Hvor lang tid fra igangsettelse til fødsel?

Fikk satt inn ballongkateter nå rett før klokka 10. Ble svimmel og kvalm av smertene, men må nevnes at jeg takler menssmerter og underlivssmerter veldig dårlig. Har ligget nå i 2 timer med konstante smerter som kjennes ut som menssmerter x10.
Er spent på hvor lang tid det tar. Skulle egentlig sendes hjem etterpå, men ble lagt inn på avdelingen siden jeg ble så dårlig av prosedyren. Skal sjekkes klokka 14 for å se om det er noe fremgang. Detter ballongen ut, så snakker legen om å ta vannet

Liten oppdatering: ballongen fallt ut rett etter at jeg la ut innlegget og det var en befrielse, da de konstante smertene forsvant. Har nå 3 cm veldig tøyelig åpning og jordmor sier at jeg har rier (kjennes for meg ut som kynnere vel å merke). De vil se an en times tid før de eventuelt gjør nye tiltak. Kan hende at ballongen gjorde nytten på å starte prosessen :)

Takk for gode ord! :Heartpink Prøver å snu tankene så godt jeg kan nå i positiv retning, er bare så mange følelser. Sykehuset i Vestfold skal jeg føde på, fikk beskjed om det idag av jordmoren jeg var hos, men da får jeg prøve å spørre igjen når jeg ringer inn på søndag. Håpe hun var feilinformert, for kjenner det er litt ekstra nerver i å møte opp alene og ikke vite helt hva som skjer. Spesielt når alt er ukjent som førstegangs.. Kjenner meg bare litt motløs nå, ble strippet på mandag - fikk beskjed om at jeg er lite moden. Har hatt «mensensmerter» i en måneds tid nå, så det føltes bare så merkelig og leit. :sorry:
Har ingen erfaring med igangsetting- men kjenner sympati med deg! Særlig som førstegangsfødende.. jeg har første trivselskontroll i morgen, pga alder er den dagen før termin. Pga mulig stort barn kan det hende de setter i gang da. Jeg fikk beskjed om at på den timen fikk ikke partner være med men når fødsel/ igangsetting er i gang kan han.. er kanskje et definisjonsspørsmål. Ville som andre sier ikke være redd for å si det som det er- at du føler deg utrygg. Når det er sagt så når ting er i gang er det ofte mye lettere å være på sykehuset- husk at jordmødrene er der for deg og at deres jobb er å få deg gjennom fødselen. Ønsker deg lykke til! :Heartred

:rolleyes: Lykke til, @Februar2022❤ !! Håper det går fint for deg - godt med flere i samme situasjon :Heartpink

@Blomkarse Tusen takk for gode ønsker! :Heartpink Lykke til deg også :love2 Jeg måtte også møte alene til de to trivselskontrollene. Synes det hele er litt merkelig når partner får være med senere når det setter igang.. :sorry: Antar han må sitte i bilen å vente i tilfelle det skulle bli vurdert til at jeg må legges inn da.. o_O Mye usikkerhet som kunne vært unngått synes jeg.. :(

:rolleyes: Lykke til, @Februar2022❤ !! Håper det går fint for deg - godt med flere i samme situasjon :Heartpink

@Blomkarse Tusen takk for gode ønsker! :Heartpink Lykke til deg også :love2 Jeg måtte også møte alene til de to trivselskontrollene. Synes det hele er litt merkelig når partner får være med senere når det setter igang.. :sorry: Antar han må sitte i bilen å vente i tilfelle det skulle bli vurdert til at jeg må legges inn da.. o_O Mye usikkerhet som kunne vært unngått synes jeg.. :(
God klem sendes :Heartred:Heartred
Håper at det går jevnt framover med deg sånn at partner får komme inn til deg snart.
Leit å høre om at ditt sykehus ikke har fulgt opp regjeringens beskjed.

Liten oppdatering: ballongen fallt ut rett etter at jeg la ut innlegget og det var en befrielse, da de konstante smertene forsvant. Har nå 3 cm veldig tøyelig åpning og jordmor sier at jeg har rier (kjennes for meg ut som kynnere vel å merke). De vil se an en times tid før de eventuelt gjør nye tiltak. Kan hende at ballongen gjorde nytten på å starte prosessen :)

4 cm kl 16, og uregelmessige, svakt økende sammentrekninger utover kvelden. De ville avvente å se om det startet av seg selv. Ingen endring i modenhet eller åpning utover kvelden, så fikk første modningstablett kl 17.30. Har nå fått den 3.tabletten og de tar pause til i morgen tidlig om ikke noe skjer i natt.

(Nesten så jeg håper det holder seg rolig så jeg får sove litt, ble minimalt med søvn natt til i dag siden jeg var så spent på å sette i gang prosessen :hilarious:)

4 cm kl 16, og uregelmessige, svakt økende sammentrekninger utover kvelden. De ville avvente å se om det startet av seg selv. Ingen endring i modenhet eller åpning utover kvelden, så fikk første modningstablett kl 17.30. Har nå fått den 3.tabletten og de tar pause til i morgen tidlig om ikke noe skjer i natt.

(Nesten så jeg håper det holder seg rolig så jeg får sove litt, ble minimalt med søvn natt til i dag siden jeg var så spent på å sette i gang prosessen :hilarious:)
Håper du har fått sove litt :Heartred

Ja, også lurer vi VELDIG på hvordan det går:joyful: Er så fascinert av engasjementet vi får for hverandre her inne:hilarious:

Fikk sove av og på fra midnatt til 05.30 (heldigvis). Ingen endring i sammentrekninger eller åpning på sjekk ca klokka 8, men litt mer modent. Fikk en ny modningstablett etter dette. Blir sannsynligvis ny tablett og ctg igjen ca klokka 10. Merker at når jeg får tablettene, så øker det på med sammentrekninger, men de gir seg fort igjen. Tror slimproppen gikk for en halv time siden. Kom ihvertfall store mengder blodtilblandet, seigt slim da jeg var på toalettet. Var muligens også rester etter undersøkelsesgelen iblandet, men følte at det bare kom mer og mer, litt sånn som mensenslim.:hilarious:

Fikk sove av og på fra midnatt til 05.30 (heldigvis). Ingen endring i sammentrekninger eller åpning på sjekk ca klokka 8, men litt mer modent. Fikk en ny modningstablett etter dette. Blir sannsynligvis ny tablett og ctg igjen ca klokka 10. Merker at når jeg får tablettene, så øker det på med sammentrekninger, men de gir seg fort igjen. Tror slimproppen gikk for en halv time siden. Kom ihvertfall store mengder blodtilblandet, seigt slim da jeg var på toalettet. Var muligens også rester etter undersøkelsesgelen iblandet, men følte at det bare kom mer og mer, litt sånn som mensenslim.:hilarious:
Da er det noe på gang ja:D:angel8

@Februar2022❤ Spent på hvordan det går med deg:rolleyes: Jeg er blitt satt igang idag. De prøvde tre ganger (!!!) å få satt ballong, men det gikk ikke. Den bare skled rett ut, da det var for mykt. Hadde 2cm åpning. Fikk satt inn tablett klokka 15, og merker ikke særlig endring vil jeg si. Har fortsatt mensensmerter.. skal få ny klokka 19.. Håper ikke det drar seg ut over for mange dager, men prøver å innstille meg på at dette kan ta tid - Jeg er jo blitt så god til å vente nå :hilarious:

@Februar2022❤ Spent på hvordan det går med deg:rolleyes: Jeg er blitt satt igang idag. De prøvde tre ganger (!!!) å få satt ballong, men det gikk ikke. Den bare skled rett ut, da det var for mykt. Hadde 2cm åpning. Fikk satt inn tablett klokka 15, og merker ikke særlig endring vil jeg si. Har fortsatt mensensmerter.. skal få ny klokka 19.. Håper ikke det drar seg ut over for mange dager, men prøver å innstille meg på at dette kan ta tid - Jeg er jo blitt så god til å vente nå :hilarious:

Husker ikke alle detaljer fra dagen, men fikk ny tablett ca 11, og hadde en god del maserier. Åpning stående på 4 cm til de tok vannet i 17 tiden. Fikk drypp siden riene jeg fikk da de tok vannet ikke var spesielt effektive. Var 3.5 timer aktiv fødsel fra 5-10 cm før gutten ble født med sugekopp klokka 21.50 på fredagen :Heartblue

Husker ikke alle detaljer fra dagen, men fikk ny tablett ca 11, og hadde en god del maserier. Åpning stående på 4 cm til de tok vannet i 17 tiden. Fikk drypp siden riene jeg fikk da de tok vannet ikke var spesielt effektive. Var 3.5 timer aktiv fødsel fra 5-10 cm før gutten ble født med sugekopp klokka 21.50 på fredagen :Heartblue
Så godt du er i mål! Her får jeg en vaginal tablett hver 4time.. ikke fått noen rier enda. Fått 5 tabletter totalt nå. Plutselig fikk jeg beskjed om at ballongen som de ikke klarte å sette igår, ikke kunne bli satt fordi jeg var for umoden? Helt motsatt av hva de sa igår.. :sorry: Da fikk jeg nemlig beskjed om at det ikke gikk fordi jeg var for moden, at det var mykt og den skled bare ut. Nå sier de plutselig at de skal gi meg tablett videre ut idag og imorgen hver 4 time, og så er planen at de skal prøve å sette ballong IGJEN? o_O Skjønner ingenting :inpain: Uff ble litt motløs her jeg ligger.. nå gjelder det å tenke positive tanker - en skikkelig prøvelse. Føler jeg blir boende på sykehuset :(

Så godt du er i mål! Her får jeg en vaginal tablett hver 4time.. ikke fått noen rier enda. Fått 5 tabletter totalt nå. Plutselig fikk jeg beskjed om at ballongen som de ikke klarte å sette igår, ikke kunne bli satt fordi jeg var for umoden? Helt motsatt av hva de sa igår.. :sorry: Da fikk jeg nemlig beskjed om at det ikke gikk fordi jeg var for moden, at det var mykt og den skled bare ut. Nå sier de plutselig at de skal gi meg tablett videre ut idag og imorgen hver 4 time, og så er planen at de skal prøve å sette ballong IGJEN? o_O Skjønner ingenting :inpain: Uff ble litt motløs her jeg ligger.. nå gjelder det å tenke positive tanker - en skikkelig prøvelse. Føler jeg blir boende på sykehuset :(

Gode klemmer sendes til deg :Heartred:Heartred
Baby kommer ut, jeg har aldri hørt at noen blir der inne heldigvis. Men det er kjempekjipt når ventetiden blir så lang.
Vi heier på dere :wav

Jeg blir litt fascinert over at prosedyrene kan være forskjellige fra sykehus til sykehus.
Jeg fikk bare en vaginal tablett. Etter det 4 stk som skulle svelges istedet.
Noen må surre om den ballongen. Hvis den skled ut var det jo for mykt og modent, det kan ikke plutselig bli umodent igjen ?
Håper det dukker opp rier hos deg sånn at du kommer skikkelig igang.

Gode klemmer sendes til deg :Heartred:Heartred
Baby kommer ut, jeg har aldri hørt at noen blir der inne heldigvis. Men det er kjempekjipt når ventetiden blir så lang.
Vi heier på dere :wav

Jeg blir litt fascinert over at prosedyrene kan være forskjellige fra sykehus til sykehus.
Jeg fikk bare en vaginal tablett. Etter det 4 stk som skulle svelges istedet.
Noen må surre om den ballongen. Hvis den skled ut var det jo for mykt og modent, det kan ikke plutselig bli umodent igjen ?
Håper det dukker opp rier hos deg sånn at du kommer skikkelig igang.
Tusen takk! Er veldig rart det er så ulik praksis, og en vaginal tablett per 4-5 time, med opphold på natta, bygger visst ting veeldig sakte opp her. Fikk heldigvis beskjed ikveld (etter å ha følt på mange følelser grunnet at jeg plutselig var umoden med ingen fremgang), at det har skjedd en eller annen feil. De vet ikke helt hva som har skjedd, men den opprinnelige beskjeden jeg fikk stemte - og jeg var for moden for ballongen :facepalm: OG det er fremgang! Fikk beskjed om 2-3cm nå, så noe har skjedd :rolleyes: Gråt av lettelse, for tanken på at jeg skulle prøve ballong igjen etter 3 mislykka forsøk… :wacky: Er så glad for at det går fremover, selvom det går sakte. Har nesten konstante nedre mage og korsryggsmerter føler jeg, men ingen særlig rier eller noe regelmessig enda. :Heartpink

Nå har jeg fått 12 tabletter over 3 dager. :confused: Er noe fremgang, men fortsatt ikke helt modent.. 3 cm var det siste jeg ble fortalt:rolleyes: De skal ta en vurdering imorgen om jeg skal få noen tabletter til, eller om de skal ta vannet.. Dag 3 på sykehuset fullført :hungover:

Imorgen er det 2 uker etter termin, vær så snill å kom da - lille venn :oops::Heartred

Dag 4 på sykehus: startet med full optimisme og pågangsmot, en lenger dusj, en bedre natt søvnmessig og full av håp om at idag er dagen. :shy: Vel, så ble jeg undersøkt. Jordmor nr 8 i rekken, som har satt vaginal tablett på meg nå. Høres ut som det ikke er en endring fra igår. Ny dag med vaginal tabletter… :inpain: Fått 14 totalt nå - altså hallo? :banghead: Merker ingenting nå. Mistet all piffen :blackeye: Dette drøyer og drøyer, seige dager. Alt er bra med meg og baby på papiret:dead:

Dag 4 på sykehus: startet med full optimisme og pågangsmot, en lenger dusj, en bedre natt søvnmessig og full av håp om at idag er dagen. :shy: Vel, så ble jeg undersøkt. Jordmor nr 8 i rekken, som har satt vaginal tablett på meg nå. Høres ut som det ikke er en endring fra igår. Ny dag med vaginal tabletter… :inpain: Fått 14 totalt nå - altså hallo? :banghead: Merker ingenting nå. Mistet all piffen :blackeye: Dette drøyer og drøyer, seige dager. Alt er bra med meg og baby på papiret:dead:
Herregud så frustrerende det må være..!! Rart de ikke tøyer/stripper og får litt fortgang? Bare å holde ut.. Snart har dere lille gullet der :Heartred

Herregud så frustrerende det må være..!! Rart de ikke tøyer/stripper og får litt fortgang? Bare å holde ut.. Snart har dere lille gullet der :Heartred
Takk for forståelse og omtanke, håper virkelig vi får hilse på mageboeren snart - som nå har fått masse ekstra tid til å fete seg opp :shy: hehe, men godt alt er bra med oss - selv om det er en skikkelig prosess det her..Blitt noe mer moden siden jeg kom, men endringene går saaaakte, og føler de bare drøyer i håp om at disse tablettene skal starte riene :oops: Er veldig forskjell på jordmødrene som undersøker/setter tabletten, et par av de har tøyd litt, men :hilarious: Nå er magen min så hard som en bowlingball…. Så nå håper jeg det er et tegn.. føles ut som fødselen er evig lang når man må vente her :dead:

Takk for forståelse og omtanke, håper virkelig vi får hilse på mageboeren snart - som nå har fått masse ekstra tid til å fete seg opp :shy: hehe, men godt alt er bra med oss - selv om det er en skikkelig prosess det her..Blitt noe mer moden siden jeg kom, men endringene går saaaakte, og føler de bare drøyer i håp om at disse tablettene skal starte riene :oops: Er veldig forskjell på jordmødrene som undersøker/setter tabletten, et par av de har tøyd litt, men :hilarious: Nå er magen min så hard som en bowlingball…. Så nå håper jeg det er et tegn.. føles ut som fødselen er evig lang når man må vente her :dead:

uff, skikkelig seigpining dette her. God klem sendes:Heartred
Håper at bowlingball-mage er et godt tegn.
Rart at de ikke gjør litt mer for at du skal komme skikkelig i gang.

Beklager litt lang oppdatering ang fødsel, men for spesielt interesserte :smug:: De valgte plutselig å gå videre igår, med å ta vannet. Vannet ble tatt halv tre, da hadde jeg 3cm, og så ble jeg ventende i 2 timer for å se om riene startet. Det gjorde de ikke:nailbiting: I hvert fall ikke noe særlig, så da ble jeg koblet på riefremmende drypp. Baby fikk full overvåkning med elektrode, og jeg ble lenket til maskin.. ikke helt som jeg hadde tenkt, men det krever ekstra overvåkning når man blir igangsatt med drypp. Jordmor var helt fantastisk, hjalp meg i ulike posisjoner rundt og i senga, slik at jeg likevel fikk bevegelse :rolleyes: Hun skulle vise seg å bli veldig betydningsfull for meg, da hun valgte å bli igjen over 2 timer etter vaktslutt som var 10.30 for å få med seg fødsel. I mitt hode betydde det at: okei, hun har troa på at babyen kommer ut snart. Det var SÅ motiverende, for på det punktet var jeg på et stadie der jeg trodde jeg ikke hadde flere krefter igjen. Riene var intense, hyppige, få og korte pauser mellom, og jeg var på dag 4 på sykehuset etter å ha fått 14 vaginale tabletter. Bare det å «bo» på sykehuset over tre netter, store deler alene, kun besøk av mannen etter arbeidstid (kl16-18/19). Å dele rom med to andre, alle lydene, alle tankene og motstridende beskjeder var en prøvelse for meg, hormonell og visste ikke hva som ventet meg. Førstegangsfødende, og trolig lest for mye på nett i forkant om alle mulige scenarioer. Jeg var kort fortalt sliten før fødsel var igang. Etter et par timer med rier, og det virket som det ville ta lang tid ville jeg ha epidural. Legen var opptatt, jeg måtte vente litt, fikk lystgass - som jeg fikk til å fungere godt for meg. :rolleyes: Da legen var klar, hadde jeg plutselig 8-9cm åpning, og epidural var ikke et tema lenger.. Jordmoren som ble igjen ga meg masse pågangsmot, og jeg fant uante krefter. 00:02 den 17.02 kom jenta vår til verden, pressfase på 10min cirka. Total fødsel etter dryppstart: 7,5timer. Jeg stolte på kroppen, fulgte den så godt jeg kunne, slapp unna med grad 1/så vidt lav 2, men kun sting utvendig i huden, ingenting inni eller på kjønnsleppene. Jenta vår var 3730gram, 51cm og 37 hodeomkrets. Alt gikk bra, til tross for en litt lang igangsetting. Kroppen er helt fantastisk! Vil bare si til deg om du ikke har født før: lytt til kroppen, stol på den, ikke vær redd uansett hva som skjer underveis - de som er der vil deg og ditt barn det beste. Jenta vår droppet ned i puls et par ganger, men med posisjonsendring gikk det heldigvis fort fint. Jeg tenkte automatisk: da blir det keisersnitt, men det kom aldri til det punktet, selv om jeg stadig tenkte på det.. :Heartpink Når babyen er ute forsvinner alle smerter, det er helt fascinerende og så verdt det. Jeg er så glad og takknemlig for at alt er bra :Heartpink Et tips jeg må si er det beste jeg tok med i fødsel: liten høytaler kjøpt på Clas Olsson til et par lapper. Det å ha litt bakgrunnsmusikk var helt magisk, det fikk bort sykehuslyder, og bidro til en mer behagelig og rolig setting. Jeg er så glad jeg tok med den, og hadde laget en motiverende og rolig spilleliste med noen favorittlåter som gikk på repeat :Heartbigred Lykke til dere som venter - dere venter på noe fantastisk uansett hvordan fødsel bli. Stol på kroppen - noe mer kan du ikke gjøre. :Heartred Tross lang start og veldig slitent utgangspunkt: jeg fikk det til, du kan også, vi har så mye krefter som bor i oss og når du tror du ikke orker mer - du kan :Heartred Jeg gleder meg til å eventuelt få oppleve å få en liten på brystet igjen i fremtiden, for det er helt magisk. Vi er RÅ! :Heartred:notworthy

Back
Topp