Tøybleier vs engangs

Synes egentlig vi kan droppe og kalle hverandres meninger dumme også jeg da, men det er kanskje bare meg :)

Sånn jeg tolket det var at ho kom med pekefinger, og det syns jeg rett og slett er dumt. Men ja, meg om det..
 
Men hvis du synes at ho kom med pekefingeren, hvordan blir saken bedre av at du isåfall gjør det samme?

Jeg synes ikke jeg kommer med noen pekefinger. Jeg sier at vi alle bidrar med det vi kan og at DET er godt nok. Og det er mulig jeg tolket kommentaren hennes feil, men jeg har forklart at det er derfor jeg skrev som jeg gjorde.
 
Jeg synes ikke jeg kommer med noen pekefinger. Jeg sier at vi alle bidrar med det vi kan og at DET er godt nok. Og det er mulig jeg tolket kommentaren hennes feil, men jeg har forklart at det er derfor jeg skrev som jeg gjorde.

Beklager om jeg har fornærma eller såra på noe vis, det var ikke hensikten. Jeg mistrives med at mine ord blir kalt for dumme, men det er fritt å mene som en vil.
Vi missforstår nok hverandre en del. Så jeg foreslår at vi bare setter strek, og fortsetter å gjøre vårt beste på vår egen måte.
 
Beklager om jeg har fornærma eller såra på noe vis, det var ikke hensikten. Jeg mistrives med at mine ord blir kalt for dumme, men det er fritt å mene som en vil.
Vi missforstår nok hverandre en del. Så jeg foreslår at vi bare setter strek, og fortsetter å gjøre vårt beste på vår egen måte.

Nei, ble hverken fornærma eller såra. Men ganske irritert. Men jeg kan også beklage at jeg kalte det du skrev for dumt. Så setter vi en strek der ja :)
 
Prøver å hente opp igjen denne, jeg. Syntes det er så kjekt å lese andre sine erfaringer ang. temaet. Ingen i min nære krets har prøvd før, så ingen å snakke med om det.

Her har vi bestemt oss for å prøve. Kjøpt noen pakker med litt diverse for å få prøvd ulike løsninger, men tror vi lander på mest brettebleier med sperrelag fra helt nyfødt. Har også kjøpt noen AiO i str. S til bruk fra nyfødt, til når vi er på farten. I tillegg har vi noen lommebleier og noen formsydde vi vil prøve etterhvert når babyen blir litt større. Fyller på med fler når vi har gjort oss erfaringer, tenker jeg.

Noen fler som har bestemt seg for tøy, enten for første gang eller til neste barn i rekken? ^^,
 
Prøver å hente opp igjen denne, jeg. Syntes det er så kjekt å lese andre sine erfaringer ang. temaet. Ingen i min nære krets har prøvd før, så ingen å snakke med om det.

Her har vi bestemt oss for å prøve. Kjøpt noen pakker med litt diverse for å få prøvd ulike løsninger, men tror vi lander på mest brettebleier med sperrelag fra helt nyfødt. Har også kjøpt noen AiO i str. S til bruk fra nyfødt, til når vi er på farten. I tillegg har vi noen lommebleier og noen formsydde vi vil prøve etterhvert når babyen blir litt større. Fyller på med fler når vi har gjort oss erfaringer, tenker jeg.

Noen fler som har bestemt seg for tøy, enten for første gang eller til neste barn i rekken? ^^,

Jeg skal fortsatt prøve tøy, men har hatt så mye med flytting og uforutsette greier at jeg ikke har fått lest noe mer rundt det. Helt enig i at det er veldig greit med masse forskjellige meninger, erfaringer og råd, tror det var lurt og trekke opp denne tråden igjen! :joyful:

Jeg har funnet ut at jeg tror at akkurat på sykehuset og til vi kommer hjem vil det være så mye annet at jeg tror jeg går for engangs akkurat de dagene, men så er det nok bare å kjøre på med tøy. Storesøstra mi har brukt tøybleier på minste sin, så håper på å få masse tips og råd fra henne etterhvert også :)
 
Jeg skal fortsatt prøve tøy, men har hatt så mye med flytting og uforutsette greier at jeg ikke har fått lest noe mer rundt det. Helt enig i at det er veldig greit med masse forskjellige meninger, erfaringer og råd, tror det var lurt og trekke opp denne tråden igjen! :joyful:

Jeg har funnet ut at jeg tror at akkurat på sykehuset og til vi kommer hjem vil det være så mye annet at jeg tror jeg går for engangs akkurat de dagene, men så er det nok bare å kjøre på med tøy. Storesøstra mi har brukt tøybleier på minste sin, så håper på å få masse tips og råd fra henne etterhvert også :)


Det samme tenker jeg. Engangs heelt i starten, så tøybleier når vi kommer hjem. ^^, Mye å sette seg inn i, men jo mer jeg leser, jo lettere virker det når du først er i gang med det.
 
Flere tanker/ideer/erfaringer rundt tøybleier? ^^, Veldig interessert i å høre!
 
Brukt tøy fra start av på vår første som snart er 1.5 år. Viktig å huske på at man trenger ikke velge å gå all inn eller droppe det :) deltid kan også fungere fint for noen :) morsmelkbæsj er vannløselig som flere sier og kan kastes som de er rett i bleiedunken og så videre i maskinen på skylleprogram før hovedvask når bleiedunken er full. Når man begynner med fast føde legger man i enten rispapir, bambuspapir eller plantebasert engangspapir. Dette fanger opp avføring som man kaster i søppel, og kan vaskes igjen(de fleste) dersom de kun er tisset på. En fin tøybleiekonto på Instagram heter clothdiapermums.norway dersom dere vil lære mer :)
 
Vi vil prøve tøybleier denne gangen :)
Men kommer sikkert til å bruke det litt om hverandre.

Tenker på miljøet først og fremst, men også på komfort for baby. Spennende å se om det blir mindre sårhet og utslett med tøy. Går man for gjenbruk kan det jo dessuten bli ganske så billig også. Faktisk vil det kunne være betraktelig billigere enn å bruke First Price engangsbleier hele bleieperioden (basert på et gjennomsnitt av 5500 bleier for perioden). Det vil koste omlag 3300,- mens man kan få kjøpt tøybleier for ned mot 1500,- i følge artikkelen det ble linket til tidligere (sjekket også dette på Finn, og et kjapt søk kunne bekrefte påstanden).

Spare-Sigrid (mitt alter-alter-ego) er veldig fornøyd med det hun ser ...
Åh, du skal ha god disiplin for å klare å holde deg til 1500 eller 3300 kroner brukt på tøybleier. Jeg har sluttet å telle hvor mye jeg har brukt på bleier nå. Det er avhengighetsdannende! Og tøybleier er som et gateway drug, altså. Plutselig sitter du der med spesialsydde klær og tøybind, gjenbruksposer i alle størrelser og til alle formål, stellematte som matcher bleiene og har kjøpt deg symaskin.
 
Last edited:
Åh, du skal ga god disiplin for å klare å holde deg til 1500 eller 3300 kroner brukt på tøybleier. Jeg har sluttet å telle hvor mye jeg har brukt på bleier nå. Det er avhengighetsdannende! Og tøybleier er som et gateway drug, altså. Plutselig sitter du der med spesialsydde klær og tøybind, gjenbruksposer i alle størrelser og til alle formål, stellematte som matcher bleiene og har kjøpt deg symaskin.

Nå fikk du meg til å le skikkelig høyt. Ser faren. Hahaha.
 
Åh, du skal ha god disiplin for å klare å holde deg til 1500 eller 3300 kroner brukt på tøybleier. Jeg har sluttet å telle hvor mye jeg har brukt på bleier nå. Det er avhengighetsdannende! Og tøybleier er som et gateway drug, altså. Plutselig sitter du der med spesialsydde klær og tøybind, gjenbruksposer i alle størrelser og til alle formål, stellematte som matcher bleiene og har kjøpt deg symaskin.

OK - offisielt bitt av basillen! Og veslemor har ikke engang kommet. :hilarious: Såå gøy å kikke på ulike bleier. Tar frem de jeg har fått i hus og bare kikker på de. Prøvelegger innlegg osv. Helt psyko blitt! Haha! Har fått en lommebleie med Harry Potter-print, blandt annet. Såå søtt!

Prøver å kjøpe mest brukt, men kjøpte akkurat en stor pakke innlegg fra little lamb direkte fra de i Storbritannia, siden det er utsolgt i Norge pga. corona. Fikk litt angst rett etterpå for alle pengene jeg brukte, men gleder meg til pakken kommer. :hilarious::hilarious::oops: Klær til vesla, derimot. Der arver vi og får i gave, så det ser jeg nesten ikke på.
 
OK - offisielt bitt av basillen! Og veslemor har ikke engang kommet. :hilarious: Såå gøy å kikke på ulike bleier. Tar frem de jeg har fått i hus og bare kikker på de. Prøvelegger innlegg osv. Helt psyko blitt! Haha! Har fått en lommebleie med Harry Potter-print, blandt annet. Såå søtt!

Prøver å kjøpe mest brukt, men kjøpte akkurat en stor pakke innlegg fra little lamb direkte fra de i Storbritannia, siden det er utsolgt i Norge pga. corona. Fikk litt angst rett etterpå for alle pengene jeg brukte, men gleder meg til pakken kommer. :hilarious::hilarious::oops: Klær til vesla, derimot. Der arver vi og får i gave, så det ser jeg nesten ikke på.
Haha, velkommen i klubben!
 
Jeg ser det er kommet mye positivt og negativt her. Så jeg vil bare henge meg med i den positive rekken. Vi bruker tøybleier på fulltid og er veldig fornøyd. Samboeren min var veldig negativ før vi begynte og syntes som mange andre det var ekkelt, men det synes hun ikke lenger etter å ha erfart det. Det er mye mindre jobb enn først antatt. Og vi kommer til å bruke det på gutten i magen også. For guttebabyervil jeg også tilføye et ekstra positivt argument. Det er mindre sannsynlighet for dårlig infertilitet og sædkvalitet senere:) Når det gjelder barnehage og besteforeldre og sånt som skal bytte på småen vil jeg anbefale lommebleier med borrelås, det blir så og si helt likt å ta av og på som engangs så lenge foreldre har klargjort bleiene med innlegg på forhånd:) Lykke til til de som ønsker å prøve, herfra anbefales det på det sterkeste.

Bare av rein nysgjerrighet, kan du legge ved en pålitelig kilde på det du sier om at ved bruk av tøybleier så vil guttens sædkvalitet bli bedre? Haha, for klarer ikke helt å skjønne hvordan det skal være mulig:smiley-ashamed004:laughing002
 
Bare av rein nysgjerrighet, kan du legge ved en pålitelig kilde på det du sier om at ved bruk av tøybleier så vil guttens sædkvalitet bli bedre? Haha, for klarer ikke helt å skjønne hvordan det skal være mulig:smiley-ashamed004:laughing002

https://www.lillepia.no/pages/sist-men-ikke-minst-om-toybleier

Dette er jo en tøybleieentusiast, men har nevnt noe av det som kan påvirke sædkvaliteten, varme og kjemikalier.

Jeg er veldig positiv til tøybleier, og har full tro på mange fordeler for babyer å bruke det fremfor engangs. Men ble litt nysgjerrig av kommentarene deres, så googla litt. :angelic:

Vet ikke med kjemikalier, men ang. temperatur. Akkurat den påstanden ser ut til å stamme fra en tysk studie i 2000. Der fant de at temperaturen økte i snitt med 1 grad i engangs, sammenlignet med tøybleier. Noe de mente kunne være med å forklare generell nedgang i sædkvalitet de siste årene. Men det kan ikke bevises at den temperaturøkningen har noen innvirkning på sædkvaliteten når babyene vokser opp. Bl.a. fordi sædproduksjonen ikke starter før senere. Og andre studier peker også på kun en kortere periode med dårligere kvalitet når de har undersøkt på voksne menn. Altså interessant, men ikke noe som er håndfast:) Leste litt rundt på det, linker til to nyhetsartikler som forklarte det fint og oppsummerte greit. Men det er jo fra aviser, så dere må gjerne søke opp kildene selv, evt. mer spesifikke artikler. Avisene gir mer et overblikk:)


https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/story?id=117939&page=1

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/941174.stm


Tror jeg må søke opp mer sånt. Gøy å lese om tøybleier versus engangsbleier. Positivt og negativt. ^^,
 
Jeg er veldig positiv til tøybleier, og har full tro på mange fordeler for babyer å bruke det fremfor engangs. Men ble litt nysgjerrig av kommentarene deres, så googla litt. :angelic:

Vet ikke med kjemikalier, men ang. temperatur. Akkurat den påstanden ser ut til å stamme fra en tysk studie i 2000. Der fant de at temperaturen økte i snitt med 1 grad i engangs, sammenlignet med tøybleier. Noe de mente kunne være med å forklare generell nedgang i sædkvalitet de siste årene. Men det kan ikke bevises at den temperaturøkningen har noen innvirkning på sædkvaliteten når babyene vokser opp. Bl.a. fordi sædproduksjonen ikke starter før senere. Og andre studier peker også på kun en kortere periode med dårligere kvalitet når de har undersøkt på voksne menn. Altså interessant, men ikke noe som er håndfast:) Leste litt rundt på det, linker til to nyhetsartikler som forklarte det fint og oppsummerte greit. Men det er jo fra aviser, så dere må gjerne søke opp kildene selv, evt. mer spesifikke artikler. Avisene gir mer et overblikk:)


https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/story?id=117939&page=1

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/941174.stm


Tror jeg må søke opp mer sånt. Gøy å lese om tøybleier versus engangsbleier. Positivt og negativt. ^^,


Haha, altså jeg synes det er bare dumt å slenge ut slike påstander uten å ha noe pålitelig å legge ved. Det er så mye rart som sies rundt i ulike termingrupper og forumer så ville bare vite hvor denne personen har fått dette fra.

Med andre ord, det finnes ikke noe som tilsier at det er sant annet enn de aviskildene du legger ved. Synes man skal være forsiktig med å spre slike ting uten å ha noen håndfast.

Men om hun/de/dere velger å tro på det og å bruke det som arrgument for å bruke tøybleier så for all del :happy:
 
Back
Topp