektendring: + 8 kg
Leie: Hodet er nede, og har vært det i 4 uker allerede.
Neste kontroll: Kontroll til jordmor 12.august, og siste sjekk på sykehuset i uke 36.

Symptomer/plager: Bekken og noe kvalme.

Cravings: Sliter mer med manglende matlyst og

Vitamintilskudd/medisiner: Multivitamin med omega3 + 2 stk jerntabletter hver dag

Bevegelse: Masse bevegelse, og det gjennom store deler av dagen og kvelden. Lille har ligget med hodet ned nå i 4 uker allerede, og ser ikke ut til å ha planer om å snu seg med det første.

Milepæler:

Tanker:
Var på sykehuset på kontroll i går og til min store glede er jeg nå klarert for vaginal fødsel! Morkaken har flyttet seg nok til at jeg får føde normalt, og alt ser bra ut i forhold til navlesnoren. I tillegg ligger han på gjennomsnittet i vekt, så det betyr at han får i seg alt han trenger selv om navlesnoren sitter på kanten. Det var egentlig en stor lettelse. Mitt eneste mål med fødselen er å få en frisk baby, så om det skjer via keisersnitt eller vagnialt har ingenting å si. Likevel er det en lettelse å se at alt går fint der inne :D Også gir det meg muligheten til å forberede meg på at det mest sannsynlig ender i vanlig fødsel. Har begynt så vidt på et fødebrev nå, og tenker det er greit å ha på plass siden jeg er alene og om min mor ikke rekker å komme med meg til sykehuset.

Det begynner å føles litt skummelt ut at det er mindre enn 12 uker til han må være her, og da kommer også litt panikk for det som gjenstår her hjemme for at det skal være klart for han. Har en plan om å få bakt mer og forberedt flere middager før han melder sin ankomst for å gjøre det lettere for oss to etterpå.

Gravid: 30+5
Dager til termin: 68
Prosent gjennomført: 76%
Trimester: 3
Vektendring: + 8 kg
Leie: Hodet er nede, og har vært det i 4 uker allerede.
Neste kontroll: Kontroll til jordmor 12.august, og siste sjekk på sykehuset i uke 36.

Symptomer/plager: Bekken og noe kvalme.

Cravings: Sliter mer med manglende matlyst og

Vitamintilskudd/medisiner: Multivitamin med omega3 + 2 stk jerntabletter hver dag

Bevegelse: Masse bevegelse, og det gjennom store deler av dagen og kvelden. Lille har ligget med hodet ned nå i 4 uker allerede, og ser ikke ut til å ha planer om å snu seg med det første.

Milepæler:

Tanker:
Var på sykehuset på kontroll i går og til min store glede er jeg nå klarert for vaginal fødsel! Morkaken har flyttet seg nok til at jeg får føde normalt, og alt ser bra ut i forhold til navlesnoren. I tillegg ligger han på gjennomsnittet i vekt, så det betyr at han får i seg alt han trenger selv om navlesnoren sitter på kanten. Det var egentlig en stor lettelse. Mitt eneste mål med fødselen er å få en frisk baby, så om det skjer via keisersnitt eller vagnialt har ingenting å si. Likevel er det en lettelse å se at alt går fint der inne :D Også gir det meg muligheten til å forberede meg på at det mest sannsynlig ender i vanlig fødsel. Har begynt så vidt på et fødebrev nå, og tenker det er greit å ha på plass siden jeg er alene og om min mor ikke rekker å komme med meg til sykehuset.

Det begynner å føles litt skummelt ut at det er mindre enn 12 uker til han må være her, og da kommer også litt panikk for det som gjenstår her hjemme for at det skal være klart for han. Har en plan om å få bakt mer og forberedt flere middager før han melder sin ankomst for å gjøre det lettere for oss to etterpå.
Synes det er så imponerende og fint at du hopper i det alene :Heartred Husk at vi ikke er så langt fra hverandre, så bare å rope ut!

Last edited:
31+1

I går ble jeg overrasket med babyshower av verdens fineste gjeng <3 Jeg har jo hele tiden visst at det blir planlagt, for det er litt vanskelig å utelukke meg helt fra planleggingen når jeg er alene (både i forhold til hvem og når) :D Men jeg visste ikke selve tidspunktet, hvem som kom eller hvordan det var lagt opp.

Heldigvis fikk jeg ønsket mitt oppfylt, og det ble ikke en typisk lyseblå babyshower, men heller en Harry Potter tema babyshower :D Jeg er mildt sagt litt fan, og har sagt at siden dette kan bli eneste graviditet, så var det mer morsomt med tema :D Og jeg skal si de leverte!

Jeg kjenner mest på at jeg blir så rørt over at så mange av mine nærmeste tok seg tid til å komme og at de hadde gjort så mye ut av gavene. Det var liksom ikke bare pakket inn, men det var bleieslott, bleiekake og bleiekurv med masse nyttige ting til både lille og meg :D Og jeg kan trygt si at jeg ikke trenger å kjøpe flere bleier i størrelse 1 :P

Dette er noe jeg vil huske lenge :D <3 Og lille er så heldig som får så mange herlige damer å vokse opp rundt <3

31+1

I går ble jeg overrasket med babyshower av verdens fineste gjeng <3 Jeg har jo hele tiden visst at det blir planlagt, for det er litt vanskelig å utelukke meg helt fra planleggingen når jeg er alene (både i forhold til hvem og når) :D Men jeg visste ikke selve tidspunktet, hvem som kom eller hvordan det var lagt opp.

Heldigvis fikk jeg ønsket mitt oppfylt, og det ble ikke en typisk lyseblå babyshower, men heller en Harry Potter tema babyshower :D Jeg er mildt sagt litt fan, og har sagt at siden dette kan bli eneste graviditet, så var det mer morsomt med tema :D Og jeg skal si de leverte!

Jeg kjenner mest på at jeg blir så rørt over at så mange av mine nærmeste tok seg tid til å komme og at de hadde gjort så mye ut av gavene. Det var liksom ikke bare pakket inn, men det var bleieslott, bleiekake og bleiekurv med masse nyttige ting til både lille og meg :D Og jeg kan trygt si at jeg ikke trenger å kjøpe flere bleier i størrelse 1 :P

Dette er noe jeg vil huske lenge :D <3 Og lille er så heldig som får så mange herlige damer å vokse opp rundt <3
Åååh så artig! Elsker babyshower! Håper jeg får en selv, men har ikke så mye nettverk som relativt ny-innflyttet trønder… og alle venninnene mine på Østlandet har små barn og ikke veldig mobile… Men samboer sier det muligens kommer noe plutselig :Heartred

Så er jeg langt over middels Harry Potter fan, så blir så glad for å høre at det går an å ha så kult tema på babyshower!! :bookworm:

31+1

Så utrolig koselig! Jeg er også over gjennomsnittlig glad i Harry Potter, såpass at datteren vår heter Hermine. Om det ble en gutt skulle han hete Ollie etter Ollivander :hilarious:

Back
Topp