Jeg våknet av mye sterkere rier kl 03.14.
Gikk og tisset og ringte fødeavdelingen kl 03.26.
Vi gikk bort dit, og jeg hadde så vondt at jeg grein av riene som kom med 10 sek mellomrom.
Det viste seg at mens jeg sov gikk det fra 3 cm til 9 cm.
De fant lystgass til meg og jeg hadde maska mer eller mindre på ansiktet den neste timen. Det var lettere å puste seg gjennom riene med lystgassen denne gang.
Jordmødrene trodde også denne gang at de hadde bedre tid enn de hadde, så varme kluter på perineum ble glemt i farten, men jeg kjente at både jordmor og jordmorstudent holdt hendene mot mens jeg presset baby ut.
Det må ha tatt ca 5 min tror jeg, men riene var så vonde at jeg var som i en tåke og hadde ikke tidsbegrep.
Baby ble født kl 04.29, alså 1 time og 3min etter at jeg ringte føden og sa at jeg måtte komme bort.
Samboer var helt fantastisk, selv om han kjempet mot angstanfall og var ganske kvalm av hele situasjonen, merket jeg ingenting til det. Han var der hele tiden, holdt meg i hånda og passet på hva som ble sagt til oss og at jeg hadde lystgass i det øyeblikket jeg trengte den
Baby er 50 cm og 3692 gr, så omtrent samme str som storesøsknene sine.
Jeg revnet litt innvendig, men ikke utvendig og ble sydd en stund, men at morkaka ikke var hel da den kom ut var et større problem.
Jeg mistet 900 ml med blod, fikk intravenøs og har vært ganske slapp idag, men det kommer seg nå
Så for min del tilsa igangsettelse ca 15 timer med murringer og dårlige små uregelmessige rier og 1 time med veldig sterke rier og aktiv fødsel