Tar deres menn noe av fellesperioden?

Her skal vi dele tilnærmet 50/50. Jeg tar noe ferie på slutten av min periode. Har kontorjobb og to timer ammefri per dag
 
Vi deler 50/50, det var selvsagt for oss at det skulle deles likt og ble ikke noe diskusjon rundt det :) pga oppspart ferie er jeg hjemme til baby er ca 8 mnd, og litt avhengig av hvordan ammingen er da (fullammer nå) blir jeg enten å pumpe slik at melka er klar hjemme eller så kommer pappa trillende med baby til jobben min (gangavstand fra der vi bor) slik at jeg kan avvikle ammefri. Vi er heldig sånn sett!

Grunnen til at vi deler likt er vi er veldig opptatt av at barnet skal få god tid med begge foreldre og på den måten få god tilknytning også til pappa fra ung alder. Det er vårt felles barn og for oss er det helt naturlig at vi får ca like mye av den verdifulle permisjonstiden hjemme med barnet. Jeg har venninner hvor pappaen så vidt tør å pakke stelleveska fordi han ifølge mora gjør alt ‘feil’, eller hvor babyen ikke er komfortabel med pappaen fordi han har hatt så lite med ungen å gjøre. Ønsker virkelig ikke å havne i en sånn situasjon, og tror at å dele permisjonen kan være en viktig faktor for å bidra til det motsatte, nemlig et barn som er like trygg på pappa som på mamma og en pappa som er like flink (eller flinkere!) på det praktiske som mamma :) Vi skal tross alt dra lasset i lag, og da kommer det godt med at begge er rutinerte.
 
"Ikke komfortabel med"..? Det var da jaggu ikke jeg heller, kan ikke huske jeg fikk så mye valg der, gitt...
Det er vel opp til deg og din mann. Noen mødre er kun hjemme de 6 ukene etter fødsel før far overtar.
Bare glad jeg får være lenge hjemme jeg:happy:
 
Vi deler 50/50, det var selvsagt for oss at det skulle deles likt og ble ikke noe diskusjon rundt det :) pga oppspart ferie er jeg hjemme til baby er ca 8 mnd, og litt avhengig av hvordan ammingen er da (fullammer nå) blir jeg enten å pumpe slik at melka er klar hjemme eller så kommer pappa trillende med baby til jobben min (gangavstand fra der vi bor) slik at jeg kan avvikle ammefri. Vi er heldig sånn sett!

Grunnen til at vi deler likt er vi er veldig opptatt av at barnet skal få god tid med begge foreldre og på den måten få god tilknytning også til pappa fra ung alder. Det er vårt felles barn og for oss er det helt naturlig at vi får ca like mye av den verdifulle permisjonstiden hjemme med barnet. Jeg har venninner hvor pappaen så vidt tør å pakke stelleveska fordi han ifølge mora gjør alt ‘feil’, eller hvor babyen ikke er komfortabel med pappaen fordi han har hatt så lite med ungen å gjøre. Ønsker virkelig ikke å havne i en sånn situasjon, og tror at å dele permisjonen kan være en viktig faktor for å bidra til det motsatte, nemlig et barn som er like trygg på pappa som på mamma og en pappa som er like flink (eller flinkere!) på det praktiske som mamma :) Vi skal tross alt dra lasset i lag, og da kommer det godt med at begge er rutinerte.
Du er heldig som både har oppspart ferie og gangavstand til jobb. Jeg blir hjemme i 7 måneder og 4 dager når jeg tar alt av felles, har et yrke der jeg ikke kan spare opp ferie. Med 25 minutter kjøring hver vei til jobb blir det nok noe ulønna og.
 
Når vi fikk barn nå sist, så trodde pappaen at han ville ha en del av fellesperioden og få vært mer hjemme med babyen. Jeg skal innrømme at jeg holdt igjen.. Jeg skulle da vært i jobb igjen når babyen var rundt 6 mnd, fortsatt ammet mye og den eneste som kunne roe babyen på natta (og dagen) var meg.. Far ble veldig frustrert på babyen, og takket høyere makter for at han ikke skulle være hjemme alene med han. Far begynte permisjon når barnet var 1 år, og da koset de seg sammen. Far jobber offshore, så han hadde mye tid hjemme med oss, men hadde jo også flere uker borte.
 
Planen vår var 50/50 fellesperiode, ferie på meg samt like mange uker ulønnet på hver av oss for å nå frem til august og barnehagestart når lillemor er 15 mnd. Jeg fødte tre uker før termin, og selv om far og jeg hadde fordelt fellersperioden likt ble dermed tre uker overført til meg fra hans del. Dermed tar far litt mer ulønnet på slutten av sin permisjon for å være like lenge borte som først planlagt. Vi jobber med så og si det samme og tjener veldig likt, så for oss var det ganske åpenbart å gjøre det sånn da mannen ytret ønske om å ha mer permisjon enn fedrekvoten. Selv synes jeg det er topp at han har lyst!
 
Jeg har ammet lenge, han har jobbet rotasjon og helt ærlig er vi enige om barn som ammes har det best med mor. Så med første var jeg hjemme i 1,5 år ( litt tilfeldigheter) nr 2 1 år og hvis nr 3 holder til mål tenker jeg et godt år muligens litt lengre sånn jeg blir hjemme til bgh start, slutten av juni barn og til aug da:)
 
Jeg har fellesperioden! ☺️ Far jobber turnus og er MYE hjemme sammen med oss uansett, og vi begge har masse oppspart ferie og avsp.
Jeg er hjemme mai-april, far har permisjon mars-september, så vi er hjemme sammen i hele mars, halve april, hele juli og halve august.

Med storesøster var jeg hjemme fra juni15 til august16, uten at far hadde permisjon. Jeg var nettopp ferdigutdannet og vi visste ikke at far hadde rett på permisjon. Allikevel så har (og fikk) barnet god tilknytning til far. Det handler nok mye om at han er en initiativrik og tilstedeværende pappa ellers i hverdagen, og pappa er fortsatt den store helten for 5-åringen. Tilknytning hadde jeg aldri ofret en tanke ift permisjonsfordeling, selv om det er kjempelurt å la far slippe til der han kan☺️ og veldig fint for dem som ønsker å dele på fellesperioden, så lenge det funker for familien så er jo det supert. Så er det jo ikke alle som ønsker å dele, og selv om vi er opptatt av likestilling og skal være det i 2020, så forstår jeg også godt at mange mødre ønsker å ta fellesperioden. Det handler om forutsetninger, følelser og andre faktorer, amming spiller en stor rolle, og baby sine behov må også tas hensyn til. Mor har også gått gravid lenge, hatt en kropp i forandring og gått igjennom fødsel (i de fleste tilfeller hvis man ikke regner med adopsjon og annet), som også gjør noe med følelsesregisteret og tankegangen i det hele.
Så hipp hurra for at vi alle er forskjellige, at vi kan velge selv akkurat hva som passer hver familie best, uten at det ene er bedre enn det andre ❤️
 
Last edited:
Jeg skulle veldig gjerne delt permisjonen 50/50.

Jeg mistrivdes noe enormt i permisjonen med førstemann. Vi hadde egentlig tenkt oss 50/50, men ble frarådet det så kraftig fra både jordmødre og fastlege mtp amming at vi lot være..

Ble du frarådet pga. spesielle forhold hos dere, eller på generelt grunnlag?

Vi heller mot at jeg tar fellesperioden, men far jobber flere uker på og like mange av og vil være mye hjemme med oss uansett.

Men hovedgrunnen til at jeg nok ønsker å ta fellesperioden er jo nettopp fordi vi vil legge til rette for å amme lengst mulig... Man vet jo aldri hva slags baby man får.

Er førstegangs da, så har ikke tidligere erfaringer å tenke ut fra.
 
Ble du frarådet pga. spesielle forhold hos dere, eller på generelt grunnlag?

Vi heller mot at jeg tar fellesperioden, men far jobber flere uker på og like mange av og vil være mye hjemme med oss uansett.

Men hovedgrunnen til at jeg nok ønsker å ta fellesperioden er jo nettopp fordi vi vil legge til rette for å amme lengst mulig... Man vet jo aldri hva slags baby man får.

Er førstegangs da, så har ikke tidligere erfaringer å tenke ut fra.

Generelle forhold, ikke noe med oss. Det var pga amming. Og utelukkende pga det. Det var også kun det med amming som gjorde at vi også så i etterkant at det overhodet ikke hadde gått om vi hadde gått for 50/50, sånn som vi i utgangspunktet ønsket.
 
Jeg jobber ikke 100% stilling , hadde jeg gjort det hadde far tatt fellesperioden fordi det å gå hjemme i permisjon i lang tid er ikke noe for meg :). men siden vi da taper penger på om han skal ta fellesperioden så må jeg ta den :)
 
Her tar jeg hele fellesen, men vi får barn i januar og får ikke barnehageplass før august 2022, så vi får masse tid med henne begge to uansett. Jeg tar min periode, fellesen, 5 uker ferie og så to måneder ulønna fra jan-des. Så tar far permen sin jan-midten av mai, ulønna perm midten av mai-midten av juni og så lærerferie frem til august. (Han får jo dessuten masse tid med oss første sommerferie også, siden han har fri hele skoleferien)

Er for likestilling etc, men akkurat når det gjelder fødsel, amming, at kroppen skal komme seg igjen etc etc har jeg ingen skrupler med å ta hele fellesperioden. Sjefen min synes dessuten det var MYE bedre at jeg er borte et år og ferdig med det, enn at det blir lappeteppe med noen måneder her og npen der, slik andre kolleger har hatt. Som han sa- i praksis var de uansett borte et helt år...

Vi tar ut 59 uker og 80 prosent lønn. "Taper" rundt 20.000kr på det totalt, men ser det heller som en investering i familielivet og det å ha lang tid hjemme med lillemor før barnehage. Har jobba i barnehage selv, og er skeptisk til å la unger begynne så tidlig som 10-12 mnd. Det kan såklart gå veldig bra, men med de forholdene vi jobba under ville jeg IKKE utsatt min unge for det.
 
Her var planen at vi skulle dele alt likt, men siden vesla hadde kolikk i nesten et halvår var det helt uaktuelt at han skulle overta permisjonen når det endelig begynte å bli koselig. Haha.

Han tok likevel ut ferie og sånt, så han var hjemme 5 måneder. Han sa at neste gang ønsker han at vi begge er mer hjemme, for den siste tiden var veldig fin.
 
Et annet spørsmål litt relatert til dette: hvis vi planlegger at jeg skal ta hele fellesperioden nettopp pga. at vi ønsker fullamming så lenge som mulig, men underveis ser at vi må gå over til mme feks. og han fint kan ta over permisjonen før og jeg kan gå på jobb uten problem, kan planen da endres underveis ang. fellesperioden?
 
Et annet spørsmål litt relatert til dette: hvis vi planlegger at jeg skal ta hele fellesperioden nettopp pga. at vi ønsker fullamming så lenge som mulig, men underveis ser at vi må gå over til mme feks. og han fint kan ta over permisjonen før og jeg kan gå på jobb uten problem, kan planen da endres underveis ang. fellesperioden?
Ja, eneste som ikke kan endres er om dere tar 100 eller 80% uttak
 
Et annet spørsmål litt relatert til dette: hvis vi planlegger at jeg skal ta hele fellesperioden nettopp pga. at vi ønsker fullamming så lenge som mulig, men underveis ser at vi må gå over til mme feks. og han fint kan ta over permisjonen før og jeg kan gå på jobb uten problem, kan planen da endres underveis ang. fellesperioden?

du kan endre så mange ganger du vil. Det er veldig lett. Finnes et elektronisk skjema på nav.no som heter endring av foreldrepenger. Bare å fylle ut endringene og sende inn elektronisk.
 
Far tar kun sine uker, han syns 15 uker er litt i overkant. Og jeg syns det er tidlig å skulle dra fra babyen ved 7-8 mnd, så enda tidligere hadde faktisk vært uaktuelt.
 
Her skal jeg ha hele fellesperioden (samme som de to tidligere gangene), bare at denne gangen skal jeg også ha 2mnd ulønnet pga permisjon er kortere nå enn med de to andre. Er ikke klar for å forlate baby før rundt 10mnd alder, og pappaen er virkelig ikke interessert i mer enn 15 uker som er tildelt nå.
Jeg elsker babytiden og amming, han elsker papparollen når puppen er mindre interessant og baby er rundt året ❤️
 
Jeg tar hele permisjonskvota jeg, mamma, felles og pappa kvoten.
Sist var jeg sykemeldt nesten hele permisjonen, så da tok faren ut alt av permisjon, men opprinnelig så skulle jeg hatt hele felleskvota, for barnefar ville ikke.
Nå har jeg ny mann og han ee uføretrygdet og har ikke krav på permisjon. Så vi blir hjemme sammen og det ser jeg SÅ frem til!
 
Back
Topp