️ Graviduke 6 Oppsummert ️
Ny uke overstått!
Baby - uke 7
Fosteret er ca 0,5g og 1cm langt. Hjertet har begynt å slå, og armer og ben har begynt å utvikle seg. Minner for øyeblikket mer om et rumpetroll. Er nå på størrelse med en linse.
Formen
Formen er fortsatt veldig bra. For det meste klarer jeg å nyte det, det føler jeg jo jeg må, så mye jeg drømte om bedre form sist. Sterk strimmeltest og 3+ på digital er vært en fin påminnelse om at vært svangerskap er unikt og at jeg føler meg i finere form nå sammenliknet med sist på samme tidspunkt ikke egentlig trenger å bety noe som helst. Så ja, noen øyeblikk med usikkerhet rundt formen har jeg hatt, men inntil videre har jeg klart å legge det fra meg, er ingenting inntil videre som tyder på noe annet enn at spiren trives og gror, og jeg har jo symptomer og det er tydelig at kroppen jobber.
Litt vanskelig å forholde seg til at jeg kanskje blir dårlig. Må begynne å planlegge litt framover på jobb, og syns det er vanskelig å planlegge med å være i fin form i tilfelle kvalmen melder seg slik som sist.. Vet ikke helt åssen jeg løser det enda.. Blitt spurt om jeg vil ta et par reisejobber med flytur og reisedøgn, og er formen slik som nå vil jeg jo det, men blir den verre så vil jeg ikke det. Vet ikke helt hvordan jeg løser det enda.
Humør
Hatt så lett for å bli irritert og sur denne uka. Tror egentlig det er fordi det er vanskelig å få nok søvn i hverdagen, og jeg blir veldig sur når jeg er trøtt.
Søvn
Som nevnt over, så er det vanskelig å få nok søvn. Jeg legger meg typisk rett etter mini. Det syns på huset. Mannen rydder endel, men har høyere toleranse for rot enn meg. Så jeg syns det er ganske bomba her nå som søvn prioriteres over rydding. Selvom jeg legger meg tidligere enn ellers så føler jeg at jeg ikke får nok søvn, og er så sliten etter jobb. Tror søvnbehovet mitt er på ca 10(+) timer nå, og jeg får vell inn ca 8,5t hvis jeg legger meg rett etter mini i hverdagen. Men jeg sover godt da, så det er positivt! I starten av denne uka slet jeg litt med at jeg våknet gørrtidlig om morgenen når jeg la meg tidlig, men det virker å ha gått seg til.
Det er litt morro at tidlig sist svangerskap så slet jeg og med at jeg var veldig trøtt, la meg tidlig og våknet gørrtidlig. Så det er faktisk overraskende likt med sist svangerskap. Men det at jeg våkner om morgenen gjør jeg ofte når jeg er spent, og det er klart at man er veldig spent som nygravid. Og at det roer seg etter noen dager/uker er kanskje et tegn på at det faktisk er mer styrt av at jeg er spent?
Livmor/mage
Den strekker fortsatt. Ikke hver dag jeg kjenner det, men med jevne mellomrom. Og det har vært ganske vondt når det har stått på som værst. Kanskje det er ligamentsmerter? Det minner meg forferdelig mye om kynnerne jeg fikk på slutten av svangerskapet sist. Og da sto det alltid at kynnere ikke gjør vondt, men jeg syntes da det var sterkt ubehagelig til tider hvertfall. Og påvirket hverdagen mye med behov for å legge seg ned og få strekt ut magen. Men kanskje rett og slett vondtene da var ligamentsmerter? Uansett, følelsen mellom strekkingen nå og ubehaget ved kynnerne er ganske likt.
Magen er forferdelig oppblåst til tider, og jeg tenker jeg må finne litt måter å skjule magen litt tidligere. Kanskje få kjøpt inn litt flere ullgensere. Er jo så kaldt på kontoret uansett, så tenker det er naturlig at jeg bruker ullgenser på jobb. Jeg og mannen serr forsåvidt tydelig forskjell på oppblåst mage og gravidmage, den er jo alt for høy og feilplassert som gravidmage. Men tror kanskje ikke andre vil se den forskjellen
Appetitt/Cravings
Spiser hele tiden. Tror det har blitt en erstatning for kaffe, at jeg sitter å småspiser på ting. Og gulrot! Av alle ting er det gulrot jeg velger. Så det går i gulrot, tortilla chips og nøtter som mellommåltid. Kan ikke si det er en craving akkurat, men det frister altså så lite med banan, som er det jeg vanligvis ville valgt.
Kaffeaversjonen er på plass, men har prøvd meg på en liten kopp om morgenen for det. Teverden ble så avansert, så tenkte det hadde vært lettere med kaffe. Jeg drikker så små mengder uansett. Så når jeg har hatt kaffe blir det maks et par slurker. Det smaker ikke helt forferdelig, men sjarmen i smaken er borte, om jeg kan si det sånn. Og en litt kjip bismak.
Vekt
Jeg tror all småspisingen gjør at vekten øker litt jevnt og trutt. Ikke noe voldom økning enda altså, men noen 100gram opp har jeg nok hatt ja. Og jeg mistenker at jeg kommer til å øke mer denne gangen enn forrige svangerskap hvis den veldige kvalmen holder seg på avstand. Men, jeg tar imot vektøkning med åpne armer om det og betyr at kvalmen ikke har tatt over hverdagen.
Kvalme
Må fortsatt spise frokost, men dette er blitt en del av hverdagen nå, så egentlig usikker på hvordan jeg hadde følt meg om jeg ikke spiste frokost. Går og venter på hvor kvalm jeg skal bli, men nå tror jeg at jeg kan konkludere med at jeg er mindre kvalm enn hva jeg var på samme tidspunkt sist graviditet hvertfall. Får noen milde kvalmebølger i blant, men den er ikke helt sammenliknbar med den altoppslukende kvalmen sist. I uke 6 sist svangerskap så trengte jeg rolige morgener for å håndtere kvalmen, og hadde mye kvalme og også brekninger utover ettermiddagen, så det er helt klart en liten forskjell her.
Symptomer oppsummert for uke 6 ️
- Trøtthet/økt søvnbehov, nå ganske sikker på at dette er pga graviditet.
- Livmoren jobber, med strekkende smerter.
- Kaffeaversjon.
- Noen kvalmebølger.