Håper alt står bra til med dere 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Veldig godt å høre at alt er bra med den lille i magenMen den jordmora? What? Enkelte har valgt feil yrke. Fikk meg til å tenke på min første ultralyd noensinne da jeg var førstegangs i 2013. Hadde ikke all verden til forkunnskap og var veldig spent, dette var oul og vi hadde ikke vært på ul før, heller ikke kjent liv enda. Hun var så kort og krass og ukoselig, vi turte så vidt å spørre om kjønn på slutten. Da svarte hun bare at hun ikke så det og at vi fikk vente til fødsel. Var så lei meg og knust etterpå. Og har gjennom 3 graviditeter og x antall ultralyder ikke møtt på lignende igjen. Så lurer på om det er enkelte som ser seg ut usikre førstegangsgravide til å hakke på? Vet ikke. Og jordmødre skal vel ikke legge seg oppi hvilke medisiner legen har foreskrevet? Jeg gikk på albyl-e fra uke 12-36 sist gang pga tidligere sv.forgiftning. Så ser ikke problemet. Eneste «blødningen» jeg hadde var etter jeg hadde tatt blodprøve og blødde ut hele «dotten» veldig udramatisk
![]()
Heilt likt meg på ein prikk! Førstegangs i 2013, første UL, ikkje kjente liv og tiiidenes sure jordmor som nekta å sei kjønnvar som å lesa om meg sjølv
og nei, har sikkert hatt over 50 ultralyder etter det og aldri møtt lignande, så kanskje noko i det der førstegangs teorien din
trist er det uansett.
Leit å høre at dere også har negative erfaringer fra ultralyd, det er virkelig ikke greit. Enkelte har valgt feil yrke ja. Heldigvis ble den private ultralyden jeg tok etter OUL en positiv opplevelse på alle måter, det var en stor lettelse. Veldig godt å ha en fin opplevelse å se tilbake til, og når jeg ser tilbake nå velger å anse den private ultralyden som den virkelige OUL'enJeg var 16 som førstegangsgravid, og hadde også litt ubehagelige opplevelser på ultralyd første gang. Tenker det var både fordi jeg var førstegangs, OG fordi de ikke synes jeg var gammel nok..
Men personlige meninger kan de legge igjen hjemme altså....!
Lenge siden jeg har oppdatert nå, oppdatering kommer snart!Hvordan går det med deg??![]()
![]()
Hvordan går det ?![]()
Håper alt står bra til med dere![]()
Alt er bare bra med meg og lille. Oppdatering kommer 
Jeg oppsummerte 1. trimester her tidligere, og tenkte gjøre det samme for 2. trimester nå. Hopp over til slutten om du heller vil lese om hvordan det går nå
Gynekologen var i godt humør, svarte på alle spørsmålene vi hadde og tok seg god tid. Vi fikk bekreftet at det var ei jente i magen
Jeg fikk bekreftet at det var helt OK å slutte med albyl-e, og fikk se at blodgjennomstrømningen i navlestrengen var topp. Jeg fikk også vite at morkaken ikke var nær åpningen likevel (de var usikre på dette på OUL). Alt i alt var det bare gode nyheter. Babyen hadde vokst som hun skulle de siste ukene (etter at jeg sluttet på albyl-e) så da klarte jeg senke skuldrene med tanke på det
Anbefaler virkelig å ta en privat ultralyd etter en negativ erfaring hvis man har mulighet til det, det betydde mye for meg.

Jeg har vært på ammekurs, og har snart fullført et fødselsforberedende nettkurs. Jeg har skrevet fødebrev. Det meste av innkjøp er unnagjort. Det er helt sprøtt å ha en barnevogn stående i gangen og en sprinkelseng på soverommet! Jeg kjenner godt at babyen har blitt større i magen, og ser og kjenner kroppen hennes flytte på seg inni der. Hun lå med hodet ned ved forrige jordmortime, men jeg tror hun har variert litt etter det. Nå har jeg kommet dit at til og med fremmede folk har begynt å kommentere/gratulere graviditeten når de ser meg, og tar mer hensyn til meg. Det er litt rart, føles så personlig, samtidig som det er veldig hyggelig. Heldigvis er det ingen fremmede som har tatt på magen min, som jeg hører at andre gravide opplever
Vi har fått omvisning på fødeavdelingen, og jeg ser frem til å komme tilbake dit for fødsel. Jeg er veldig spent på de neste ukene! Jeg vet at både fødsel og barseltid ikke nødvendigvis blir som jeg håper eller ser for meg, men jeg håper alt blir bra likevel 
Med tanke på hvor sjeldent du skriver her nå er vel neste oppdatering muligens fødehistorien din, tenk på det! Fødselen er nærmere enn du aner nå, og om kun få uker får du datteren din i armene og du er offisielt MAMMA! Og du blir garantert en fantastisk mamma også for den lille tulla
Spent på å høre navn evt også, om du ønsker å dele det

Tusen takk, gode VakreVenusSååå glad for å høre at alt står bra til, har tenkt så mye på deg og lille! Nyt den siste tiden som best du kan nå, AlfakrøllenMed tanke på hvor sjeldent du skriver her nå er vel neste oppdatering muligens fødehistorien din, tenk på det! Fødselen er nærmere enn du aner nå, og om kun få uker får du datteren din i armene og du er offisielt MAMMA! Og du blir garantert en fantastisk mamma også for den lille tulla
Spent på å høre navn evt også, om du ønsker å dele det
Masse masse lykke til med innspurten og selve fødselen nå, fineste du![]()
Hehe ja det er ikke utenkelig at den neste lange oppdateringen blir når hun er født. Men forhåpentligvis blir ting litt roligere fremover nå, og når permisjonen begynner om noen uker (og jeg kanskje blir litt utålmodig og rastløs) kan det hende jeg blir litt mer aktiv her inne igjen 
Ja det ble litt mye for meg en periode, men forhåpentligvis blir det litt roligere fremover nå, ihvertfall når permisjonen begynner. Skal prøve å ordne meg tilgang til termingruppa igjen også, så nå blir det kanskje litt spamming for å få nok innleggGodt å høre at alt står bra til
Du forsvant liksom sånn, så var redd noe skulle ha skjedd..!
Fødselskurs og omvisning er jo supert. Hjelper veldig på den mentale forberedelsen, og jeg mener selv det er helt essensielt..! En forberedt fødsel vs ikke mentalt forberedt er som natt og dag synes jeg. Har prøvd begge deler.![]()
Ja tenk det! Det er så godt å oppleve at ting faller på plass, det har til tider virket nesten umulig å se for seg. Tusen takk kjære degSå kjekt å lesa oppdatering fra degtenk, snart er hu her! DEN reisa, men allikevel går tida videre og ting faller på plass ❤ så gla på dine vegne, håper du får ein nydelig permisjon
![]()
Håper alt er bra med deg også, må titte innom dagboken din! Ja det ble litt mye for meg en periode, men forhåpentligvis blir det litt roligere fremover nå, ihvertfall når permisjonen begynner. Skal prøve å ordne meg tilgang til termingruppa igjen også, så nå blir det kanskje litt spamming for å få nok innlegg
Ja selv om jeg aldri har prøvd en fødsel uten forberedelser kan jeg virkelig skjønne at forskjellen med/uten forberedelser er som natt og dag. Jeg har lært SÅ mye og tenkt gjennom så mye som jeg tror vil være nyttig. Ikke minst har jeg og mannen pratet mye sammen om fødselen. Skjønner nesten ikke at folk tør å gå gjennom det uten å forberede seg. Fødselen blir nok uansett ikke helt som jeg ser for meg, men verktøyene jeg har fått eller hva jeg skal kalle det, kan hjelpe meg uansett utfall føler jegHåper alt er bra med deg også, skal titte innom dagboken din og oppdatere meg litt!
Ang termingruppe, så er det vel bare å stå på terminliste + 50 innlegg som gjelder. Det er ny terminliste nå, og de to ukers karantene etterpå er vel godt overstått, men er ikke noe krav om 50 NYE innlegg. (Selv om det ikke skader å svare på litt tråder her og der uansettJa det ble litt mye for meg en periode, men forhåpentligvis blir det litt roligere fremover nå, ihvertfall når permisjonen begynner. Skal prøve å ordne meg tilgang til termingruppa igjen også, så nå blir det kanskje litt spamming for å få nok innlegg
Ja selv om jeg aldri har prøvd en fødsel uten forberedelser kan jeg virkelig skjønne at forskjellen med/uten forberedelser er som natt og dag. Jeg har lært SÅ mye og tenkt gjennom så mye som jeg tror vil være nyttig. Ikke minst har jeg og mannen pratet mye sammen om fødselen. Skjønner nesten ikke at folk tør å gå gjennom det uten å forberede seg. Fødselen blir nok uansett ikke helt som jeg ser for meg, men verktøyene jeg har fått eller hva jeg skal kalle det, kan hjelpe meg uansett utfall føler jegHåper alt er bra med deg også, skal titte innom dagboken din og oppdatere meg litt!
Tusen takk!Så godt å høre at alt er bra! Og nå er du jo øyeblikk i mål, kan ikke fatte hvor fort tiden har gåttveldig glad på deres vegne! Håper du får en fantastisk siste del av graviditeten og at fødselen går fint
![]()

Ja det er vel litt det det handler om, å være forberedt på alt man ikke er forberedt påDet er jo det som er; man kan ikke forberede seg på ALT, men man kan få verktøyene til å håndtere det meste, og å tenke gjennom få forhånd hva du ØNSKER. Så kan man prøve innfri ønskene mest mulig, selv om mye mest sannsynlig må vike. Jeg fikk ikke føde i badekar sist, fordi den fødestuen ikke var vasket enda. Men jeg hadde jo forberedt meg på begge utfall sånn sett.
Også er det jo viktig at mannen er forberedt med deg. Jeg jobber med å få gubben med på forberedelsene, men han er jo så skrekkelig opptatt![]()

Takk for info, jeg trodde kanskje jeg måtte ha 50 nye innlegg så det gjør det jo litt lettereAng termingruppe, så er det vel bare å stå på terminliste + 50 innlegg som gjelder. Det er ny terminliste nå, og de to ukers karantene etterpå er vel godt overstått, men er ikke noe krav om 50 NYE innlegg. (Selv om det ikke skader å svare på litt tråder her og der uansett)
Ja det er vel litt det det handler om, å være forberedt på alt man ikke er forberedt påHehe. Fint å høre at forberedelsene utgjorde en forskjell for din del. Jeg har en del venninner som ikke forberedte seg til fødsel nr. 1, men som (av den grunn) har forberedt seg godt til fødsel nr. 2 og har fått en bedre opplevelse da. Hjelper nok litt å ha vært gjennom det en gang før også vil jeg tro, det har jo ikke jeg
Ja er nok veldig nyttig at mannen er forberedt også, her er mannen heldigvis ganske engasjert og har til tider lest/hørt mer enn det jeg har om diverse temaer
Takk for info, jeg trodde kanskje jeg måtte ha 50 nye innlegg så det gjør det jo litt lettere![]()
Jeg er 38+4 uker blitt, og ser formen din er/har vært rimelig lik som min form. Tiden har gått sent, synes jeg, men samtidig altfor fort! Masse lykke til i siste del av svangerskapet ditt, tenk nå er snart lille gullet ditt i armene dine
Å, for en herlig oppdatering! Nå er det bare sjarmøretappen igjenHalvveis i 3. trimester!
Det ble visst heller noen få men lange oppdateringer i dette svangerskapet, istedenfor mange korteHer kommer en ny lang oppdatering!
Det viktigste først; det går bra med både meg og lille i magenJeg oppsummerte 1. trimester her tidligere, og tenkte gjøre det samme for 2. trimester nå. Hopp over til slutten om du heller vil lese om hvordan det går nå
2. trimester oppsummert
De fleste symptomene fra 1. trimester ble med over i 2. trimester, og slapp gradvis taket når jeg nærmet meg halvveis.
Symptomer;
- Noe kvalm hver dag
- Mye utflod
- Ømme pupper
- Sliten og trøtt
- Noe svimmelhet, fremdeles ubehagelig å se på skjermer iblant
- Vondt i korsryggen
- Ligamantsmerter iblant. Tror også jeg fikk noen kynnere, spesielt når blæren var full. Føltes ofte ut som magen/huden skulle sprenge/sprekke.
- Spottet brunt tre dager i uke 16. Ikke noe mer etter det.
Ca. halvveis i 2. trimester var formen ganske god. Jeg begynte gradvis å kjenne liv flere ganger om dagen, det var helt fantastisk og uvirkelig! Min lille datterMagen vokste mye, og det var veldig koselig med ordentlig gravidmage. Dette var en god periode for meg i graviditeten, og ble enda bedre da det i tillegg var vår og lysere dager![]()
Mot slutten av 2. trimester ble kroppen naturlig nok en del tyngre, og jeg fikk en del mer kynnere. Jeg begynte også å hovne opp i føttene, før hendene begynte å hovne opp et par uker etter. Jeg har nok fått karpaltunnelsyndrom, for fingrene er vonde og stive, spesielt om morningene. Det bedrer seg heldigvis i løpet av dagen, men blir forverret med en gang jeg legger meg ned for å hvile.
Privat ultralyd
Siden jeg hadde en negativ opplevelse på OUL og satt igjen med mange spørsmål og en dårlig følelse, tok jeg en privat ultralyd i etterkant. Det var en veldig fin opplevelse på alle måter, og det er den ultralyden jeg tenker tilbake på. Det var da det gikk opp for meg at dette kan jo gå bra, og at jeg faktisk venter en babyGynekologen var i godt humør, svarte på alle spørsmålene vi hadde og tok seg god tid. Vi fikk bekreftet at det var ei jente i magen
Jeg fikk bekreftet at det var helt OK å slutte med albyl-e, og fikk se at blodgjennomstrømningen i navlestrengen var topp. Jeg fikk også vite at morkaken ikke var nær åpningen likevel (de var usikre på dette på OUL). Alt i alt var det bare gode nyheter. Babyen hadde vokst som hun skulle de siste ukene (etter at jeg sluttet på albyl-e) så da klarte jeg senke skuldrene med tanke på det
Anbefaler virkelig å ta en privat ultralyd etter en negativ erfaring hvis man har mulighet til det, det betydde mye for meg.
Status nå - 34 uker på vei![]()
![]()
Det er helt uvirkelig at jeg har kommet så langt. Om bare noen få uker er ikke babyen prematur lengre, og det er bare noen få dager til jeg er høygravid. Nå må jeg konsentere meg om å ikke vagge når jeg går, hehe.
Symptomer;
- Mye kynnere, nesten hver gang jeg er oppe og går
- En del nedpress
- Mye utflod
- Hovne føtter (bruker støttestrømper), og hovne, vonde fingre
- Tungt å bøye seg, snu seg, røre seg
- Får vondt av å sitte/ligge/stå/gå for lenge, så variasjon er det beste
Alt i alt vil jeg si at formen er ganske god, så lenge jeg får en god variasjon mellom aktivitet og hvile. Jeg prøver å røre meg litt hver dag, men trenger også mye hvile. Alle timer hos jordmor frem til nå har gått fint, og babyen vokser som hun skal
Jeg begynner å kjenne meg klar for å bli mamma, både mentalt og praktiskJeg har vært på ammekurs, og har snart fullført et fødselsforberedende nettkurs. Jeg har skrevet fødebrev. Det meste av innkjøp er unnagjort. Det er helt sprøtt å ha en barnevogn stående i gangen og en sprinkelseng på soverommet! Jeg kjenner godt at babyen har blitt større i magen, og ser og kjenner kroppen hennes flytte på seg inni der. Hun lå med hodet ned ved forrige jordmortime, men jeg tror hun har variert litt etter det. Nå har jeg kommet dit at til og med fremmede folk har begynt å kommentere/gratulere graviditeten når de ser meg, og tar mer hensyn til meg. Det er litt rart, føles så personlig, samtidig som det er veldig hyggelig. Heldigvis er det ingen fremmede som har tatt på magen min, som jeg hører at andre gravide opplever
Vi har fått omvisning på fødeavdelingen, og jeg ser frem til å komme tilbake dit for fødsel. Jeg er veldig spent på de neste ukene! Jeg vet at både fødsel og barseltid ikke nødvendigvis blir som jeg håper eller ser for meg, men jeg håper alt blir bra likevel
![]()

Ja det er sant, at det er så mange ukjente faktorer så man kan aldri planlegge konkret for hvordan det blir. Men så bra å høre at du gleder deg til å føde denne gangen!Tja, hjelper kanskje litt å ha vært gjennom det før, men det gjør bare at man kanskje vet mer hva man går til, og at man kanskje kan tenke seg hvordan man skal håndtere riene denne gang etc.. men man har jo ingen fasit. Man kunne ha hatt en treg fødsel første gang, og plutselig få en styrtfødsel neste gang. Eller som meg, jeg hadde rier KUN i magen med nr1.. og med nr2 satt de mest i lårene (strålte fra ryggen) og det var faktisk skikkelig skikkelig ille.. så man vet jo aldri. Jeg gleder meg til å føde denne gang, og TROR at det kommer til å gå relativt fort, som med de andre, og ukomplisert, som de andre. Men jeg har jo mange faktorer jeg ikke vet heller. Det kan plutselig gå mye fortere, og jeg har forberedt meg på å ikke rekke sykehuset. Det kan plutselig skje at jeg blir innlagt før fødsel og må settes i gang, fordi.. vannet går og ikke riene, eller noe annet...
Osv.
Så det jeg er mest forberedt på, er jo å takle riene, og å håndtere "the ring of fire". For disse to kommer mest sannsynlig uansett.
Ja det er helt vanvittig at vi har kommet så langt! Enig i at tiden har gått både fort og sakte. Ja sprøtt at jeg snart har min egen lille baby i armene..Kjekt å lese at alt står bra til med deg! Helt vanvittig at vi begge er kommet siste stykke før babyene er herJeg er 38+4 uker blitt, og ser formen din er/har vært rimelig lik som min form. Tiden har gått sent, synes jeg, men samtidig altfor fort! Masse lykke til i siste del av svangerskapet ditt, tenk nå er snart lille gullet ditt i armene dine
![]()
Og det er virkelig ikke lenge til du har det! Spennende å følge deg videre, du er jo ganske nær fødsel du nå!