Sparing

Kommer an på hvordan man regner på det da. Han spiser masse mat, krever litt dyrere klær og vokser jamt og trutt ennå.. lite fritidsaktiviter - men han bruker briller og takket være regjeringen så koster det oss nå 10.000 i året. Minst. Men han har aldri gått på SFO..
men med mat og boutgifter og briller så er vi over 3000 i mnd ja.

Jeg lurte på uten mat, selv om det selvfølgelig blir en større utgift etterhvert som dem vokser og spiser mer. Utrolig kjipt med de brillene, synes ikke det er rettferdig. Det er jo ikke deres feil at han har dårlig syn, så det er jo veldig synd at det skal koste så mye.

Grunnen til at jeg spør er egentlig bare fordi jeg har sett for meg at når dem begynner på skolen blir det litt mer til overs, men det blir kanskje ikke det da. Godt vi ikke skal ha flere barn :wideyed:

Jeg lurte på uten mat, selv om det selvfølgelig blir en større utgift etterhvert som dem vokser og spiser mer. Utrolig kjipt med de brillene, synes ikke det er rettferdig. Det er jo ikke deres feil at han har dårlig syn, så det er jo veldig synd at det skal koste så mye.

Grunnen til at jeg spør er egentlig bare fordi jeg har sett for meg at når dem begynner på skolen blir det litt mer til overs, men det blir kanskje ikke det da. Godt vi ikke skal ha flere barn :wideyed:
En liten tid mellom sfo og ungdom så blir det billigere. Mellomste min er sånn sett det billigste barnet nå :p

På barneskolen går jo mange på SFO, det er dyrere enn barnehage

Ja, men ikke nok for klærne blir mye dyrere og mengde mat øker såpass mye, og aktivitetene øker i pris og barna gjør meg på fritiden. Iallfall her koster fritiden mye mer nå enn med vår 5 åring

hva slags aktiviteter har dere? Jeg har hester, og vet alt om hva det koster :p

her er det en del av de foreldrene som sier at ungdommen er såååå dyr, og kan finne på å betale for flere vinterjakker hver sesong ja. Ikke fordi jakke er ødelagt eller liten, bare fordi ungen vil en en til. Eller et skibytte midt i sesongen fordi ungen vil ha andre ski, uten at det er noe galt med de de allerede har. Motorsport er vanlig, men det er jo langt ifra noe man må drive med, det er lagt ifra billig. en nabo av meg fikk sponsa lettsykkel, lappen og fullt utstyr. Hun har kjørt et par ganger på butikken, men gidder ikke å kjøre mer. Mor kjører, ungen må jo slippe om hun ikke vil kjøre, men vil fra a-b på en solskinnsdag. Hun ville selv ha lettsykkel, det var ikke påtvunget :eek: personlig hadde jeg ikke kjørt ungen en meter på sommeren, med mindre været tilsa noe annet.

jeg skjønner jo at det er sinnsykt dyrt om man holder på sånn, og det er derfor jeg sier at vi skal betale for det nødvendige, men det som er unødvendig får de stå for selv.
Flere jakker skjønner jeg, det har vi også til forskjellige behov og kuldegrader. Men vi er ikke nærheten av ti tusen likevel

Sterkt uenig at man får vintersko til under 1000 lappen som gode, har man ikke feilstilling verken i fot eller rygg så kanskje man ikke kjenner hvor viktig skotøy er for kroppen vår. Det er en grunn til at i min jobb får vi sko til 4000 hvert år for å forebygge skader på kroppen. Så for meg og mange andre er gode sko like nødvendig som barnehageplass. Så fult sammenlignbart. Men jeg har aldri påstått at man ikke finner billigere sko, jeg kan kjøpe både brukt og på økonomisko, kjøpe klær på hm eller Fretex osv. Men det er altså ikke et alternativ like lite som å ikke ha barnehageplass.
Altså, 4000tusen?!vi får ikke en dritt på vår jobb :p

Flere jakker skjønner jeg, det har vi også til forskjellige behov og kuldegrader. Men vi er ikke nærheten av ti tusen likevel

nettopp. Her er det også ullt utstyrt garderobe til all slags vær og aktiviteter osv, men man får fint tak i jakke som skal brukes 1 sesong, til mindre enn 4K ish. Det er der jeg tenker det er innafor å si at jeg betaler x for en jakke, vil du ha en som koster mer må du betale resterende selv. Her er det ofte «hun ville ha en jakke til 5500kr, så da var det bare å dra kortet da.» helt sykt, med mindre det er en veldig god grunn.

nettopp. Her er det også ullt utstyrt garderobe til all slags vær og aktiviteter osv, men man får fint tak i jakke som skal brukes 1 sesong, til mindre enn 4K ish. Det er der jeg tenker det er innafor å si at jeg betaler x for en jakke, vil du ha en som koster mer må du betale resterende selv. Her er det ofte «hun ville ha en jakke til 5500kr, så da var det bare å dra kortet da.» helt sykt, med mindre det er en veldig god grunn.
Det er jeg enig i, vet at ene kompisen til kengubarnet får så dyre jakker men vi er ikke der

På barneskolen går jo mange på SFO, det er dyrere enn barnehage
Timesmessig, ja. Men likevel har mange ikke nødvendigvis sfo like lenge (de fleste rundt her på vår nevø sin aldet sluttet nå når han begynte i tredje) som bhg kanskje trengs :)

Timesmessig, ja. Men likevel har mange ikke nødvendigvis sfo like lenge (de fleste rundt her på vår nevø sin aldet sluttet nå når han begynte i tredje) som bhg kanskje trengs :)
Det kommer helt s på , flere har ut 4 klasse, det betyr ett år mindre enn bhg

*grøss* hest og motorsport er vel nesten sånn ca de dyreste hobbyene en kan ha :hilarious: (hest er verdens beste hobby, håper ungene her ønsker å drive med det :D)

jeg har heldigvis mulighet til å holde kostnadene på gampene relativt lavt. Gratis beite fra start til slutt, dvs fra mai ca til frosten har satt seg i bakken. De har hus på beitet altså, bedre enn de har i luftegården hjemme :) og de får litt høy på høsten, men shettiser trenger ikke stort. De går så lenge fordi de har større plass, men av praktiske årsaker blir de flyttet til naboen på vinteren :) det var helt klart dyrere da jeg hadde ridehesten min også, og helt klart verdt hver krone ❤️

det å skru bil kan hverken jeg eller gubben, så jeg håper vi slipper det :p

Vi får 1200 i året til klær, det dekker ikke mye
Vi er nødt til å bytte sko minst 1 gang i året, de blir fort slitne :shy: i tillegg må vi selv holde vintersko/støvler (hva enn man foretrekker å labbe rundt på i slaps og snø) og generelt jakker sånn vinterstid. Så syns 4000 hørtes helt ypperlig ut :p

Altså, 4000tusen?!vi får ikke en dritt på vår jobb :p
Da får dere forhandle dere frem :p
Her får vi såpass mye pga å forebygge for sykefravær og de oppdaget at når vi fikk mindre for det gjorde vi en tid så kjøpte mange dårlig sko og da økte skader på bein og rygg. Vi går ekstremt mye på jobb ligger på 20-25 tusen skritt så skotøy er viktig :)

Jeg syns vel de første årene på skolen var Ok. Ingen dyre fritidsaktiviter. Nå er han 14 og som nevnt, det er klær som koster. Jakker. Sko. Vanlig tøy.

Back
Topp