Klagetråden

Jeg føler med deg… Jeg var på tidlig UL i går (12+5) og alt så tilsynelatende fint ut. Jordmødrene fikk ikke tatt måling av nakkefold, fordi fosteret ikke lå i profil. Men de mener at det så slank ut. Jeg klarer ikke helt å slå til ro med dette.

Hva bør jeg gjøre?
Jeg ville gjort som andre skriver her - enten bedt om ny time, eller bestilt en privat en om noen uker! Vi endte opp med det :)

Jeg ville bedt om en ny time på sykehuset sånn de faktisk får sjekket og målt nakkefolden. Sist gang jeg var gravid så fikk jeg beskjed om å komme tilbake 2 timer senere fordi han lå feil og de ikke fikk sjekket det de skulle.
Jeg ringte avdelingen i dag, og de mener at alle bilder så normale ut. Så jeg trengte ikke en ny time. Dumt at jeg ikke fikk den betryggende følelsen da jeg gikk ut av rommet etter UL.

Var på tidlig ul idag og tok KUB test. Det viste en sannsynlighet på 1:24 på trisomi 21. Tok NIPT direkt, og nå er det 2 ukers uutholdelig venting.. Nakkespalten var på 2,7mm og alt så bra ut på ul. Jm sa at bebisen hadde akkurat de mål som var normalt for hvor langt jeg er på vei.
Fikk spørsmål om fostervannsprøve, men avvakter til etter NIPT.
Vet at alderen min utgjør endel (35år) og at den ene blodprøven var litt lav (men likevel innenfor normale verdier)..

Idag ville jeg bare grine. Sov i knappe 1 time inatt kroppen var veldig spent på timen for TUL idag . På vei til sykehuset så ringer dem å avlyser, flytter timen til onsdag 13+5. mannen min hadde tatt seg fri å var der allerede. Syns det her var dårlig gjort. Spesielt å ringe rett før timen.

Som en passe pessimist som jeg er så trenger jeg denne ultralyden for å bekrefte at det er noe der som lever. Venta tålmodig på denne timen. Det tærer på med usikkerhet.
De fleste rundt meg vet jeg er gravid men jeg føler litt at jeg juger når jeg sier det når jeg ikke har noe bevis . Denne kontrollen er liksom den ultimate bekreftelsen på at det er liv og den mest usikre perioden er over.

Eg kjenne heile svangerskapet så langt har vore veldig vanskeleg for meg. Kroppen er i endring men haude heng ikkje heilt med. Eg har sjølv merka på klær at eg snart ikkje kan bruke buksa mi lengre, men etter jordmorstimen så har eg funnet ut at eg ikkje har gått opp til no så haude som har klaga på at vi har gått opp tok feil. Matlyst eksisterar ikkje til tide. Kvalma kjem og går som den vil. God søvn er eit evigheitsprosjekt. Og verste er bekkenløsning som gjer at eg er 60% sjukemeldt, men burde/blir nok 100% etter kvart .

Veit liksom ikkje kva eg bør gjere. Forsvinn noko av det etter kvart?

Jeg hadde en en liten koagel med blod på papiret istad, etterfulgt av rosa utflod. Blitt litt brunt senere. Jeg er 12+4 og trodde jeg skulle være ferdig med sånt nå:nailbiting: jeg er såklart veldig bekymret. Men siden det har gått over til brunt håper jeg det går bra. Skal innom jordmor imorgen pga dette og høre etter hjerteslag med doppler.

Eg kjenne heile svangerskapet så langt har vore veldig vanskeleg for meg. Kroppen er i endring men haude heng ikkje heilt med. Eg har sjølv merka på klær at eg snart ikkje kan bruke buksa mi lengre, men etter jordmorstimen så har eg funnet ut at eg ikkje har gått opp til no så haude som har klaga på at vi har gått opp tok feil. Matlyst eksisterar ikkje til tide. Kvalma kjem og går som den vil. God søvn er eit evigheitsprosjekt. Og verste er bekkenløsning som gjer at eg er 60% sjukemeldt, men burde/blir nok 100% etter kvart .

Veit liksom ikkje kva eg bør gjere. Forsvinn noko av det etter kvart?
Kjære deg!

Kroppen endrer seg selv om kiloene ikke nødvendigvis gjør det. Anbefaler bukser med strikk/knyting i livet - det er helt supert både i starten av svangerskapet og den første tiden etter fødsel. Og så er det helt innafor å skaffe seg et par gravidbukser. Ikke tenk så mye på kiloene, fokuser heller på å gjøre ting som er bra for deg - kroppen din gjør en kjempejobb med å bære fram et barn! Bare tenk på det store underet det er!!

Ang. bekkenleddsmerter. Det er kjempetungt å stå i det alene. Mange opplever det godt å snakke med noen som forstår hvordan du har det. Om du ikke har noen rundt deg som har hatt det slik som deg, så har LKB (landsforeningen kvinnelig bekkenleddhelse) en likepersonstjeneste - de er kjempegode å snakke med og vet hvordan du har det. Jeg har selv snakket med de og det gjør så godt!

Prøv å finne gode hvilestillinger, men prøv også å få litt bevegelse hver dag som er godt for kroppen. En liten gåtur gjør godt for de fleste, om det så bare er noen få hundre meter. Ta heller to korte turer enn én lang. Husarbeid kan andre gjøre for deg, men ingen kan gå for deg…

Anbefaler deg også å ta kontakt med fysioterapeut, manuellterapeut og/eller kiropraktor - det vil ikke gjøre deg frisk, men de kan hjelpe deg slik at plagene blir litt mindre og gi deg god veiledning! Godt mulig jordmor kan anbefale noen i nærområdet ditt.

Lytt til kroppen din, ta hensyn og husk at det går over!

Var på tidlig ultralyd idag, og de sa at målene tilsa at jeg er 11 uker på vei. Føles ut som en enorm nedtur for etter beregningen fra første dag siste mens er jeg 14 uker.

Dette er min andre, og kjenner at det å være gravid er ikke noe jeg trives med, så alt jeg tenker på nå er at det er tre ekstra uker jeg må være gravid. Hodet trives ikke med verken de fysiske endringene eller de mentale. Kjenner at jeg går helt i kjelleren.

Var på tidlig ultralyd idag, og de sa at målene tilsa at jeg er 11 uker på vei. Føles ut som en enorm nedtur for etter beregningen fra første dag siste mens er jeg 14 uker.

Dette er min andre, og kjenner at det å være gravid er ikke noe jeg trives med, så alt jeg tenker på nå er at det er tre ekstra uker jeg må være gravid. Hodet trives ikke med verken de fysiske endringene eller de mentale. Kjenner at jeg går helt i kjelleren.
Forstår det veldig godt! :Heartred Med første gikk jeg nesten 2 uker over tiden etter et veldig vanskelig svangerskap. Og det å skulle være i den kroppen som plager deg, selv om den «gir» deg noe så fantastisk som et barn, er utrolig hardt. Skjønner at det er vanskelig når de legger på 3 uker! Men jeg ville undersøkt om de har noen prosedyrer når menstermin og UL termin har så stort avvik. Ved feil kan dette føre til at barnet blir overtidig og blir igangsatt for sent.

Får vondt i korsryggen og går som om jeg er mange måneder på vei om jeg løfter eller gjør litt ekstra i forhold til hva jeg vanligvis gjør. Synes det er veldig kjedelig og håper det kan bedre seg, men det er vel et tegn på begynnende bekkenløsning sånn jeg har skjønt det :dead:

Er det flere som fortsatt er kvalme her, eller er det bare meg? :hello Må si jeg fikk meg en nedtur da jeg leste følgende på Preglife: Noen er plaget med kvalm gjennom hele graviditeten, men for de alle fleste er dette helt over nå. Er det håp?

Er det flere som fortsatt er kvalme her, eller er det bare meg? :hello Må si jeg fikk meg en nedtur da jeg leste følgende på Preglife: Noen er plaget med kvalm gjennom hele graviditeten, men for de alle fleste er dette helt over nå. Er det håp?
Kvalmen sitter i her òg! Har hyperemesis og vore innlagt på sjukehus. Eg har fleire appar og syns dei har sagt i fleire veker at NO vil kvalmen stoppe, men neida! :knegg: Jordmor sa at det er fortsatt svært sjeldan at det varer heile svangerskapet, men det kan vere lurt å ikkje tenke på “magiske veker” og heller ta dag for dag. Så det er håp for oss og!:Heartred

Kvalmen sitter i her òg! Har hyperemesis og vore innlagt på sjukehus. Eg har fleire appar og syns dei har sagt i fleire veker at NO vil kvalmen stoppe, men neida! :knegg: Jordmor sa at det er fortsatt svært sjeldan at det varer heile svangerskapet, men det kan vere lurt å ikkje tenke på “magiske veker” og heller ta dag for dag. Så det er håp for oss og!:Heartred
Stakkars deg! Sånn sett skal jeg ikke klage. Jeg klarer heldigvis å komme meg på jobb, men ligger i senga hele ettermiddagen og trenger hele helgen på å hente meg inn igjen, før ny jobbuke. Håper det går over snart! Kjenner jeg er lei av å konstant kjenne spyet i brystet. Og er lei av kvalme og spying nå :schocked028Krysser fingrene for at vi snart slipper unna den kvalmen :Heartred

Sniker fra mars. Er i uke 19 nå og fortsatt kvalm, går på maks kvalmestillende. Men er mye bedre, ble vell bedre fra uke 16.
Får spist litt, kommet meg litt ut osv.
Men har HG da, så har både vært lagt inn og hatt veldig dårlig allmenntilstand. Som jeg har skjønt det er det ofte de meg HG som har kvalme som varer hele svangerskapet.

Stakkars deg! Sånn sett skal jeg ikke klage. Jeg klarer heldigvis å komme meg på jobb, men ligger i senga hele ettermiddagen og trenger hele helgen på å hente meg inn igjen, før ny jobbuke. Håper det går over snart! Kjenner jeg er lei av å konstant kjenne spyet i brystet. Og er lei av kvalme og spying nå :schocked028Krysser fingrene for at vi snart slipper unna den kvalmen :Heartred
Du har heilt lov å klage! Kvalme og oppkast er ordentlig dritt uansett alvorlighetsgrad… Høyres ikkje noko kjekt ut å bruke all fritid på hente seg inn etter jobb heller :hungover: Eg har heldigvis begynt å få litt kvalmefrie timar på kvelden, så då går me litt rundt i nabolaget. Det har vore godt for psyken:happy: Krysser fingrane for oss og Pippi123:Heartpink

Du har heilt lov å klage! Kvalme og oppkast er ordentlig dritt uansett alvorlighetsgrad… Høyres ikkje noko kjekt ut å bruke all fritid på hente seg inn etter jobb heller :hungover: Eg har heldigvis begynt å få litt kvalmefrie timar på kvelden, så då går me litt rundt i nabolaget. Det har vore godt for psyken:happy: Krysser fingrane for oss og Pippi123:Heartpink
Ja enig :love7 har som nevnt blitt bedre og bedre, så det er håp! Tar jo på psyken ja!
Har avtalt å prøve med 20% på jobb fra neste uke, for det mentale sin del. Så får jeg se om det går eller ikke :)

Ja enig :love7 har som nevnt blitt bedre og bedre, så det er håp! Tar jo på psyken ja!
Har avtalt å prøve med 20% på jobb fra neste uke, for det mentale sin del. Så får jeg se om det går eller ikke :)
Så spennande! Håper det går bra på jobb, masse lykke til. Og oppdater gjerne :love7

Sniker fra mars. Er i uke 19 nå og fortsatt kvalm, går på maks kvalmestillende. Men er mye bedre, ble vell bedre fra uke 16.
Får spist litt, kommet meg litt ut osv.
Men har HG da, så har både vært lagt inn og hatt veldig dårlig allmenntilstand. Som jeg har skjønt det er det ofte de meg HG som har kvalme som varer hele svangerskapet.
Huff, så fælt! :( Håper det går over for deg snart! Også håper jeg at ting bedrer seg her også. Kjenner det tærer veldig på psyken. Mest det å ikke vite hvor lenge dette kommer til å vare.

Back
Topp