Vaksine gravid

Leste den jeg også, blir spennende om de kommer med nye råd! Jeg er nå 14+2, prøvde å snakke med legen om det men han var bare kjempevag og refererte til at FHI ikke har noen klar anbefaling men i mange andre land vaksineres gravide. Tror egentlig ikke at en MRA-vaksine kan skade babyen på noen som helst måte, hadde kanskje vært hakket mer skeptisk til en vanlig vaksine. Vurderer å ta den, men skal snakke ordentlig med en kompis som er lege først, eventuelt også vente litt og se om det kommer nye anbefalinger :)

Jeg jobber som lærer, og har foreløpig ikke tatt noe vaksine. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

Min lege sa at noe midlertidig sykemelding er ikke aktuelt så lenge jeg ikke er syk selv. Så jeg kan ikke bruke det i de periodene ved påvist smitte på skolen eller blant familie til elever.

Han sa at eneste løsningen må være svangerskapspenger i perioder hvor det blir påvist smitte på skolen, eller blant familie til nærkontakter på jobb.

Forhåpentligvis mulig å få gjennom svangerskapspenger i korte perioder når smitten er tett på!!?

Så utrolig at det er så mye forskjellig rundt det her! Noen får svar om at svangerskapspenger ikke går igjennom, noen får beskjed om at sykemld ikke går med mindre man er syk, andre får svangerskapspenger nesten hele svangerskapet eller blir sykemeldt:banghead::mad: Kvinnehelse blir igjen ikke tatt på alvor og det er vi som evnt må betale prisen med abort, for tidlig fødsel eller alvorlig sykdom som gir varige mén fordi vi har ekstra risiko som gravide!

Jeg blir sååå provosert:angelic:

Så utrolig at det er så mye forskjellig rundt det her! Noen får svar om at svangerskapspenger ikke går igjennom, noen får beskjed om at sykemld ikke går med mindre man er syk, andre får svangerskapspenger nesten hele svangerskapet eller blir sykemeldt:banghead::mad: Kvinnehelse blir igjen ikke tatt på alvor og det er vi som evnt må betale prisen med abort, for tidlig fødsel eller alvorlig sykdom som gir varige mén fordi vi har ekstra risiko som gravide!

Enig!! Jeg blir rådvill og fortvilet, for syns dette bør avklares rimelig kjapt, men hvor skal man begynne liksom…. Fire dager til jeg skal ha 100 nærkontakter daglig + egne barn i barnehage…

Jeg har ikke tatt vaksinen, men hadde corona i mars og er "immun" som dem kaller det ut september. Jeg har vært i 100% jobb siden corona kom, har en samfunnskritisk jobb. Ble ikke smitta ute, men av mannen min som igjen ble smitta av nær familie. Satser på å bare vaske hender og prøve å holde 1metern.. jeg er mer redd for vaksinen enn en ny runde corona for å være ærlig :bored:

Akkurat dette med svangerskapspenger blir jeg skikkelig fortvilet over. Har ei venninne som har store bekkenproblemer, hvor jordmor søkte om svangerskapspenger fordi det går ut over fosteret at mor ikke har det greit. Jeg fikk ikke svangerskapspenger for nattevakter en gang... Utrolig at det er såpass stor forskjell avhenging av hvor en bor.

Dette med vaksine synes jeg er skikkelig vanskelig. Skjønner godt at dere som er uvaksinerte er i tvil :dontknow

Akkurat dette med svangerskapspenger blir jeg skikkelig fortvilet over. Har ei venninne som har store bekkenproblemer, hvor jordmor søkte om svangerskapspenger fordi det går ut over fosteret at mor ikke har det greit. Jeg fikk ikke svangerskapspenger for nattevakter en gang... Utrolig at det er såpass stor forskjell avhenging av hvor en bor.

Dette med vaksine synes jeg er skikkelig vanskelig. Skjønner godt at dere som er uvaksinerte er i tvil :dontknow

Men bekkenproblemer må da gå som mors sykdom og gi rett på sykemld. Personlig er det det samme for meg om jeg får sykemld eller svangerskapspenger hvis det skulle oppstå noen grunner for å ikke være på jobb, men greit å ikke bruke opp sykemld unødvendig.

Men bekkenproblemer må da gå som mors sykdom og gi rett på sykemld. Personlig er det det samme for meg om jeg får sykemld eller svangerskapspenger hvis det skulle oppstå noen grunner for å ikke være på jobb, men greit å ikke bruke opp sykemld unødvendig.

Joda, men svangerskapspenger får en kanskje uansett. Sykemelding legger krav til hvor lenge/mye mor har jobbet d n siste tiden så alle kvalifiserer ikke.

Hvordan bruker man opp sykepenger egentlig? :wacky:

Man får i max 1 år med 100% lønn og så må man vel jobbe 20 uker eller no før man har opparbeidet sykepenger igjen. Etter 1 år så går man ned til 60% av lønn i utbetalt fra NAV eller må over på aap (arbeidsavklaringspenger). Litt usikker på om det er eksakt % og antall uker som jeg skriver, men noe rundt der.

Man får i max 1 år med 100% lønn og så må man vel jobbe 20 uker eller no før man har opparbeidet sykepenger igjen. Etter 1 år så går man ned til 60% av lønn i utbetalt fra NAV eller må over på aap (arbeidsavklaringspenger). Litt usikker på om det er eksakt % og antall uker som jeg skriver, men noe rundt der.
Skjønner :) Men da rekker man jo ikke å bruke de opp før perm starter ;)

Beklager trådstarter, denne tråden kuppet jeg visst. Det var ikke meningen! :rolleyes:
Ingen fare! Masse gode svar jeg leser igjennom nå. Dette viser jo bare at det er flere som bekymrer seg over uklare råd og anbefalinger. Personlig fikk jeg første dose da jeg ikke visste at jeg var gravid. I dag skal jeg ta dose to, da jeg jobber i skolen og anser det mindre farlig å få vaksinen enn covid-19. Jeg gjør det ikke med verdens beste selvsikkerhet, men slik situasjonen er føler jeg at det er det tryggeste valget.

Jeg fikk langt om lenge spurt legen min om vaksinen idag.
Hun sa at jeg burde la være å ta den som gravid siden de vet lite om bivirkninger og siden jeg ikke har noen underliggende sykdommer.
Jeg forventet egentlig at hun skulle si bare ta vaksinen du, og nå vet jeg ikke helt hva jeg føler.

Jeg personlig ønsker ikke å ta vaksinen før jeg er ferdig å amme, det er så liten forskning på hvilke bivirkninger vaksinen kan ha på fosteret..
Men det er bare jeg, jeg støtter fullt kvinner som ønsker å ta vaksinen når de er gravide i samsvar med helse personell.

Kan jeg spørre om hvilket trimester du fikk dosene? Ble du kryssvaksinert?

Pfizer begge to. Dose 1 fikk jeg når jeg var i første trimester (ca uke 3?) ( var uvitende på det tidspunktet) og dose 2 fikk jeg i uke 13.

Ser at mange er usikker og at en del velger å ikke ta den og det er helt forståelig. Jeg måtte tenke meg Nøye om før jeg gjorde det og for å være ærlig så var jeg ganske nervøs men det har gått bra så langt. Men er selvfølgelig redd for bønna mi ,fordi det har blitt forsket så lite på og det ikke er blitt vist hva som er/om det er konsekvenser for det. Hadde det ikke vært for at jeg selv er i risiko gruppen så vet jeg ikke om jeg hadde tatt den.

Jeg ble så nervøs med tanke på valget jeg skulle ta i går at jeg valgte å avvente med vaksinen. Jeg håper inderlig at det kommer noen oppdaterte råd snart. Hvis jeg skal ta vaksinen må jeg i det minste være bekvem med valget.

Jeg ble så nervøs med tanke på valget jeg skulle ta i går at jeg valgte å avvente med vaksinen. Jeg håper inderlig at det kommer noen oppdaterte råd snart. Hvis jeg skal ta vaksinen må jeg i det minste være bekvem med valget.

Ble lagt ut her at det kommer oppdatering av råd enste uke:) Var en artikkel fra NRK innlandet tror jeg. Utifra artikkelen virker det som det kommer anbefaling om å vaksinere gravide. Ihvertfall de som er i risikosonen og som bor på steder med høyt smittetrykk. Bare spekulasjon fra min side, så blir spennende å se hva som kommer til uka.

*sniker fra desember*

Tok dose en i juni 14+2,og andre dose nå om torsdagen 22+2.
Ingen bivirkninger(enda som jeg vet om), og anbefalt av JM her.

Jeg jobber som kokk i barnehage.:
Skal ikke ta vaksinen mens jeg er gravid.. er litt overvektig, enn ikke noe voldsomt!

jordmor ville ha med bort fra jobb da de plutselig over natten ble 3 avd i karantene og flere voksne og barn smitter før sommerferien her..

Vi sendte inn svangerskapspenger søknad, sjefen kunne ikke tilrettelegge og jeg fikk innvilget 100% svangerskapspenger frem til permisjonsstart..

Sååå veldig rart det skal være så forskjell i samme land :(

Back
Topp