Fødebag

Kris093

Andre møte med forumet
Jeg er litt tidlig ute med dette spørsmålet, ikke fordi jeg skal pakke akkurat nå men fordi jeg tenker at noen sitter inne med tips som vi andre her også kan dra nytte av. Tips som vi kanskje må gå til innkjøp av.
Derfor: tips til hva en fødebag bør inneholde? Dere flergangsfødende: Hva savnet dere sist, hva kunne dere klart dere uten og hva kunne dere ikke klart dere uten? o_O
 
Gode (kose)klær, ammesingleter, bestemortruser, slippers til dusjen, tøfler/andre slippers til innebruk, varm cardigan, vannflaske, ipad og lader, mobil og lader, klær til babytil hjemreise. Ullsokker, frøs på bena og de var fulle av væske etter fødsel så jeg fikk bare på meg ullsokker og slippers.
 
Helt super tråd, følger denne, for jeg skal snart begynne å pakke :hilarious::hilarious::hilarious: Etter jeg havnet akutt inn i juni med nyrestein i urinveier og ble liggende i 6 dager så fant jeg ut at det kan være greit å bare ha ting klar til fødsel i tilfelle ting plutselig skjer, når jeg havnet inn på sykehuset i juni så var det kun med helsekortet, ei vannflaske og mobilen i hendene :hilarious::hilarious::hilarious: Men fikk jo inn mer ting da etterhvert altså men når man bruker dagslinser og kun har med det settet man har på seg så er det litt stress, lite strøm på mobil og ingen mobillader, ikke noe som helst :p:p:p
 
Pakket altfor mye med begge to, og kommer sikkert til å gjøre det igjen :hilarious: cardigan er ihvertfall et must, for å skjule bleierumpen man får etter fødsel! Og så tenker jeg å ha med et sett klær i 50 og et i 56, selv om begge mine svømte i 50 de første ukene.
Slipperser til å ha på generelt, man MÅ ha sko på på sykehuset, får helt noia når jeg ser folk der barfot eller på sokkelesten:hungover:
Det første jeg gjorde da vi kom på barsel sist var å dusje og få på egne, rene klær. Joggis, amme bh og singlet. Behagelige truser (les: mannens boksere! De er uunnværlige under renselsen, fins ikke noe mer behagelig plagg å dra over den deigete magen :hilarious:).
Tror jeg tok med noe godteri sist og. Men de har jo uansett kiosk. Og tenkte på spekemat siden jeg savnet det så fælt, men vi reiste hjem etter 24 timer og tenker ikke å bli lenger denne gangen med mindre vi må.
 
Pakket altfor mye med begge to, og kommer sikkert til å gjøre det igjen :hilarious: cardigan er ihvertfall et must, for å skjule bleierumpen man får etter fødsel! Og så tenker jeg å ha med et sett klær i 50 og et i 56, selv om begge mine svømte i 50 de første ukene.
Slipperser til å ha på generelt, man MÅ ha sko på på sykehuset, får helt noia når jeg ser folk der barfot eller på sokkelesten:hungover:
Det første jeg gjorde da vi kom på barsel sist var å dusje og få på egne, rene klær. Joggis, amme bh og singlet. Behagelige truser (les: mannens boksere! De er uunnværlige under renselsen, fins ikke noe mer behagelig plagg å dra over den deigete magen :hilarious:).
Tror jeg tok med noe godteri sist og. Men de har jo uansett kiosk. Og tenkte på spekemat siden jeg savnet det så fælt, men vi reiste hjem etter 24 timer og tenker ikke å bli lenger denne gangen med mindre vi må.

Satt å tenkte på innkjøp av bestemortruser fra andre tips, men mannnens boksere er jo helt geniaalt!
 
Romslig genser, romslig bukse som ikke strammer, ammebh, singlet/t-skjorte, flip flops, sokker, klær til baby, godteri, vannflaske, rask snacks (nøtter, mellombar o.l.), mobillader, toalettsaker og romslig truse/boxer til hjemreisen. Jeg har kjøpt nedkjølingsbind og skylleflaske denne gangen da jeg savnet det sist.
 
Last edited:
Satt å tenkte på innkjøp av bestemortruser fra andre tips, men mannnens boksere er jo helt geniaalt!
Virkelig det beste man kan gå med:hilarious: pluss noen kroner spart på truser som aldri blir brukt igjen etter man er ferdig med renselsen;)
 
Romslig genser, romslig bukse som ikke strammer, ammebh, singlet/t-skjorte, flip flops, sokker, klær til baby, godteri, vannflaske, rask snacks (nøtter, mellombar o.l.) og romslig truse/boxer.Jeg har kjøpt nedkjølingsbind og skylleflaske denne gangen da jeg savnet det sist.
Nedkjølingsbind skal jeg kjøpe også, har lest så mye bra om de!!
 
Min fødebag blir betydelig enklere denne gangen. Sist fikk jeg ikke bruk for truser, for jeg brukte de nettingtrusene man får på sykehuset (mest praktisk med stor bleie), jeg fikk ikke bruk for fancy klær, da jeg daffet rundt i sykehusskjorta halve tiden. Greit med noe ordentlig når vi skulle ned og spise da, og til hjemreisen.
Ammeinnlegg og purelan var ikke nødvendig, da ammingen ikke kom ordentlig i gang før vi var hjemme. Masse klær til babyen ble ikke brukt, han lå mest i bleia godt pakket inn i dyne og tepper, lettere for å få hud mot hud og føltes mest naturlig...
Jeg tror jeg dusjet en gang på sykehuset, og da ble det en rask og enkel dusj, orket rett og slett ikke mini-spa der og da, så div såper og kremer droppes nok nå :p

Nå kommer jeg nok til å pakke med:
Et par Joggebukser
et par store, gode t-skjorter
Lang cardigan
Birkenstocks
Gode sokker
Ammebh, og ammepute (tror jeg)
Stellesaker, deo/tannbørste/hårbørste/enkel såpe.
Mobillader
Noe snacks, i tilfelle samboer ikke får bevege seg fritt ned til kiosken f.eks.

Det jeg savnet mest sist: Hemoridekrem og sånn oppblåsbar sittering. Ser også at nedkjølingsbind kunne vært praktisk, så disse tre tingene skal definitivt med nå.

Til babyen:
eget teppe
En pysj og et par bodyer/bukser/sokker
Hentesett til hjemreisen
 
Tror jeg kommer til å pakke en med rull lambi, så slipper jeg å bruke det crappy papiret på sykehuset :angelic: Har også planer om å bake noe rundstykker og/eller horn som vi kan ta ut av fryseren rett før vi skal inn på sykehuset, så slipper vi for mye av de tørre brødskivene:wacky:
 
Leste denne her, her står det litt om hva hun mener var nødvendig/ not so much: https://www.kristingjelsvik.no/fodebag-hva-du-faktisk-far-bruk-for/

Jeg kommer ikke til å ta med så mye som sist, ganske enig i listen @Viica skrev over her.
Vurderer nedkjølingsbind - sist fikk jeg bind som var dynket i vann og lagt i frysen. De var veldig harde og ukomfortable, så finnes sikkert bedre alternativer.
 
Leste denne her, her står det litt om hva hun mener var nødvendig/ not so much: https://www.kristingjelsvik.no/fodebag-hva-du-faktisk-far-bruk-for/

Jeg kommer ikke til å ta med så mye som sist, ganske enig i listen @Viica skrev over her.
Vurderer nedkjølingsbind - sist fikk jeg bind som var dynket i vann og lagt i frysen. De var veldig harde og ukomfortable, så finnes sikkert bedre alternativer.
Jeg skal bestille kjølebind fra Fødebagen, virker lettvinte og bra.
 
Jeg skal bestille kjølebind fra Fødebagen, virker lettvinte og bra.

Ja, jeg så på de - de virket greie. Godt mulig jeg også kjøper derfra :)
 
Hør med sykehuset om hva de har der. De hadde kjølebind der jeg fødte sist. Nettingtruser også (og de er myye bedre enn både bestemortruser og herreboxer etter min mening!!). Det jeg brukte var:

1 sett klær til meg
2 sett klær til pappaen (hadde familierom)
1 sett klær til baby + hentesett
Hårbørste (!!!!)
Strikk eller sånn svær hårklype
Kamera
Vanntette slippers
Birkenstocks (egentlig unødvendig om du har slippers, men jeg synest de er mer behagelige å gå i)
Sjampo og balsam, tannkost og tannkrem

Jeg hadde riktignok en veldig rask fødsel, og det eneste jeg brukte under selve fødselen var hårklype. Ellers kan jeg legge til at jeg ble igangsatt og fikk derfor god nytte av bbhugne og kortstokk før fødsel startet ;-)

Når det gjelder eget toalettpapir kan jeg si at jeg synest det var totalt unødvendig. Jeg spylte meg med minidusjen hver gang jeg var på toalettet, og tørket derfor ikke. Gjør ikke noe at man er litt våt når man uansett tar på et rent svært bind som absorberer vannet med en gang. Ble annbefalt å gjøre dette av jordmødrene :)
 
Lurt med ekstra lang ladeledning eller nødlader til mobilen. Stikkontakten blir ofte litt for langt unna.
 
S
Pakket altfor mye med begge to, og kommer sikkert til å gjøre det igjen :hilarious: cardigan er ihvertfall et must, for å skjule bleierumpen man får etter fødsel! Og så tenker jeg å ha med et sett klær i 50 og et i 56, selv om begge mine svømte i 50 de første ukene.
Slipperser til å ha på generelt, man MÅ ha sko på på sykehuset, får helt noia når jeg ser folk der barfot eller på sokkelesten:hungover:
Det første jeg gjorde da vi kom på barsel sist var å dusje og få på egne, rene klær. Joggis, amme bh og singlet. Behagelige truser (les: mannens boksere! De er uunnværlige under renselsen, fins ikke noe mer behagelig plagg å dra over den deigete magen :hilarious:).
Tror jeg tok med noe godteri sist og. Men de har jo uansett kiosk. Og tenkte på spekemat siden jeg savnet det så fælt, men vi reiste hjem etter 24 timer og tenker ikke å bli lenger denne gangen med mindre vi må.
Sniker fra oktober. Mine venniner som har født nå har ikke fått lov til å forlate rommet utenom til frokost, så kan være greit å ha med snacks hjemmefra mtp coronarestriksjoner. De vil også at man helst blir til babyen har tatt screening ettersom de ikke ønsker at man skal komme tilbake pga smittefare. Så her har mine venninner måtte bli i 48 t ca
 
Når dere snakker om store truser, mener dere gravidetruser eller større enn dem? Har brukt mine vanlige truser til nå, så det spørs om det er mye vits i å kjøpe mange gravidetruser nå.
 
Vil legge til at jeg kommer til å ta med Multi Mam kompresser og salve! Sist ble jeg litt sår på sykehuset, så greit å ha med det, hvis jeg har behov for det denne gangen.
 
S

Sniker fra oktober. Mine venniner som har født nå har ikke fått lov til å forlate rommet utenom til frokost, så kan være greit å ha med snacks hjemmefra mtp coronarestriksjoner. De vil også at man helst blir til babyen har tatt screening ettersom de ikke ønsker at man skal komme tilbake pga smittefare. Så her har mine venninner måtte bli i 48 t ca
Å herre, må være inne på rommet i 48 timer da? :dead: hvor er dette? Jeg har en venninne som fødte i mai og de reiste hjem samme dag og opp igjen etter 48 timer, men hun fødte på Voss og jeg har planer om å føde i Bergen..
 
Back
Topp