Hva trenger du til en nyfødt

Jeg er absolutt for bilstolpose. Brukte det til min oktoberbaby frem til mai’ish? Byttet til vårpose rundt april.
Jeg bor dog i kristiansand så har ikke så voldsomme temperaturer som i nord, men minusgradene er bitende kalde her! Utrolig greit å slippe mange lag med klær.

Fikk/arvet en vinterpose (Voksi) og kjøpte en easygrow vårpose på tilbud, men den ble for varm da snuppa er veldig varm av seg, så satser på neste babyen får mer bruk for den.

Dere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder til :laughing002 Hadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.
Det var helt genialt da vi skulle hjem fra sykehuset i 15 minus på Østlandet… kjøpte brukt på Finn, tror jeg ga 200kr. Voksi.

Veldig enig i alt som er sagt her, men vil legge til at madrassbeskytter er veeeeldig praktisk! Både i foreldresengen og barneseng!! Lakk og svettet sykt mye i starten, pluss at uhell skjer (les både gulp, avføring, tiss, og etterhvert oppkast) :hilarious:
Sikkert jeg som har misforstått hva en madrassbeskytter er!:p hva er det?:p

Sikkert jeg som har misforstått hva en madrassbeskytter er!:p hva er det?:p
Et laken som du kan legge under det vanlige lakenet for å hindre at ulike væsker trekker ned i madrassen. Består av noe plastaktig, så det blir vanntett om du skjønner.

Dere som er litt mer drevne! Bilstolpose? Trenger man det? Ser det koster ganske mye. Vil jo være kaldt når babyen kommer til påske, her nord har vi vel enda vinter hvertfall 1-2 måneder til :laughing002 Hadde litt lyst å ønske oss den strikkede «Marius kjørepose», men ser den begynner først ved 3 måneder. Er kanskje helst fra starten vi trenger det mest? Og evt fra oktober til april igjen når babyen er 6-12 mnd.
Vi brukte vår masse med desemberbabyen, både til bilstolen og i vogna fram til våren tittet fram.

Basert på noen av disse store utstyrsguidene lagde jeg denne listen, og det ser ganske mye ut, men tror nok en del av dette ser vi litt an, spesielt det med mating. Vil amme, men er jo ikke sikkert jeg får det til, så vi får se! Noen av disse tingene måtte jeg google, for jeg visste ikke hva det var :hilarious:
Håper noen andre kan ta dette til inspirasjon! Syns det er så mye greiere å bare ha en enkel liste, istedenfor å lese alle disse lange artiklene.
Vis vedlegget 386835
Hmm, det som står under klær, tenker du kjøpe det antallet som står i listen i hver enkelt størrelse (altså feks. 5 bodyer i str. 56, 5 stk. i str. 62 osv.), eller fordele 5 stk. bodyer på flere størrelser? Og hvilken størrelse tenker dere ta som den minste? Og hvor langt opp? :smiley-ashamed004
Vanskelig å vite hvor stor babyen er ved fødsel, hvor raskt og mye den vokser, og når vår-/sommervarmen kommer for fullt.. Tenker jo mest ull i starten og deretter gå over til mer bomull, men vet jo ikke hvor stor babyen er når jeg trenger lettere klær :happy8

Bilstolposer er genialt. Vi brukte den i bagvognen også.
De er billig brukt. Og noen kan jo også forlenges sånn at de kan brukes både til bil og senere i vogn.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av 1-2 sett bodyer i str 44. Synes ikke det er kjekt å kle på de for store klær i starten. Kanskje jeg kan finne på bruktbutikken eller finn. Jeg hadde en del i 50 til de andre to. De brukte det nesten en mnd. Og de var 4kg ved fødsel. Jeg håper IKKE tvillingene blir 4kg ved fødsel hver.

Hmm, det som står under klær, tenker du kjøpe det antallet som står i listen i hver enkelt størrelse (altså feks. 5 bodyer i str. 56, 5 stk. i str. 62 osv.), eller fordele 5 stk. bodyer på flere størrelser? Og hvilken størrelse tenker dere ta som den minste? Og hvor langt opp? :smiley-ashamed004
Vanskelig å vite hvor stor babyen er ved fødsel, hvor raskt og mye den vokser, og når vår-/sommervarmen kommer for fullt.. Tenker jo mest ull i starten og deretter gå over til mer bomull, men vet jo ikke hvor stor babyen er når jeg trenger lettere klær :happy8
Min erfaring er at nyfødte trenger en del skift i løpet av et døgn, så jeg tenker 5 i hver størrelse. Mine babyer har veid rundt 3500 g og har brukt str 50 helt i starten. Men om de veier nærmere 4000 g blir det nok i minste laget. Brukt ull hele det første året, men jeg bor i nord.

Voksi sine vognposer kan brukes som bilstolpose også, det gjorde vi. Nå er 2-åringen født i juni da, og sommeren var kokvarm, så var ikke aktuelt før høsten/vinteren da hun var 4-5 mnd+, men de er veldig kjekke i både vogn og bilstol!

langt har jeg ikke tenkt :hilarious: Kanskje etterhvert i hver str, og se om vi føler det er nok? Vi får jo sikkert mye i gave, tenker at vi ber folk om å ikke bare kjøpe det aller minste, så ser vi

Min erfaring er at nyfødte trenger en del skift i løpet av et døgn, så jeg tenker 5 i hver størrelse. Mine babyer har veid rundt 3500 g og har brukt str 50 helt i starten. Men om de veier nærmere 4000 g blir det nok i minste laget. Brukt ull hele det første året, men jeg bor i nord.
Min første kunne bruke samme body i 2 noenganger 3 dager- så det er store forskjeller, hehe. Er det som er så vanskelig å vite. Det viktigste er å huske at butikkene er åpne etter fødsel også.

Voksi sine vognposer kan brukes som bilstolpose også, det gjorde vi. Nå er 2-åringen født i juni da, og sommeren var kokvarm, så var ikke aktuelt før høsten/vinteren da hun var 4-5 mnd+, men de er veldig kjekke i både vogn og bilstol!
Ah, lurt. Men om man bruker samme posen i både bil og vogn, må man ikke da tre gjennom selene i bilstolen på nytt hver gang? Har inntrykk av at det er derfor noen har en i bilstolen og en i vogna :) På en annen side må det jo være veldig praktisk å bare ta ut babyen i posen den sitter i i bilen og rett i vogna og motsatt..

Veldig usikker på om/hvor mye man burde ha i str.50 :confused004
Sist hadde vi ett sett som mamma hadde kjøpt. Endte med å kjøpe en pakke med bruktklær i 50 to dager før termin. Hun var nesten 3,6 kg da hun ble født og brukte 50 i ca 6 uker! Så jeg ville hatt litt, men ikke så mye

Kult at dere allerede er i disse tanker! Jeg har nok med å komme meg gjennom disse ukene med konstant utmattelse og uggenhet. Vil vente med å begynne å planlegge før jeg har kommet meg gjennom 12 uker og tatt nipt. Føler at jeg kan slappe mer av da og nyte! Men dere er flinke som er så på!!

Sist hadde vi ett sett som mamma hadde kjøpt. Endte med å kjøpe en pakke med bruktklær i 50 to dager før termin. Hun var nesten 3,6 kg da hun ble født og brukte 50 i ca 6 uker! Så jeg ville hatt litt, men ikke så mye
Høres fornuftig ut! Tror nok vi blir å få mye klær i gaver, så skal ønske litt bodyer, strømpebukser og sparkebukser i str.50, også ellers i 56-74(?). Hvor høyt opp i størrelse ville dere hatt klart/delvis klart ved fødsel?

Høres fornuftig ut! Tror nok vi blir å få mye klær i gaver, så skal ønske litt bodyer, strømpebukser og sparkebukser i str.50, også ellers i 56-74(?). Hvor høyt opp i størrelse ville dere hatt klart/delvis klart ved fødsel?
Vi hadde det jeg nevnte i 50 og sånn ish «full» garderobe i 56. Eller et par plagg i 62. Mange kjøper 62/68 i gave, då kan være fint å vente litt med det. Ellers prøvde jeg å ikke kjøpe så veldig mye å ha klart ettersom det kommer nye ting man kanskje gjerne har lyst på også :angelic: Men anbefaler veldig å starte å kjøpe litt ull i større størrelser utover våren!! Det gjorde jeg med første (født i juli), og det sparte vi mye på!!

Veldig usikker på om/hvor mye man burde ha i str.50 :confused004

I følge størrelsestabell på lillelam.no bruker gjennomsnittlige babyer str. 52 (tilsvarer vel 50 i andre merker?) i ca. én mnd.

Størrelsestabell.png

Basert på denne, og at vi venter baby i april, så tenker jeg at str. 50/52 bør bestå hovedsakelig av ull (fremdeles kaldt de fleste steder),
str. 56 bør jeg ha både ull og bomull (vår/sommer), str. 62 mest bomull (sommer).. :)

Last edited:
Ha forresten i bakhodet at noen merker er mindre/større i størrelsen enn andre. Eks opplevde jeg at noen bodyer vi hadde fra Zara i 62 var like store som typ Lindex i 50… noe som ikke gjør saken noe enklere :hilarious:

Back
Topp