Jeg har begynt å bruke en app som heter Easy Kegel - Pelvic Floor. Gratis og egentlig bare en grei timer app, men man kan da stille inn hvor mange repetisjoner og hvor lenge man skal holde og hvile. Den kommer med en anbefaling, også kan du stille den inn selv hvis du vil, eller fortelle den om du synes det er for lett eller for vanskelig også justerer den på det.
Stemmer som Babypie skriver at å holde igjen når du tisser kan være en fin måte å identifisere hvilke muskler du skal trene, men burde ikke gjøre det fast. Fint å ligge med knærne bøyd og så stramme rundt endetarmsåpningen, skjeden og rundt urinrøret, og prøve å ikke stramme andre steder. Holde ca 10 sekunder og gjenta ca 10 ganger av gangen, 2-3 ganger daglig. Man bør også (etter det jeg har lest) gjøre raske "pulser" for å trene på å holde igjen "akutt" - f.eks ved nys, host, hopp etc. Da kan man stramme så hardt man kan i 1 sekund, så slappe av i 1 sekund osv. Jeg gjør først den sakte (10 sek 10 ganger) og så den raske (1 sek 10 ganger) 2-3 ganger daglig ved hjelp av den appen