Legetimer og kontroller

*sniker* for å si at tidlig henvisning ikke resulterer i tidligere time på sykehuset! I begge svangerskapene mine har jeg vært på første konsultasjon hos lege før 7+0 og fått time for OTUL på henholdsvis 14+0 og 13+3 etter menstermin. Litt håpløst sent spør du meg, men tar jo det jeg får uten å klage. Begge gangene ble jeg også flyttet frem noen dager.
Jeg aner ikke hvordan det er på store sykehus, så var bare en tankerekke rundt logistikk. Henvisningen skal jo vurderes innen en viss tid fra sykehuset mottar den for å unngå fristbrudd, så tenkte det var logisk. Også vurderes det selvsagt fortløpende hva som haster mest.Hvertfall er det slik i mitt felt :)
Her hvor jeg bor er det ikke egentlig et problem med timer. Bor ikke nok folk her:wacky::laughing002

Jeg håper de vil se på alder, og forstå at det kan være lurt å få gamlemor på sjekk så tidlig som mulig. 14+0 er jo egentlig for sent for NIPT?! Men du hadde kanskje ikke det?
Nei, hadde ikke NIPT. Det var også det første svangerskapet og jeg var ung. Men fikk time dagen etter henvisningen, som ble sendt 6+6 eller noe. Så når jeg fikk time hadde ikke noe med tidspunktet for når jeg ble henvist.

Regner med at de tar noe hensyn til alder! Men dersom du skulle få time sent i uke 13, så er det faktisk bare å ringe og forklare situasjonen, og be om time tidligere. Det var noen i august-gruppa som gjorde det og ble flyttet fra typ 13+6 til 12+5☺️

:) Jeg håper de vil se på alder, og forstå at det kan være lurt å få gamlemor på sjekk så tidlig som mulig. 14+0 er jo egentlig for sent for NIPT?! Men du hadde kanskje ikke det?
Jeg hadde TOUL og NIPT 11+5 sist. De setter seg garantert ikke opp utenfor vinduet til NIPT når du skal ha det. De var hva de gjør ;)

Jeg aner ikke hvordan det er på store sykehus, så var bare en tankerekke rundt logistikk. Henvisningen skal jo vurderes innen en viss tid fra sykehuset mottar den for å unngå fristbrudd, så tenkte det var logisk. Også vurderes det selvsagt fortløpende hva som haster mest.Hvertfall er det slik i mitt felt :)
Her hvor jeg bor er det ikke egentlig et problem med timer. Bor ikke nok folk her:wacky::laughing002
Regner med (og håper) at de vurderer hva som skal prioriteres. Som ung, førstegangsfødende ble jeg helt sikkert ikke prioritert når jeg fikk time 14+0, men det gikk helt fint for meg! Vil selvfølgelig heller at de over 35 eller med andre risikosvangerskap blir prioritert først☺️

Nei, hadde ikke NIPT. Det var også det første svangerskapet og jeg var ung. Men fikk time dagen etter henvisningen, som ble sendt 6+6 eller noe. Så når jeg fikk time hadde ikke noe med tidspunktet for når jeg ble henvist.

Regner med at de tar noe hensyn til alder! Men dersom du skulle få time sent i uke 13, så er det faktisk bare å ringe og forklare situasjonen, og be om time tidligere. Det var noen i august-gruppa som gjorde det og ble flyttet fra typ 13+6 til 12+5☺️
Ja, jeg kommer til å være utrolig urolig skulle jeg få time etter 12+6… Helst vil jeg ha det så tidlig som mulig og ikke senere enn 12+0… Men får bare krysse fingrene :Heartred UL’en er jeg ikke fryktelig stresset for, det er NIPT og det å vente en evighet som gjør det stressende. Jeg tror jeg ringer hvis jeg får den sent… Takk for at du tipset om det! Det er verdt et forsøk iallfall:shy:

Ja, jeg kommer til å være utrolig urolig skulle jeg få time etter 12+6… Helst vil jeg ha det så tidlig som mulig og ikke senere enn 12+0… Men får bare krysse fingrene :Heartred UL’en er jeg ikke fryktelig stresset for, det er NIPT og det å vente en evighet som gjør det stressende. Jeg tror jeg ringer hvis jeg får den sent… Takk for at du tipset om det! Det er verdt et forsøk iallfall:shy:
Ja, så klart det er NIPT’en som er viktig, for videre undersøkelser og prøver. Du kan også ta en privat NIPT i utlandet (Sverige og Danmark) hvis du syns det blir for lenge å vente. Tror at de gjør det allerede fra 10+0. Kan få tilsendt et kit hjem i posten også, og sende den tilbake for å få svar.

Vet ikke så mye om det siden jeg ikke har prøvd selv, men finnes tråder om det på forumet her :happy:

Ja, så klart det er NIPT’en som er viktig, for videre undersøkelser og prøver. Du kan også ta en privat NIPT i utlandet (Sverige og Danmark) hvis du syns det blir for lenge å vente. Tror at de gjør det allerede fra 10+0. Kan få tilsendt et kit hjem i posten også, og sende den tilbake for å få svar.

Vet ikke så mye om det siden jeg ikke har prøvd selv, men finnes tråder om det på forumet her :happy:
Ja, jeg har også hørt det, men synes det kanskje blir litt i overkant når jeg får den gratis i Norge :shy: Men jeg hadde gjort det hvis jeg var under 35!

Når det står «tidlig ultralyd fra uke 6-10». Så mener de uke 6 som i 6+0 osv? Ser i appen Preglife at når jeg nå er 5+0 så skriver de at jeg er i uke 6. Kan bli forvirret av mindre.. :p

Når det står «tidlig ultralyd fra uke 6-10». Så mener de uke 6 som i 6+0 osv? Ser i appen Preglife at når jeg nå er 5+0 så skriver de at jeg er i uke 6. Kan bli forvirret av mindre.. :p

6+0, ja. Hjertet begynner ikke små før sånn 5+1 til 5+2, og det er så smått før uke 6, at det er ikke sikkert de greier finne noe særlig heller.

Etter uke 6, burde man kunne se noe, men etter uke 7 er du relativt sikret å få et sikkert svar. :)

det er litt forvirrende, men så vidt jeg forstår regner helse Norge uke 6 fra 5+6. Altså ikke før du er 6 helgåtte uker. Men Nørs feks og de fleste land internasjonalt regner uke 6 fra 5+1 til 6+0. Når du er i den sjette uken. Så det kommer litt an på hvem som gir ut informasjonen også :smiley-ashamed004 Men ja, i dette tilfellet mener de nok fra 6+0.

Så usikker på når jeg bør ringe :bag: Orker ikke ringe for tidlig heller :bag::bag:

Jeg har bestilt første time 7+6 pga ferieeavvikling. Fastlegen sa det var greit. Det er ultralydapparat på legesenteret som jeg sist graviditet ble sjekket med hver gang :D så jeg Satser på å bli sjekket da selv om timen er hos en "fast" vikarlege pga ferieavvikling. Så da er det ikke så krise med den tidlig ultralyden på sykehuset.

Veldig gøy sist med ultralyd i uke 24, var nesten som 3d og jeg så alle ansiktskonturer :happy:

Jeg har bestilt første time 7+6 pga ferieeavvikling. Fastlegen sa det var greit. Fastlegen har ultralydapparat. Satser på å bli sjekket da selv om timen er hos en "fast" vikarlege pga ferieavvikling. Så da er det ikke så krise med den tidlig ultralyden på sykehuset.
Herlig at legen har UL!

Så legen hadde en ledig time neste tirsdag når jeg er 7 + 0, så måtte holde meg selv litt i nakkeskinnet der for å ikke flytte timen min en uke frem :hilarious:

Så legen hadde en ledig time neste tirsdag når jeg er 7 + 0, så måtte holde meg selv litt i nakkeskinnet der for å ikke flytte timen min en uke frem :hilarious:
Hehe, det skjønner jeg! Men 7+0 er jo en god tid å ta første kontroll på! Ikke for tidlig :happy119

Hehe, det skjønner jeg! Men 7+0 er jo en god tid å ta første kontroll på! Ikke for tidlig :happy119
Ååå det er jo egentlig det. Men jeg er litt fristet til å reise noen dager opp på hytta i norgnorge neste uke også siden det er meldt så fint vær. Måtte hatt hyttekontor da men, også tror jeg ikke at jeg hadde klart å holde det hemmelig på hytta at jeg er gravid når jeg ikke kan drikke og kommer med litt mer mat restriksjoner.

Samtidig har jeg hatt på besøk eller vært på besøk sånn hver helg eller uke siden 17. Mai nå, så hadde vært litt behagelig å ha en helt normal uke. Kommet meg så ut av treningen nå blant annet. Fra å trene sånn 5 ganger i uken til 1-2 nå de siste tre månedene.

Jeg avventer en liten stund før jeg bestiller time. Sender bare melding og bestiller kvalmestillende av legen når jeg trenger det. Det er avtalt. Ellers så har jeg ikke noen behov for en faktisk legetime før om lenge. Går vel egentlig til lege kun for blodprøver og henvisning til TUL. Ønsker kun å gå til JM denne gang også. Og det blir enda et par mnd til :happy:

Legetime når jeg er 4+5. Siste mulighet før legen går på ferie, og må fikser henvisning til UL da jeg skal få UL på sykehuset i uke 8-9 grunnet historikk. I tillegg må jeg ordne alt med svangerskapspermisjon siden jeg må ut av jobb tidlig grunnet farer på jobb.

Akkurat trykket meg gjennom sms-systemet til legekontoret, og bedt om legetime etter uke 10+4 :)

Får se i morgen når jeg faktisk får time, men nå er det nå gjort. Venter med jm time til jeg er sluttet på støttemedisiner :bag:

Ja, jeg har også hørt det, men synes det kanskje blir litt i overkant når jeg får den gratis i Norge :shy: Men jeg hadde gjort det hvis jeg var under 35!
En ting å vurdere mhp å sende testen til Danmark, er at de tester et bredere spekter i nipt testen enn hva som er tillatt i Norge. Så for meg er det litt motsatt, spesielt siden jeg er over godt over 40, så kommer jeg til å sende testen til Danmark.
I tillegg så har de lov til å avsløre kjønnet:love017, noe Norge heller ikke tillater.

Back
Topp