Hvor lang tid fra igangsettelse til fødsel?

Har ikke kastet opp til nå av de to temmelig raske fødslene jeg har hatt, men frykter at det kommer nå hvis de setter drypp på meg i tillegg.

og ja heller rask og jævlig fødsel enn en veldig langtrukken en.

Min erfaring er at de ser an styrken på riene og tilpasser dryppet etter det. Hos meg brukte de drypp litt nå sist, men så at riene tok seg kraftig opp og da skrudde de det av igjen. Dryppet var liksom bare lite dytt for å få ting i gang. :)
Masse lykke til!!

Min erfaring er at de ser an styrken på riene og tilpasser dryppet etter det. Hos meg brukte de drypp litt nå sist, men så at riene tok seg kraftig opp og da skrudde de det av igjen. Dryppet var liksom bare lite dytt for å få ting i gang. :)
Masse lykke til!!
Håper det.
Tusen takk :Heartred

Jeg kan jo oppdatere her.

Hadde time til igangsettelse idag kl 10.00.
Jeg hadde allerede 3 cm åpning ifølge jordmødrene og begge ballongene de prøvde å sette inn var mislykket og skled ut igjen i løpet av minutter.
Jeg fikk en stikkpille istedet. Og har siden fått 3 piller jeg skulle svelge.
Det har ikke åpnet seg mer på disse 12 timene, selv om jeg har gått masse i gangene.
Skal inn på kveldens siste registrering og sparketest om et kvarter og etter det får jeg dagens siste tablett.
Da blir det å sove til imorgen, hvis ikke riene plutselig tar seg opp og blir mer effektive.

Har lastet ned en rieteller-app som viser rier på rett under 1 minutt og med litt over 5 minimellom.

Så ja.. dette går ganske seint. Men jeg har hatt 12-18 timer med små uregelmessige rier i de spontane fødslene også

Jeg kan jo oppdatere her.

Hadde time til igangsettelse idag kl 10.00.
Jeg hadde allerede 3 cm åpning ifølge jordmødrene og begge ballongene de prøvde å sette inn var mislykket og skled ut igjen i løpet av minutter.
Jeg fikk en stikkpille istedet. Og har siden fått 3 piller jeg skulle svelge.
Det har ikke åpnet seg mer på disse 12 timene, selv om jeg har gått masse i gangene.
Skal inn på kveldens siste registrering og sparketest om et kvarter og etter det får jeg dagens siste tablett.
Da blir det å sove til imorgen, hvis ikke riene plutselig tar seg opp og blir mer effektive.

Har lastet ned en rieteller-app som viser rier på rett under 1 minutt og med litt over 5 minimellom.

Så ja.. dette går ganske seint. Men jeg har hatt 12-18 timer med små uregelmessige rier i de spontane fødslene også
Heier på deg :)

Tusen takk :Heartred

har fått 4 pille som skulle svelges og skal tilbake på registrering kl 01.00.
Kjenner at jeg egentlig heller ville lagt meg nå og prøvd å sove. Gjesp.

Har ikke tro på baby i natt egentlig.
Kanskje i morgen en gang
Off ja det skjønner jeg :shy: Nesten håpe det ikke smeller igang nå da, så du får sove litt først ;) Hadde vært perfekt det da :)
Det blir nok baby i morgen :angel8

Jeg har jo ingen erfaring med at det er ren lykke etterpå enda i og med at dette er min første :p så tror det bidrar til at man ikke ser situasjon på den måten for min del. Men jeg er ganske sikker på at du har helt rett:D må bare oppleve det! Tusen takk for gode ord<3
Jeg lurer så veldig på hvordan det går med deg :Heartred Og så vil jeg ikke mase… Men nå måtte jeg jammen mase likevel:joyful:

Jeg lurer så veldig på hvordan det går med deg :Heartred Og så vil jeg ikke mase… Men nå måtte jeg jammen mase likevel:joyful:
Det har vært ekstremt tøft og en veldig tøff fødsel. Alt ble drøyt for langt og det er de fleste enige om nå. Men vi har fått en frisk og stor gutt på 4,9 kg, 56 cm lang og 39 cm rundr hodet :D ligger enda inne med infeksjon ++ så blir over en ukes sykehusopphold på oss:oops:

Det har vært ekstremt tøft og en veldig tøff fødsel. Alt ble drøyt for langt og det er de fleste enige om nå. Men vi har fått en frisk og stor gutt på 4,9 kg, 56 cm lang og 39 cm rundr hodet :D ligger enda inne med infeksjon ++ så blir over en ukes sykehusopphold på oss:oops:
Åååå men så godt å være ferdig da, og gratulerer så mye med stor flott gutt :-) Ønsker deg en god restitusjon..

Gratulert så mye, og god bedring videre:happy:

Jeg våknet av mye sterkere rier kl 03.14.
Gikk og tisset og ringte fødeavdelingen kl 03.26.
Vi gikk bort dit, og jeg hadde så vondt at jeg grein av riene som kom med 10 sek mellomrom.
Det viste seg at mens jeg sov gikk det fra 3 cm til 9 cm.
De fant lystgass til meg og jeg hadde maska mer eller mindre på ansiktet den neste timen. Det var lettere å puste seg gjennom riene med lystgassen denne gang.
Jordmødrene trodde også denne gang at de hadde bedre tid enn de hadde, så varme kluter på perineum ble glemt i farten, men jeg kjente at både jordmor og jordmorstudent holdt hendene mot mens jeg presset baby ut.
Det må ha tatt ca 5 min tror jeg, men riene var så vonde at jeg var som i en tåke og hadde ikke tidsbegrep.

Baby ble født kl 04.29, alså 1 time og 3min etter at jeg ringte føden og sa at jeg måtte komme bort.

Samboer var helt fantastisk, selv om han kjempet mot angstanfall og var ganske kvalm av hele situasjonen, merket jeg ingenting til det. Han var der hele tiden, holdt meg i hånda og passet på hva som ble sagt til oss og at jeg hadde lystgass i det øyeblikket jeg trengte den :Heartred

Baby er 50 cm og 3692 gr, så omtrent samme str som storesøsknene sine.

Jeg revnet litt innvendig, men ikke utvendig og ble sydd en stund, men at morkaka ikke var hel da den kom ut var et større problem.
Jeg mistet 900 ml med blod, fikk intravenøs og har vært ganske slapp idag, men det kommer seg nå

Så for min del tilsa igangsettelse ca 15 timer med murringer og dårlige små uregelmessige rier og 1 time med veldig sterke rier og aktiv fødsel

Last edited:
Del gjerne noen flere gode erfaringer med igangsetting. Jeg bare gråter nå etter 2 gangs kontroll.Er førstegangsfødende, og kjenner jeg er redd for en lang igangsetting nå. Er så sliten. Fikk beskjed om at partner ikke får være med heller, før fødsel er igang, evnt kan han være der i besøkstid fra 11-19. Jeg skal altså alene møte opp på søndag, dag 11 over termin, for å få satt inn ballong, kanskje dra hjem og så tilbake igjen, og så må de vurdere flere tiltak. Jordmor sa jeg må forberede meg på 4 døgn. Er bare så sliten og lei meg nå. Trenger noen positive ord om noen har..

Del gjerne noen flere gode erfaringer med igangsetting. Jeg bare gråter nå etter 2 gangs kontroll.Er førstegangsfødende, og kjenner jeg er redd for en lang igangsetting nå. Er så sliten. Fikk beskjed om at partner ikke får være med heller, før fødsel er igang, evnt kan han være der i besøkstid fra 11-19. Jeg skal altså alene møte opp på søndag, dag 11 over termin, for å få satt inn ballong, kanskje dra hjem og så tilbake igjen, og så må de vurdere flere tiltak. Jordmor sa jeg må forberede meg på 4 døgn. Er bare så sliten og lei meg nå. Trenger noen positive ord om noen har..

Har ikke noe erfaring med å bli satt i gang, men hvor skal du føde? Regjeringen har jo gått ut og sagt at alle skal få ha med noen i alle deler i forbindelse med fødsel; før, under og etter. Det er lovbestemt! De har vært i kontakt med alle helseforetakene og gitt beskjed om dette for at det skal være likt landet rundt. Sjekk ut Barselopprøret på Instagram og Facebook for noen tips til hva dere kan gjøre. De har lagt ut tips om hvordan man kan klage, be om begrunnelse og gå videre med hjelpe fra andre❤

Tviler på at du bruker 4 døgn når du er på dag 11 over. Jeg ble satt igang med førstemann når jeg var like langt på vei som deg. Fødte under 24 timer ette at ballongen ble satt ;)

Tviler på at du bruker 4 døgn når du er på dag 11 over. Jeg ble satt igang med førstemann når jeg var like langt på vei som deg. Fødte under 24 timer ette at ballongen ble satt ;)
Enig..! Jeg har blitt satt igang tre ganger, og det har gått fort alle gangene :) Jeg foretrekker faktisk igangsetting fremfor spontan start. Har alltid følt meg godt ivaretatt, og oppfølgingen underveis i fødselen har vært veldig god. Ved igangsetting så vet de at du kommer, og er forberedt liksom ;) - og det har for meg vært veldig trygt :)

Fikk satt inn ballongkateter nå rett før klokka 10. Ble svimmel og kvalm av smertene, men må nevnes at jeg takler menssmerter og underlivssmerter veldig dårlig. Har ligget nå i 2 timer med konstante smerter som kjennes ut som menssmerter x10.
Er spent på hvor lang tid det tar. Skulle egentlig sendes hjem etterpå, men ble lagt inn på avdelingen siden jeg ble så dårlig av prosedyren. Skal sjekkes klokka 14 for å se om det er noe fremgang. Detter ballongen ut, så snakker legen om å ta vannet

Takk for gode ord! :Heartpink Prøver å snu tankene så godt jeg kan nå i positiv retning, er bare så mange følelser. Sykehuset i Vestfold skal jeg føde på, fikk beskjed om det idag av jordmoren jeg var hos, men da får jeg prøve å spørre igjen når jeg ringer inn på søndag. Håpe hun var feilinformert, for kjenner det er litt ekstra nerver i å møte opp alene og ikke vite helt hva som skjer. Spesielt når alt er ukjent som førstegangs.. Kjenner meg bare litt motløs nå, ble strippet på mandag - fikk beskjed om at jeg er lite moden. Har hatt «mensensmerter» i en måneds tid nå, så det føltes bare så merkelig og leit. :sorry:

Back
Topp