Flere av de andre Osloklinikkene tar pasienter over 40 år. Jeg vet om en 41 åring som fikk tvillinger på første forsøk på Livio klinikken. Jeg ville ringt litt rundt hvis du ønsker å bytte klinikk![]()
Takk for tips
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Flere av de andre Osloklinikkene tar pasienter over 40 år. Jeg vet om en 41 åring som fikk tvillinger på første forsøk på Livio klinikken. Jeg ville ringt litt rundt hvis du ønsker å bytte klinikk![]()
Håper detAlt stopper opp i denne ventingen, syns det er vanskelig å fokusere på noe annet. Om du skjønner?

Må bare lufte dette. Jeg har fått tilsendt alle journalpapirene mine fra Riksen i dag, og i notatet fra da min MA i fjor ble oppdaget står det at legen fant to plommesekker og ett fosteranlegg som så ut til å være ca 5 uker gammelt. To plommesekker? Betyr det at det kunne vært tvillinger? Jeg hadde nemlig så høy hcg at vi fleipet om at det kunne være to, men nå fikk jeg faktisk litt bakoversveis.
Må bare lufte dette. Jeg har fått tilsendt alle journalpapirene mine fra Riksen i dag, og i notatet fra da min MA i fjor ble oppdaget står det at legen fant to plommesekker og ett fosteranlegg som så ut til å være ca 5 uker gammelt. To plommesekker? Betyr det at det kunne vært tvillinger? Jeg hadde nemlig så høy hcg at vi fleipet om at det kunne være to, men nå fikk jeg faktisk litt bakoversveis.
Takk
Så mye som jeg snakker om den sjokoladen, tror dere sikkert alle at jeg snart ligner en julegrismen jeg er heldigvis fin og slank
Jeg prøver å gjøre litt yoga hver dag. Istedenfor å ha en lang yoga økt, har jeg heller flere små i løpet av dagen. Lettere å få tid til det da.
Jeg syntes du har skrevet noen bra brev til klinikkene dine, de må jo virkelig ha det fulle oversikten over sykdomsbilde ditt. Men slik er det dessverre sjeldent. Ukene før jeg skulle føde på Rikshospitalet møtte jeg på nye leger hele tiden, og ingen hadde lest min historie før de møtte meg. Ble til at jeg googlet og prøvde å stille så mange spørsmål som mulig hver gang, slik at jeg var sikre på at de tok riktige beslutninger. Den ene historien min var at de til slutt skulle sette ballong på meg for å få i gang fødselen. Kvelden før jeg skulle møte opp leste jeg meg opp på hva ballongen skulle gjøre, og jeg fikk det ikke til å stemme hvorfor de ville sette meg på det. Det jeg leste var at hensikten med ballongen var at den skulle gjøre meg moden. Hm tenkte jeg, har ikke jeg ligget over 4 uker på sykehuset i april fordi jeg var moden?? Dette måtte jeg jo spørre om den dagen jeg kom inn. Da ble de helt stille, snudde seg mot PC’ en og begynte å lese. Hun sa hun måtte ut å snakke med noen andre. Da hun kom inn sa hun at ja det stemmer. Hadde vi satt inn ballongen på deg, hadde den bare falt rett ut. Så da ente det med at jeg måtte dra hjem, og vente noen dager fordi hadde ikke tid til å sette i gang fødselen dagen etter. Dagen før vi skulle tilbake knakk jeg helt sammen og bare grein og grein, fordi jeg følte meg ikke trygg på at de viste hvordan de skulle hjelpe meg i det hele tatt. Slik skal jo ingen av oss ha det.
Det er også veldig trist å høre at du blir møtt av lege som ikke kan si at kanskje vi har tatt en feil beslutning, eller ikke har hatt med oss dette i behandlingen av deg. Å bli møtt av sinne elle folk som ikke gir deg tid til å stille alle spørsmål du lurer på er dårlig pasientbehandling. Hadde kanskje ventet litt større ydmykhet av klinikker der du etterlater mye penger.
Håper virkelig at du får et opplegg som passer deg, og som du er komfortabel med. Ønsker deg en god helg
PS!Jeg digger serien din, men jeg så den dessverre ferdig i sommer.
Jeg syns uansett griser er herlige, særlig de små.Liker å ha en plan!Føler også at de har litt mer å gå på nå enn ved forrige forsøk der og det virket som Bastienne hadde lest journalen min nøye før jeg kom og tok seg god tid til å gå gjennom alt. Reagerte likevel på at bare det ene forsøket jeg hadde på Riksen i fjor var notert i journalen, og ikke det jeg hadde rett før jeg kontaktet Hausken i mars... Den gangen var det Caroline som hadde den første samtalen, men jeg gikk annen hver gang til henne og Bastienne. Jeg trodde at fordelen ved å gå privat var at man får én lege å forholde seg til, så jeg er helt enig i at det er frustrerende å forholde seg til to (eller flere) stykker som ikke alltid er helt samstemte...
Hvorfor mente hun at du burde vente? Har det noe å si når du har blitt gravid naturlig? Hva er den nye planen nå da? Jeg venter alltid med innkjøp av medisinene til siste øyeblikk, litt dumt siden det har hendt at vi har kjørt byen rundt på leting etter MenopurHar som standard blitt satt på Synarela, Menopur og Crinone på Riksen, men forsøkte en kombo av Menopur og Gonal + Fyremadel hos Hausken sist. I følge B var Menopur bra i de tilfellene man ville ha flere egg, men i mitt tilfelle nå ønsker de bare å få så god kvalitet som mulig.
Aner ikke hva de blodprøvene og verdiene er, men hvis du tenker at det er dosen av medisinene du allerede tar som kan være nøkkelen til å få det til ville jeg forsøkt det i en syklus eller to. Det har jo allerede klaffet to ganger for dere de siste to syklusene! Hvordan er din AMH? Jeg for min del blir så stressa over at jeg har dårlig tid, så selv om vi forsøker naturlig mellom hvert forsøk hadde jeg ikke turt å utsette behandling.
Bra du fortsatt er ditt gode optimistiske du, det har du all grunn til!
Det er samt, er så mange følelser på hele prosessen. Kjenner til den følelsen du beskriver, har følt det selv. Men håper du sitter med en positiv test snart, kanskje i morgen?Åååå jeg vet ikkeDenne runden har vært så rar, klarer ikke å forklare hvorfor. Men det har liksom ikke kjentes ut som ett ekte forsøk der jeg prøver å gjøre alt riktig. Jeg har vært dårlig siden første pille jeg tok, og er fortsatt dårlig. Trøtt, sliten, kvalm. Hadde jeg ikke hatt disse symptomene før innsett hadde jeg helt klart trodd at jeg var gravid. Det er heller ikke vanlig at jeg ikke føler for å teste meg, tidligere har jeg nesten testet før forsøket begynte. Kanskje det er fordi jeg innerst inne ønsker så mye, men er vettskremt for resultatet? Det har vært så kjekt ned oppturene her inne, men nedturene har truffet meg skikkelig i hjerte denne gangen. Så jeg er nok skikkelig redd. Var faktisk ikke klar over det før jeg skrev det ned nå. Merkelige greier.
I dag har jeg faktisk hadd noen skikkelige høgg både på høyre og venstre side. Vet ikke hvorfor de kom og om det betyr noe positivt eller om det er negativt. Jeg fryser også veldig, skikkelig inni sjela liksom. Det pleier jeg å gjøre før jeg får mensen, så det tolker jeg som ett negativt tegn.
Nei, det er ikke lett dette. Jeg må jo teste en eller annen dag, for vi må jo alle vite![]()
Camilla, camilla; du er så søt og sjarmerendeNei, tror ikke du ser ut som en julegris
Jeg syns uansett griser er herlige, særlig de små.
Skremmende å lese historien din også. Man må virkelig passe på at ALT selv. Jeg må likevel si jeg er fornøyd med helsevesenet, følte meg veldig godt ivaretatt de 4 månedene jeg var på sykehus. Det skjer likevel lett feil.
Jeg er egentlig mest forbanna. Det føles bedre nå etter en form for beklagelse, ikke fra legen, men fra sykepleieren. Jeg er en som ikke er redd for å si ifra, jeg "jatter" ikke med om jeg er uenig. Jeg skal "til bunns" i dette, noe som egentlig er veldig enkelt.
Det eneste jeg vil ha svar på er om stoffskiftet mitt var årsaken til alt; vanskeligheter med å bli gravid og prematur fødsel. Isåfall ønsker jeg penger igjen for 3 ivf, og jeg kommer til å bytte fastlege.
Hvilken dpo er du på idag? 8-9? Jeg tenker det er et godt tegn at du ikke stresser sånnDa jeg var gravid i "et kvart'ter" i november, var jeg såååå sikker på at jeg ikke var gravid, så kuttet ut både crinone og de andre medisinene et par dager før positiv test. Søte deg
![]()
Skal brette opp armene, vaske hus, vaske klær, lage julegaver og Lussekatter med Lillegutt. Skal begynne å pakke til vi drar bort på tirsdag. Må også innom jobben i dag og i morgen selv om jeg er sykemeldt, må bare passe på at alt er klart til jul

Håper dere får en fin søndag 

Jeg er ikke så god på dpo, men satt inn ett 5 dagersegg på mandag. Kjenner jeg gruer meg litt til å teste denne gangen, veldig rar følelse.
Jeg er egentlig en person som stresser veldig mye, men har klart å gi litt faen de siste 14 dagene. I dag er det imidlertid stopp med det.Skal brette opp armene, vaske hus, vaske klær, lage julegaver og Lussekatter med Lillegutt. Skal begynne å pakke til vi drar bort på tirsdag. Må også innom jobben i dag og i morgen selv om jeg er sykemeldt, må bare passe på at alt er klart til jul
Hvis jeg klarer å gjennomføre alt dette, har det plutselig gått en ekstra dag uten testing
Håper dere får en fin søndag
![]()

På tide med oppdatering!! Her har eg hatt intensive veker med masse jobb, julehandel og heldigvis også ein del julekos heime midt i pandemien sidan sist.
Visumprosessen til Russland er no i gang og i dag fekk me endeleg (!!) vår behandlingsplan tilsendt, hurraaaaa!!! Er så glad for at det endeleg skjer noko, no kjennest dette plutseleg veldig mykje meir reelt. Planen er fortsatt avreise 17. januar, som kun er litt over ein månad til, wiiii!!
Denne behandlingsplanen var utruleg mykje meir detaljert enn noko eg har sett hos Hausken, med både mange fleire ultralydkontrollar undervegs og massevis av prøvar me skal ta. Har time hos min norske private gynekolog på tirsdag for å diskutera heile prosessen, det blir spennande! No er altså planen som følgjer:
Begynna på p-piller no ved neste mens som er like rundt hjørnet og gå på hormontablettar heile vegen fram til 3. januar (og hoppa over placebotablettane), så begynna på den jævlige Synarelaen 3. januar (som eg dessverre ikkje slepp unna...). Men perioden med kun Synarela er kort, kun 5 dagar. Så skal eg ta ein kombinasjon av Gonal-F og Menopur som eg aldri har prøvd før, henholdsvis 187,5 Gonal-F og 112,5 Menopur. Samtidig skal eg jo då gå på Synarela heile vegen fram til Ovitrelle.
Og så går eg jo allerede på DHEA og Omega 3, Q10, Folsyre, og D-vitamin. Dei vil for øvrig også at mannen begynner på desse vitaminane med unntak av DHEA, det er jo interessant!
Skitt, det er mildt sagt ein ekstrem lang prosess dette her, men som den nerden eg er liker eg godt dette detaljnivået å informera på.Må fokusera på eit mini-steg om gongen. Men iiiiik, dette blir spennande (og slitsomt og tøft og alt det der)!!!!
Saltvann, no kan du offisielt oppdatera mine opplysningar her. Ventar fortsatt på oppstart, men du kan jo legga inn dette:
Smuta - 39 - IVF#4 med PGT-A (kun stimulering og uttak) - Barn#2 - OLGA Fertility Clinic - DHEA, P-piller, Synarela, Gonal-F, Menopur, Ovitrelle.
Wiiii, crazy, men no er me snart skikkeleg i gang!![]()
Mannen i huset mitt tar multivitamin, også dropper han øl/vin en periode i forkant. Jeg er sånn når det kommer til testing, vil liksom leve i "lykkelig" uvitenhet så lenge som mulig, men når testdag kommer er jeg så nervøs at jeg nesten svimer av mens jeg venter på resultatet...Åååå jeg vet ikkeDenne runden har vært så rar, klarer ikke å forklare hvorfor. Men det har liksom ikke kjentes ut som ett ekte forsøk der jeg prøver å gjøre alt riktig. Jeg har vært dårlig siden første pille jeg tok, og er fortsatt dårlig. Trøtt, sliten, kvalm. Hadde jeg ikke hatt disse symptomene før innsett hadde jeg helt klart trodd at jeg var gravid. Det er heller ikke vanlig at jeg ikke føler for å teste meg, tidligere har jeg nesten testet før forsøket begynte. Kanskje det er fordi jeg innerst inne ønsker så mye, men er vettskremt for resultatet? Det har vært så kjekt ned oppturene her inne, men nedturene har truffet meg skikkelig i hjerte denne gangen. Så jeg er nok skikkelig redd. Var faktisk ikke klar over det før jeg skrev det ned nå. Merkelige greier.
I dag har jeg faktisk hadd noen skikkelige høgg både på høyre og venstre side. Vet ikke hvorfor de kom og om det betyr noe positivt eller om det er negativt. Jeg fryser også veldig, skikkelig inni sjela liksom. Det pleier jeg å gjøre før jeg får mensen, så det tolker jeg som ett negativt tegn.
Nei, det er ikke lett dette. Jeg må jo teste en eller annen dag, for vi må jo alle vite![]()
De siste par forsøkene har jeg også kjent at jeg er mer "avslappet" i forhold til å gjøre alt riktig, og har fryktet at det er fordi jeg holder på å gi opp... Men det er også fordi det nå begynner å bli såpass mange forsøk at behandlingen må være noe jeg gjør på siden av det daglige livet - og ikke omvendt. IVF kan ha en tendens til å ta over hele livet, og lar jeg det ta for mye plass er jeg redd jeg glemmer å nyte det jeg allerede har. Privat UL i dag, klarer ikke fungere på et normalt vis uten noen svar. Så klokken tolv skal jeg inn.

Tusen takk. Tok ny hcg, får svar i morgen. Det er dessverre ikke mye vekst på graviditeten, og det ser ikke normalt ut fikk vi beskjed om. Han kontaktet der jeg har gått , og videre plan er....Ny hcg onsdag, time torsdag. Er det ikke normal vekst da, så blir det avsluttet. Vi er knust her vi sitter, og den ventingen er forferdelig. Men nå har jeg fått samme svar av tre forskjellige , så stoler på avgjørelsen som kommer til torsdag....en uke før julKrysser alt jeg har![]()
Aner virkelig ikke... De trodde kanskje at det ikke betydde noe når det likevel ikke gikk bra, eller at det kanskje ville gjort alt verre å få vite?Så rart, Lura! Hva betyr det? Hvorfor i all verden har du ikke blitt informert om det?
Kjemi er viktig, spesielt i en slik sårbar situasjon som man er i under IVF behandling. Jeg foretrekker kanskje også B, men har ikke inntrykket av at man kan velge? Det viktigste for meg er egentlig å kunne forholde meg til én... Jeg var litt i tvil om vi skulle gå videre med Hausken i denne runden, men orket ikke begynne på nytt med ny klinikk. Men jeg følte de gjorde en feil vurdering ved forrige forsøk. Ved første ul noterte C at jeg hadde en cyste på ene eggstokk, på neste ul var B usikker på om det kunne være en eggpose, og ved neste ul var C også usikker siden det kunne se ut som den responderte på behandling. De konkluderte til slutt med at de ville sette Ovitrelle med utgangspunkt i størrelsen på denne, siden de var redd for spontan eggløsning om de ventet et par dager til. Jeg hadde hele tiden en magefølelse av at det var en cyste, og det var det... Jeg har derfor vært redd for at de hentet ut eggene for tidlig og at det var derfor jeg ikke ble gravid. Nå avkreftet B dette, siden to av tre egg ble befruktet var de åpenbart modne nok. Med din erfaring på toppen ble jeg nok litt ekstra usikker, men ut i fra planen jeg har fått nå føler jeg at de gjør det som kan gjøres med mulighetene som finnes i Norge.Hei søtaJa, det var C jeg var i møte med. Jeg kommer til å be om B heretter. Vi har ikke helt kjemien, og iallfall ikke nå. Det er mye bra å si om Hausken, men det er ikek til å stikke under en stol, at ting går kjapt der. Litt for kjapt, når de ikke har tid til å sette seg ordentlig inn i journalen.
Ifht å vente? Det jeg har lest, er at det er vanskeligere å beregne termin. Men jeg ville også trodd at det er greit og få "renset" ordentlig opp i systemet. Forvirrende alt sammen, men nå har de gitt med go.
Jeg pleier også og kjøpe medisiner rett før. De ble kjøpt inn fredag etter jobb, forventet mens kommende søndag, 2 uker etter eggløsning. Men så testet jeg positivt med en gang jeg kom hjem fra Lysaker....
Planen er nå: prøve hjemme denne syklusen.
Startet på albyl-e. Ved eggløsning skal jeg starte på prednisolon, og gå på det ut uke 7. (Var på møte med Ullevål i august 2019 ifht. ny graviditet, og de mener også jeg skal gå på albyl-e for å forhindre svangerskapsforgiftning som jeg fikk med nr.1) Ved positiv test skal jeg øke stoffskifte medisinen med 25%. Crinone skal jeg også bruke
Glad du har trua, er så viktig. Det var på ingen måte meningen å så tvil om H til deg. Gonal vs menopur; jeg har alltid hørt det motsatte. At menopur gir bedre kvalitet, mens Gonal gir flere.
Nå skal vi rulle film![]()
Jeg blir så lei meg på dine vegne, dette er så urettferdig!Tusen takk. Tok ny hcg, får svar i morgen. Det er dessverre ikke mye vekst på graviditeten, og det ser ikke normalt ut fikk vi beskjed om. Han kontaktet der jeg har gått , og videre plan er....Ny hcg onsdag, time torsdag. Er det ikke normal vekst da, så blir det avsluttet. Vi er knust her vi sitter, og den ventingen er forferdelig. Men nå har jeg fått samme svar av tre forskjellige , så stoler på avgjørelsen som kommer til torsdag....en uke før jul![]()
Har lyst å be deg om å ikke gi opp helt enda, men med de oppturene og nedturene dere har hatt nå forstår jo at dere hører på legene og forventer det verste. Håper likevel at de tar feil, det har jo skjedd før... Ventingen må være helt uutholdelig, skulle gjerne gitt deg en god trøstende klem akkurat nå 
Har mistet veldig sent i svangerskapet, og opplevd å ikke bli gravid mange ganger. Men aldri opplevd dette, så forventer jo at det er en tøff prosess . Tenker at neste uke, juleuken så har vi iallefall noen svar. Enten gått gjennom en tøff periode , eller sett at det er ok. Kjenner bare disse dagene er lange....takk for klemmen.Jeg blir så lei meg på dine vegne, dette er så urettferdig!Har lyst å be deg om å ikke gi opp helt enda, men med de oppturene og nedturene dere har hatt nå forstår jo at dere hører på legene og forventer det verste. Håper likevel at de tar feil, det har jo skjedd før... Ventingen må være helt uutholdelig, skulle gjerne gitt deg en god trøstende klem akkurat nå
![]()
Tusen takk. Tok ny hcg, får svar i morgen. Det er dessverre ikke mye vekst på graviditeten, og det ser ikke normalt ut fikk vi beskjed om. Han kontaktet der jeg har gått , og videre plan er....Ny hcg onsdag, time torsdag. Er det ikke normal vekst da, så blir det avsluttet. Vi er knust her vi sitter, og den ventingen er forferdelig. Men nå har jeg fått samme svar av tre forskjellige , så stoler på avgjørelsen som kommer til torsdag....en uke før jul![]()
Stor klem til deg 
Aner virkelig ikke... De trodde kanskje at det ikke betydde noe når det likevel ikke gikk bra, eller at det kanskje ville gjort alt verre å få vite?
Kjemi er viktig, spesielt i en slik sårbar situasjon som man er i under IVF behandling. Jeg foretrekker kanskje også B, men har ikke inntrykket av at man kan velge? Det viktigste for meg er egentlig å kunne forholde meg til én... Jeg var litt i tvil om vi skulle gå videre med Hausken i denne runden, men orket ikke begynne på nytt med ny klinikk. Men jeg følte de gjorde en feil vurdering ved forrige forsøk. Ved første ul noterte C at jeg hadde en cyste på ene eggstokk, på neste ul var B usikker på om det kunne være en eggpose, og ved neste ul var C også usikker siden det kunne se ut som den responderte på behandling. De konkluderte til slutt med at de ville sette Ovitrelle med utgangspunkt i størrelsen på denne, siden de var redd for spontan eggløsning om de ventet et par dager til. Jeg hadde hele tiden en magefølelse av at det var en cyste, og det var det... Jeg har derfor vært redd for at de hentet ut eggene for tidlig og at det var derfor jeg ikke ble gravid. Nå avkreftet B dette, siden to av tre egg ble befruktet var de åpenbart modne nok. Med din erfaring på toppen ble jeg nok litt ekstra usikker, men ut i fra planen jeg har fått nå føler jeg at de gjør det som kan gjøres med mulighetene som finnes i Norge.Det kan nok være at vi må regne med flere forsøk, men nå tar vi ett om gangen.
Godt du har fått en beklagelse i det minste, sykepleierne er iallfall veldig søte! Satser på at dere nailer det denne syklusen også, det skal vel også være større sjanser etter SA..?
) og så på to episoder med serien min igår kveld. Det ble noe sent...Tusen takk. Mannen min er så støttende, og tror det kan snu til torsdag. Jeg er veldig «pessimistisk» og tror mer på legene og ansiktsutrykk til de som ser på skjermen.Ord kan ikke beskrive hvor lei meg jeg blir på deres vegne om dette ikke går veien. Jeg har ikke så mye mer å si enn det, unntatt at livet er urettferdig. Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg skal likevel be til høyere makter om et mirakel. Jeg har selv erfart at de finnes, og nå er det deres turStor klem til deg
![]()
Ja, veldig klar for ferie!!SmutaENDELIG! Så godt med plan! Det går fort til 17 januar
Jeg skjønner du er veldig spent! 2021 blir året!! For mye, håper jeg
Mannen i huset mitt tar multivitamin, også dropper han øl/vin en periode i forkant.
Nå er jeg så klar for ferie!! Det regner jeg med at du også er![]()