Førstegangs gravid
Betatt av forumet
Fint om vi alle kanskje kan poste ting man trenger/er fint å kjøpe til babyen kommer som vogn, babycall osv osv
Veldig nytt for mange så ikke sikkert alle vet hva man har behov for!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Sniker fra mars-gruppa.Basert på noen av disse store utstyrsguidene lagde jeg denne listen, og det ser ganske mye ut, men tror nok en del av dette ser vi litt an, spesielt det med mating. Vil amme, men er jo ikke sikkert jeg får det til, så vi får se! Noen av disse tingene måtte jeg google, for jeg visste ikke hva det var
Håper noen andre kan ta dette til inspirasjon! Syns det er så mye greiere å bare ha en enkel liste, istedenfor å lese alle disse lange artiklene.
Vis vedlegget 386835
*printscreen*Sniker fra mars-gruppa.
Veldig fin liste!
Dog ikke alt du trenger å kjøpe før babyen er født og sikkert kan vente medbare noen tips fra meg
- Smekker trenger du kun om du har sikle/gulpebarn
- body med kort arm trenger du ikke før sommeren
- bruker du vognpose trenger du ikke lammeskinn
- bilstolpose kan være praktisk, men er ikke et must have (jeg har klart meg uten)
- bæresjal kommer an på om du har lyst og/eller om barnet krever mye nærhet
- hva er madrasstrekk? Tror det ofte følger med madrassen
- lotion og såpe behøver du ikke (lotion ved behov så klart, men trenger ikke såpevask)
- får du til ammingen trenger du ikke skjold om du ikke blir veldig sår. Men det er lett å få på apoteket i ettertid (jeg kjøpte på vei hjem fra sykehuset). Merk de har ulike str
- ikke kjøp brystpumpe før du ser behovet. Er det kun av og til kan ei manuell holde. Må du pumpe hver dag anbefaler jeg dobbel elektrisk (med BH til!)
- samme med melkeoppsamler. Se an behovet
- skje holder til til d-dråper. Men anbefaler easytran fra apoteket når de bikker 1 og skal ha tran!
- alt som har med flaske å gjøre, foruten et par flasker i bakhånd, ville jeg ventet med med til du ser behovet og evt type flaske babyen foretrekker
Et tips fra meg ang stellematten:
Engangsmatter!! Gull verdt å ha i stellebagen også. Kjøpes på matbutikk. Evt tissetepper fra apoteket. Og anbefaler bæsjeposer i stellebagen
Og ikke frist deg til å kjøpe nyfødtsete til badestampen. Totalt unødvendig![]()

Takk! Ja tenkte en god del kan vente til etter babyen er fødtSniker fra mars-gruppa.
Veldig fin liste!
Dog ikke alt du trenger å kjøpe før babyen er født og sikkert kan vente medbare noen tips fra meg
- Smekker trenger du kun om du har sikle/gulpebarn
- body med kort arm trenger du ikke før sommeren
- bruker du vognpose trenger du ikke lammeskinn
- bilstolpose kan være praktisk, men er ikke et must have (jeg har klart meg uten)
- bæresjal kommer an på om du har lyst og/eller om barnet krever mye nærhet
- hva er madrasstrekk? Tror det ofte følger med madrassen
- lotion og såpe behøver du ikke (lotion ved behov så klart, men trenger ikke såpevask)
- får du til ammingen trenger du ikke skjold om du ikke blir veldig sår. Men det er lett å få på apoteket i ettertid (jeg kjøpte på vei hjem fra sykehuset). Merk de har ulike str
- ikke kjøp brystpumpe før du ser behovet. Er det kun av og til kan ei manuell holde. Må du pumpe hver dag anbefaler jeg dobbel elektrisk (med BH til!)
- samme med melkeoppsamler. Se an behovet
- skje holder til til d-dråper. Men anbefaler easytran fra apoteket når de bikker 1 og skal ha tran!
- alt som har med flaske å gjøre, foruten et par flasker i bakhånd, ville jeg ventet med med til du ser behovet og evt type flaske babyen foretrekker
Et tips fra meg ang stellematten:
Engangsmatter!! Gull verdt å ha i stellebagen også. Kjøpes på matbutikk. Evt tissetepper fra apoteket. Og anbefaler bæsjeposer i stellebagen
Og ikke frist deg til å kjøpe nyfødtsete til badestampen. Totalt unødvendig![]()

Vi bruker fortsatt håndkle mellom mini (snart 2) og stellematte. Lett og bytte ved behov og kan kokevaskes.Takk! Ja tenkte en god del kan vente til etter babyen er fødtMye av dette er tatt rett fra Barnas Hus, Babyverden og andre sine lister
Ooo, engangsmatte må jeg sjekke ut! Kom på det da jeg skrev ned, hva skjer hvis det blir mye gris på stellematten, liksom? Ikke sikkert at å tørke gjør det rent, så jeg tenkte kanskje håndkle under babyen? (hei, jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv)![]()
Håndduk funker knall det også!Takk! Ja tenkte en god del kan vente til etter babyen er fødtMye av dette er tatt rett fra Barnas Hus, Babyverden og andre sine lister
Ooo, engangsmatte må jeg sjekke ut! Kom på det da jeg skrev ned, hva skjer hvis det blir mye gris på stellematten, liksom? Ikke sikkert at å tørke gjør det rent, så jeg tenkte kanskje håndkle under babyen? (hei, jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv)![]()
Wow, bra jobba med pumping både til babyen og som donor!Jeg fikk tak i en dobbel elektrisk på supersupersalg (under 50%) så tok en sjans for tenkte jeg kunne selge den videre om jeg ikke trengte. Kom veldig godt med, for datteren min måtte sondemates i 4.5mnd, og jeg pumpa 6-8ggr daglig i 10 måneder! Hadde store mengder melk da, så var melkedonor og donerte over 40 liter, fikk låne skikkelig sykehuspumpe til det, helt gull!
Veldig greit egentlig- fikk tømt brystene hele tiden og slapp betennelser og styr.Wow, bra jobba med pumping både til babyen og som donor!![]()

Hadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.Jeg bor også i nord, og syntes bilstolpose var genialt. Kan anbefale å kjøpe bruktDere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder tilHadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.

Ville du tenkt det holder med hjemmestrikket bilstolpose?Jeg bor også i nord, og syntes bilstolpose var genialt. Kan anbefale å kjøpe brukt![]()
Og følte du at du trengte bilstolpose på sommermånedene?Hjemmestrikkede bilstolpose blir sikkert bra! Jeg har hatt barn født i januar, så når sommeren kom begynte det å bli liten plass i posen. Men er sikkert greit å bruke til nordnorsk sommer, da slipper man jo å kle på de mange lag i bilstolen.Ville du tenkt det holder med hjemmestrikket bilstolpose?Og følte du at du trengte bilstolpose på sommermånedene?
Jeg brukte bilstolpose på Vestlandet. Digg å slippe å kle på og av ungen. De skal jo ikke ha på så mye under selen. Da er det genialt å bare lukke posen når vi skal ut og inn av bilenDere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder tilHadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.