Mat - kan/kan ikke.

Hva med kjøtt som har vært varmebehandlet, også blitt kjølt ned igjen? Type middagsrester. Noe ekstra man bør tenke på der?

Jeg har ingen fasit, men tenker at det sikkert er greit så lenge det lukter/smaker greit? Jeg hadde spist det uten å mukke så lenge jeg hadde gjort det som ikke-gravid og :)

Jeg bare elsker!! at det har kommet en salami som kan spises av gravide, og jeg synes den er utrolig god! Blir så kvalm av alt fra ost til smørepålegg og annet kjøtt om dagen, men det smaker med litt salt :happy:

Nå skal salami i teorien være innafor uansett, om man har hatt den i frysern i 3 døgn. Men fint de har en kokt en og, for de som vil være ekstra forsiktige

Nå skal salami i teorien være innafor uansett, om man har hatt den i frysern i 3 døgn. Men fint de har en kokt en og, for de som vil være ekstra forsiktige

Det er bare toxo som dør av frysing, det kan fortsatt være listeria i spekemat (selv om det er sjeldent pga speking/salt). Bare så man er litt obs :)

Det er bare toxo som dør av frysing, det kan fortsatt være listeria i spekemat (selv om det er sjeldent pga speking/salt). Bare så man er litt obs :)

Listeria kan ikke utvikle seg i spekemat. De hadde en utredning på det sist jeg gikk gravid og la frem en rapport, hvor spekemat ikke ble regnet som risiko mtp listeria. Jobber med matsikkerhet, så føler meg tryggere på salamien enn den kokte skinka. Men det er mitt valg, andre får ta sitt:)

Listeria kan ikke utvikle seg i spekemat. De hadde en utredning på det sist jeg gikk gravid og la frem en rapport, hvor spekemat ikke ble regnet som risiko mtp listeria. Jobber med matsikkerhet, så føler meg tryggere på salamien enn den kokte skinka. Men det er mitt valg, andre får ta sitt:)

Aha! Mulig det er forsket på det i senere tid, men jeg forholder meg likevel til info som står på fhi:

Generelt er det lite L. monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid, og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Slike matvarer er oppskåret, kokt kjøttpålegg (skinke, rull, servelat etc.), rått kjøtt (gravet kjøtt, tartar og speket kjøtt som spekepølse, morrpølse etc.), gravlaks, røkelaks, rakfisk og meieriprodukter laget av upasteurisert melk. Det er også en økt risiko for at myke modningsoster kan inneholde listeriabakterier, selv om de ikke laget av upasteurisert melk.

Tenker at dersom retningslinjer for gravidvennlig mat endres så vil de oppdateres på fhi også :) Det er heldigvis sjeldent i Norsk mat!

Anbefaler å lese denne rapporten. Ikke fordi den "godkjenner" spekemat, men fordi den lister opp noe risikomat som ikke står på fhi/helsenorge.

Det viktigste er matsikkerhet hjemme. Kaldt nok kjøleskap og god holdbarhet.

denne rapporten er fra 2018, så aner ikke hvorfor de ikke har endret retningslinjene enda. Men det er jo Norge i et nøtteskall. (Føre-var prinsippet gjelder bare tidvis, tydeligvis)

https://vkm.no/risikovurderinger/al...tsattegrupper.4.5cdfac7815f59c3fd31cb336.html

"5.2.7.2 Rått kjøtt som gjennomgår speking
Spekemat vil være trygg å spise dersom forutsetningene for pH og vannaktivitet gitt i Hygienepakken er overholdt. Når det gjelder oppskåret spekepølse i vakuum med lang holdbarhet, medfører slicing og håndtering risiko for forurensing med L.m., men dersom produktet har tilstrekkelig lav pH og vannaktivitet vil L.m. ikke kunne vokse. Men dersom den initielle forurensingen er høy og det er sannsynlighet for at man overstiger infektiv dose
(1000/g) for utsatte grupper, må produktet anses som uegnet for konsum for utsatte grupper."

HVITLØKSDRESSING

Jeg regner med at det går helt fint, men vil være sikker før inntak.:smiley-ashamed005

Kan man spise hvitløksdressing? Craver pizza, så tenkte å stikke innom en lokalsjappe og bestille pizza og dressing.:love2

Hva med kjøtt som har vært varmebehandlet, også blitt kjølt ned igjen? Type middagsrester. Noe ekstra man bør tenke på der?
Samme som når man ikke er gravid, man skal ikke varme opp maten flere ganger, men middagsrester du har laget selv og som har fått kjapp nedkjøling hadde jeg ikke bekymret meg for. Er for øvrig ekstra påpasselig med oppvarmet ris og pasta da det blir fort farlig om det har stått i romtemperatur en stund. Og matrester fra feks. take away varmer jeg ikke opp igjen da man ikke var hvor lenge det har stått og hvordan det er tilberedt i utgangspunktet.

Jeg tenker bare litt ekstra forsiktig. Tror jeg har lest at gravide skal passe på å spise mat innenfor utløpsdato og slikt, og det går jo litt på det samme. Vanligvis stoler jeg på nesen min om noe kan spises eller ikke, men nå ser jeg nøyere på datoer og rester vil jeg spise helst dagen etterpå.

HVITLØKSDRESSING

Jeg regner med at det går helt fint, men vil være sikker før inntak.:smiley-ashamed005

Kan man spise hvitløksdressing? Craver pizza, så tenkte å stikke innom en lokalsjappe og bestille pizza og dressing.:love2

Helt oj

Jeg har slutta å kjøpe mat i 50% disken nå, men ellers tenker jeg ikke på rester og sånn. Varmer opp og spiser som tidligere.

Back
Topp