UNN Tromsø pikene

Nå skal vi endelig snart få starte med første forsøk! Vi ble veldig forsinket siden jeg fikk svak positiv på hepatittB-prøvene, så måtte ta blodprøve 4 ganger over 4 mnd. før de konkluderte med at det ikke var fare for overføring til foster og at vi kunne starte med behandling.

Skal til Tromsø for å få sprøyteopplæring og ultralyd nå på tirsdag! Endelig er vi i gang!!
Starter forhåpentligvis med sprøytene i mnd.skifte Mars/April, så forventer å få til uttak og innsett allerede før påske ❤️

Noen som vet om de har åpent i

Nå skal vi endelig snart få starte med første forsøk! Vi ble veldig forsinket siden jeg fikk svak positiv på hepatittB-prøvene, så måtte ta blodprøve 4 ganger over 4 mnd. før de konkluderte med at det ikke var fare for overføring til foster og at vi kunne starte med behandling.

Skal til Tromsø for å få sprøyteopplæring og ultralyd nå på tirsdag! Endelig er vi i gang!!
Starter forhåpentligvis med sprøytene i mnd.skifte Mars/April, så forventer å få til uttak og innsett allerede før påske ❤️

Noen som vet om de har åpent i påsken?
De har stengt i påske, siste dato å melde menstruasjon er 24/3 før påske og første dato etter påske er 14/4, håper du rekker før påske :happy:

Har blitt henvist av UNN til lokal gynekolog iforhold til undersøkelse av cyste. Men lokal gynekolog har så lang venteliste at jeg trolig må vente nok en syklus før evt. innsett. Kjenner jeg er så lei meg nå. Skal selvfølgelig ringe UNN i morgen men er det noen som har erfaring med at UNN sier at man kan komme dit istedenfor? :smiley-angelic001.

Har blitt henvist av UNN til lokal gynekolog iforhold til undersøkelse av cyste. Men lokal gynekolog har så lang venteliste at jeg trolig må vente nok en syklus før evt. innsett. Kjenner jeg er så lei meg nå. Skal selvfølgelig ringe UNN i morgen men er det noen som har erfaring med at UNN sier at man kan komme dit istedenfor? :smiley-angelic001.
Er det et alternativ for deg å gå privat? Vet Aleris på Helsehuset i Tromsø har gynekolog. Håper det kan ordne seg så du slipper ekstra ventetid. Verdt å spørre om det kan gjøres på UNN.

Er det et alternativ for deg å gå privat? Vet Aleris på Helsehuset i Tromsø har gynekolog. Håper det kan ordne seg så du slipper ekstra ventetid. Verdt å spørre om det kan gjøres på UNN.
Jeg bor dessverre en flyreise unna. Derfor jeg blir henvist til lokal gynekolog, men håper det ordner seg i morgen ellers går jeg i kjelleren :arghh:.

Noen av dere UNN piker som har fått mensen sent på dagen og skulle starte med estradot på dag 2? Blir så usikker på om jeg skal starte i morgen eller søndag, egentlig kommer det foreløpig bare rosa blod så bør kanskje vente til søndag dersom den ikke kommer ordentlig i gang?

Noen av dere UNN piker som har fått mensen sent på dagen og skulle starte med estradot på dag 2? Blir så usikker på om jeg skal starte i morgen eller søndag, egentlig kommer det foreløpig bare rosa blod så bør kanskje vente til søndag dersom den ikke kommer ordentlig i gang?
Nå er mensen ordentlig i gang, huff ble veldig usikker nå :banghead:

Hei
Jeg skal ha egguttak på fredag på unn og samboer får ikke være med inn på selve uttaket
Hvordan løste dere det? Har man lov å filme uttaket selv? Filme ultralydskjermen?

Hei
Jeg skal ha egguttak på fredag på unn og samboer får ikke være med inn på selve uttaket
Hvordan løste dere det? Har man lov å filme uttaket selv? Filme ultralydskjermen?
Hei! Hvorfor får ikke samboer være med? Min samboer har alltid vært med :happy: personlig har jeg hatt nok med meg selv på uttakene, ville ikke hatt kapasitet til å filme. Jeg var alene på innsett og har ikke filmet det heller - tenker ikke det er så himla spennende å se på den skjermen uansett :bag:

Hei
Samboeren min satt og ventet på venterommet, det var ingen problem! Aner ikke angående filming, men som @Kinelill sier, man har nok med seg selv.

Hei! Hvorfor får ikke samboer være med? Min samboer har alltid vært med :happy: personlig har jeg hatt nok med meg selv på uttakene, ville ikke hatt kapasitet til å filme. Jeg var alene på innsett og har ikke filmet det heller - tenker ikke det er så himla spennende å se på den skjermen uansett :bag:
Ny "policy", de skal ha minst mulig partikler osv inn på rommet.

Samboeren min satt og ventet på venterommet, det var ingen problem! Aner ikke angående filming, men som @Kinelill sier, man har nok med seg selv.

Ny "policy", de skal ha minst mulig partikler osv inn på rommet.
Det var det samme de sa til meg også. Også er det for at rommet er så lite.
De sa at jeg ikke virket så redd når jeg var der for det som kommer til å skje men det kjenner jeg på nå og er redd for å ha kjempevondt
Hvordan var det for dere?

De sa at jeg ikke virket så redd når jeg var der for det som kommer til å skje men det kjenner jeg på nå og er redd for å ha kjempevondt
Jeg var veldig takknemlig for å ha partner der, men ikke for å filme (det tror jeg uansett ikke er helt greit på offentlig sykehus). Glad jeg ikke har min egen pusting og pesing på film også egentlig.

Det ene egguttaket mitt var ubehagelig, men ikke vondt. En sykepleier måtte trykke på magen min med begge hender og holde hardt for at eggstokken skulle ligge riktig og ikke skli unna. Det hjalp å hele tiden fokusere på pusten min, og å se på skjermen at det gikk framover. Det som var vondest på det uttaket var bedøvelsen, som egentlig ikke var vondt i det hele tatt. Resten bare ubehag. De måtte stikke gjennom blæra for å komme til, og jeg fikk antibiotika etterpå forebyggende. Det var med den eldste og mest rutinerte av legene, men vet ikke om det har noe å si.

Uttak nr 2 var svært smertefullt på den ene eggstokken. Jeg slet med å holde meg rolig, fikk kald klut i panna og var veldig glad for å ha samboer der underveis. Han støttet og minnet meg på å puste. Da de bevegde seg til eggstokken nr 2 var det en lettelse for her var det ikke vondt, bare ubehagelig. Plutselig kunne jeg puste normalt igjen. Her var legen usikker på om hun sneiet blæra litt, men jeg fikk ikke antibiotika. De yngre legene er nok litt mer restriktive? Vi fikk ut mange flere egg på uttak nr 2 (14 egg vs 7 på det første), og jeg ble mildt overstimulert med stor eggstokker og væske i buken, så tipper det også kan ha påvirka hvor vondt det var.

Uansett var det verdt det, ett av de to eggene som overlevde (av de 14 vi fikk ut) sparker i magen nå.

Kort oppsummert: Uttakene kan variere i hvor smertefulle de er fra uttak til uttak, fra person til person og fra eggstokk til eggstokk. Det varer ikke så veldig lenge og du holder ut og klarer det. Be om ekstra smertestillende og samtale hvis du er urolig. Det er en veldig fin følelse når du hører fra andre siden at de har fått ut første egg! Hvis samboer ikke kan være med inn, er det nok en god grunn – kanskje det kan påvirke eggkvalitet? Vanskelig å vite!! Sykepleierne der er snille og det er minst én sykepleier der i rommet sammen med deg, så allier deg med den personen som trøsteressurs. Håper alt går bra! :Heartred

nå har jeg hatt til sammen tre uttak, og jeg har aldri hatt vondt, eneste jeg har kjent er ett lite press akkurat når hun setter bedøvelsen tror jeg?! Jeg har har også måtte ha en sykepleier til å komme å trykke på magen min for å «nå tak i» en av eggstokkene - men det har ikke vært vondt, bare ubehagelig, for man er jo allerede kanskje litt oppblåst og stinn i magen. Premedikasjonen gjør veldig susen hos meg :hilarious: går kanskje an å be de om litt ekstra? Krysser fingrene for at dette går bra for deg, og sykepleier som er der inne er god støtte!

Back
Topp