Tøybleier vs engangs

Min erfaring er også kun fra barnehage. Det var aldri et alternativ å si nei til foreldrene, vi må ta hensyn til deres ønsker. Men jeg skal være ærlig å si at jeg synes det var ekkelt :p Barnet hadde ikke mer eksem enn andre barn, og hadde ikke problemer med redusert bevegelighet. Men resultatet ble det samme som Marthe0090 skriver; foreldrene ble dårligere på å ta hjem posene med skitne bleier hjem hver dag og gikk til slutt over til engangsbleier.
 
Synd at det ikke fungerte for det barnet dere prøvde det på, men ett barn er heldigvis ikke representativt for alle :)

At bevegeligheten blir hemmet er heldigvis bare tull, men det finnes sikkert noen bleier som har dårligere passform for enkelte barn enn andre.

Barnehagen vår virker positiv til tøybleier, og hvis de ikke er det skjuler de det heldigvis godt, all den tid de uansett må bruke de bleiene vi sender med :p
Vi var også positive til det i starten, men når vi så at det påvirket barnet negativt så ga vi beskjed om dette. Det er heldigvis individuelt så det kan absolutt fungere på noen ;)Det finnes vel også ulike typer tøybleier, men opplevde hvertfall at de som vårt barn hadde var veldig store og stive noe som påvirket hvordan hun fikk til å bevege seg. Noe påvirkning på motorikk på lang sikt har det sikkert ikke, men slik vi så det ble det et problem der å da.

Det er jo bare å prøve så ser man jo fort om det funker eller ikke:)
 
Har erfaring med tøybleier fra jobb (barnehage) og vil ikke anbefale dette. Vår opplevelse var at barnet fikk mer utslett og tøybleien gjorde at bevegeligheten ble redusert (gåtrening, klatring osv ble hemmet). Det ble også my ekstra for oss, og vi opplevde at det ble mye vask for foreldrene. Det endte til slutt med at de gikk over til vanlige bleier. Ser for meg at det kan funke når barnet er mindre, men ikke etter det har begynt i barnehagen. Det finnes så mange andre måter å spare både penger og miljø på:)

Tøybleier skal ikke påvirke bevegelighet og motorikk, da har en bleier som er helt feil til barnet. (min tøybleie gutt gikk når ham var 9 mnd, så tøybleier spiller ingen rolle for motorikk og bevegelighet) Det samme er tilfelle om barnet får utslett. Barn reagerer ulikt på ulike materialer, ofte går de lengre meloom bleieskift i bhg enn hjemme og kan da reagere om en ikke har gode nok bleier.

Min ble bleie fri før bhg start, men vet andre som bruker tøy i samme bhg og har bare hørt positivt /nøytralt fra de ansatte.

At foreldre er dårlige på å ta hjem skitne bleier er jo veldig uheldig, men har mer med foreldrene enn bleiene å gjøre. Blir like dumt som å ikke ta med klær etter at bleie frie barn har hatt uhell. Det ville ikke falle meg inn å ikke ta det hjem med en gang.
 
Btw så kan en annen grunn til at en går over til engangs før bleieslutt være at barnet vokser ut av tøybleie ne. Det er dyrt å kjøpe inn masse xl bleier bare for noen måneder. Aner ikke om dette har vert tilfelle for disse barna, men det er greit å vite at tøybleier kommer i ulike størrelser selv om er det meste av tiden bruker onesize.


Har også lyst å svare på kommentaren om at en kan være miljøvennlig på andre måter. Jeg støtter fult ut å være miljøvennlig på andre måter, i tillegg til å bruke tøybleier. Slik verden er med klima- og søppelutfordringer, så kan vi ikke velg et felt å være miljøbevisst på og så tenke at det er godt nok.
 
Har erfaring med tøybleier fra jobb (barnehage) og vil ikke anbefale dette. Vår opplevelse var at barnet fikk mer utslett og tøybleien gjorde at bevegeligheten ble redusert (gåtrening, klatring osv ble hemmet). Det ble også my ekstra for oss, og vi opplevde at det ble mye vask for foreldrene. Det endte til slutt med at de gikk over til vanlige bleier. Ser for meg at det kan funke når barnet er mindre, men ikke etter det har begynt i barnehagen. Det finnes så mange andre måter å spare både penger og miljø på:)

Oi, ja det hørtes ikke bra ut. De jeg kjenner som har vært mest opptatt av tøybleier og hvor bra de er, er bl.a. foreldre med barn som har atopisk hud, fordi det blir så mye mindre eksem med tøybleier kontra vanlige siden tøybleier skal gi mer oksygen til huden, så jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal bidra til mer eksem.. Når det er sagt har jeg atopisk hud/psoriasis selv, og vet at det er veldig forskjellig hva forskjellig hud reagerer og ikke reagerer på, men akkurat hudproblemer er en av hovedgrunnene til at jeg vil prøve dette, og har aldri hørt noen si at det bidrar til mer eksem, så ble litt forvirra nå :bag:

Tenker uansett at når barnet begynner i barnehage får man ta stilling til om det blir for mye styr da, og at jeg uansett vil prøve dette når baby er liten:)
Husker du hvilken type tøybleie det er du har erfaring med? Er jo kjekt og vite hvilken det er som lager så mye stress så man kan prøve å unngå akkurat den typen :p
 
Jeg ser det er kommet mye positivt og negativt her. Så jeg vil bare henge meg med i den positive rekken. Vi bruker tøybleier på fulltid og er veldig fornøyd. Samboeren min var veldig negativ før vi begynte og syntes som mange andre det var ekkelt, men det synes hun ikke lenger etter å ha erfart det. Det er mye mindre jobb enn først antatt. Og vi kommer til å bruke det på gutten i magen også. For guttebabyervil jeg også tilføye et ekstra positivt argument. Det er mindre sannsynlighet for dårlig infertilitet og sædkvalitet senere:) Når det gjelder barnehage og besteforeldre og sånt som skal bytte på småen vil jeg anbefale lommebleier med borrelås, det blir så og si helt likt å ta av og på som engangs så lenge foreldre har klargjort bleiene med innlegg på forhånd:) Lykke til til de som ønsker å prøve, herfra anbefales det på det sterkeste.
 
Btw så kan en annen grunn til at en går over til engangs før bleieslutt være at barnet vokser ut av tøybleie ne. Det er dyrt å kjøpe inn masse xl bleier bare for noen måneder. Aner ikke om dette har vert tilfelle for disse barna, men det er greit å vite at tøybleier kommer i ulike størrelser selv om er det meste av tiden bruker onesize.


Har også lyst å svare på kommentaren om at en kan være miljøvennlig på andre måter. Jeg støtter fult ut å være miljøvennlig på andre måter, i tillegg til å bruke tøybleier. Slik verden er med klima- og søppelutfordringer, så kan vi ikke velg et felt å være miljøbevisst på og så tenke at det er godt nok.

Man kan ikke være miljøvennlig på alt vettu. Er ikke bortkasta å være miljøvennlig ellers bare fordi man ikke bruker tøybleier eller??? Dummeste jeg har lest.
 
Må si meg enig her ja. Blir engangsbleier. Men sorterer da søppel og har god samvittighet ellers:happy:

Ja, ikke sant. Og til info så bruker jeg også menskopp til vanlig og ikke ob og bind. Så her er det NULL dårlig samvittighet for å gjøre det lettvint med to små barn hjemme ass :bored::hilarious:
 
Ja, ikke sant. Og til info så bruker jeg også menskopp til vanlig og ikke ob og bind. Så her er det NULL dårlig samvittighet for å gjøre det lettvint med to små barn hjemme ass :bored::hilarious:
Ååh jeg skal over på menskopp (bare ikke kommet så langt). Men det er pga jeg HATER bind og tampong:bag:

Men ellers i hverdagen så bruker jeg ikke skyllemiddel, ikke engangsgreier og bruker samme vannglass lenge. Fins mange måter å være miljøbevist på:)
 
Ååh jeg skal over på menskopp (bare ikke kommet så langt). Men det er pga jeg HATER bind og tampong:bag:

Men ellers i hverdagen så bruker jeg ikke skyllemiddel, ikke engangsgreier og bruker samme vannglass lenge. Fins mange måter å være miljøbevist på:)

Menskopp er helt genialt!! Bruker det ikke FORDI det er miljøvennlig, men det er jo seff en bonus. Jeg hater også bind og tampong! Føler også meg mye tryggere ift lekkasje med menskopp :hilarious: og den holder jo hele dagen :D

Jeg tenker at så lenge man bidrar litt er det bedre enn ingenting. Og hvis ikke alt er bedre enn ingenting, så vil jo det være det samme som å si at "gjør du ikke alt riktig, så gi faen i å gjør noe i det hele tatt". For meg var det en totalt høl i hue ting å si :bored::hilarious:
 
Menskopp er helt genialt!! Bruker det ikke FORDI det er miljøvennlig, men det er jo seff en bonus. Jeg hater også bind og tampong! Føler også meg mye tryggere ift lekkasje med menskopp :hilarious: og den holder jo hele dagen :D

Jeg tenker at så lenge man bidrar litt er det bedre enn ingenting. Og hvis ikke alt er bedre enn ingenting, så vil jo det være det samme som å si at "gjør du ikke alt riktig, så gi faen i å gjør noe i det hele tatt". For meg var det en totalt høl i hue ting å si :bored::hilarious:

Tror ikke det var helt sånn det var ment. Var jo et tilsvar til den som sa at tøybleier ikke fungerte, og at det var så mange andre måter å være miljøvennlig på.
Jeg leste det i alle fall som at denne mente at det ikke var noe poeng å ikke bruke tøybleier bare fordi man kunne gjøre andre ting. Og at den du siterte ikke var enig i den påstanden. Er jo bedre med pose og sekk, men hvis man ikke får til det er det selvsagt bedre å gjøre noe enn ingenting :)

En annen ting jeg syns det er veldig greit å prøve å være litt miljøbevisst på er også å unngå bruk av våtservietter. Klut er undervurdert!
 
Tror ikke det var helt sånn det var ment. Var jo et tilsvar til den som sa at tøybleier ikke fungerte, og at det var så mange andre måter å være miljøvennlig på.
Jeg leste det i alle fall som at denne mente at det ikke var noe poeng å ikke bruke tøybleier bare fordi man kunne gjøre andre ting. Og at den du siterte ikke var enig i den påstanden. Er jo bedre med pose og sekk, men hvis man ikke får til det er det selvsagt bedre å gjøre noe enn ingenting :)

En annen ting jeg syns det er veldig greit å prøve å være litt miljøbevisst på er også å unngå bruk av våtservietter. Klut er undervurdert!

Mulig jeg misforstod, men jeg var en av dem som skrev at det er fint å være miljøvennlig, men at jeg ikke bidrar med å bruke tøybleier. Så jeg tolket det som at det ikke var nok å gjøre andre ting. Men det var min oppfatning bare :p

Kluter brukes i stor grad her! Alt av ansiktsvask etter mat osv bruker vi kluter til. Ikke FORDI det er miljøvennlig, men fordi det er hudvennlig. Til bæsjeromper brukte vi engangs tørre stellekluter uten dårlig samvittighet, og skal gjøre det denne gangen også. Syns man skal være forsiktig med å komme med pekefinger bare fordi man selv er innmari opptatt av miljøet. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ikke er så fryktelig opptatt av det. Men jeg gjør min del som å sortere (noe) søppel og kutter ut unødvendig engangsting osv :)
 
Man kan ikke være miljøvennlig på alt vettu. Er ikke bortkasta å være miljøvennlig ellers bare fordi man ikke bruker tøybleier eller??? Dummeste jeg har lest.

Har vel aldri sagt at det er bortkasta??? Helt unødvendig å si at det jeg skriver er dumt bare fordi du ikke er enig i måten å prioritere på. Sier bare at en bør gjøre mer enn en ting. Å velge tøybleier eller ikke er hver enkelt sitt valg, men jeg mener en bør bidra på de feltene en kan. For min del er tøybleier bare et av disse feltene.
 
Har vel aldri sagt at det er bortkasta??? Helt unødvendig å si at det jeg skriver er dumt bare fordi du ikke er enig i måten å prioritere på. Sier bare at en bør gjøre mer enn en ting. Å velge tøybleier eller ikke er hver enkelt sitt valg, men jeg mener en bør bidra på de feltene en kan. For min del er tøybleier bare et av disse feltene.

Du skrev at det ikke går an å gjøre noen tiltak og tenke at det er nok. Og jo, det syns jeg er innmari dumt å si. Så kan vi naturligvis mene ulikt om det. Jeg respekterer at du bruker tøybleier og syns det er flott at noen gjør det. Men du sitter ikke på noen fasit om hva som er nok eller ikke.
 
Du skrev at det ikke går an å gjøre noen tiltak og tenke at det er nok. Og jo, det syns jeg er innmari dumt å si. Så kan vi naturligvis mene ulikt om det. Jeg respekterer at du bruker tøybleier og syns det er flott at noen gjør det. Men du sitter ikke på noen fasit om hva som er nok eller ikke.

Har heller aldri sagt at jeg har noe fasit. Du leser mye mellom linjene som jeg ikke skriver.
Jeg skrev at det ikke er nok å gjøre EN ting, det er ikke det samme som at "noen" tiltak ikke er nok (forskjell på entall og flertall). Med det mener jeg at den enkelte bør gjøre mest mulig, hva den enkelte kan bidra med vil jo variere. Det blir det samme som jeg sier at jeg bruker tøybleier, så da har jeg gjort mitt og kan forsøple og forurense så mye jeg vil på andre måter. Det blir faktisk litt dumt når jeg har mulighet til å gjøre mye mer.
 
Jeg lagde eeegentlig ikke denne tråden for at det skulle bli en stor miljødiskusjon:bag:

Men nå som det nå har blitt det, synes jeg uansett vi alle kan holde oss for gode til å kalle hverandre dumme være fordi man er uenige. Jeg leste heller ikke Majja83 sitt opprinnelige innlegg som at man må bruke tøybleier ellers bryr man seg ikke om miljø, men som et svar på at man kan redde miljøet på andre måter (og at ho anbefaler og redde miljø på andre måter i tillegg tøybleier). Mulig jeg leser og tolker feil, men vi må uansett kunne holde en litt hyggeligere tone uten og gå rett fra sak til person.

Det synes iallefall jeg :)
 
Har heller aldri sagt at jeg har noe fasit. Du leser mye mellom linjene som jeg ikke skriver.
Jeg skrev at det ikke er nok å gjøre EN ting, det er ikke det samme som at "noen" tiltak ikke er nok (forskjell på entall og flertall). Med det mener jeg at den enkelte bør gjøre mest mulig, hva den enkelte kan bidra med vil jo variere. Det blir det samme som jeg sier at jeg bruker tøybleier, så da har jeg gjort mitt og kan forsøple og forurense så mye jeg vil på andre måter. Det blir faktisk litt dumt når jeg har mulighet til å gjøre mye mer.


Du må nesten gå tilbake og se hva du selv har skrevet. Det er dine ord, ikke mine. Du sier jo selv at man gjør det man kan. Hvis jeg personlig syns jeg gjør mitt ved å sortere søppel er det det jeg bidrar med. Bedre enn ingenting. Ingen - absolutt INGEN - sier det er greit å forurense. Kjære vene!
 
Jeg lagde eeegentlig ikke denne tråden for at det skulle bli en stor miljødiskusjon:bag:

Men nå som det nå har blitt det, synes jeg uansett vi alle kan holde oss for gode til å kalle hverandre dumme være fordi man er uenige. Jeg leste heller ikke Majja83 sitt opprinnelige innlegg som at man må bruke tøybleier ellers bryr man seg ikke om miljø, men som et svar på at man kan redde miljøet på andre måter (og at ho anbefaler og redde miljø på andre måter i tillegg tøybleier). Mulig jeg leser og tolker feil, men vi må uansett kunne holde en litt hyggeligere tone uten og gå rett fra sak til person.

Det synes iallefall jeg :)

Jeg har aldri kalt noen dumme. Jeg sa at det jeg leste var dumt. Ikke personen.
 
Back
Topp