Håpet om å bli gravid igjen, etter langdratt senabort (vår første baby) GRAVID

Spennende, vi er like langt på vei. :love7 :love017 Jeg har ultralyd på fredag og kommer garantert til og ha puls på sånn 5000 :laughing002:laughing001 Krysser alt for oss begge :Heartbigred
Jaa det er vi jo :love7 Ååh ja det er såå nervepirrende!! Blir godt å få det overstått :nailbiting:Krysser fingrene for oss begge :Heartred

Masse lykke til på ultralyd imorgen❤️

7+0 - 18% - ultralyd i morgen!!

Grugleder meg såå til i morgen!! Håper så inderlig å få se et bankende hjerte og få en pekepinn på om jeg er 7+0 eller litt lenger kanskje eller evt kortere?
Ellers har såre nippler meldt sin ankomst fra i går. Første graviditeten var dette første symptom, allerede før positiv test, men alle svangerskap er jo ulike! Men prøver å tenke at nytt symptom forhåpentligvis betyr at ting går i riktig retning? :nailbiting: Kommer nok uansett til å ha puls på 150 mens jeg sitter på venterommet hos gyn i morgen, og fare for at jeg begynner å grine av lettelse om vi ser det bankende lille hjertet jeg håper på:love7
Åh :love7 Gleder meg så masse med deg! Tenk at du skal få se din lille bamsemums i morgen. Kommer til å gå så fint :love7 Gleder meg masse til en positiv oppdatering i morgen, og kommer definitivt til å gråte av glede med deg :Heartred

Titter innom og ønsker deg lykke til på
Ultralyd idag :) :Heartpink

Last edited:
Tusen takk for gode lykkeønskninger fra alle dere omtenksomme damer :Heartred
Satt på venterommet med klump i halsen og puls på godt over 150. Nå er vi akkurat ferdig på ultralyd, og fikk se en liten bamsemums med et blinkende hjerte som banket i full falt :love7 Veldig lettet nå. Ble målt til akkurat der jeg skal være beregnet etter eggløsning, 7+1. Ble også satt på blodfortynnende, bare tilfelle. Sannsynligvis trenger jeg ikke men skader ikke, og får prøve. Fortsetter på utrogestan. Veldig takknemlig for at jeg også fikk ny ultralyd om 2 uker :love7

Dere andre som jeg vet også har UL i dag, masse lykke til :Heartred Krysser alt jeg har og tenker på dere :Heartred

Last edited:
Åååh, så fantastisk :love7 :sad010 Ble så rørt jeg nå, så tårene triller- en søt, liten bamsemums :love017 :Heartred Beroligende og betryggende å ha en UL om 2 uker å se fram til også❤️ Ønsker deg en super dag videre, fine du❤️:flower

Satt på venterommet med klump i halsen puls på godt over 150. Nå er vi akkurat ferdig på ultralyd, og fikk se en liten bamsemums med et blinkende hjerte som banket i full falt :love7 Veldig lettet nå. Ble målt til akkurat der jeg skal være beregnet etter eggløsning, 7+1. Ble også satt på blodfortynnende, bare tilfelle. Sannsynligvis trenger jeg ikke men skader ikke, og får prøve. Fortsetter på utrogestan. Veldig takknemlig for at jeg også fikk ny ultralyd om 2 uker :love7

Dere andre som jeg vet også har UL i dag, masse lykke til :Heartred Krysser alt jeg har og tenker på dere :Heartred
Å så fantastisk :love7 Blir så utrolig glad og rørt :Heartred

Åååh, så fantastisk :love7 :sad010 Ble så rørt jeg nå, så tårene triller- en søt, liten bamsemums :love017 :Heartred Beroligende og betryggende å ha en UL om 2 uker å se fram til også❤️ Ønsker deg en super dag videre, fine du❤️:flower
Å så fantastisk :love7 Blir så utrolig glad og rørt :Heartred
Så fint å høre :Heartred :love7
Tusen takk snille dere :Heartred :Heartred Veldig deilig å ha det overstått. Ligget våken hele natten og kikket på klokken, deilig å ha det bak seg, vite at det er liv og kunne se frem til ny ultralyd om 2 uker :love7

Satt på venterommet med klump i halsen og puls på godt over 150. Nå er vi akkurat ferdig på ultralyd, og fikk se en liten bamsemums med et blinkende hjerte som banket i full falt :love7 Veldig lettet nå. Ble målt til akkurat der jeg skal være beregnet etter eggløsning, 7+1. Ble også satt på blodfortynnende, bare tilfelle. Sannsynligvis trenger jeg ikke men skader ikke, og får prøve. Fortsetter på utrogestan. Veldig takknemlig for at jeg også fikk ny ultralyd om 2 uker :love7

Gratulerer :Heartbigred :love7

8+1 - 20,1% - Veiledning på Rikshospitalet, avdeling for medisinsk genetikk

Har ikke vært såå aktiv her i det siste, i et forsøk på å få dagene til å gå litt fortere. Det går dog fremdeles ulidelig sakte.
Torsdag forrige uke var vi på Rikshospitalet på avdeling for medisinsk genetikk. Vi fikk veiledning i hva slags fosterdiagnostiske tester vi har å velge i dette svangerskapet mtp avvikene som ble oppdaget på TOUL første svangerskap.

Vi har tilbud om NIPT prøve og tidlig ultralyd som kan gjøres mellom uke 10 og 13. Morkakeprøve som kan gjøres fra uke 11, eller fostervannsprøve som kan tas fra uke 15. Morkakeprøve og fostervannsprøve tester for mest og gir sikrest resultat. Men de medfører en økt risiko for å spontanabortere etter inngrepet. Fostervannsprøve er aller sikrest. Forrige gang hadde jeg morkakeprøve fordi det var sikre funn av avvik på ultralyden, og NIPT var da ikke tilstrekkelig. NIPT tester bare for trisomi, og er ikke diagnostisk. Ved svar om sannsynlighet for avvik, ville jeg måtte gå videre med morkake-/ fostervannsprøve. Fikk derfor beskjed om at jeg måtte ta morkakeprøve eller fostervannsprøve, da de var sikre på at noe var galt ut i fra UL. Det ble morkakeprøve for å slippe flere ukers ventetid.

NIPT er blodprøve og tidlig ultralyd hvor fosterdiagnostiker ser etter avvik. Blodprøven tester for trisomi 13,18 og 21, og gir kun en sannsynlighet for avvik, ikke avvik, eller inkonklusiv. Gir den sannsynlighet for trisomi går man videre til morkake- eller fostervannsprøve.

Vi fikk beskjed om at det er opp til oss og velge, og det finnes ingen fasitsvar. Ingenting vil føles helt riktig, vi må finne ut hva vi tror vi kan slå oss til ro med.
I første omgang ba vi om NIPT og tidlig ultralyd. Vi tørr ikke risikere å abortere hvis denne babyen er frisk. Men vi syntes det er vanskelig å velge. Vil jo ikke at det skal være noe galt vi ikke har oppdaget heller. Som kunne vært oppdaget om vi valgte annerledes. Fikk beskjed om å tenke litt, og vi kunne ringe om vi ombestemmer oss. Spurte også om jeg kunne ombestemme meg senere (etter NIPT). Han sa de foretrekker at folk velger, men han tvilte på at noen ville begynne å krangle med en gravid dame som tidligere har opplevd avvik og får for seg at hun ikke klarer å slå seg til ro med å ikke teste.
Så nå venter vi på å bli tilbudt time for TOUL med nipt. Jordmor hadde henvist litt feil, så ble henvist nå mens vi var på riksen, og henvisningen er ikke vurdert enda. Forrige svangerskap fikk jeg time nærmest umiddelbart etter henvisning, så håper jeg får time snart. Føler tiden står litt stille frem til vi vet om vi kommer forbi der det gikk galt første gang :Heartred

Det er litt deilig med forums pause, jeg trengte det selv.

Skjønner det ble mye å tenke på for dere, men uansett hva dere velger så er det dere riktige valget :Heartred Mamma tok fostervanns prøve med min lillesøster på Riksen, det var ikke NIPT den gangen. Vet ikke om jeg hadde turt det selv, har så ekstremt sprøyteskrekk :bag:

Det er litt deilig med forums pause, jeg trengte det selv.

Skjønner det ble mye å tenke på for dere, men uansett hva dere velger så er det dere riktige valget :Heartred Mamma tok fostervanns prøve med min lillesøster på Riksen, det var ikke NIPT den gangen. Vet ikke om jeg hadde turt det selv, har så ekstremt sprøyteskrekk :bag:
Ja tror vi bare må prøve å tenke på at med mindre de finner noen avvik på ultralyden er det egentlig ikke grunn til å tro det skal være noe galt. Jeg er jo også under 30. Og morkake og fostervannsprøve er jo veldig inngripende. Tørr ikke risikere det da tror jeg.. med mindre vi ser noe avvikende igjen selvfølgelig.
Uff nei de er ikke mye hyggelige de prøvene..:sorry: tror fostervann og morkake utføres likt, men at man tar ut prøver fra fostervann vs morkake. Har heldigvis ikke sprøyteskrekk selv, men husker jeg lå med øynene igjen fordi jeg var livredd for å rykke til eller bevege meg slik at nålen skulle treffe baby. Samboer satt og så på skjermen, og fulgte med på baby for oss. Han turte ikke se på nålen som gikk i magen min, for det syntes han var forferdelig :laughing002

Ja tror vi bare må prøve å tenke på at med mindre de finner noen avvik på ultralyden er det egentlig ikke grunn til å tro det skal være noe galt. Jeg er jo også under 30. Og morkake og fostervannsprøve er jo veldig inngripende. Tørr ikke risikere det da tror jeg.. med mindre vi ser noe avvikende igjen selvfølgelig.
Uff nei de er ikke mye hyggelige de prøvene..:sorry: tror fostervann og morkake utføres likt, men at man tar ut prøver fra fostervann vs morkake. Har heldigvis ikke sprøyteskrekk selv, men husker jeg lå med øynene igjen fordi jeg var livredd for å rykke til eller bevege meg slik at nålen skulle treffe baby. Samboer satt og så på skjermen, og fulgte med på baby for oss. Han turte ikke se på nålen som gikk i magen min, for det syntes han var forferdelig :laughing002
Er så enig med deg :Heartred Syntes det er så mye bedre at man tenker positivt fremover. Jeg har en så god mage følelse på at det her kommer til å gå kjempe fint helle veien.

Herregud, syntes du er så tøff. Ble helt satt ut når mamma også fortalte om den sprøyta. Ser for meg at det er kjempe vondt :bag: skjønner veldig godt at du lå med øynene igjen. Jeg personlig tror jeg måtte hatt narkose.. så feig er jeg. Skjønner mannen din godt, syntes dere begge to er super tøffe :Heartred

Er så enig med deg :Heartred Syntes det er så mye bedre at man tenker positivt fremover. Jeg har en så god mage følelse på at det her kommer til å gå kjempe fint helle veien.

Herregud, syntes du er så tøff. Ble helt satt ut når mamma også fortalte om den sprøyta. Ser for meg at det er kjempe vondt :bag: skjønner veldig godt at du lå med øynene igjen. Jeg personlig tror jeg måtte hatt narkose.. så feig er jeg. Skjønner mannen din godt, syntes dere begge to er super tøffe :Heartred
Ja vi får prøve på det. Blir veldig tunge, lange dager om vi bare skal tenke på alt som kan gå galt :Heartred
Tusen takk snille du :Heartred nå fikk vi faktisk endelig timen til TUL og NIPT!! 10.02 ble det. Så nå starter nedtellingen. 25 dager til nå:nailbiting: Samme dag som jeg er 12+0. 10 februar blir virkelig en dag med milepæler :Heartred Tror vi vil senke skuldrene litt om vi kommer gjennom den ultralyden uten tegn til avvik, og så klart enda mer om NIPT kommer tilbake uten funn :love7

Back
Topp