Tøybleier vs engangs

Trodde bæsjen oftere var bløt de første månedene, jeg? Er det ikke da det er best med rispapir? Although, førstegangs, så jeg har null peiling! Men logikken din med pusting høres jo ikke dum ut. Flere tanker rundt dette, anyone? :)

Jeg er også førstegangs, så jeg vet jo ikke helt, og det står at for å unngå flekker kan man bruke det i førsten også. Det rispapirgreiene er nok genialt for fastere avføring også, da det blir lettere og bare lempe det over i do :p Jeg har ikke masse peiling siden jeg også er førstegangs, men jeg var dagmamma noen måneder for en del år siden, og 1åringer kan være temmelig løse i magen de også, bare i større mengder:hilarious: Så vidt jeg har forstått har du forresten helt rett i at det er løsest i førsten, før de begynner med fast føde :)

Spurte gubben om tøybleier nå og gav han i 'oppgave' å lese om det. Han hadde visst allerede kommet over en forskningsartikkel på det, og kunne allerede alt om fordelene med tøybleier (uten å kunne noe om praktisk gjennonføring, det har han ikke lest). Så han var positiv til det før jeg i det hele tatt tok det opp. :D Jeg vil gjøre litt mer research først, men han sa "kjøp noen, så får vi i hvert fall testet det". Må si jeg er positivt overrasket her nå :hilarious:

Haha, så genialt at han er så ivrig på sånt :joyful:

Vi hadde tøybleier fra g-diaper og var veldig fornøyd det første året. Også var avføringen så tynnflytende at det var lett å skylle ned mesteparten i toalettet med hånddusjen. Brukte engangs når vi skulle reise bort i flere dager og som reserve i stellebagen. Men da gutten var sånn 8 kg, slet vi med lekkasje og med å finne bleier som passet. Spesielt om nettene. Ettersom vi var inn i hektisk tid og barnehage, prioriterte vi ikke å lete etter andre merker og gikk for engangs. Var uaktuelt med tøybleie for barnehagen uansett.
Tenker vi går for tøybleie + engangs nå også :)

Hm har aldri vært borti dette, men høres jo veldig bra ut. Må undersøke!

Jeg syns det er bra man gjør noe for miljøet, men kjenner at det ikke er her jeg skal bidra :p akkurat på bleier syns jeg "bruk og kast" passer meg best:hilarious:

Jeg har også kjøpt meg truseinnlegg i tøy, og hvis følelsen av å ha på de vs engangs er sammenlignbart med bleier er jeg i alle fall veldig fornøyd med valget, for det er en helt annen verden av komfort.
For min egen del skulle jeg ønske jeg hadde oppdaget det før, så hadde jeg spart meg for masse penger og klamt underliv :D

Vi vil prøve tøybleier denne gangen :)
Men kommer sikkert til å bruke det litt om hverandre.

Tenker på miljøet først og fremst, men også på komfort for baby. Spennende å se om det blir mindre sårhet og utslett med tøy. Går man for gjenbruk kan det jo dessuten bli ganske så billig også. Faktisk vil det kunne være betraktelig billigere enn å bruke First Price engangsbleier hele bleieperioden (basert på et gjennomsnitt av 5500 bleier for perioden). Det vil koste omlag 3300,- mens man kan få kjøpt tøybleier for ned mot 1500,- i følge artikkelen det ble linket til tidligere (sjekket også dette på Finn, og et kjapt søk kunne bekrefte påstanden).

Spare-Sigrid (mitt alter-alter-ego) er veldig fornøyd med det hun ser ...

Vi vil prøve tøybleier denne gangen :)
Men kommer sikkert til å bruke det litt om hverandre.

Tenker på miljøet først og fremst, men også på komfort for baby. Spennende å se om det blir mindre sårhet og utslett med tøy. Går man for gjenbruk kan det jo dessuten bli ganske så billig også. Faktisk vil det kunne være betraktelig billigere enn å bruke First Price engangsbleier hele bleieperioden (basert på et gjennomsnitt av 5500 bleier for perioden). Det vil koste omlag 3300,- mens man kan få kjøpt tøybleier for ned mot 1500,- i følge artikkelen det ble linket til tidligere (sjekket også dette på Finn, og et kjapt søk kunne bekrefte påstanden).

Spare-Sigrid (mitt alter-alter-ego) er veldig fornøyd med det hun ser ...

I tillegg kan man enkelte steder søke om støtte/refusjon for tøybleier. BIR er i Bergen gir (gav? må sjekke skikkelig) 1000 kroner i refusjon ved kjøp av tøybleier. ^^, Hils og nevn det for spare-Sigrid :D

I tillegg kan man enkelte steder søke om støtte/refusjon for tøybleier. BIR er i Bergen gir (gav? må sjekke skikkelig) 1000 kroner i refusjon ved kjøp av tøybleier. ^^, Hils og nevn det for spare-Sigrid :D
De har endret på reglene hos BIR nå. Tror man får dekket 50% av det man kjøper nytt opp til en viss sum.

Før dekket de bruktkjøp også opp til 1500,- per barn.

Haha. Hun har allerede sjekket ut om det gjelder hennes kommune - noe det dessverre ikke gjør ..:shifty:

Trodde bæsjen oftere var bløt de første månedene, jeg? Er det ikke da det er best med rispapir? Although, førstegangs, så jeg har null peiling! Men logikken din med pusting høres jo ikke dum ut. Flere tanker rundt dette, anyone? :)

Rispapir er bortkasta før baby går fast føde pga bæsjen da løses helt opp i vann. Kan puttes rett i maskinen.

Det finnes også lånepakker så en kan teste ut før en kjøper mye selv. Sjekk f eks tøybleiesnakk på facebook, der finner du info om noen av de. Finnes også tøybleie faddere, altså folk med litt erfaring som gjerne svarer på spørsmål, veileder osv. Og tøysnappen. I tillegg har foreldrerådet (tror jeg) nylig hatt en podcast om tøybleier.

Masse info tilgjengelig for de som er interessert :smiley-bounce022
, :smiley-chores011
Og husk at det må ikke være enten eller. Å være deltids på tøybleier utgjør også en stor del på søppelmengden.

Men hva gjør man med bæsjebleier, skyller de i den vanlige vasken på badet før den går i maskinen? Og vasker over vasken med en sterk såpe? Sånn før et storesøsken mister tannbørsten sin i vasken, mener jeg :hilarious:
Jeg har litt lyst til å prøve, men akuratt dette har jeg ikke helt fått taket på enda!

Men hva gjør man med bæsjebleier, skyller de i den vanlige vasken på badet før den går i maskinen? Og vasker over vasken med en sterk såpe? Sånn før et storesøsken mister tannbørsten sin i vasken, mener jeg :hilarious:
Jeg har litt lyst til å prøve, men akuratt dette har jeg ikke helt fått taket på enda!

Hvis du ser litt oppover i svarene har de damene som har litt erfaring på tøybleier forklart rundt hvordan de gjør det. :) Jeg er relativt blank på det her sjæl, så bortsett fra de tingene jeg har funnet frem til på andre sider/hørt fra folk jeg kjenner, har jeg ikke så mye mer og komme med.:p Står veeeldig mye rundt på nettet også, hvis du vil vite mer:)

Med morsmelkbæsj slenger du de bare rett i maskinen.
Senere har du rispapir i bleia, så da vipper du bæsjen i do eller kaster det.
Hvis det blir noe gris pleier jeg ihvertfall å bare tørke det av med litt dopapir.

Jeg tror vi blir deltidsbrukere :) har ikke prøvd før siden vi bodde uten vaskemaskin i studentåra når vi fikk de andre barna og brukte felles maskiner som måtte bestilles i forveien - litt vanskelig.
Nå har jeg endelig muligheten :) det har gått veldig fint med tidlig bleieslutt her også siden vi begynner tidlig på potte/do! gått spesielt godt med jentene, bare litt prob med dagmamma til nr2 som “ikke orket” (i DK så er ungene baby så lenge, var mange i bhg som brukte bleie oppimot 5 år og pedagogene holdt på å klikke i vinkel :p)

Har erfaring med tøybleier fra jobb (barnehage) og vil ikke anbefale dette. Vår opplevelse var at barnet fikk mer utslett og tøybleien gjorde at bevegeligheten ble redusert (gåtrening, klatring osv ble hemmet). Det ble også my ekstra for oss, og vi opplevde at det ble mye vask for foreldrene. Det endte til slutt med at de gikk over til vanlige bleier. Ser for meg at det kan funke når barnet er mindre, men ikke etter det har begynt i barnehagen. Det finnes så mange andre måter å spare både penger og miljø på:)

Har erfaring med tøybleier fra jobb (barnehage) og vil ikke anbefale dette. Vår opplevelse var at barnet fikk mer utslett og tøybleien gjorde at bevegeligheten ble redusert (gåtrening, klatring osv ble hemmet). Det ble også my ekstra for oss, og vi opplevde at det ble mye vask for foreldrene. Det endte til slutt med at de gikk over til vanlige bleier. Ser for meg at det kan funke når barnet er mindre, men ikke etter det har begynt i barnehagen. Det finnes så mange andre måter å spare både penger og miljø på:)
Synd at det ikke fungerte for det barnet dere prøvde det på, men ett barn er heldigvis ikke representativt for alle :)

At bevegeligheten blir hemmet er heldigvis bare tull, men det finnes sikkert noen bleier som har dårligere passform for enkelte barn enn andre.

Barnehagen vår virker positiv til tøybleier, og hvis de ikke er det skjuler de det heldigvis godt, all den tid de uansett må bruke de bleiene vi sender med :p

Back
Topp