Hva trenger du til en nyfødt

Mye mindre enn du tror!! Jeg har skap fulle av ting jeg trodde jeg «måtte» ha til førstemann, haha. Ikke kjøp haugevis av gulpekluter før du vet om du har en unge som gulper, for eksempel. Kunne av samme grunn klart meg med halvparten så mye klær, om ikke en fjerdedel, av det vi har. Babynest var sykt kjekt, og elsket både stor og liten BBHugme. Kjøpte nesten alt brukt.

Kjøp kun det mest nødvendige og fyll på etterhvert som dere trenger :)
Før fødsel kjøpte vi: Tripp trapp stol og newborn sete, babynest, kleskode med klær i 56, vogn og bilstol. Av familie fikk vi låne bæresjal, klær i strl 50 og flasker
Etter fødsel kjøpte vi: flere flasker og sterilisator (Flaskebarn), bæresele, babygym og litt leker.

Dette kunne vi ikke vært uten: babynest, babygym, vogn, bilstol, bæresele, newborn sete. Dette ble brukt hver dag. Samme som klær og flasker/sterilisator.

Jeg vurderte å kjøpe pumpe, ammeinnlegg etc, men jeg ammet ikke så utrolig glad for at jeg ventet til å se hvordan det gikk.

Vår var født i slutten av desember, så vi var lite ute den første tiden. Men det vi absolutt trengte var klær, bleier og ammepute, samt bilsete.

Det viktigste var kanskje å ha tilgang til streaming. :hilarious:

Sist jeg fødte fikk jeg en liten gutt. Han var 2600gr da va dro fra sykehuset. Min søster fikk prematur baby noen mnd før, så derfor hadde jeg en del klær i str 44 noe som var veldig greit. Ellers kjenner jeg meg igjen i at man kjøper mer enn hva man trenger. Det jeg ikke hadde sist som jeg skal kjøpe denne gangen er BB-hug me og Bedside crib. Vi hadde en vugge sist, og det var tungvindt å måtte stå opp fra senga og legge han ned etter hver amming.

Basert på noen av disse store utstyrsguidene lagde jeg denne listen, og det ser ganske mye ut, men tror nok en del av dette ser vi litt an, spesielt det med mating. Vil amme, men er jo ikke sikkert jeg får det til, så vi får se! Noen av disse tingene måtte jeg google, for jeg visste ikke hva det var :hilarious:
Håper noen andre kan ta dette til inspirasjon! Syns det er så mye greiere å bare ha en enkel liste, istedenfor å lese alle disse lange artiklene.
Baby checklist.png

Basert på noen av disse store utstyrsguidene lagde jeg denne listen, og det ser ganske mye ut, men tror nok en del av dette ser vi litt an, spesielt det med mating. Vil amme, men er jo ikke sikkert jeg får det til, så vi får se! Noen av disse tingene måtte jeg google, for jeg visste ikke hva det var :hilarious:
Håper noen andre kan ta dette til inspirasjon! Syns det er så mye greiere å bare ha en enkel liste, istedenfor å lese alle disse lange artiklene.
Vis vedlegget 386835
Sniker fra mars-gruppa.
Veldig fin liste!:)
Dog ikke alt du trenger å kjøpe før babyen er født og sikkert kan vente med:) bare noen tips fra meg:)
- Smekker trenger du kun om du har sikle/gulpebarn
- body med kort arm trenger du ikke før sommeren
- bruker du vognpose trenger du ikke lammeskinn
- bilstolpose kan være praktisk, men er ikke et must have (jeg har klart meg uten)
- bæresjal kommer an på om du har lyst og/eller om barnet krever mye nærhet
- hva er madrasstrekk? Tror det ofte følger med madrassen :)
- lotion og såpe behøver du ikke (lotion ved behov så klart, men trenger ikke såpevask)
- får du til ammingen trenger du ikke skjold om du ikke blir veldig sår. Men det er lett å få på apoteket i ettertid (jeg kjøpte på vei hjem fra sykehuset). Merk de har ulike str:)
- ikke kjøp brystpumpe før du ser behovet. Er det kun av og til kan ei manuell holde. Må du pumpe hver dag anbefaler jeg dobbel elektrisk (med BH til!;))
- samme med melkeoppsamler. Se an behovet
- skje holder til til d-dråper. Men anbefaler easytran fra apoteket når de bikker 1 og skal ha tran!:)
- alt som har med flaske å gjøre, foruten et par flasker i bakhånd, ville jeg ventet med med til du ser behovet og evt type flaske babyen foretrekker

Et tips fra meg ang stellematten:
Engangsmatter!! Gull verdt å ha i stellebagen også. Kjøpes på matbutikk. Evt tissetepper fra apoteket. Og anbefaler bæsjeposer i stellebagen;)
Og ikke frist deg til å kjøpe nyfødtsete til badestampen. Totalt unødvendig :p

Sniker fra mars-gruppa.
Dog ikke alt du trenger å kjøpe før babyen er født og sikkert kan vente med:) bare noen tips fra meg:)
- bilstolpose kan være praktisk, men er ikke et must have (jeg har klart meg uten)
- lotion og såpe behøver du ikke (lotion ved behov så klart, men trenger ikke såpevask)
- får du til ammingen trenger du ikke skjold om du ikke blir veldig sår. Men det er lett å få på apoteket i ettertid (jeg kjøpte på vei hjem fra sykehuset). Merk de har ulike str:)
- ikke kjøp brystpumpe før du ser behovet. Er det kun av og til kan ei manuell holde. Må du pumpe hver dag anbefaler jeg dobbel elektrisk (med BH til!;))
- skje holder til til d-dråper. Men anbefaler easytran fra apoteket når de bikker 1 og skal ha tran!:)
- alt som har med flaske å gjøre, foruten et par flasker i bakhånd, ville jeg ventet med med til du ser behovet og evt type flaske babyen foretrekker

Engangsmatter!! Gull verdt å ha i stellebagen også. Kjøpes på matbutikk. Evt tissetepper fra apoteket. Og anbefaler bæsjeposer i stellebagen;)
*printscreen* :laughing002
Både av lista til @Smågoth og tipsene dine her!

Sniker fra mars-gruppa.

Takk! Ja tenkte en god del kan vente til etter babyen er født :p Mye av dette er tatt rett fra Barnas Hus, Babyverden og andre sine lister

Ooo, engangsmatte må jeg sjekke ut! Kom på det da jeg skrev ned, hva skjer hvis det blir mye gris på stellematten, liksom? Ikke sikkert at å tørke gjør det rent, så jeg tenkte kanskje håndkle under babyen? (hei, jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv) :hilarious:

Takk! Ja tenkte en god del kan vente til etter babyen er født :p Mye av dette er tatt rett fra Barnas Hus, Babyverden og andre sine lister

Ooo, engangsmatte må jeg sjekke ut! Kom på det da jeg skrev ned, hva skjer hvis det blir mye gris på stellematten, liksom? Ikke sikkert at å tørke gjør det rent, så jeg tenkte kanskje håndkle under babyen? (hei, jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv) :hilarious:
Vi bruker fortsatt håndkle mellom mini (snart 2) og stellematte. Lett og bytte ved behov og kan kokevaskes.

Jeg fikk tak i en dobbel elektrisk på supersupersalg (under 50%) så tok en sjans for tenkte jeg kunne selge den videre om jeg ikke trengte. Kom veldig godt med, for datteren min måtte sondemates i 4.5mnd, og jeg pumpa 6-8ggr daglig i 10 måneder! Hadde store mengder melk da, så var melkedonor og donerte over 40 liter, fikk låne skikkelig sykehuspumpe til det, helt gull!

Håndduk funker knall det også!:) men når de var så små følte jeg at det fort ble litt tiss og bæsj, så syns det ble en del vask rett og slett. Derav engangsmatter :p dog ikke veldig miljøvennlig da. Men anbefaler uansett å ha i stellebagen!:)
Nå når hun er større er det sjeldnere gris så da er håndduk kanskje like greit :)

Jeg fikk tak i en dobbel elektrisk på supersupersalg (under 50%) så tok en sjans for tenkte jeg kunne selge den videre om jeg ikke trengte. Kom veldig godt med, for datteren min måtte sondemates i 4.5mnd, og jeg pumpa 6-8ggr daglig i 10 måneder! Hadde store mengder melk da, så var melkedonor og donerte over 40 liter, fikk låne skikkelig sykehuspumpe til det, helt gull!
Wow, bra jobba med pumping både til babyen og som donor! :)

Veldig enig i alt som er sagt her, men vil legge til at madrassbeskytter er veeeeldig praktisk! Både i foreldresengen og barneseng!! Lakk og svettet sykt mye i starten, pluss at uhell skjer (les både gulp, avføring, tiss, og etterhvert oppkast) :hilarious:

Dere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder til :laughing002 Hadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.

Dere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder til :laughing002 Hadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.
Jeg bor også i nord, og syntes bilstolpose var genialt. Kan anbefale å kjøpe brukt:happy:

Ville du tenkt det holder med hjemmestrikket bilstolpose? :happy: Og følte du at du trengte bilstolpose på sommermånedene?
Hjemmestrikkede bilstolpose blir sikkert bra! Jeg har hatt barn født i januar, så når sommeren kom begynte det å bli liten plass i posen. Men er sikkert greit å bruke til nordnorsk sommer, da slipper man jo å kle på de mange lag i bilstolen.

Jeg brukte bilstolpose på Vestlandet. Digg å slippe å kle på og av ungen. De skal jo ikke ha på så mye under selen. Da er det genialt å bare lukke posen når vi skal ut og inn av bilen :)

Back
Topp