Hudpleietråden

Siden jeg nå har måttet legge retinal på hylla for en periode, har jeg sett på alternativer. Fikk dette i posten i dag! <3

Spent på å teste :)
Noen som har brukt bakuchiol, eller allerede bruker det?

Siden jeg nå har måttet legge retinal på hylla for en periode, har jeg sett på alternativer. Fikk dette i posten i dag! <3

Spent på å teste :)
Noen som har brukt bakuchiol, eller allerede bruker det?
Har brukt et par bakuchiol produkter, men var ikke imponert over dem :p

Har brukt et par bakuchiol produkter, men var ikke imponert over dem :p
Aww… ja, ingenting slår vel «the real deal»
Har også bestilt den populære Reedle shot 100… i håp om at hudpleieproduktene penetrerer bedre… :) Testet det?

Aww… ja, ingenting slår vel «the real deal»
Har også bestilt den populære Reedle shot 100… i håp om at hudpleieproduktene penetrerer bedre… :) Testet det?
Nei, blir litt irritert av marketing som hele tiden skal si "naturlig alternativ til retinol" :rolleyes: Men selv retinoider må jo brukes ofte og lenge for å gi resultat. Så bakuchiol er nok bedre enn "ingenting" :p
Reedle shot syns jeg virker litt skummelt, hahaha :hilarious: Har heller ikke prøvd PDRN :laughing001

Nei, blir litt irritert av marketing som hele tiden skal si "naturlig alternativ til retinol" :rolleyes: Men selv retinoider må jo brukes ofte og lenge for å gi resultat. Så bakuchiol er nok bedre enn "ingenting" :p
Reedle shot syns jeg virker litt skummelt, hahaha :hilarious: Har heller ikke prøvd PDRN :laughing001
Hehe jeg har også irritert meg litt over det, så litt surt å måtte krype til korset å kjøpe det, siden jeg ikke kan bruke retinoider nå :smiley-bounce022
PDRN har ikke jeg testet heller. Har noe annet på vei i posten da, hehe, The ordinary sin «Botox in a bottle» Argireline solution 10 i kombinasjon med Matrixyl 10%+HA.
Mye spennende å teste fremover :)

Da er jeg i gang med VT reedle shot 100. Noen som har erfaring med det? Har ingen reaksjon på det, så tenker å bestille 300 snart. Savner retinalen allerede, men har troen på økt bruk av syrer.. ikke for mye da! Har testet 7% Glycolic acid fra The Ordinary, på kroppen og ansiktet. Tåler det helt fint :) Skal være et multi-produkt som hjelper mot det meste, selv grettenhet i 1.trimester..! Har troen :)

Er det noen som har tips til solkrem uten hormonforstyrrende stoffer? Gjerne en som føles lett på huden. :)
Hormonforstyrrende stoffer?… Tenker d meste av kvalitetssolkremer i dag er sikre, også for oss gravide :)
Min favoritt er Cosrx sin lette solkrem for ansikt. Legger ved lenke.
Veldig lett og fin på huden, fantastisk under makeup :) Kjennes absolutt ikke som solkrem.

Hormonforstyrrende stoffer?… Tenker d meste av kvalitetssolkremer i dag er sikre, også for oss gravide :)
Min favoritt er Cosrx sin lette solkrem for ansikt. Legger ved lenke.
Veldig lett og fin på huden, fantastisk under makeup :) Kjennes absolutt ikke som solkrem.

Her kan du lese litt om hormonforstyrrende stoffer: https://kreftforeningen.no/forebygg...kreftutsatte-yrker/kosmetikk-kremer-og-kreft/ Det brukes utrolig mange stoffer i kosmetikk og andre produkter som ikk er godt nok undersøkt, derfor lurt å være føre-var ihvertfall når man er i fertil alder, gravid og barn. I solkrem er det spesielt de kjemiske UV-filterne som er bekymringsverdig, fordi forsning viser at mange tas opp gjennom huden til blodet. Til og med UV-filterne i anglamark solkrem er lett giftig og mulig hormonforstyrrende (for lite forskning enda). Mange stoffer er også giftig for dyrene som bor i vann der man bader, og en del stoffer brytes ned av f.eks. klor og saltvann til enda mer giftige stoffer (utendørs saltvanns/klorbasseng er ofte verst). Om man ikke har kunnskap til å vurdere stoffene selv kan man f.eks. kopiere inn ingredienslistene på denne siden (fins flere slike) og få opp en vurdering: https://www.ewg.org/skindeep/build_your_own_report/
(Har master innenfor dette fagfeltet og har selv analysert kosmetikk for hormonforstyrrende stoffer. Fant bl.a. høyere nivåer enn det som er tillatt av flere stoffer, til og med i barnesolkrem)

Her kan du lese litt om hormonforstyrrende stoffer: https://kreftforeningen.no/forebygg...kreftutsatte-yrker/kosmetikk-kremer-og-kreft/ Det brukes utrolig mange stoffer i kosmetikk og andre produkter som ikk er godt nok undersøkt, derfor lurt å være føre-var ihvertfall når man er i fertil alder, gravid og barn. I solkrem er det spesielt de kjemiske UV-filterne som er bekymringsverdig, fordi forsning viser at mange tas opp gjennom huden til blodet. Til og med UV-filterne i anglamark solkrem er lett giftig og mulig hormonforstyrrende (for lite forskning enda). Mange stoffer er også giftig for dyrene som bor i vann der man bader, og en del stoffer brytes ned av f.eks. klor og saltvann til enda mer giftige stoffer (utendørs saltvanns/klorbasseng er ofte verst). Om man ikke har kunnskap til å vurdere stoffene selv kan man f.eks. kopiere inn ingredienslistene på denne siden (fins flere slike) og få opp en vurdering: https://www.ewg.org/skindeep/build_your_own_report/
(Har master innenfor dette fagfeltet og har selv analysert kosmetikk for hormonforstyrrende stoffer. Fant bl.a. høyere nivåer enn det som er tillatt av flere stoffer, til og med i barnesolkrem)
Tenker alltid på dette, men jeg trodde Änglamark var safe. :arghh: Heldigvis bare brukt det én gang enda. Si fra om du finner en trygg og god en da!

Så jo veldig bra ut i forbrukerrådets test.. hva slags stoff er det snakk om?

Vedlegg

• IMG_6237.png
    IMG_6237.png
    183,9 KB · Visninger: 15
Så jo veldig bra ut i forbrukerrådets test.. hva slags stoff er det snakk om?
Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate

Jeg delte link over til liste over trygge solkremer, her er den igjen. De øverste 6 er best. https://www.barebrabarnemat.no/solkremguiden/
Vi bruker Badger og har gjort det i flere år. Fins flere og flere trygge nå, har kjøpt en fra Suntribe men den anbefaler jeg ikke siden den skiller seg (olje kommer ut av tuben først, så en paste med solkrem :bag: )

Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate

Jeg delte link over til liste over trygge solkremer, her er den igjen. De øverste 6 er best. https://www.barebrabarnemat.no/solkremguiden/
Vi bruker Badger og har gjort det i flere år. Fins flere og flere trygge nå, har kjøpt en fra Suntribe men den anbefaler jeg ikke siden den skiller seg (olje kommer ut av tuben først, så en paste med solkrem :bag: )
Takk!

Takk, Frequenze. Dette med kjemisk solfilter, at det er hormonforstyrrende har jeg aldri tenkt på. Er det så mye at det faktisk er noe å bekymre seg for tenker du? Fant en liste over Cosrx sine produkter her, ift. graviditet og amming. Ser min solkrem ligger under «not safe for pregnancy, but okay for nursing»

Ser @frequenze har svart godt på det. :) Vi er i Spania i 5-6 uker ila året, og bruker derfor mye solkrem. Forbrukerrådet oppgir i sine artikler at disse hormonforstyrrende stoffene kan påvirke fosterutviklingen. Fire av stoffene som finnes i flesteparten av solkremer i dag vurderes det forbud for i Norge. Siden vi har et høyt forbruk av solkrem er det greit å være litt bevisst på det. :)

Takk, Frequenze. Dette med kjemisk solfilter, at det er hormonforstyrrende har jeg aldri tenkt på. Er det så mye at det faktisk er noe å bekymre seg for tenker du? Fant en liste over Cosrx sine produkter her, ift. graviditet og amming. Ser min solkrem ligger under «not safe for pregnancy, but okay for nursing»

Jeg tenker at det er ikke helt krise om man bruker litt av det en gang i blandt, men er det en type kosmetikk man kan bruke mye av, så er det solkrem. Det blir ofte ganske mange gram man smører seg inn med i løpet av en sesong. Barn har mye større overflate med hud relativt til vekt/volum, så for de er der enda værre (får høyere konsentrasjon i blodet). Og barn smører en jo gjerne mye og ofte når der er mye sol. Når det fins gode og trygge alternativer så er valget lett for meg ihvertfall. Bruker også å dekke meg og ungene til med klær/sørge for tilgang til skygge så vi ikke trenger å smøre så ofte. Er man i syden/har fantastisk sommer i norge så bør man ta pause fra sola midt på dagen. Og det er lettvint at hele familien bruker samme solkrem :) Men er ikke hysterisk, da vi var i syden sist og gikk tom for vår gode solkrem og jeg ikke fant en med fysisk filter der nede, kjøpte vi "vanlig" solkrem, for å bli brent er jo heller ikke bra.

Har kjøpt meg solkrem fra Beplain, og Rudolf Care til barnet. Det tror jeg skal være trygt, etter hva jeg har lest.

Back
Topp