Sparing

Å ha småbarn er tidkrevende og ofte velger familien at det er nødvendig eller ønskelig at en av foreldrene jobber deltid, ofte mor fordi far tjener mest og mor ønsker å være hjemme. Problemet er med det er at den som jobber mindre taper i det lange løp til pensjon sin. Og selv om man forhåpentligvis er sammen til pensjonsalder så er ikke det alltid tilfelle, derfor bør man sikre en rettferdig fordeling. Jobben hjemme er like viktig.

Jeg tenker det er rettferdig at du betaler tilsvarende mindre på faste kostnader, og at dere sparer mellomlegget som du taper ved å jobbe redusert, i egen pensjonssparing til deg.
Som sagt så setter han inn sikkert 50.000 ekstra i året på felles, og han setter inn en viss sum på min pensjonssparing. Så jeg tror vi har det noenlunde under kontroll, føler jeg hvertfall :p

Ja, men ikke nok for klærne blir mye dyrere og mengde mat øker såpass mye, og aktivitetene øker i pris og barna gjør meg på fritiden. Iallfall her koster fritiden mye mer nå enn med vår 5 åring
Fordi; nå bruker jeg 3000kr PR unge bare for barnepass PR mnd. I tillegg betaler jrg jo klær, utstyr osv. Når vi ikke betaler 3000kr PR mnd PR unge for barnepass, kan jo utgiften til alt annet økes med 3000kr i måneden, og man har den samme totalsummen. Det er jo mye penger?

Sånn for å bidra til å avslutte denne diskusjonen:hilarious:
Tar utgangspunkt i SIFO referansebudsjett som tar høyde for alle aldre og er en nøytral part i denne diskusjonen.

Forventet budsjett:

Barnefamilie 2 voksne og 2 barn i barnahage 31265 kr per mnd.

Barnefamilie 2 voksne og 2 ungdommer 30590 per mnd.

Her er forskjellene så små at jeg tenker man kan si de er neglisjerbare.

men hvordan få råd til dette? Når man allerede en går ned i stilling så går man jo også betydelig ned i lønn. Skulle vi spart dette av min samboers lønn hadde vi ikke hatt så mye penger. Jeg taper rundt 18 tusen i måneden på redusert stilling jeg vet jeg taper enormt på pensjon og håper vi snart er der at vi kan spare i pensjonsfond, vi er ikke der helt enda.

om din samboer sparer mye selv bør han heller spare dette i pensjon til deg.
i ditt tilfelle taper du 3258kr hver mnd i pensjonsopptjening.

Som sagt så setter han inn sikkert 50.000 ekstra i året på felles, og han setter inn en viss sum på min pensjonssparing. Så jeg tror vi har det noenlunde under kontroll, føler jeg hvertfall :p
Så bra, da høres det ut som han allerede er bevist på det :)

Så bra, da høres det ut som han allerede er bevist på det :)
Vi snakket om det en eller annen gang, så var det han som fikk fortgang i meg med å starte pensjonssparing :p han er veldig rettferdig og bevisst på dette, han setter veldig pris på at jeg kan tenke meg å jobbe deltid akkurat disse årene da det ikke er like enkelt på hans arbeidsplass med deltid :Heartred

Sparer den gamle satsen med barnetrygd til barna, fordelt ca 75/25 på aksjesparekonto med høy risiko/høyrentekonto. I hovedsak er håper at dette kan bli et lite bidrag inn på boligmarkedet i fremtiden, men delen på høyrente (som jo er et tapsprosjekt nå til dags) er tilgjengelig til evt større ting (konfirmasjon, hest, sykkel etc.).

I personlig sparing så sparer jeg pr nå 1000,- i fond og 1500,- på høyrente. Har ganske lik inntekt som samboer (begge jobber 100%). Jeg har tidvis noe høyere inntekt da jeg tar på meg ekstravakter. Dette blir typisk overført til oppussing/ferier/felles goder.
Har nylig pusset opp kjelleren for utleie, der spares hele månedsinntekten (9000,-) til det står ca 50000,- i buffer der for utleiedelen. Etter dette justerer vi det nok slik at der går til sparing til oppussing/ferie/nedbetale billånet.

Har planlagt noe oppussing av hus de neste årene, derfor noe lav spareandel i aksjer (selv om en stor andel nok blir tatt som refinansiering av boliglån). Har også billån, -så kommer til å betale inn ekstra på dette fremover heller enn å øke aksjesparingen.

Derfor sier jeg at den er dyrere på timesbasis her, var bare det jeg mente :) månedspris er litt rimeligere, men gjelder jo færre timer :shy:
En annen ting angående pris barnehage og SFO. Ikke søskenrabatt for 2 barn som går på SFO her, først ved barn nr 3. Og var også billigere og ha to i barnehagen enn en i SFO og en i barnehage. :)

Sparer den gamle satsen med barnetrygd til barna, fordelt ca 75/25 på aksjesparekonto med høy risiko/høyrentekonto. I hovedsak er håper at dette kan bli et lite bidrag inn på boligmarkedet i fremtiden, men delen på høyrente (som jo er et tapsprosjekt nå til dags) er tilgjengelig til evt større ting (konfirmasjon, hest, sykkel etc.).

I personlig sparing så sparer jeg pr nå 1000,- i fond og 1500,- på høyrente. Har ganske lik inntekt som samboer (begge jobber 100%). Jeg har tidvis noe høyere inntekt da jeg tar på meg ekstravakter. Dette blir typisk overført til oppussing/ferier/felles goder.
Har nylig pusset opp kjelleren for utleie, der spares hele månedsinntekten (9000,-) til det står ca 50000,- i buffer der for utleiedelen. Etter dette justerer vi det nok slik at der går til sparing til oppussing/ferie/nedbetale billånet.

Har planlagt noe oppussing av hus de neste årene, derfor noe lav spareandel i aksjer (selv om en stor andel nok blir tatt som refinansiering av boliglån). Har også billån, -så kommer til å betale inn ekstra på dette fremover heller enn å øke aksjesparingen.

Er det lenge til barna er voksne, kan det være like greit å spare alt i aksjefond, så heller spare høyere andel på konto når de blir eldre. Slik vi gjør det,siden rentene er så lave nå.

Så fint av deg å betale overtid inn til felles, her er det jeg som jobber mest overtid. Og jeg sparer mestparten. Kanskje jeg også bør føre den delen inn på felles.

Billån er lurt å betale fort ned på. Jeg er ferdig med mitt, men var så uøkonomisk når jeg tok det å ha lang nedbetalingstid. Altså betalt utrolig mye ekstra i renter :rolleyes: Nå er målet å kjøpe neste bil uten lån.

Sterkt uenig at man får vintersko til under 1000 lappen som gode, har man ikke feilstilling verken i fot eller rygg så kanskje man ikke kjenner hvor viktig skotøy er for kroppen vår. Det er en grunn til at i min jobb får vi sko til 4000 hvert år for å forebygge skader på kroppen. Så for meg og mange andre er gode sko like nødvendig som barnehageplass. Så fult sammenlignbart. Men jeg har aldri påstått at man ikke finner billigere sko, jeg kan kjøpe både brukt og på økonomisko, kjøpe klær på hm eller Fretex osv. Men det er altså ikke et alternativ like lite som å ikke ha barnehageplass.
Ingen butikk som heter økonomisko, å mine sko er stort sett kjøpt på mani eller eurosko. Handler på 20-25% når det er salg og ellers finnes det også sko til 1000 eller mindre på de butikkene selv om det ikke er sparkjøp, feilstilling i rygg er ikkje normen.

Last edited:
En annen ting angående pris barnehage og SFO. Ikke søskenrabatt for 2 barn som går på SFO her, først ved barn nr 3. Og var også billigere og ha to i barnehagen enn en i SFO og en i barnehage. :)
Vet ikke ang søskenrabatt på sfo i det hele tatt her, ikke hørt noe :) her blir det litt dyrere med en i SFO, en i bhg og to på sfo enn det har vært med to i bhg. Men ikke så aaaltfor mye dyrere sånn sett, heldigvis:p

Her er det søskenrabatt på SFO :)

om din samboer sparer mye selv bør han heller spare dette i pensjon til deg.
i ditt tilfelle taper du 3258kr hver mnd i pensjonsopptjening.
Vi har fellesøkonomi vi altså, men vet at når man går ned i stilling så vil man ha enn strammer økonomi og da er det jo ikke alltid rom for å spare inn det tapte i pensjons. For vår del så må sparingen vår gå til helt annet enn pensjon akkurat nå, så ja jeg taper masse på å gå redusert men jeg ser litt på det som at jeg er den heldige for jeg får være med barna mine :)

Ingen butikk som heter økonomisko, å mine sko er stort sett kjøpt på mani eller eurosko. Handler på 20-25% når det er salg og ellers finnes det også sko til 1000 eller mindre på de butikkene selv om det ikke er sparkjøp, feilstilling i rygg er ikkje normen.
Skopunkten som det heter nå da ;)
Feilstilling kan man fort oppnå med billigsko, og dere må så klart handle de skoene dere synes er best. Vi kan ikke handle så billigesko. Ikke holder de og de er vonde på beina. Så vi kjøper sko som er gode og er ikke det så opptatt av prisen, min mann har heller aldri klart å finne seg gode vintersko for under 1000 lappen og han er en som tenker penger i det meste. Så der er vi uenige :)

Vi har fellesøkonomi vi altså, men vet at når man går ned i stilling så vil man ha enn strammer økonomi og da er det jo ikke alltid rom for å spare inn det tapte i pensjons. For vår del så må sparingen vår gå til helt annet enn pensjon akkurat nå, så ja jeg taper masse på å gå redusert men jeg ser litt på det som at jeg er den heldige for jeg får være med barna mine :)
er dere gift?
Om dere ikke er gift, så fungerer ikke felles økonomi på den måten heller. Du stiller kjempe dårlig ved samlivsbrudd dessverre, med mindre dere har samboerkontrakt om felleseie.

Ja, du er absolutt heldig som får tiden med barna deres. jeg ville også gladelig jobbet redusert om det var mulig i min stilling på min arbeidsplass.
Det er bare så synd vi kvinner taper i alt annet når vi prioriterer familien først

er dere gift?
Om dere ikke er gift, så fungerer ikke felles økonomi på den måten heller. Du stiller kjempe dårlig ved samlivsbrudd dessverre, med mindre dere har samboerkontrakt om felleseie.

Ja, du er absolutt heldig som får tiden med barna deres. jeg ville også gladelig jobbet redusert om det var mulig i min stilling på min arbeidsplass.
Det er bare så synd vi kvinner taper i alt annet når vi prioriterer familien først

og det er jeg helt enig med deg i. Jeg synes at man burde fått pensjonspoeng for å prioritere barn. Det blir for dyrt rett og slett. Min mor har gtt hjemme med barn og tapt veldig, hun kan overføre pensjonspoeng til min far, men han kan ikke overføre til henne. Det også er jo helt rar regel han burde jo få dele som har vært hovedinntektskilde i familien.
Men jeg er klar over at jeg taper på dette, men nå kan ikke jeg prioriteres for det er andre ting som haster litt mer som vi må spare til. Vi er ikke gift enda, men om vi flytter nesten 4000 ut av hans konto så går det ut over familieøkonomien vår for hans penger er mine og omvendt. Men jeg vet at ved samlivsbrudd så stiller vi ikke likt, derfor eier jeg 50% av huset, jeg eier en bil og han en annen osv. Vi har delt alt 50/50 sånn at vi stiller ganske likt, men jeg taper pensjon hver dag og det er jeg klar over så jeg håper vi kan begynne sparing om noen år :)

Hvor vanlig er det egentlig å spare?

Hvis du sparer?
Hvor mye sparer du hver mnd?
Hvordan sparer du? sparekonto? aksjer? fond?

Hvis du ikke sparer hvorfor?
spørsmål inspirert av #huninvesterer
Sparer til datteren vår hver mnd. Bruker barnetrygden. Er flink å spare til spesielle utgifter, feks rørlegger osv.men spare til meg selv, er jeg ikke så god på.

Sparer til datteren vår hver mnd. Bruker barnetrygden. Er flink å spare til spesielle utgifter, feks rørlegger osv.men spare til meg selv, er jeg ikke så god på.
Jeg synes det er mye viktigere å spare på en buffer til deg selv enn å spare til barnet. Hvis noe uforutsett stort hender deg er du mye bedre rustet for dere, enn om barnet har en stor konto når den blir voksen. Husk det, en god økonomi for deg er bedre for barnet.

Jeg synes det er mye viktigere å spare på en buffer til deg selv enn å spare til barnet. Hvis noe uforutsett stort hender deg er du mye bedre rustet for dere, enn om barnet har en stor konto når den blir voksen. Husk det, en god økonomi for deg er bedre for barnet.
Der sa du noe. Du har helt rett, er helt enig. Men jeg føle det blir som at jeg "stjeler " hennes penger, disse barnetrygdene. Vet det ikke er slik, men føle slikt, at det blir litt feil å bruke "hennes" penger...

Sparer 3000 på fond akkurat nå. 2000 til meg og 500 til hver av de eldste barna.

Sambo sparer en del mer + til yngste.

Har en sparekonto også, men siden vi kjøpte hus har det vært vanskeligere å spare der i tillegg. Går en del penger på interiør og oppussing samt utstyr til minste som begynner i bhg nå. Planen er å spare et par tusenlapper der også.

Men vi tok huslånet på 20 år i stedet for 30 for å betale ned raskere, også betaler jeg en del ekstra på studielånet for å bli ferdig med det før tiden.

Back
Topp