Skravletråd for Mars -26

I morgen er jeg 8 uker, så spent på om jeg evt finner hjertelyden da :smiley-ashamed004 Jeg har tidligere funnet mellom 7+6 (men da foran i utviklingen) og 8+2 første gang, så blir å prøve doppleren bittelitt for å se. Er betryggende når man finner litt hjerteslag hjemme og, i starten.. ❤️

I morgen er jeg 8 uker, så spent på om jeg evt finner hjertelyden da :smiley-ashamed004 Jeg har tidligere funnet mellom 7+6 (men da foran i utviklingen) og 8+2 første gang, så blir å prøve doppleren bittelitt for å se. Er betryggende når man finner litt hjerteslag hjemme og, i starten.. ❤️
Lykke til :Heartred :Heartred

Hvor tidlig forteller dere det til deres leder på jobb at dere er gravid?
Jeg ringte og sa det før jeg kom tilbake på jobb etter ferien :p men jeg er sykepleier og det er ganske mye på jobben min jeg må unngå, som nattevakter, formalin og røntgen... xsmile6

Har en sur sjef fordi jeg er sykmeldt. Vil ha meg inn på samtale om tilrettelegging, jobber 100% natt..

Har en sur sjef fordi jeg er sykmeldt. Vil ha meg inn på samtale om tilrettelegging, jobber 100% natt..
Ah. Men er du sykemeldt pga nattarbeid? Er det ikke evt svangerskapspenger du skal ha da, med mindre du kan midlertidig omplasseres til dagvakter?

Min sjef endrer nattevakter til dag- og kveldsvakter, og jeg får beholde natt-tillegg. Men jeg jobber 3-delt turnus da.. egentlig synes jeg det er litt stressende med kveldsvaktene også fordi vi er veldig få på jobb og situasjonen er uforutsigbar. Men spørs jo om de kan gjøre noe med det. Tenker å høre med jordmor.

Sjefen din har ikke lov å være sur fordi du er sykemeldt :mad: det er det en fagperson som har vurdert at du trenger!

Er ikke sykmeldt bare pga nattarbeid nei har 4barn fra før der 2 av de er under utredning/oppstart på utredning, spekter diagnoser, ene har mye angst og tvang og ringte etter meg hele tiden siste jeg var på jobb, livredd når jeg ikke er hjemme med henne.. ting har bare toppa seg å går veldig på psykisk belastning til meg.. itillegg så plages jeg med stoffskiftet og et super trøtt nå (som jeg alltid blir i 1 trimester), sover natt og dag og blir tungpustet, må justere opp medisin som tar noen uker før virker optimalt, allerede mye smerter i bekkenet ++, har blitt henvist til fysio å venter på svar der i fra nå osv. Aner ikke om jeg er 5 eller 7 uker på vei, er henvist til tidlig UL da jeg har hatt veldig mye smerter å var bekymret for at egget ikke har lagt seg på rett plass osv, så my tanker å bekymringer, å blir ekstra stressa av sur sjef.. har halsbetennelse nå, å har starta på pencilin, feber å sover å svetter om dagene, det sa jeg til henne på mandag, å idag våkner jeg til melding om samtale i dag eller i morgen.. skriver nok en gang at jeg ønsker å vente med samtale til jeg har blitt litt bedre.. får da et surt svar om når det er.. som om jeg vet når formen er bedre.. synes det er litt vanskelig å vite ift tilrettelegging også..

Ikke har jeg så sabla lyst å fortelle sjefen at jeg er gravid enda heller.. jeg tror jeg er 5+3 utfra hcg målingen.. men føler jeg blir tvingt i et hjørne hvor jeg må fortelle hvordan syk jeg er for å så komme med forslag for tilrettelegging osv

Ikke har jeg så sabla lyst å fortelle sjefen at jeg er gravid enda heller.. jeg tror jeg er 5+3 utfra hcg målingen.. men føler jeg blir tvingt i et hjørne hvor jeg må fortelle hvordan syk jeg er for å så komme med forslag for tilrettelegging osv
Det høres ut som du har kjempe mye å styre med nå. Veldig kjedelig måte å starte graviditeten på, med så mye stress. Håper du får til en god løsning med sjefen din :Heartred

Sjefen din høres ut som en dritt, og har egentlig ikke noe med hvordan syk du er; eneste de har noe med, er hva du KAN gjøre.. altså hvilken arbeidsevne du har per nå.

Men husk at det også stilles krav til arbeidsgiver når du er syk, mtp oppfølging og dialogmøter.
Så en oppfølgingssamtale må nesten til uansett, for planen for oppfølging må være klar innen 4 uker fra første sykemeldingsdag.
Forøvrig så synes jeg du kan be henne pigge av første uka. Å gi deg en uke/halvannen til bedring før man maser om diverse møter. Det er klart at man ikke deltar på møter når man er i helt elendig form.
Høres rart ut å be om møter for tilrettelegging bare noen dager inn i fraværet.

Ja vet de har mye regler å retningslinjer å forholde seg til.. føler bare man blir misstenkt for at sykdom ikke er reelt men "latskap" å føles ut som man må fortelle/forsvare.. synes ting går litt for langt noen ganger.. åsså virker alt så mye enklere når man går på krykker eller har et brudd fremfor når sykdom er usynlig..

Du trenger ikke fortelle dem noe som helst :Heartred Du kan fint gi de beskjed om hva som er god tilrettelegging for deg uten at de vet hva slags syk du er. F.eks. dagvakter, unngå visse situasjoner etc etc. Hvor lenge har du vært sykemeldt?

Ja vet de har mye regler å retningslinjer å forholde seg til.. føler bare man blir misstenkt for at sykdom ikke er reelt men "latskap" å føles ut som man må fortelle/forsvare.. synes ting går litt for langt noen ganger.. åsså virker alt så mye enklere når man går på krykker eller har et brudd fremfor når sykdom er usynlig..
Kan du ha med deg en tredjeperson? Jordmor? Fastlege, evt på Teams eller noe?

Fra NAV:

Dialogmøte 1 er en samtale mellom den ansatte, arbeidsgiveren og eventuelt den som sykmelder den ansatte. I tillegg kan bedriftshelsetjenesten, tillitsvalgte eller verneombudet delta.

Dialogmøte 1 skal avholdes senest innen 7 uker. Målet er å snakke sammen om hva som skal til for å hindre at sykefraværet blir unødvendig langt. I møtet ser dere på muligheter og begrensninger sammen, og dere oppdaterer oppfølgingsplanen.

Det er mer vanskelig for sjefen din å være kjip eller presse deg hvis du ikke er alene.

Tenkte å høre om å ta med tillitsvalgte kanskje.. ble sykmeldt 1 juli, så har vært noen uker allerede
Da kan det nok være at du må forberede deg på å ha et møte. Husk at et slikt møte handler om hva arbeidsgiver kan gjøre for at du skal komme tilbake i jobb. Så du må bare være ærlig på hva du trenger. Det betyr ikke at du skal tilbake i jobb i morgen, men hvordan de kan (eller ikke kan) tilrettelegge for deg. Det høres jo ut som om graviditeten kanskje ikke er eneste grunnen til at du er sykemeldt, men husk at det veier ganske tungt at foster skal ha det bra. Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei eller hva du tenker selv om når du er tilbake, men hvis man er syk over flere uker tidlig i svangerskapet så kan det ofte være lettere å samarbeide med arbeidsgiver hvis de vet hvorfor. De har absolutt ikke krav på å vite det, men det kan gjøre ting lettere for deg :Heartred

Tenkte å høre om å ta med tillitsvalgte kanskje.. ble sykmeldt 1 juli, så har vært noen uker allerede
Ah. Da må oppfølgingsplanen i boks. Arb.giver får gjerne purringer nå, siden det er over 4uker siden, hvis planen ikke er sendt inn...

Ja, ender nok opp med at jeg forteller alt.. jeg er dårlig på å holde ting skjult.. men har dårlig erfaring med leder når jeg er ærlig om ting å.. som regel sier hun sånn typ "har ikke barna en far" eller andre irriterende kommentarer.. som nå også så sa jeg at jeg hadde halsbetennelse å starta på pencilin kur.. " ja men det må nå være mye mer enn bare det siden du har vært borte såå lenge".. er litt måten ting blir sagt på innimellom

Back
Topp