Legetimer og kontroller

Ja, jeg er litt spent. Fastlegen min har vært i permisjon i 2 år, men kommer tilbake senere i år. Så jeg har hatt vikarleger hele tiden i alt dette. Hun forrige var veldig opptatt av å få meg inn tidlig, da hadde jeg time før 5+0. Men nå er det en ny vikarlege så er litt usikker på hva hun sier? Når jeg ringte resepsjonen så ville de ha meg inn før ferien, for de mente det ville bli litt sent ellers. Men det var jo resepsjonisten da. Men jeg bor i et høyt befolket område, forrige gang var de opptatt av at jeg skulle velge fødeplass tidlig blant annet. Og alt dette klarte de å snakke med meg om selvom det ble kjemisk og jeg visste det ikke gikk 16 dpo :laughing002
Jeg tenker at akkurat det at du bor der der bor vendig mange andre er avgjørende faktor her. Søke fødeplass og få alt i orden tidlig gir jo veldig mening da. Husker min søster var misunnelig på «forholdet» jeg hadde til føden da vi var gravide sist. Hun fødte på Ullevaal, og der var det litt mer «kamp om plassen» ja :laughing002

Jeg tenker at akkurat det at du bor der der bor vendig mange andre er avgjørende faktor her. Søke fødeplass og få alt i orden tidlig gir jo veldig mening da. Husker min søster var misunnelig på «forholdet» jeg hadde til føden da vi var gravide sist. Hun fødte på Ullevaal, og der var det litt mer «kamp om plassen» ja :laughing002
Ja, det er det jeg også tenker. Også håper jeg at jeg kan få OTUL og NIPT så tidlig som mulig, så jeg kan senke skuldrene og bare puste litt roligere :nailbiting:

Ja, det er det jeg også tenker. Også håper jeg at jeg kan få OTUL og NIPT så tidlig som mulig, så jeg kan senke skuldrene og bare puste litt roligere :nailbiting:
Nipt kan du ta fra uke 10 mener jeg. Mens TOUL er fra uke 11? Det virker så langt dit. Håper bare jeg komme meg dit.

Nipt kan du ta fra uke 10 mener jeg. Mens TOUL er fra uke 11? Det virker så langt dit. Håper bare jeg komme meg dit.
Men kan du få den offentlig når du vil? Jeg trodde man bare ble satt opp på time og så måtte man bare ta det som kom? Jeg skal iallfall si til legen at jeg ønsker det tidlig, og håper hun kan påvirke på en eller annen måte…

Men kan du få den offentlig når du vil? Jeg trodde man bare ble satt opp på time og så måtte man bare ta det som kom? Jeg skal iallfall si til legen at jeg ønsker det tidlig, og håper hun kan påvirke på en eller annen måte…
Jo, du må ta det du får. Men med tidlig henvisning får du vel antakelig tidlig time. Antar de kjører nipt og ultralyd samme dag. Det gjorde de for min del sist hvertfall. Men samtidig vet ikke jeg hvordan det funker på de store sykehusene hvor det er flere pasienter og mer samlebånd. Men tenker tidlig henvisning=først i bunken når timene i den og den uka skal deles ut.

Det positive med sen TUL er at sjansen er høyere for å se kjønn, og om de tror noe ang kjønn før uke 12 har de ikke lov å si noe i følge loven :happy: I første svangerskap var det ikke offentlig TUL, da gikk jeg privat 12+4 og hun trodde riktig ang kjønn. I andre svangerskap var det TUL på sykehuset. Ble målt til 11+6 og hun sa da at selv om hun hadde en teori om kjønn hadde ikke hun fått lov å si det (men syns uansett det var for tidlig).

Altså... min fastlege har hele 6 uker ferie, og første ledige time var 20.august! Dette er et høyrisiko svangerskap og ble litt blåst av banen på grunn av det. Hadde jevnlige kontroller og ultralyder på sykehuset sist, og var virkelig ikke forberedt på å ikke ha noen form for kontroll mellom uke 6 og uke 12. Noen som vet om ivf klinikken kan henvise til sykehuset?

Altså... min fastlege har hele 6 uker ferie, og første ledige time var 20.august! Dette er et høyrisiko svangerskap og ble litt blåst av banen på grunn av det. Hadde jevnlige kontroller og ultralyder på sykehuset sist, og var virkelig ikke forberedt på å ikke ha noen form for kontroll mellom uke 6 og uke 12. Noen som vet om ivf klinikken kan henvise til sykehuset?
Det var dårlig!!! De må vel ha vikarlege for fastlegen din?! Som kan følge deg opp når legen har ferie! 6 uker er jo leeenge!!!

Burde samboer være med på første legetimen?
Min var med på alt med første og en god del mindre med andremann. Jeg synes det var fint å ha han med til jordmor når alt var nytt, men denne gangen får han bli med om det passer :wacky:

Det var dårlig!!! De må vel ha vikarlege for fastlegen din?! Som kan følge deg opp når legen har ferie! 6 uker er jo leeenge!!!
Ja, sant! jeg har jo ikke fått helsekort eller noe... Skal ringe jordmor på mandag og høre mulighetene der. De har naturlig nok ferie de og :hilarious: Tenkte ikke tanken at ferietid ville være et problem :banghead:

Første legetime idag, og betrygget på at det ikke er for tidlig. Når jeg går inn på kommunens nettsider ser jeg at de skriver spesifikt at de ønsker at gravide tar kontakt så fort som mulig ved positiv test :happy119 Så da har jeg iallfall det å falle tilbake på hvis fastlegen lurer på hva i all verden jeg gjør der så tidlig:laughing002 Jordmor ville visst også at man skulle ta kontakt tidlig, så får vel ringe dem senere idag.

Ellers har jeg bestemt meg for UL 6+0. Jeg tenker at testene har økt så fint og hcg er forholdsvis høy, så sannsynligheten for at man ser noe bør jo være relativ stor? Og hvis ikke så får jeg iallfall bekreftet/avkreftet at det ER noe der. Og jeg føler virkelig at jeg trenger det før ferien…:bag:

Ringte i dag for å høre om jeg kunne ta blodprøver for HCG, men det kunne jeg ikke da fastlegen min har gått ut i ferie. Den er litt kjip, men jaja, får fortsette strimmel-testing og egen-analyse av de :rolleyes:

Ringte i dag for å høre om jeg kunne ta blodprøver for HCG, men det kunne jeg ikke da fastlegen min har gått ut i ferie. Den er litt kjip, men jaja, får fortsette strimmel-testing og egen-analyse av de :rolleyes:
Har ikke fastlegen din en vikar? Jeg synes det er så rart at alt stopper opp fordi legen har ferie? De må jo ha noen som kan ordne når fastlegen er borte?

Har ikke fastlegen din en vikar? Jeg synes det er så rart at alt stopper opp fordi legen har ferie? De må jo ha noen som kan ordne når fastlegen er borte?
Jeg syns også det er veldig rart, de tar inn vikarleger her :shy:
«Vi tar ikke blodprøve for å sjekke HCG utenom time hos fastlege». Fikk spørsmål om jeg ville ha time til fastlegen når hun er tilbake, men da er jeg 10+0, og har nok vært på ultralyd før den tid.

Fastlegen min har vært så grei på dette, har vært inn for å teste HCG de to forrige graviditetene mine i november/desember og den i januar.

Synes også det er merkelig at de ikke har vikarer man kan få snakke med. Regner med de hadde forstått ønske mitt pga historikken.. er ikke noe jeg gjør/ eller vil gjøre bare på «gøy» liksom

Jeg ringte til jordmor idag, og fikk time 22.juli. De hadde ikke tid til å ta blodprøver før i uke 33, evt kanskje i uke 31 pga ferieavvikling. Fikk også beskjed om at jeg enten skal bare gå hos jordmor eller fastlege på oppfølging. Spennende tider i møte :happy093 Alt dette er jo helt nytt da det er første svangerskap noensinne. Jeg er livredd

Første kontroll her blir 10+1. Da henviser legen også til den første ultralyden som sikkert er rundt uke 12-13. Evt så venter jeg til uke 18/19 med UL slik det var med førstemann:Heartblue

Første kontroll her blir 10+1. Da henviser legen også til den første ultralyden som sikkert er rundt uke 12-13. Evt så venter jeg til uke 18/19 med UL slik det var med førstemann:Heartblue
Liker hvordan du tar det helt rolig med å få litt sen time :) Det er så mange som har time så tidlig, så følte det var normalen, men tror normalen er mellom uke 8 og 12 egentlig :) Flyttet min time til uke 8 selv.

Liker hvordan du tar det helt rolig med å få litt sen time :) Det er så mange som har time så tidlig, så følte det var normalen, men tror normalen er mellom uke 8 og 12 egentlig :) Flyttet min time til uke 8 selv.
Jeg tror det kommer litt an på hvor du bor? Hos min kommune står det at de ønsker at du tar kontakt med jordmor/fastlege ved positiv test? Når jeg var på legetime idag reagerte ikke legen et øyeblikk på at jeg var tidlig, selvom jeg sa det sikkert 5 ganger. «Neida», sa hun bare. Og hun siden jeg ikke har kontaktet jordmor enda mente hun at det skulle jeg bare gjøre!

Men det kan jo være fordi jeg er eldre? Jeg skal jo ta både NIPT og OTUL, og NIPT kan du jo ikke ta for sent.

Men så tror jeg at det kommer litt an på hva man er komfortabel med sikkert :happy119 Det viktigste er jo at man finner en oppfølgingsplan som man selv føler fungerer- og at man føler seg trygg og ivaretatt:Heartred

Last edited:
Støtter det Daisybloom sier her. Også tenker jeg at hva enn som funker for seg - do it. For min del er tett oppfølging, tidlig sjekk, tidlig ultralyd, tiltak jeg kan gjøre for å være mest mulig rolig i svangerskapet. I og med at det har gått gæ’ærnt 3 ganger på 1 år nå, så føler jeg at det er det som kommer til å hjelpe meg på veien. I tillegg til de sjekkene får jo gode samtaler med jordmødre/gynekologer, som er vel så viktig for meg.

Hadde jeg klart å slappe av med mindre testing, sjekk osv. Så hadde jeg uten tvil foretrukket det, men sånn er jeg ikke laget :p

Back
Topp