Ninni2025
Flørter med forumet
Hei! Bare til info ang overstimulering, vil bare dele hva som skjedde med meg hvis det kan hjelpe - jeg ble overstimulert etter egguttak, etter at jeg skulle sette 6 klikk ovitrelle 2 dager etter uttak (pga risiko for overstimulering som de visste om fra før). Når jeg kom til innsett hadde jeg ca 3-400 ml ascites (væske i buken) slik se så på UL og var ganske stor i magen, men ikke veldig plaget av det. Gynekologen var usikker på om han ville sette inn pga dette, graderte meg til OHSS grad 2 og jeg måtte begynne på Klexane (blodfortynnende). Mens jeg lå der diskuterte vi frem og tilbake om vi skulle gjøre innsett eller ikke. Han forklarte at risikoen for de alvolige bivirkningene var sjeldne (det verste er vel så mye væske at det kan forårsake vridning av eggstokker?), men hvis jeg faktisk ble gravid ville HCGen øke ascitesen og det kunne bli aktuelt å tappe den gjentatte ganger igjen (noen må bare tappe en gang, noen må tappe 2 ganger i uken over mange uker før HCG nivået roer seg). De sa også at jeg måtte passe på vannlatingen mtp nyrefunksjon og økt tungpust (ift væske i lungene). Jeg var villig til å ta risikoen og ubehaget med det da jeg ikke ville vente, og legen sa det var greit (kan være de er mer liberale på private klinikker?). Jeg ble jo gravid
Og væsken økte på, så ca 10 dager etter innsett tappet de over 1 liter ascites vaginalt (på sykehus gjør de det utenfra på magen). Da var jeg ganske plaget, stappa i magen og forstoppet og tung i pusten fordi presset i magen, ganske ubehagelig. Selve tappingen var som egguttak (litt mindre vondt), og det hjalp med en gang. Siden har væskeproduksjonen avtatt og roet seg og jeg slapp flere intervensjoner. I uke 7+2 sluttet jeg på blodfortynnende etter UL kontroll og nå er jeg heldigvis ikke plaget mer, foruten graviditetssymptomene! Håper dette kan være litt til hjelp, lykke til og god bedring!❤