Alle gode ting er tre

19+3 og ordinær ultralyd
Var på ordinær ultralyd på onsdag. Ble da målt til 19+1 og termin er 5. april, akkurat samme som jeg hadde regnet med frem til med tanke på eggløsning.

Alt var fint med lille, og ingen tvil om at vi får vår tredje lille prinsesse. Gode elskere lager jenter, som mannen min pleier å tulle med.

Fikk vite at det kan være jeg ikke kvalifiserer for Luna, fordi forrige baby var så stor at hun satt fast med skuldrene. Men går helt fint for meg om det blir vanlig fødeavdeling også.

Blir spennende fremover og se hvordan lille vokser ❤️❤️

Legger ved en søt liten fot og de ultralydbildene vi fikk ☺️

Vedlegg

• IMG_6206.jpeg
    IMG_6206.jpeg
    957,6 KB · Visninger: 87
  • IMG_6207.jpeg
    IMG_6207.jpeg
    3,7 MB · Visninger: 88
Gratulerer så mye med ei jente til på vei :Heartpink Er så herlig når man får konstantert at alt er bra med babyen :love7 Også det søte bildet av foten da :shy:

Vi regner nesten med at det blir en jente til på oss hvis jeg blir gravid igjen, da mannen min tuller om det samme som din :hilarious: Han sier også at vi sikkert får to tvilling jenter hvis jeg først blir gravid (han har litt lyst på en gutt, siden vi har to jenter sammen + at han har ei tenåringsjente fra tidligere). Så vi får se hva som skjer hvis vi får det til å klaffe igjen :angelic:

Gratulerer så mye med ei jente til på vei :Heartpink Er så herlig når man får konstantert at alt er bra med babyen :love7 Også det søte bildet av foten da :shy:

Vi regner nesten med at det blir en jente til på oss hvis jeg blir gravid igjen, da mannen min tuller om det samme som din :hilarious: Han sier også at vi sikkert får to tvilling jenter hvis jeg først blir gravid (han har litt lyst på en gutt, siden vi har to jenter sammen + at han har ei tenåringsjente fra tidligere). Så vi får se hva som skjer hvis vi får det til å klaffe igjen :angelic:
Tusen takk ❤️ Spennende at dere skal prøve på en til. Masse lykke til ☺️ Du får be mannen gi deg tidenes dårligste ligg og håpe det blir en gutt. Haha ☺️

22+3
Titter innom for en liten oppdatering. Skulle egentlig på ultralyd på fredag, men for andre gang hadde Bærum klart å sette timen i feil uke (tror de tar utgangspunkt i menstermin i stedet for UL-termin, som er to uker senere), og jeg ble ringt samme dag igjen og de kansellerte timen. Litt kjedelig, for man er jo både spent, nervøs og gleder seg skikkelig. I tillegg skulle mamma være med for første gang, så jeg tror det hadde blitt en hyggelig date for oss. Ny time er 11. desember. Får trøste meg med at jeg heldigvis kjenner liv daglig, og ikke er like redd for om hun har det bra eller ikke.

I dag snakket vi videre om navn under frokosten, og ble enige om et navn vi har vurdert sammen med to andre navn en stund. Veldig hyggelig å bare lande det. Vi feirer med et kyss og sa det til jentene med en gang. Eldstemann på fire år husket at min oldemor hadde samme navn ❤️ Og så er det litt koselig at 2-åringen vår som koser med magen og hele tiden sier «babyen min, jeg passer på deg» også klarer å uttale navnet.

Ellers fikk jeg melding av en venninne i dag, som sa at hun ble satt i gang på grunn av tverrleie og svangerskapsforgiftning. Kom litt overraskende på henne stakkars, skulle egentlig bare ikke for å sjekke leiet siden han hele tiden la seg på tvers. Krysser alt jeg kan for at hun får en fin fødsel ❤️

Ønsker alle en fin helg!

Uke 24+0 og ultralyd
Var på ultralyd i dag for å følge opp livmorhalsen. Alt var veldig bra. Baby ble målt til 650 gram og 4% over snittet. Foreløpig litt tidlig å si om hun ligger an til å bli like stor som mellomste, men vil kanskje se mer tendenser ved neste oppfølging. Livmorhalsen var lang og lukket, på ca. 4,9 cm.

Ellers er jeg mye trøtt om dagen, og kvalmen har nesten begynt å komme litt tilbake. Har sagt hver kveld i nesten to uker at «nå er jeg litt uggen og er redd jeg har fått omgangssyke», men innser etter to uker at det trolig bare er graviditeten. Forrige uke sov jeg både to og tre timer midt på dagen. Så det tar på å lage det tredje barnet ❤️

Last edited:
Gravideoppdatering

Termin: 05.04.2025

På vei: 25+3

Igjen til termin: 105 dager

Trimester: andre

Graviditetsmåned: 7

Neste legetime: Skal til jordmor 13. januar

Ultralyd: 3D ultralyd lille julaften og sjekk på sykehuset 10. januar

Plager: MYE trøtt. Kan sove 1-3 timer på dagtid. I tillegg har jeg de to siste ukene vært en del kvalm igjen. Kan også få hodepine hvis jeg pusher den hardt og får fort vondt i bekkenet. Men, veldig glad for at jeg klarer å trene litt og fremdeles får til å løpe. Har også fått en ny runde forkjølelse i heimen, og den forrige runden varte i fire uker med bihulebetennelse, så håper denne blir litt enklere.

Kjønn: jente

Navn: Er bestemt nå. Samme som min oldemor, lille H ❤️

Utålmodig: litt, merker alle plagene gjør at jeg ikke nyter det å gå gravid. Og gleder meg til å møte lille.

Innkjøp: har kjøpt et hvitt bæresjal på Finn. Bar mye på nummer to, og det er veldig praktisk og koselig.

Utstyr som gjenstår: MoonBoon til å ha i stuen og vurderer sånn bærbart babynest.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: trener 2-3 ganger i uken. Bortsett fra hele november, det jeg var forkjølet og hadde bihulebetennelse.

Mage: absolutt på plass. Mange som blir overrasket over at jeg er 6 måneder og ikke 9 måneder på vei. SF-målet er i øvre sjiktet denne gangen også.

Vektendring: ca. 10-11 kg.

Aktivitet i magen: kjenner daglig nå. Forrige helg kjente eldstedatteren min det for første gang også. Veldig koselig.

Tungt: Litt

Kynnere: Om natten og noen ganger når jeg løper nå.

Hodet festet: Nei

Barnerom: ikke før baby skal flytte ut av mitt rom. De to eldste sover sammen i dag. Har vurdert litt om alle tre skal sove sammen, eller om jeg skal flytte eldste over på egen rom og minstemann i med mellomste.

Matkick: bakt potet og biff er favoritten om dagen, i tillegg til ribbe med rødkål. Noe som passer veldig bra nå som det er jul.

Humør: svinger vil jeg si. Litt sliten av å være syk og alle plagene man har. Men også så koselig med jul og alle julebord osv., men kjenner jo at det tærer på kreftene også.

Sykehusbag: Nei

Høygravid: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg stort sett. Noen ganger kan jeg få litt vondter i mageområdet, og da kan jeg kjenne litt nerver også.

Neste milepæler:
  • Komme til 27+0 og 90 % sjanse for overlevelse
  • Tredje trimester

25+5 og 3D ultralyd
Var på en liten ultralyd med mannen i dag for å se jenta vår i 3D. Vi har sett de to andre i 3D, og tenkte at bittelillesøster også skulle få noen 3D bilder til minneboken sin.

Hun ville helst ikke bli tatt bilde av og lekte mye «borte-tittei» hver gang vi slo over til 3D, men det var litt søtt å se på det også. Så vi koste oss, selv om bildene ble halvgode.

Hun koste seg med å drikke fostervann og sutte på tommelen også. Gøy å følge med på hva hun driver med i magen og å se hvilke bevegelser hun gjorde som jeg kunne kjenne og hvilke bevegelser jeg ikke kjente.

Ønsker alle en riktig god jul! ❤️ Og at alle som håper på to streker under juletreet får det. Sender en ekstra klem til dere som sliter nå i julen. Skjønner at det må være fryktelig tøft!

Vedlegg

• IMG_7622.jpeg
    IMG_7622.jpeg
    1,2 MB · Visninger: 76
  • IMG_7619.jpeg
    IMG_7619.jpeg
    1,1 MB · Visninger: 74
  • IMG_7618.jpeg
    IMG_7618.jpeg
    1 MB · Visninger: 76
Tredje trimester og svangerskapsdiabetes
I dag er jeg 28+2 og var på en ny ultralyd på sykehuset. Lille H vokser akkurat som hun skal, og var på 1,2 kg i dag. Mamma var med på ultralyden, så det var veldig koselig. Livmorhalsen var på 3,5 cm, så fremdeles lang og fin. Forrige gang var den 4-5 cm, så den har gått noe ned, men hun sa alt over 2 cm er bra.

Hun spurte også om jeg hadde tatt glukosebelastningstesten, og da sa jeg at den tok jeg i desember, men ikke hadde fått svar på, så jeg regnet med at alt var greit. Viste seg da hun sjekket verdiene at jeg hadde fastende blodsukker utenfor referanseområdet (var på 5,6, skulle være under 5,3) og derfor har svangerskapsdiabetes. Det tatt etter mat var på 5,3 og faktisk lavere enn fastende. Har derfor fått med meg sånn måler og må måle blodsukkeret tre ganger om dagen de to neste ukene. Tenker det på en måte bare er fint å få litt ekstra restriksjoner rundt mat. Har jo sklidd ut litt i det siste. Haha. Og så får jeg tenke at det er bra jordmor glemte å ringe før jul, så jeg kunne kose meg i julen (selv om jeg sikkert burde vært mer forsiktig).

Sjansen er vel nå enda større for at jeg må settes i gang. Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes og ikke har blitt satt i gang?

Last edited:
30+5 og status på svangerskapsdiabetes
Nå har jeg spist ekstremt sunt i litt over to uker, men klarer rett og slett ikke å få ned det fastende blodsukkeret. I starten var verdiene nede og jeg trodde jeg hadde knekt koden, men den siste uken har alle verdier for fastende blodsukker vært utenfor selv om jeg gjør akkurat det samme som i starten.

Spiser nesten som om jeg er på lavkarbo, men får i meg litt sene karbohydrater fra havregrøt og grove knekkebrød. Går mye i egg, salater, nøtter, frø, gresk yoghurt, litt frukt og bær. I tillegg til knekkebrød med avokado eller skinke og ost. Spiser alltid mye grønt til alle måltider. Tar skyr med nøtter i som mellommåltider for å spise regelmessig.

Har gått ned nesten 1,5 kg i januar, og hvis vi regner med at baby har lagt på seg litt også, så har jeg sikkert gått ned i hvert fall 2 kg. Trener 1-2 ganger i uken og prøver å gå minst 8000 skritt de andre dagene.

Er altså så frustrerende at fastende blodsukker likevel er utenfor. Har hørt og lest at det kan være vanskeligst å justere det fastende, da det også påvirkes av hormoner når man sover. Blir kjekt å få kommet til endokrinolog på torsdag og få litt endelig svar på veien videre.

Har forstått det slik at hvis jeg må på insulin, så kan jeg ikke føde på Bærum likevel, men må til Drammen. Sjansen er da også større for igangsettelse og en mye mer monitorert fødsel.

Mange tanker i hodet om dagen og blir deilig å lande en noenlunde plan fremover og kunne innstilte seg på hvilket sykehus det blir. Har gått opp til 60 % sykemelding og får nå to fridager i uken og tre kortere dagen. Satser på at det gir litt energi også, for er ganske utslitt om dagen ❤️

Last edited:
31+5 og status på svangerskapsdiabetes
Nå har jeg spist ekstremt sunt i litt over to uker, men klarer rett og slett ikke å få ned det fastende blodsukkeret. I starten var verdiene nede og jeg trodde jeg hadde knekt koden, men den siste uken har alle verdier for fastende blodsukker vært utenfor selv om jeg gjør akkurat det samme som i starten.

Spiser nesten som om jeg er på lavkarbo, men får i meg litt sene karbohydrater fra havregrøt og grove knekkebrød. Går mye i egg, salater, nøtter, frø, gresk yoghurt, litt frukt og bær. I tillegg til knekkebrød med avokado eller skinke og ost. Spiser alltid mye grønt til alle måltider. Tar skyr med nøtter i som mellommåltider for å spise regelmessig.

Har gått ned nesten 1,5 kg i januar, og hvis vi regner med at baby har lagt på seg litt også, så har jeg sikkert gått ned i hvert fall 2 kg. Trener 1-2 ganger i uken og prøver å gå minst 8000 skritt de andre dagene.

Er altså så frustrerende at fastende blodsukker likevel er utenfor. Har hørt og lest at det kan være vanskeligst å justere det fastende, da det også påvirkes av hormoner når man sover. Blir kjekt å få kommet til endokrinolog på torsdag og få litt endelig svar på veien videre.

Har forstått det slik at hvis jeg må på insulin, så kan jeg ikke føde på Bærum likevel, men må til Drammen. Sjansen er da også større for igangsettelse og en mye mer monitorert fødsel.

Mange tanker i hodet om dagen og blir deilig å lande en noenlunde plan fremover og kunne innstilte seg på hvilket sykehus det blir. Har gått opp til 60 % sykemelding og får nå to fridager i uken og tre kortere dagen. Satser på at det gir litt energi også, for er ganske utslitt om dagen ❤️
Gratulerer så mye med en til på vei❤️ Jeg har en del erfaring med sv.dia, fastende blodsukker som ikke gikk ned, insulin og i gangsetting. Hadde det med august22 babyen og april24. Det er jo litt surt, men alt gikk fint da❤️ Bare å spørre viss du lurer på noe❤️

Gratulerer så mye med en til på vei❤️ Jeg har en del erfaring med sv.dia, fastende blodsukker som ikke gikk ned, insulin og i gangsetting. Hadde det med august22 babyen og april24. Det er jo litt surt, men alt gikk fint da❤️ Bare å spørre viss du lurer på noe❤️
Takk så mye og takk for at du deler dine erfaringer. Jeg sender deg en PM ❤️

31+1 og time hos endokrinolog
I dag har jeg vært på time hos endokrinolog hos Bærum Sykehus. Det var en så mye bedre opplevelse enn hva jeg hadde sist. Han beroliget meg på en god måte, selv om han også snakket seg gjennom risikoene.

Han sa man måtte se på helheten, og ikke bare enkeltmålinger. Ja, jeg hadde en del fastende blodsukkerverdier utenfor, men de var såpass lite utenfor og at det i kombinasjon med veldig fine verdier gjennom dagen, så får jeg lov til å prøv å kostholdsregulere to uker til. Hadde også et veldig lavt og fint langtidsblodsukker. Såpass fint at han ville måle på nytt mens vi var der for å sjekke at det stemte, og det gjorde det. Lurer på om verdien var 29, men det har ikke så mye å si.

Neste time er om to uker. Han virket også positiv til å første prøve Metformin, hvis jeg må over på medikamentell behandling. Han snakket om studiene gjort på metformin, for eksempel at baby kan ha økt sjanse for overvekt senere i livet, men dette er først og fremst de små barna som blir født i nedre grense og at man derfor tror kroppen overkompenserer og de kan bli store. For meg som har hatt et normalt og et stort barn, tror han risikoen derfor er veldig liten. I tillegg er metformin bra for de med PCO, fordi man da kan ha litt økt sjanse for svangerskapsforgiftning, og metformin reduserer sjansen for dette.

Men Metformin hjelper bare til et visst nivå, så ikke sikkert det er nok hvis jeg eventuelt må over på medisiner. Men veldig positivt at jeg nå først får fortsette uten noe i to uker til og så eventuelt prøve Metformin først hvis jeg må medisinereres, med mindre det skjer noe drastisk. Da kan jeg kanskje fremdeles søke Luna, føde på Bærum og ha en naturlig fødsel ❤️

Last edited:
32+2 og ultralyd
Var på en ny tilvekstkontroll i dag og alt var fint med lille. Helt gjennomsnittlig vekst og estimert til 1880 gram nå. Hun kalte det 3 % over gjennomsnittet. Ellers var livmorhalsen lang og lukket med 3,5 cm, og lillemor lå allerede med hodet ned.

Tenkte å prøve å søke Luna nå. Litt usikker på om jeg kan få plass der på grunn av svangerskapsdiabetesen og tidligere skuldre som satt fast, men tenker det er verdt et forsøk.

Neste ultralyd er uke 36 ❤️

33+1 og oppstart insulin
Var hos endokrinolog i dag, og siden fastende blodsukkeret ikke går ned og jeg er i ketose med 4+ på ketoner i urinen, så blir det insulin fra og med i kveld. På en måte en liten lettelse. Har jobbet beinhardt i fem uker uten noen form for utskeielser for å prøve å få ned blodsukkeret, og fått utenfor nesten hver morgen uansett, som har vært ganske tøft.

Og når jeg først må over på insulin og bytte sykehus (må nå føde på Drammen sykehus som har nyfødtintensiv), så var det greit at det skjedde først som sist så jeg rekker å omstille meg.

Ellers har vi fått omgangssyke i hus nå også. Håper jeg slipper unna, men kjenner jeg meg selv rett er det vel bare snakk om timer før jeg får en romantisk Valentines over doskålen. Krysser fingrene for at jeg får stang inn akkurat denne gangen og slipper unna ❤️

Har også vært en veldig intens uke med mange venner som står i mye tøft. En venninne mistet faren sin, en måtte ta utskrapning i uke 9 etter MA og seks aborter før det og en veldig god venninne er tre dager over termin og kan føde når som helst, så tankene går mye mot henne også. Nå er jo sistnevnte en gladsak, men kjenner jeg bruker mye tanker på vennene mine om dagen. Fordelen er at omgangssyke og insulin ikke føles som problemer i det hele tatt ❤️

Gravideoppdatering

Termin: 05.04.2025

På vei: 34+0

Igjen til termin: 45 dager

Trimester: tredje

Graviditetsmåned: 8

Neste legetime: Skal til endokrinolog i morgen og jordmor 11. mars

Ultralyd: tilvekstkontroll 3.3 i Drammen. Spent på om jeg får time for igangsetting da på grunn av insulinkrevende svangerskapsdiabetes.

Plager: ganske trøtt og sliten, samt vondt i bekkenet/kynnere når jeg går eller står mye.

Kjønn: jente

Navn: H ❤️

Utålmodig: veldig!! Er så slitsomt å være en skygge av seg selv energimessig og alt styret med svangerskapsdiabetesen. Savner dessuten smågodt enormt. Haha.

Innkjøp: kjøpt Moonboon, den nye ovale vuggen med motor. Og søskenvognen til Cybex med motor som heter e-gazelle. Og hentet ut alle babypakker.

Utstyr som gjenstår: tror det meste er klart nå. Kanskje litt nye tuter til tåteflaskene bare. Og eventuelt koppholder og tilbehør til vognen.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: prøver å trene 1-2 ganger i uken (veldig rolige økter) og gå 8000 skritt hver dag.

Mage: veldig stor nå, og utenfor SF-mål kurven. Haha.

Vektendring: 12,5 kg.

Aktivitet i magen: ja

Tungt: ja

Kynnere: når jeg går en del, kommer det. Og litt vonde murringer til tider.

Hodet festet: Nei, men lå langt nede i bekkenet på forrige kontroll.

Barnerom: nei, sover med oss. Og så får heller storesøster eget rom og baby skal dele med mellomste.

Matkick: bakt potet og biff, eneste som er sjukt digg som jeg kan spise. Også litt dilla på appelsin, men det kan jeg ikke spise like mye av.

Humør: litt tungt den siste tiden. Tærer på psyken min å prøve å regulere blodsukkeret som ikke fungerer selv om jeg føler jeg gjør alt etter boka og har en veldig høy innsats.

Sykehusbag: har begynt med det som trengs til amming og stell, og som etterpå skal bli stellebagen.

Høygravid: Nei, men tror jeg blir det til helgen?

Tanker om fødsel: Gleder meg stort sett, men tidvis også litt nervøs. Og nå veldig klar for å bare få det og svangerskapet overstått.

Neste milepæler:
  • Ultralyd i uke 36 og få vite eventuell dato for igangsetting
  • Fødsel

Tilvekstkontroll 35+5
Alt var veldig fint på kontrollen i dag, og det var et godt møte med Drammen sykehus. Lille ligger med hode ned og i andre stilling. Hun ligger såpass langt ned at jordmor ikke trodde hun ville snu seg.

Alt var også fint på ultralyden. Hun ble målt til 2,9 kg og det tilsvarer 9 % over gjennomsnittet. Legen sa at man ikke vurderer igangsettelse kun basert på størrelse før barnet eventuelt er rundt 20 % over snittet, men at det også selvsagt er en feilmargin her man må vurdere.

Jeg fikk valget om å velge dato for igangsettelse i uke 38 nå, eller om jeg vile ha ny sjekk i uke 38 og gjøre en vurdering da. Fordi jeg har svangerskapsdiabetesen relativt under kontroll og at hun ikke var såå stor enda, så valgte jeg en ny kontroll i uke 38. Det beste er jo om det kan skje naturlig.

De setter kun i gang fødsler mellom mandag og torsdag, så blir vel fort igangsatt mellom 24-27 mars hvis det ikke skjer naturlig før den tid. Heller litt mot å be om torsdag 27. mars av flere grunner:

1. Størst sjanse for at det kan skje naturlig med sen igangsettelse
  2. Etter helgen er jeg ofte sliten og trenger noen dager på å hente meg inn på grunn av to små
  3. Deilig om jeg av samme grunn kan ha litt tid på barsel i helgen hvor det er mye kaos hjemme
  4. Lettere for barnevakt å passe i helgen. Mamma og pappa har fri på fredager blant annet.
  5. Mannen kan gå rett fra to uker permisjon til påskeferie
Og så får jeg selvsagt se an formen og hvordan lille har det i uke 38 når jeg er på neste kontroll, men syns det virker som en god plan jeg har lagt for meg selv. Og så får jeg jo egentlig håpe hun kommer rundt den tiden av seg selv ❤️

Omg, min ble målt til ca 40% over snittet på hvertfall 3 vekstkontroller, og de bare neeida, ingen grunn til igangsettelse eller ks, selv om jeg er bitteliten :smiley-ashamed004 Men de sa at hvis jeg hadde hatt diabetes hadde det vært snakk om det.

Høres ut som du har en veldig god plan! Deilig å kunne planlegge fødselen litt og tilrettelegge for hverdagen. Kan jo også hende du rekker å føde før neste kontroll, lykke til uansett! :happy:

Omg, min ble målt til ca 40% over snittet på hvertfall 3 vekstkontroller, og de bare neeida, ingen grunn til igangsettelse eller ks, selv om jeg er bitteliten :smiley-ashamed004 Men de sa at hvis jeg hadde hatt diabetes hadde det vært snakk om det.

Høres ut som du har en veldig god plan! Deilig å kunne planlegge fødselen litt og tilrettelegge for hverdagen. Kan jo også hende du rekker å føde før neste kontroll, lykke til uansett! :happy:
Hvor stor ble babyen? Og så rart at de ikke vurderte, i Drammen sa de at ved rundt 25 % større kunne de vurdere igangsettelse. Tusen takk ❤️

Hvor stor ble babyen? Og så rart at de ikke vurderte, i Drammen sa de at ved rundt 25 % større kunne de vurdere igangsettelse. Tusen takk ❤️
Morsomt nok bare 3 kg da hun måtte ut med katastrofesnitt 38+1 :smiley-ashamed004 Senest 1,5 døgn før hadde jeg en kjapp UL der legen sa at babyen så stor ut, men siden jeg skulle ha en vekstkontroll noen dager senere så hun målte ikke. Utrolig at flere UL kan ta så feil! Flaks for meg da, jeg syns det var uutholdelig på slutten :dead:
Dette var forresten i Bergen, der de også sa "det er jo ikke FEM kilo" (hadde de gjort noe da?) og at de ikke måler bekken lenger, har sett i ettertid på forumet at andre sykehus fortsatt gjør det. Syns det er veldig rart hvor forskjellig det kan være fra sted til sted eller t.o.m. hvem man møter.

Back
Topp