Tar deres menn noe av fellesperioden?

Sillynelly

Betatt av forumet
Vi sitter med foreldreplanleggeren til NAV, og blir nysgjerrige på hvor vanlig det er at menn tar ut noe av fellesperioden.

Ut fra hva vi hører rundt oss, og leser av ulike forum, virker det som det absolutt vanligste er at far kun tar ut fedrekvoten. Men det overrasker meg litt at jeg hører om så få som fordeler på andre måter.

Så: Hvordan fordeler dere permisjonen? Og dere hvor far tar ut mer enn bare fedrekvoten, kan dere si litt om hvorfor dere gjorde det slik? Og kanskje litt om hvordan dere begge syntes det fungerte?
 
Her tok far kun fedrekvoten, men pga. offshore jobb var han mye med oss gjennom hele permisjonen. Jeg tok ferie og ulønnet i tillegg, så han tok over når hun var 1 år. Husker jeg tenkte når hun var 10 mnd at først da var jeg klar for å «la han» ta over, men ikke før. Og glad det ble 1 år. MYE pga amming!

Vi kommer til å gjøre det samme denne gangen, men han skal ta over ved ca 10 mnd pga endringene i permisjonsreglene som kom i 2018 :)
 
Her blir det bare fedrekvote fordi jeg trives bedre i permisjon og har arbeid/studier som er lettere å ta perm fra enn han (som er selvstendig næringsdrivende+vikar). I tillegg synes jeg der er for tidlig å være så mye borte fra babyen. Skulle han fått fellesperioden skulle jeg isåfall ha hatt ulønnet før han tok over :p
 
Det kommer nok mye an på foreldrene og barnet og hva som fungerer.

for oss var det helt uaktuelt at han skulle ha noe av felleskvoten og egentlig skulle vi gjerne ønske at deler av farskvoten kunne blitt overført til meg så jeg slapp ulønnet perm, ikke fordi jeg ikke hadde unnet han det eller noe sånt, men jenta vår ville kun ha puppen og var først rundt 10 mnd at hun så vidt spiste noe fast føde, og selv da var det små mengder så vi jobbet hard for å prøve å få henne over på mme så han kunne ta over permen ved 10 mnd, men det var for å være helt ærlig en ufattelig stressende og psykisk belastende opplevelse for oss alle 3 tror jeg. Om det blir et barn til får vi nok heller planlegge for at jeg går hjemme til hxn er 1 år tror jeg. Vet ikke om jeg orker en ny runde som vi hadde nå før jeg skulle tilbake i jobb. Når hun rundet året ble alt mye lettere for oss alle.
 
Her tar mannen 5 uker, jeg 11. Mellom våre permisjoner har vi ferie og han jobber færre timer i uka, så vi får en litt glidende overgang med en del sammen «midt på».
 
Her har far tatt ut kun fedrekvote på begge to. Hadde den totale lengden på foreldrepermisjonen vært lengre så hadde far tatt ut mer. Men med 100% uttak, kun 4 uker ferie å forskyve med så gikk det bare akkurat denne gangen mtp at jeg var der at jeg fungerte på jobb, bare en nattaamming og ellers kommet godt igang med fast føde. Jeg er ikke helt ved full kapasitet enda, men nærmer seg.
 
Mannen tok ut 6 uker av fellesperioden sist :) Jeg var student og jobbet deltid så var mye hjemme allikevel.
 
Vi vurderte å la far ta litt av fellesperioden, men siden jeg har bare deltidsstilling får ikke far ta fellesperioden uten å tape penger. Har søkt på full stilling, hvis jeg får den går nok far ut i permisjon når baby er 6 mnd.
 
Vi har planlagt å dele 50-50.
I tillegg kommer han antakelig til å ha noe ferie mens jeg har permisjon og motsatt + at vi har felles ferie i vekslingen.

For oss var det ingen diskusjon og egentlig helt naturlig å dele likt, men jeg skal jeg innrømme at jeg er litt spent på hvordan det blir. Med førstemann var jeg hjemme i over tre år (og for øvrig alenemor i 13) – så dette blir en øvelse i å ikke skulle ha kontrollen.
 
Far studerer medisin, og kan kun ha perm på innspurten av eksamenslesing og i sommerferien. Om han hadde vært i full jobb, hadde nok han tatt noe av fellesperioden.

Har termin 6.12.20, og jeg har perm til 10.05.21.
Da er mini ca 6 måneder. Da skal jeg tilbake på jobb i 11 uker, før jeg tar 4 uker ferie sammen med far i hans siste uker av permisjonen.

Så tar jeg to ferieuker til og resten av permisjonen fram til 07.11.21.
Da tar far sine 5 ferieuker fra deltidsjobb når jeg starter på jobb slik ha han er mest mulig hjemme kveld og helg når mini starter i barnehage og vi skal finne ny rytme når han fyller 1 år.
 
Vi deler 50/50. Gjort det med alle 3. For oss har det vært en selvfølge å dele likt. Hadde først mødrekvoten + 1 mnd ferie (spart opp ferie fra året før). Deretter gradert permisjon frem til min permisjonslutt så har pappaen tatt ut fedrekvoten På den måten har babyen fått tilknytning til både mamma og pappa fra tidlig alder og mamma og pappa hjerte fått dekt sine tilknytnings behov.
 
Jeg skulle veldig gjerne delt permisjonen 50/50.

Jeg mistrivdes noe enormt i permisjonen med førstemann. Vi hadde egentlig tenkt oss 50/50, men ble frarådet det så kraftig fra både jordmødre og fastlege mtp amming at vi lot være. Mannen tok 19 uker, og så tok jeg resten, og hadde 4 ukers ferie (og i tillegg 3 ukers sykemelding som gjorde at jeg fikk 3 uker mer "fri").

Det viste seg at var lurt for oss 50/50 hadde ikke gått..

Pga den jævla ammingen.. Pumping fungerte utrolig dårlig på puppene mine. Og han skulle spise om natten til han var 11 mnd. Jeg begynte i jobb igjen da han var 8 mnd, og var lettere zombie på jobben de første månedene ettersom jeg måtte opp om natten og amme, og slet med å sovne igjen. Jeg slet med veldig melkespreng på jobb, og verken håndmelking eller pumping fungerte på mine pupper. Produksjonen dalte også noe voldsomt etter jeg begynte i jobb, selv om jeg prøvde stimulere puppene mens jeg var der (kjempegøy å stå og fofle med puppene på doen...).

Denne gangen er jo farskvoten lenger enn den var da vi fikk førstemann, så vi får se hvordan vi gjør det.

Jeg skulle veldig gjerne hatt mindre perm, og latt far slippe til før, men det er den jævla ammingen og problempuppene mine... Helst ville jeg hatt gradert permisjon en del, men det blir knotete det også, med amming og puppestyr og hvordan man da skal få fornuft i arbeidsdagene..
 
Nei, enkelt å grett :p jeg har ikke vert klar for å forlate redet før, å han har ikke behov for å være i permisjon på samme måte som meg. Ja, menn og kvinner er forskjellige, Alle mennesker er forskjellige. Derfor kan man i en viss grad velge selv hva som passer for dere :)
 
Med første i 2015 skulle pappaen tatt noe, men pga amming måtte vi endre på det. Han tok 5-6 uker ulønna i tillegg til daværende fedrekvote. Med de to andre har vi lært, puppen må være lengst mulig hjemme.
 
Her tok far en del av fellesperioden, jeg ville egentlig dele 50-50, men det var litt vanskelig pga han ville ferdigstille et prosjekt på jobb, men han fikk fremdeles en del uker. Jeg hatet å gå hjemme i permisjon, og var klar til å gå tilbake i jobb lenge jeg egentlig gjorde. Nå skal det sies at jeg også var sykemeldt i nesten hele svangerskapet så var temmelig lei av å gå hjemme. Jeg tok en måned ferie etter pappaen var ferdig med permisjonen sin, og da var det mye kjekkere.
 
Jeg har tatt alt, pga far ikke er konfortabel med å være alene med så små babyer, samt han var sykemeldt hele første året til tvillingene, så han fikk vært mye med de uansett.
 
Jeg har tatt alt, pga far ikke er konfortabel med å være alene med så små babyer, samt han var sykemeldt hele første året til tvillingene, så han fikk vært mye med de uansett.

"Ikke komfortabel med"..? Det var da jaggu ikke jeg heller, kan ikke huske jeg fikk så mye valg der, gitt...
 
Pga studier og praksisperioder så blir far å ta hele fellesperioden. Skulle ønske vi kunne løse det på annen måte, men siden vi får desemberbarn og vi ikke ønsker at barnet skal begynne for tidlig i barnehage har vi måttet fordele det sånn :rolleyes: så vi planlegger å ta noe ulønnet permisjon og ferie innimellom periodene!
 
Her tar far kun fedrekvoten. Jeg skulle gjerne delt mer 50/50 av permisjonen. Men for det første kreves det da at jeg er i 100% jobb dersom far skal ta 100% permisjon i fellesperioden (altså ikke måtte jobbe deltid). For det andre jobber jeg langt hjemmefra, og med ca to timer reisevei hver vei (totalt nesten fire timer hver dag), så blir det ikke mulig å få ammet annet enn grytidlig morgen og kveld. Så for at lille skulle få ha mer tid hvor morsmelk utgjør hoveddelen av kosten, så måtte vi gjøre det slik. Dessuten var det ikke ønskelig hverken fra mannen eller meg å jobbe 100% med den reiseveien min, mens lille er så liten og fortsatt dier. Jeg ville vært borte hjemmefra i 12 timer.

Planen var å jakte jobb som er nærmere, men så kom jo korona og gjorde arbeidsmarkedet langt vanskeligere. Jeg kunne lett funnet deltidsstilling mer lokalt, men da ville ikke mannen kunne tatt 100% permisjon. For fars uttak av fellesperioden henger sammen med graden av mors arbeid. Noe som er helt rævva, spør du meg. Det virker jo mot sin hensikt: man kan jo ikke bare knipse med fingrene for å skaffe 100% stilling, så resultatet er jo ofte at mor da tar hele fellesperioden. Mange kvinner jobber jo ufrivillig (eller noen ganger frivillig) deltid.
 
Back
Topp