Fødebag

jeg har veldig god erfaring med de. Kjøpte 6 sist og da var jeg redd for å bruke dem opp og sparte på de, så bp bestilte jeg 12 :p De man får på sykehuset kan absolutt ikke sammenlignes. Det er små, steinharde isbiter (bind) som må ligge i en klut :rolleyes: go for it sier jeg! Får du ikke behov for de så er de garanter lettsolgt :) ikke bare er de gode rett etter fødselen, men dersom det ble rift/sying er de gull når ting gror og klør også, eller på hemoroider.


Funker det med slike isposer man bruker på sports skader?
 
Kan også anbefale å ha helsekortet og andre relevante papir liggande i bilen mot slutten. Eg var på helgebesøk hjå svigers då vatnet gjekk med første i veke 37. Dei var ganske frustrerte av meg som møtte opp på føden utan papirene mine...
Tror jeg skal gå for den og ha baggen med meg til en hver tid om jeg skal dra bort
Har 1,5 time reisevei til sykehuset såh
 
Merker hvor behagelig det er å få noe kaldt på hvis man er hoven, klør osv der nede, så vurderer sterkt kjølebind. Sånn flaske å vaske seg etter dobesøk er visst gull også. Skal kjøpe det hvis det blir fødsel, må vite om det blir KS eller ikke først :)
 
Tror jeg skal gå for den og ha baggen med meg til en hver tid om jeg skal dra bort
Har 1,5 time reisevei til sykehuset såh
Eg også. Og 2 timer i motsatt retning frå sjukehuset til svigers... Så det blei litt ekstra køyring på mannen for å få tak i det med første. Han reiste vel først når vi forsto at det kom til å ta lang tid.
 
Eg også. Og 2 timer i motsatt retning frå sjukehuset til svigers... Så det blei litt ekstra køyring på mannen for å få tak i det med første. Han reiste vel først når vi forsto at det kom til å ta lang tid.
Er førstegangs så vet jo ikke noe om hvor lang tid fødselen kan ta
 
Funker det med slike isposer man bruker på sports skader?

Altså… ja, men nei :wacky: Greia med kjølebindene fra Fødebagen er at det er vanlige bind MED kjøling i. Så du slipper å ha det isbindet + vanlig bind f.eks. Du kan sikkert stappe en vanlig ispose nedi trusa men man blør jo en del etter fødselen så ser for meg veldig mye gris og ubehag med å ha en stor ispose i trusa.

Men smak og behag :)
 
Merker hvor behagelig det er å få noe kaldt på hvis man er hoven, klør osv der nede, så vurderer sterkt kjølebind. Sånn flaske å vaske seg etter dobesøk er visst gull også. Skal kjøpe det hvis det blir fødsel, må vite om det blir KS eller ikke først :)

Jeg kjøpte en sånn flaske sist men fikk nesten ikke bruk for den. På sykehuset hadde de dusjhoder ved doet ☺️
 
Er førstegangs så vet jo ikke noe om hvor lang tid fødselen kan ta
Nei det er jo sant, stor forskjell på det, både mellom folk og mellom kvar fødsel :happy: lurt å ha heile bagen liggande i bilen ja. Eg hadde også det med nr 2, hadde den i alle fall med når vi skulle langt heimefrå. Var på eit par kontroller på sjukehuset dei siste veiene før termin, både vekstkontroller for meg og ein time til augelege for eldste barnet. Hadde med bag kvar gong ;)
 
Jeg kjøpte en sånn flaske sist men fikk nesten ikke bruk for den. På sykehuset hadde de dusjhoder ved doet ☺️
Eg har ikkje kjøpt fordi dei har dusj ved do på sjukehuset. Heime har eg brukt dusjhoder enten i dusjen eller i badekaret. Var utruleg lettvint å sitte på badekarskanten og skylle. Gjorde det ein del etter fødsel nr 2. Så hadde eg blitt klippa og var meir øm enn etter nr 1.
 
Jeg kjøpte en sånn flaske sist men fikk nesten ikke bruk for den. På sykehuset hadde de dusjhoder ved doet ☺️
Her hjemme har jeg ikke mulighet til å bruke dusjhodet, hvis jeg ikke går inn i dusjen da. Kan bruke andre type ‘spruteflasker’ som ketsjup f.eks.
 
Altså… ja, men nei :wacky: Greia med kjølebindene fra Fødebagen er at det er vanlige bind MED kjøling i. Så du slipper å ha det isbindet + vanlig bind f.eks. Du kan sikkert stappe en vanlig ispose nedi trusa men man blør jo en del etter fødselen så ser for meg veldig mye gris og ubehag med å ha en stor ispose i trusa.

Men smak og behag :)
Men absorberer kjølebindet blod? Det har jeg ikke tenkt på før, for hvis det ikke gjør det må man vel ha vanlig bind uansett? Hmm
 
Er førstegangs så vet jo ikke noe om hvor lang tid fødselen kan ta
Det er veldig individuelt, går vannet, men at det er rent (ikke misfarget) så er du hjemme i påvente av rier, hvis det ikke går for lang tid. Starter fødsel med rier så kjenner du gjerne det før de ber deg komme inn. Så ofte så rekker man en del før de ber deg komme til sykehuset.

jeg handlet de siste julegavene på storsenteret etter at vannet hadde gått med sønnen min :bag: Vi ble sendt hjem i påvente av rier etter mistanke om at vannet hadde gått, så da dro vi innom senteret på veien hjem :angelic:

men det kortet skal faktisk være med deg overalt, for skjer det en ulykke så skal det være tilgjengelig.

og HUSK å sjekke at adresse på kort/info på sykehus og din adresse stemmer hvis man har flyttet. Jeg måtte bli hentet av ambulanse med første, de bare regnet med at jeg var hjemme og jeg hadde akkurat flyttet, så de sendte ambulansen feil..
 
Eg har ikkje kjøpt fordi dei har dusj ved do på sjukehuset. Heime har eg brukt dusjhoder enten i dusjen eller i badekaret. Var utruleg lettvint å sitte på badekarskanten og skylle. Gjorde det ein del etter fødsel nr 2. Så hadde eg blitt klippa og var meir øm enn etter nr 1.
Mer enn nok med dusj. Jeg ble litt overrasket over å se hvor mye "kjøpepress" fødende har fått nå, så masse ulikt en "må" ha.
 
Det er veldig individuelt, går vannet, men at det er rent (ikke misfarget) så er du hjemme i påvente av rier, hvis det ikke går for lang tid. Starter fødsel med rier så kjenner du gjerne det før de ber deg komme inn. Så ofte så rekker man en del før de ber deg komme til sykehuset.

jeg handlet de siste julegavene på storsenteret etter at vannet hadde gått med sønnen min :bag: Vi ble sendt hjem i påvente av rier etter mistanke om at vannet hadde gått, så da dro vi innom senteret på veien hjem :angelic:

men det kortet skal faktisk være med deg overalt, for skjer det en ulykke så skal det være tilgjengelig.

og HUSK å sjekke at adresse på kort/info på sykehus og din adresse stemmer hvis man har flyttet. Jeg måtte bli hentet av ambulanse med første, de bare regnet med at jeg var hjemme og jeg hadde akkurat flyttet, så de sendte ambulansen feil..
Det er forskjellig praksis på sjukehusa om vatnet har godt. Eg fekk beskjed om å komme inn på sjekk med første, sjølv om vatnet var reint og eg ikkje hadde rier. Blei lagt inn med ein gong pga lang reisevei, men fekk beskjed om å ta oss ein tur ut av sjukehuset mens vi venta.
 
Men absorberer kjølebindet blod? Det har jeg ikke tenkt på før, for hvis det ikke gjør det må man vel ha vanlig bind uansett? Hmm

ja. Som sagt er det som et vanlig (stort bind man får på sykehuset) bare med en ispose inni som man må aktivere først. Sjekk ut kontoen hennes på instagram (fødebagen) der snakker hun av og til om det.
 
Her hjemme har jeg ikke mulighet til å bruke dusjhodet, hvis jeg ikke går inn i dusjen da. Kan bruke andre type ‘spruteflasker’ som ketsjup f.eks.
Jeg brukte en vanlig vannflaske med sprutekork (imsdal typ) som jeg fylte med lunka vann før jeg gikk på do. Skylte med den, funka helt supert for meg.
 
Det er forskjellig praksis på sjukehusa om vatnet har godt. Eg fekk beskjed om å komme inn på sjekk med første, sjølv om vatnet var reint og eg ikkje hadde rier. Blei lagt inn med ein gong pga lang reisevei, men fekk beskjed om å ta oss ein tur ut av sjukehuset mens vi venta.
Ja, men det er stort sett ikke hast, var det jeg egentlig ville frem til. Vannet mitt gikk 06, fikk tid for kontroll 09 :) men ble sendt hjem (har 20 min til sykehuset så)
 
Kopierer inn samme som jeg skrev på skjult tråd.


Generelt råd til alle
Sjekk hva de tilbyr der du skal føde. Noen steder får du låne klær, noen steder må du ha med. Noen steder har de hånddusj til å spyle seg med på toalettene, noen steder kan det lønne seg å ha med litt mykt toalettpapir.

Min liste basert på hva mitt sykehus tilbyr og hvordan forrige bag ble pakket
- Bukser/shorts til meg. Sølte litt fostervann før fødsel på den jeg hadde på meg og sølte blod dagen etter fødsel på en annen. Skal ha med flere nå.
- Ammebh. Men gikk mest uten under sykehusskjorta.
- Ammesinglet og cardigan/mannens olaskjorte til å ha utenpå. I alle fall til hjemreisen.
- Purelan og multimam ammekompress
- Slippers til dusjen og store joggesko til å vandre rundt i
- Toalettsaker. Inkl hårstrikker og tørrsjampo.
- Powerbank og lang ladeledning
- Godteri og brus. Både til fødselen og etterpå. Fødte under korona og fikk ikke forlate avdelingen. Denne gangen er kanskje ikke pappaen med hele tiden pga barn hjemme, så fint å ha noe liggende på rommet uten å måtte forlate avdelingen.
- Litt lesestoff, nye blader etc. Synes dagene ble lange med sovende baby.
- Hjemreiseklær til baby. Tar med i både 50+56, så ser vi an størrelsen. Dette tar jo ikke plass…
- Pledd til bilstol til baby
- T-skjorte, bokser, toalettsaker og en joggebukse til far.
- Liten kosebamse til baby. Mest for å ha bilde av deres første møte, ntåh…

Fyller sikkert på lista her etter hvert som jeg kommer på ting :)
 
Kopierer inn samme som jeg skrev på skjult tråd.


Generelt råd til alle
Sjekk hva de tilbyr der du skal føde. Noen steder får du låne klær, noen steder må du ha med. Noen steder har de hånddusj til å spyle seg med på toalettene, noen steder kan det lønne seg å ha med litt mykt toalettpapir.

Min liste basert på hva mitt sykehus tilbyr og hvordan forrige bag ble pakket
- Bukser/shorts til meg. Sølte litt fostervann før fødsel på den jeg hadde på meg og sølte blod dagen etter fødsel på en annen. Skal ha med flere nå.
- Ammebh. Men gikk mest uten under sykehusskjorta.
- Ammesinglet og cardigan/mannens olaskjorte til å ha utenpå. I alle fall til hjemreisen.
- Purelan og multimam ammekompress
- Slippers til dusjen og store joggesko til å vandre rundt i
- Toalettsaker. Inkl hårstrikker og tørrsjampo.
- Powerbank og lang ladeledning
- Godteri og brus. Både til fødselen og etterpå. Fødte under korona og fikk ikke forlate avdelingen. Denne gangen er kanskje ikke pappaen med hele tiden pga barn hjemme, så fint å ha noe liggende på rommet uten å måtte forlate avdelingen.
- Litt lesestoff, nye blader etc. Synes dagene ble lange med sovende baby.
- Hjemreiseklær til baby. Tar med i både 50+56, så ser vi an størrelsen. Dette tar jo ikke plass…
- Pledd til bilstol til baby
- T-skjorte, bokser, toalettsaker og en joggebukse til far.
- Liten kosebamse til baby. Mest for å ha bilde av deres første møte, ntåh…

Fyller sikkert på lista her etter hvert som jeg kommer på ting :)

De fleste sykehus har også bare harde papirservietter og vann, som virkelig ikke egner seg til å få vekk beket på sarte nyfødte babystumper. Føy til tørre stellekluter (fra apotek eller dagligvare) + en olje av eget valg på den lista, så har du null problem med å vaske vekk den seige tjæreaktige guffen, og uten å ende opp med en skikkelig sår babystump:happy:
 
Sikkert litt rart spørsmål, men hva slags bind pakker dere i fødebagen? Har fått høre store bind…er det nattbind eller en annen type bind??
 
Back
Topp