Alle gode ting er tre

Så utrolig herlig å lese om ett søsken! Gratulerer <3 Håper det går bra med lillesøster, det høres skikkelig hardt ut…Når jeg ser på min lille septemberbaby her, får helt vondt i hjertet <3
Tusen takk ❤️ Det går litt bedre nå heldigvis, så skrevet ut nå. Ikke noe gøy å se de små syke ❤️

6+0
Det føles godt å gå inn i graviditetsuke 7, føler jeg er litt lenger på vei da enn helt i starten av svangerskapet.

Var hos legen i dag for første kontroll. Var litt komisk, for jeg ble med legen som ropte opp navnet mitt inn på kontoret, og så innså både jeg og legen etter en liten stund at det var feil lege. Var nemlig en annen med samme fornavn som meg som skulle inn til samme tid. Da han hørte jeg hadde dobbelt livmor, fikk han nesten litt lyst til å sjekke meg. Haha. Så nære å få en ekstra ultralyd. Men gikk tilbake til venteværelse for å vente på min faktisk lege.

Følte derfor jeg fikk litt blod på tann angående ultralyd, og fikk SÅ lyst til å booke meg en time. Men skal jo trolig få dette som en del av oppfølgingen. Har tidligere fått henvisning til privat gynekolog for den tidlige ultralyden i uke 7-8, men nå sa legen at jeg skulle få denne oppfølgingen på sykehuset i stedet. Har noen fått ekstraordinær oppfølging på sykehuset i uke 7-8 før? Hun sa jeg skulle ringe hvis jeg ikke fikk time.

Ellers er formen min litt opp og ned. Veldig trøtt, og ganske kvalm noen dager. Tuller med mannen min om at det er tvillinger siden jeg føler meg litt kvalmere enn med de to andre, og han blir ganske stresset. Haha. Antakeligvis er det bare fordi kroppen har vært gjennom en stor påkjenning de siste dagene.

Nå krysser jeg fingrene for snarlig time til ultralyd på sykehuset og at graviditeten fortsetter å gå fint ❤️

Wiiii, booket meg spontant en tidlig ultalyd i dag. Ble plutselig litt desperat etter å vite hvilken livmor jeg er gravid i og at det kun er én der inne ❤️ Mannen ville være med, og drar tidlig fra jobben for å få det til. Haha. Oppdatering kommer snart - håper den har positive nyheter ❤️

Wiiii, booket meg spontant en tidlig ultalyd i dag. Ble plutselig litt desperat etter å vite hvilken livmor jeg er gravid i og at det kun er én der inne  Mannen ville være med, og drar tidlig fra jobben for å få det til. Haha. Oppdatering kommer snart - håper den har positive nyheter 

Så spennende!! Masse lykke til ❤️

6+2 - Spontan TUL
Etter legetimen har jeg fått så innmari lyst til å ta en ultralyd, og i dag booket jeg meg bare en time spontant. Var så spent på hvilken livmor lille lå i og om alt var fint.

Det var en skikkelig fin ultralyd. Jeg så hjerteslag med en gang, og vi fikk høre hjertet også. Helt utrolig at man kan høre det når spiren bare er en halv centimeter. Hun sa at eggløsningen hadde vært på høyre side som jeg trodde, der så hun det gule legemet (corpus luteum), men det morsomme var at spiren hadde festet seg i den venstre livmoren. Veldig lettelse at det var samme livmor som med begge jentene ❤️❤️

IMG_3354.jpeg

Her ser man den høyre livmoren (ser ut som en hvit ball), skilleveggen og den venstre livmoren med lille spire målt til 6+2 i. Akkurat lik min egen beregning ❤️

7+0
Tiden går sakte fremover, men endelig inn i en ny uke. Er fryktelig trøtt om dagen, og det er så slitsomt å bare ville sove hele tiden. Føler jeg er litt sånn dagen derpå der man bare håper dagen skal gå over, så du kan føle deg bedre neste dag. Men så føler du deg egentlig ikke bedre.

For å få et lite lyspunkt og minne meg selv på hvorfor jeg har det sånn, så booket jeg en ultralyd når jeg er 8+5. Skal på tur med jentegjengen uken etter, og syns det er greit å få bekreftet at alt ser bra ut etter uke 8. Da er jo sjansene veldig små for at noe går galt. Føler meg heldigvis veldig gravid og har ikke hatt noe blod eller noe annet, så får prøve å trøste meg med at jeg i hvert fall trolig har en fin utvikling av svangerskapet.

Gruer meg også litt til å si det på jobben. Vi er bare tre ansatte, så det blir absolutt merkbart at jeg blir borte. Og så må jeg jo trolig være borte et år også på grunn av april-barn. Hadde nok vært lettere om jeg bare var borte i syv måneder slik som med første. Men men, snart får jeg sagt det, og jeg må jo prøve å tenke på hva som er best for meg selv og se bort ifra at sjefen kanskje syns det er litt dumt. Men det er lettere sagt enn gjort ❤️

Gravideoppdatering

Vet at ikke dette er så spennende for alle andre, men syns det er veldig fint å gå tilbake til oppdateringene fra forrige svangerskap, så skriver de for min egen del ❤️

Termin: 05.04.2025

På vei: 8+0

Igjen til termin: 227 dager

Trimester: Første

Graviditetsmnd: 2

Neste legetime: 16. september

Ultralyd: Privat 26.08, OTUL 12.09 og OUL 24.10

Plager: Veldig trøtt og litt uggen. Går som regel over til frokost. Trente litt forrige uke for første gang i et svangerskap, og følte faktisk det hjalp litt på formen. Men dørstokkmila er høy.

Kjønn: Uvisst, og har virkelig ingen magefølelse. Har to jenter fra før, så hadde vært spennende med en gutt. Men kjenner jeg blir akkurat like glad for gutt som jente ❤️

Utålmodig: Ikke på å få ut ungen, men på å komme over i en trygg ute, få vite kjønn, få ordentlig mage og kjenne spark. Samtidig vet jeg at jeg må prøve å nyte en kropp som ikke er stor og tung enda, men ikke så lett med den konstante trøttheten.

Innkjøp: Ingen

Utstyr som gjenstår: Tror kanskje vi skal kjøpe MoonBoon til å ha i stuen, bæresjal og Najell babynest.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Vurderer Yoga, men ikke begynt. Har også en time med PT neste uke.

Mage: Tja, tror bare jeg ser litt lubben ut.

Vektendring: 1-2 kg, men er nok mye på grunn av fri flyt av godis i sommer.

Aktivitet i magen: nei

Tungt: Nei

Kynnere: nei

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei, frem og tilbake på om jeg vil fikse det før eller etter babyen kommer. Vi må da fjerne tredemøllen, som jeg syns det er litt praktisk å ha i permisjon.

Matkick: frisk mat som frukt. Surt og salt godteri, og chips.

Humør: Relativt bra.

Sykehusbag: Nei

Høygravid: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg mest. Hadde en veldig fin fødsel sist, men selvfølgelig alltid spent på om noe dramatisk plutselig kan skje. Og alle sier tredje er en luring..

Neste milepæler:
  • Uke 12
  • Andre trimester
  • Kjenne liv

8+5 og ny ultralyd
Drømte i natt at jeg på dagens ultralyd ble målt til uke 6, og da visste at det ikke kom til å gå bra med graviditeten. Heldigvis stemte ikke dette, og alt står bra til med lille bamsemums som nå er 2,14 cm stor fra hode til rumpe. Ble både sist og denne gangen målt nøyaktig like langt som egen beregning. Gynekologen sa det var veldig positivt med to slike holdepunkter det utviklingen hadde vært akkurat slik man håpet. Pulsen var på 179 og hun trodde kanskje morkaken lå foran, men det var vanskelig å se så tidlig ❤️

Vedlegg

• IMG_3835.jpeg
    IMG_3835.jpeg
    2,1 MB · Visninger: 32
  • IMG_3834.jpeg
    IMG_3834.jpeg
    1,8 MB · Visninger: 33
Gravideoppdatering

Termin: 05.04.2025

På vei: 10+4

Igjen til termin: 209 dager

Trimester: Første

Graviditetsmnd: 2

Neste legetime: 16. september

Ultralyd: OTUL 12.09, privat 20.09 og OUL 24.10

Plager: Fremdeles ganske trøtt og uggen, så føler meg litt fyllesyk hver dag. Gleder meg til andre trimester hvor kvalmen forhåpentligvis slipper. Kan kjenne noe press i korsryggen, men det er ikke bekkensmerter som holder meg noe tilbake enda. Har de siste ukene klart å trene 1-2 ganger i uken, og det hjelper på formen. Prøver å jogge litt også, men syns det er litt skummelt at det gjør litt vondt i livmoren etterpå.

Kjønn: Vet ikke enda. Håper på en indikasjon på ultralyd 20. september, og så blir det litt gøy å se hva man ser nå på torsdag. Men kan uansett ikke stole på kjønn 11+1.

Utålmodig: på ingen måte. Føler meg klar, men samtidig ingen hastverk heller. Utover at jeg gleder meg til å komme ut av første trimester.

Innkjøp: Ingen

Utstyr som gjenstår: Tror kanskje vi skal kjøpe MoonBoon til å ha i stuen, bæresjal og Najell babynest. Vil også ha noen nye babyklær. Vi trenger spesielt litt sommerklær til babyen. Har jo født i august og september før, så nå er det juleklærne som passer i sommer.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: løper rolig og trenger slitt styrke på senter. Hadde min første PT-time denne uka, og vurderer å kjøpe noen timer.

Mage: på kvelden ser jeg gravid ut, og det er vanskeligere å skjule. Men føler den er i sånn ufin mellomfase nå. Blir penere når man er litt lenger på vei og det ikke er tvil.

Vektendring: 2 kg opp.

Aktivitet i magen: nei

Barnerom: nei, tror vi fikser når babyen er større og klar for nytt rom på sikt. Vil beholde rommet som treningsrom litt til.

Matkick: frisk mat som frukt. Surt og salt godteri, og chips.

Humør: Relativt bra, men kjenner jeg er har litt mindre tålmodighet rundt plagene denne gangen.

Tanker om fødsel: siden sist har jeg egentlig bare gledet meg. Fødsel og dagene etter er så magiske.

Neste milepæler:
  • Uke 12
  • Andre trimester
  • Få vite kjønn
  • Kjenne liv

11+1
I dag mannet jeg meg opp og fortalte sjefen om graviditeten. Har vært ganske nervøs for å si det, men han tok det SÅ fint. Ble nesten litt rørt over reaksjonen hans. Vi er et veldig lite selskap, så det vil merkes at jeg er i permisjon og jeg må han en vikar på noe vis. Siden jeg hadde kalt han inn til 1:1-samtale, var han livredd for at jeg skulle si opp, og derfor overlykkelig over at jeg bare var gravid. Og sa det var så hyggelig at jeg skulle sette et til barn til verden.

Senere på dagen dro vi på ultralyd. Alt står bra til med lille, som ble målt til 11+2. Jordmoren sa at hvis hun skulle tippe så trodde hun jente, men at det fremdeles er veldig tidlig. Så en jentenubb selv også, men vet jo at den fremdeles kan reise seg. En venninne som «hadde» jente i uke 11 på Jessheim, men som viser seg å være gutt nå. Så det blir veldig spennende neste fredag og se om nubben har reist seg ❤️

Ellers så fikk jeg beskjed om at det blir en stor baby på nytt, så vil jeg mest sannsynlig settes i gang siden lillesøster satt fast med skuldrene på vei ut. Det er visst vanlig prosedyre. Så det blir spennende å se hvor stor neste er og om jeg må settes i gang. Håper mest på naturlig fødsel, men hvis det blir en veldig stor baby er det kanskje kjekkest å settes i gang.

Vedlegg

• IMG_4559.jpeg
    IMG_4559.jpeg
    349,4 KB · Visninger: 41
11+1
I dag mannet jeg meg opp og fortalte sjefen om graviditeten. Har vært ganske nervøs for å si det, men han tok det SÅ fint. Ble nesten litt rørt over reaksjonen hans. Vi er et veldig lite selskap, så det vil merkes at jeg er i permisjon og jeg må han en vikar på noe vis. Siden jeg hadde kalt han inn til 1:1-samtale, var han livredd for at jeg skulle si opp, og derfor overlykkelig over at jeg bare var gravid. Og sa det var så hyggelig at jeg skulle sette et til barn til verden.

Senere på dagen dro vi på ultralyd. Alt står bra til med lille, som ble målt til 11+2. Jordmoren sa at hvis hun skulle tippe så trodde hun jente, men at det fremdeles er veldig tidlig. Så en jentenubb selv også, men vet jo at den fremdeles kan reise seg. En venninne som «hadde» jente i uke 11 på Jessheim, men som viser seg å være gutt nå. Så det blir veldig spennende neste fredag og se om nubben har reist seg ❤️

Ellers så fikk jeg beskjed om at det blir en stor baby på nytt, så vil jeg mest sannsynlig settes i gang siden lillesøster satt fast med skuldrene på vei ut. Det er visst vanlig prosedyre. Så det blir spennende å se hvor stor neste er og om jeg må settes i gang. Håper mest på naturlig fødsel, men hvis det blir en veldig stor baby er det kanskje kjekkest å settes i gang.
Fine lille knøttet ❤️ Så herlig at han tok det så bra! Haha, gøy at dere begge var nervøse (for hver deres ting) før samtalen og at begge var letta i etterkant :hilarious:

Teller ned timene til TUL
Titter innom bare for å si at jeg skal på ultralyd i dag. Skal ta NIPT for første gang og en ultralyd privat. Veldig spent på om vi får noen ny indikasjon på kjønn. Føler jeg tenker det er 90 % sjanse for en jente til. En liten del av meg syns det hadde vært litt gøy å få en gutt også, siden vi har to jenter fra før, men selvfølgelig også hyggelig med tre søstre ❤️❤️

12+3
Vi hadde en skikkelig fin ultralyd i dag. Var tilbake på Oslo Jordmorklinikk som vi har vært på med begge jentene. Var ganske spente og hadde sommerfugler i magen begge to.

Alt var helt fint med babyen, og det var utrolig imponerende hvor mye vi kunne se. Hun forklarte oss nøye hva hun så, og viste oss flere bein i kroppen til den lille, gikk nøye gjennom alle kroppsdeler og hjerne. Veldig lærerikt.

Jeg så også tidlig at det så ut som jente, og spurte om jeg hadde rett. Da sa hun at det så veldig sånn ut og at det nok blir en bittelillesøster ❤️ Veldig hyggelig med tre jenter, selv om det selvsagt hadde vært kos å få en sønn også.

Ble målt én dag lenger denne gangen også, så tenker da at jeg endrer terminen til 4. april i appen. Veldig gøy hvor nøyaktig lillemor har utviklet seg etter læreboka hver gang ❤️

Vedlegg

• IMG_4805.jpeg
    IMG_4805.jpeg
    137,4 KB · Visninger: 45
Gravideoppdatering

Termin: 04.04.2025

På vei
: 14+0

Igjen til termin: 185 dager

Trimester: andre

Graviditetsmnd: 3

Neste legetime: 9. oktober

Ultralyd: Ultralyd 10.10 og OUL 24.10, følges opp hver fjerde uke på grunn av bicorn uterus.

Plager: Fremdeles veldig trøtt, og fant ut at jeg har jernmangel til tross for at jeg tar mye jerntabletter. Begynte å kjenne det i bekkenet, men klarer fremdeles å jogge. Faktisk løpt 1-2 ganger 5 km de siste ukene. Kjenner det litt i hode også, rett for den konstante perioden med hodepine som jeg har hatt rundt uke 18-22 med begge jentene. Føler jeg har plagene fra både første (trøtt og kvalm) og andre trimester nå (hodepine og bekken), så tenke å høre med legen neste uke om jeg kan gå ned til 80 %. Legger meg ofte når barna er lagt og er helt utslitt.

Kjønn: jente

Utålmodig: nei og ja. Føler jeg gleder meg til å se ordentlig gravid ut og kjenne liv hver dag ❤️

Innkjøp: en rosa body med blonder for å annonsere kjønn

Utstyr som gjenstår: Tror kanskje vi skal kjøpe MoonBoon til å ha i stuen, bæresjal og Najell babynest.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: har som mål å løpe 5 km i uken og vurderer å kjøpe PT-timer. Kjenner det litt i bekkenet nå. Vurderer også kiropraktor eller tilsvarende i tillegg til trening.

Mage: begynt å komme litt. I stramme klær ser jeg gravid ut på kvelden i hvert fall. Naken føler jeg at jeg ser litt mindre gravid ut, spesielt om morgningen.

Vektendring: 3,5 kg opp.

Aktivitet i magen: litt tror jeg. Kjenner sånne veldig små ting av og til, men ikke noe sterke bevegelser enda.

Barnerom: faktisk litt usikre på om vi skal lage barnerom, eller flytte minstemann inn med mellomste og gi eget rom til storesøster når den tid kommer. Jentene på 2 og 4 år sover sammen i dag.

Matkick: går mye i kakao med krem og grønnsaker/chips og dipp.

Humør: vært godt den siste tiden. Føler det er for godt til å være sant at jeg er gravid og at det faktisk går bra. Og SÅ mange nære venninner som får baby rundt samme tid. Over tolv nære venninner som får barn mellom desember og april ❤️

Tanker om fødsel
: gleder meg. Men ble også litt spent av at sykehuset jeg skal føde på sa at jeg trolig vil settes i gang hvis lillesøster blir like stor som mellomste. Men håper og tror at jeg får en fin fødsel uansett hvordan det starter ❤️

Neste milepæler:
  • Andre trimester
  • Kjenne liv bedre
  • Tydelig gravidemage

♥ Gravideoppdatering ♥

Termin: 04.04.2025

På vei: 18+0

Igjen til termin: 157 dager

Trimester: andre

Graviditetsmnd: 4

Neste legetime: ikke bestemt, men minner meg på at jeg må kalle inn for å forlenge sykemeldingen.

Ultralyd: OUL 7.11, følges opp hver fjerde uke på grunn av bicorn uterus etter det.

Plager: Litt trøtt fremdeles, men mye bedre. Sovet en blund på dagtid kanskje 1-3 ganger i uken. Ellers er bekkenet vondt når jeg tar ut i oppvaskmaskinen, tar jentene inn og ut av bilen osv., men klarer fremdeles å gå lengre turer og jogge, noe jeg er utrolig takknemlig for.

Kjønn: jente, mest sannsynlig. Får vel bekreftet om en drøy uke.

Utålmodig: nei

Innkjøp: ingenting siden sist

Utstyr som gjenstår: MoonBoon til å ha i stuen, bæresjal og Najell babynest.

Svangerskapsrelaterte aktiviteter: løper ca. 5 km i uken og prøver å få til en styrkeøkt.

Mage: har kommet nå. Flere som tør å si gratulerer uten å vite.

Vektendring: 7-8 kg. Nå går det fort oppover, nesten 1 kg i uken. Hadde akkurat det samme med de to andre.

Aktivitet i magen: litt, men kan gå litt tid mellom hver gang. Har morkaken foran.

Kynnere: ja, om natten spesielt.

Barnerom: ikke enda, usikker på planen

Matkick: bakt potet er favoritten om dagen. Og gjerne frisk mat. Drikker tranebærjuice hver dag også.

Humør: veldig godt. Selv om jeg noen ganger kan være litt urolig for om alt er fint med lille. Siden det er så lite liv. Og så har jeg forstått at det visst nok er vanlig for tredjegangsgravide å være mer nervøse, det hadde jeg ikke hørt om før, men stemmer veldig.

Tanker om fødsel: gleder meg og hører på alle fødselshistorier jeg kommer over om dagen.

Neste milepæler:
  • Kjenne liv på utsiden
  • 24+0, og at barnet reddes på utsiden.

Back
Topp