Legetimer og kontroller

Når burde man bestille legetime og time til jordmor? Jeg er helt blank på dette og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til
Jeg anbefaler å laste ned NØRS appen. Der får du veldig mange gode tips som førstegangs. Husker jeg brukte den mye sist. Første lege og jordmor time anbefales mellom uke 6-12, så du står ganske fritt:happy:

Last edited:
Jeg anbefaler å laste ned NØRS appen. Der får du veldig mange gode tips som førstegangs. Husker jeg brukte den mye sist. Første lege og jordmor sine anbefales mellom uke 6-12, så du står ganske fritt:happy:
Og noen steder står det at man skal ha legetimen mellom 8. og 12. uke, så veldig forvirrende for førstegangsgravide :hilarious: Jeg booker jo ikke time ved å ringe inn, jeg går inn på helsenorge og bare tar noen som er ledig, så lurer litt på om 6 + 2 egentlig er for tidlig :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:scratch

Ble litt stresset over at jeg bare fikk snakke med resepsjon hos både fastlege og jordmor, og at ingen hadde ledig time før uti aigust. Var noe komplikasjoner i forrige svangerskap som gjør at jeg må følges opp litt ekstra, og trengte å snakke litt med noen om det. Men både jordmor og fastlege hadde mulighet til å ringe, og nå har jeg fått snakket med begge og blitt litt beroliget :happy: Første time med jordmor 12. august (10+0).
Vurderer å bestille privat ultralyd, i tilfelle etter 7+0 :happy:

Er vanskelig nå i sommer turnusen til helsevesenet! Tenkte å ringe jordmor i morgen for å høre om det er sjans til å få ultralyd mellom 6+0 og 6+4, slik at jeg får sjekket rett før jeg reiser på ferie. Skal få tettere oppfølging pga exu i februar. Meen kjenner jeg har mine tvil pga kapasiteten på sykehuset nå i sommer. I så fall blir det en privat UL før vi reiser!

Jeg ble satt opp på Ultralyd hos klinikken 5.august. Da er jeg 9+2. Det synes jeg er umenneskelig lenge til, men de har sommerstengt nå. Vurderer å bestille UL en annen plass før det, og tenkte å gjøre det siste uka i ferien min. Da er jeg rundt 6+3. Er det noe vits eller burde jeg bare vente?
Jeg ville tatt før. :bag:

Når burde man bestille legetime og time til jordmor? Jeg er helt blank på dette og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til
Du kan bare ringe og høre med dem, egentlig. Typ, "jeg er fem uker på vei, tenkte bestille time til jm/lege". Du bør ha en legetime mellom uke 10-12 for blodprøver, og passe på du blir henvist til TUL i uke 11-13. Utenom det er det ikke sånn sett viktig.

Er det noen som får OTUL før 12+0? Har liksom aldri hørt om noen som har fått tidligere, men kan man ikke egentlig? Og når er siste dag man burde få tilbud om OTUL?

Er det noen som får OTUL før 12+0? Har liksom aldri hørt om noen som har fått tidligere, men kan man ikke egentlig? Og når er siste dag man burde få tilbud om OTUL?
Skal være mellom uke 11-14. Dette pga synligheten av trisomier, bør være minst 11+0, men ikke lenger enn 13+6.

Fikk tilbud om å ta ultralyd på klinikken om en uke da lokal gynekolog tar ferie fra neste uke, takket selvfølgelig ja til det er i uke 6+4 da men det er siste åpningsdag for klinikken. Blir litt lang reisevei for min del men det gjør jeg med glede for å se om ting foreløpig ser greit ut :smiley-angelic001.

Fikk tilbud om å ta ultralyd på klinikken om en uke da lokal gynekolog tar ferie fra neste uke, takket selvfølgelig ja til det er i uke 6+4 da men det er siste åpningsdag for klinikken. Blir litt lang reisevei for min del men det gjør jeg med glede for å se om ting foreløpig ser greit ut :smiley-angelic001.
Så herlig! Ikke så lenge igjen da :Heartred

Jeg hadde ikke samboer med før litt lengre utover i svangerskapet :happy:.
Ja for jeg har inntrykket av at han burde være med til jordmor på første besøket men kanskje ikke første legetimen? Vet ikke helt hva de gjør der, men det virker som det har mer med min helse å gjøre?

Burde samboer være med på første legetimen?
Jeg valgte oppfølging hos jordmor på helsestasjonen i stedet for lege, og da var samboer med. Det synes jeg var veldig fint at han var! Var såå mye info, så også greit med litt hjelp til å huske alt. I tillegg til at jeg hadde et ønske om at han skulle være «delaktig» i svangerskapet. Han satt også pris på det :Heartred Men, opp til hver enkelt - og man må ingenting :happy: (Dette svangerskapet endte dessverre i uke 14)

Ja for jeg har inntrykket av at han burde være med til jordmor på første besøket men kanskje ikke første legetimen? Vet ikke helt hva de gjør der, men det virker som det har mer med min helse å gjøre?
Jeg hadde ikke med meg samboer hverken til jordmor eller lege i løpet av hele svangerskapet. Han var bare med på
Ultralydene på sykehuset. Men du kjenner på hva du trenger og som passer for deg :)

Jeg blir nok å ta første time hos jordmor og ikke hos fastlegen, syns jordmødrene som regel har bedre tid og jeg har enda ikke hilst på vikarlegen. Var kun i kontakt med fastlegen sist ved behov for sykemelding. Men trur det er veldig individuelt hva folk gjør :happy:

Jeg valgte oppfølging hos jordmor på helsestasjonen i stedet for lege, og da var samboer med. Det synes jeg var veldig fint at han var! Var såå mye info, så også greit med litt hjelp til å huske alt. I tillegg til at jeg hadde et ønske om at han skulle være «delaktig» i svangerskapet. Han satt også pris på det :Heartred Men, opp til hver enkelt - og man må ingenting :happy: (Dette svangerskapet endte dessverre i uke 14)
Så man må egentlig aldri inn til legen? Jordmor oppfordret til å ta kontakt med legen først og at det er de som setter opp UL. Jordmor er veldig mye nærmere meg enn fastlegen min, så tenkte å ta mest mulig oppfølging hos jordmor egentlig.

Back
Topp