Strikketråden

det var lurt! :) Har satt meg på venteliste nå, så får se hvor lang tid det tar. Bibliotekene er jo fortsatt stengt så.
Mitt bibliotek har åpent for «take away», man sender Mail om bøkene man ønsker og så kan man hente ferdig pakkede bøker etter noen dager. I tillegg tar de imot innleverte bøker, de ligger i «karantene» fire dager før de kan lånes ut igjen. Kanskje ditt begynner med noe sånt? Uansett så er den boka full av fine oppskrifter :)
mitt også! Genialt :D
 
Jeg mistet helt motivasjonen, men nå merker jeg at jeg er klar igjen! Begynner på blåbærdrakt idag, eneste er at oppskriften er på dansk, men det får bli som det blir ;)
 
Noen som vet en video som viser denne teknikken? Er vant med å strikke høyre- og venstrevendte masker ved å hente tråden mellom. Men dette må jo bære noe annet!?
(Hilsen nybegynneren)

«Økninger på for- og bakstykket
Du øker ved å strikke 2 m i 1 m:
Høyre økning(HØ) = Strikk 1 r i masken under. Strikk deretter økemasken = 2 m i 1 Venstre økning(VØ) = Strikk økemasken. Strikk deretter 1 r i masken under økemasken = 2 mi1»
 
Noen som vet en video som viser denne teknikken? Er vant med å strikke høyre- og venstrevendte masker ved å hente tråden mellom. Men dette må jo bære noe annet!?
(Hilsen nybegynneren)

«Økninger på for- og bakstykket
Du øker ved å strikke 2 m i 1 m:
Høyre økning(HØ) = Strikk 1 r i masken under. Strikk deretter økemasken = 2 m i 1 Venstre økning(VØ) = Strikk økemasken. Strikk deretter 1 r i masken under økemasken = 2 mi1»

Fant denne videoen for å øke 2i1, men ser ikkje heilt ut som om det matcher beskrivelsen.

Slik eg ville tolka oppskrifta for høyre økning, er å stikke pinna inn i maska under (på forrige omgang) og strikka ei maske der, for deretter å strikke den vanlege maska.

For venstre økning ville eg strikka ei maske rett som vanleg, deretter "løfte opp" ei maske under den du akkurat strikka, og strikke den rett.

Usikker på om dette var forståeleg...
 
Jeg har allerede kommet over første utfordring... Jeg har 35 masker, så står det: "Legg opp følgende antall masker i begynnelsen av hver pinne: 2,2,2,3. Du skal nå ha 53 masker på pinnen."

Tolket dette initielt som at det ville bli 4 økninger, første pinne 2, andre pinne 2, tredje pinne 2 og så fjerde pinne 3. Men da blir det for få masker totalt.

Jeg får 53 masker dersom jeg øker både i starten og slutten av hver pinne med det oppgitte antall, ellers må jeg strikke dobbelt så mange pinner for å få det til i begynnelsen på hver pinne. Hva ville dere gjort?
 
Jeg har allerede kommet over første utfordring... Jeg har 35 masker, så står det: "Legg opp følgende antall masker i begynnelsen av hver pinne: 2,2,2,3. Du skal nå ha 53 masker på pinnen."

Tolket dette initielt som at det ville bli 4 økninger, første pinne 2, andre pinne 2, tredje pinne 2 og så fjerde pinne 3. Men da blir det for få masker totalt.

Jeg får 53 masker dersom jeg øker både i starten og slutten av hver pinne med det oppgitte antall, ellers må jeg strikke dobbelt så mange pinner for å få det til i begynnelsen på hver pinne. Hva ville dere gjort?

Jeg ville øke både i starten og slutten da, høres jo ut som en feil i oppskriften
 
Syr fast div knapper og skjønner at det nærmer seg til baby kommer :Heartpink Trengte et lite prosjekt som gikk kjapt, så strikker ammeinnlegg i alpakka+silke. Kjapt går det, håper de blir nyttige å ha.
 
DSC_0352.JPG
Ferdig med ein liten body :happy: Har hatt den liggande ferdigstrikka i fleire veker, men det gjenstod trådfesting og knappar. Vart inspirert av @Prøveliten over her til å gjere den heilt ferdig.
 
Ferdig med ei lita jakke :happy: Manglar berre knappar, men må vente til måndag til garnbutikken opnar igjen.
DSC_0365.JPG
 
Har ikke strikket noe siden baby kom til verden. Men nå begynner jeg å kjenne at det kan friste å begynne på noe igjen snart. Må bare bestemme meg for hva... :love7
Digger pinne 4, da går det litt raskt fremover. Noen tips?
Vurderer også å strikke en liten «bunad» til navnefesten, men det er på pinne 3 og kanskje det mest avanserte jeg i så fall prøver meg på...
 
Har ikke strikket noe siden baby kom til verden. Men nå begynner jeg å kjenne at det kan friste å begynne på noe igjen snart. Må bare bestemme meg for hva... :love7
Digger pinne 4, da går det litt raskt fremover. Noen tips?
Vurderer også å strikke en liten «bunad» til navnefesten, men det er på pinne 3 og kanskje det mest avanserte jeg i så fall prøver meg på...
Imponerande at du får tid til å tenke på å strikke:happy:
Har ingen konkrete tips med oppskrift, men pledd er jo ganske greit. Ser ikkje for meg at eg skal kunne strikke noko med avansert mønster no som babyen er så liten. Plutselig kjem det eit hyl, og då funker det nok ikkje å seie "vent litt, eg er midt i tellinga," slik eg har pleid å seie til mannen;)
 
Imponerande at du får tid til å tenke på å strikke:happy:
Har ingen konkrete tips med oppskrift, men pledd er jo ganske greit. Ser ikkje for meg at eg skal kunne strikke noko med avansert mønster no som babyen er så liten. Plutselig kjem det eit hyl, og då funker det nok ikkje å seie "vent litt, eg er midt i tellinga," slik eg har pleid å seie til mannen;)
Pledd er greit, ja. Har bare så mange allerede:facepalm: Ikke sikkert jeg får fullført noe som helst, men fikk plutselig opp motivasjonen igjen etter flere måneder uten.
 
Har ikke strikket noe siden baby kom til verden. Men nå begynner jeg å kjenne at det kan friste å begynne på noe igjen snart. Må bare bestemme meg for hva... :love7
Digger pinne 4, da går det litt raskt fremover. Noen tips?
Vurderer også å strikke en liten «bunad» til navnefesten, men det er på pinne 3 og kanskje det mest avanserte jeg i så fall prøver meg på...

Hva med Ellens hentesett til høsten? Det er nydelig! Både i merino 22/10 eller ull/bomull blanding. Evt er alltid en willums selebukse slager her ved raske prosjekter!
 
Bare meg som ikke har klart å bruke alt av strikketøy før baby vokser ut av det?
 
Back
Topp