Mat - kan/kan ikke.

AilOn

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Her skal man selvsagt følge nasjonale retningslinjer, men vi er mange med ulik kunnskap og det kan være fint å samle slike spørsmål/tanker som omhandler mat og drikke.

Jeg lurer på dette med ingefær? Informasjonen er ulik og vag. Man skal ikke spise tilskudd med ingefær eller drikke ingefærshot, men har også hørt fra en offentlig ernæringsprofil at man trygt kan spise ingefær? Feks syltet, og i mat. Jeg elsker syltet ingefær fra sushien, og det er super effektivt mot kvalme. Noen som vet?

Etter vår vurdering har det i den danske rapporten ikke fremkommet noen ny informasjon som gir grunnlag for å endre våre råd om bruk av ingefær mot svangerskapskvalme. Bruk av inntil 1 g tørket ingefærrot daglig under graviditet er i samsvar med behandlingsveiledere, og anses ikke å være forbundet med økt risiko for fosteret. Inntak av ingefærshots synes imidlertid fornuftig å unngå under graviditet, ettersom slike shots kan inneholde ingefær i mengder som langt overstiger anbefalt dose mot svangerskapskvalme.

dette fant jeg på nett. Vet ikke til sushi, jeg har spist det uten å tenke over det.

Hørte rykter om en lovlig salami? Liker ikke, men fikk plutselig lyst på. Hvilken salami er det?

Jeg er 3+4 i dag. Er det innafor å ta en skikkelig spekematfest til helga? Tenker siden jeg ikke deler blod med lillefrø ennå…. Eller er det nogo fra første test? Har IkM på fredag, så kunne fint ikke visst at jeg er gravid :shy:

Jeg er 3+4 i dag. Er det innafor å ta en skikkelig spekematfest til helga? Tenker siden jeg ikke deler blod med lillefrø ennå…. Eller er det nogo fra første test? Har IkM på fredag, så kunne fint ikke visst at jeg er gravid :shy:
Jeg ville nok droppa det, men det er meg:)

Jeg hadde nok ikke gjort det. Det anbefales å la være så lenge man vet. Men i teorien skal det vel gå bra..

Hvordan forholder dere dere til lakris? Man skal ikke spise mye lakris, men er det best å avstå helt. Elsker lakris :shifty: En kick nå og da må vel være greit? I forrige graviditet hadde vi bülow julekalender, digg med en minilakris hver dag, det føltes innenfor. Men er så vanskelig å forholde seg til noe man "ikke skal spise noe særlig av".

"I Finland kom lakris inn på listen over mat som ikke er anbefalt til gravide kvinner i januar i 2016. Riktignok er ikke små mengder av lakris-iskrem eller noen få lakris-biter nå og da farlig, ifølge anbefalingene."

Hvordan forholder dere dere til lakris? Man skal ikke spise mye lakris, men er det best å avstå helt. Elsker lakris :shifty: En kick nå og da må vel være greit? I forrige graviditet hadde vi bülow julekalender, digg med en minilakris hver dag, det føltes innenfor. Men er så vanskelig å forholde seg til noe man "ikke skal spise noe særlig av".

"I Finland kom lakris inn på listen over mat som ikke er anbefalt til gravide kvinner i januar i 2016. Riktignok er ikke små mengder av lakris-iskrem eller noen få lakris-biter nå og da farlig, ifølge anbefalingene."
Litt av og til hadde jeg nok spist. Litt det samme som med koffein, begrenser inntaket :)

Jeg leste et sted at om man spiste mer enn 10 pakker IFA i uka begynte det å komme opp i farlige mengder.
Jeg og elsker lakris, så jeg har spist noen biter nå og da, men prøver å ikke spise så mye av det.

Så bra. Pizza med skinke er en absolutt favoritt her, så var litt bekymret for at det kunne bli noen lange måneder frem til januar!

Spiser noen stupedamer når jeg kjører bil, vil tro at en kicks i ny og ned er helt ok. :)

Det er innafor! Heldigvis. Jeg craver alltid spekeskinke og blåmuggost i graviditetene, så det blir endel pizza til middag når jeg går gravid :D

Men blåmuggost kan man ikke spise? Eller kan man det om den har vært i ovnen?

Hva med kjøtt som har vært varmebehandlet, også blitt kjølt ned igjen? Type middagsrester. Noe ekstra man bør tenke på der?

Back
Topp