Tøybleier vs engangs

Sommerdrøm87

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Kjenner flere som har drevet med tøybleier, og de er veldig fornøyd og synes det er mye mindre styr enn mange skal ha det til, og så er det jo genialt for både lommebok og miljø - og ikke minst for sensitive barnerumper:) Men er det noen her som har prøvd begge deler og har noen tanker rundt dette?
 
Når folk snakker tøybleier, snakker vi tilpassede tøybleier eller? For i hodet mitt er vi tilbake på 1800 tallet med ei fille liksom:hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:
 
Har ikke prøvd selv. Ei venninne har akkurat vært på "tøybleietreff" og hun var vistnok frelst. Litt arbeid i starten og du må vel ha endel bleier for hånd men ellers skulle dette gå som en drøm. Tror de får noe støtte fra avfallshåndteringa også. Skal iallefall på slik samling selv etterhvert om noe dukker opp når lille er født.
 
Når folk snakker tøybleier, snakker vi tilpassede tøybleier eller? For i hodet mitt er vi tilbake på 1800 tallet med ei fille liksom:hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:

Haha, det er noe helt annet, de hadde jo noe tøybleiegreier på 70-tallet som også er helt avleggs i forhold til det greiene her.:p Ser at babyverden har en artikkel på det også hvis du har lyst til å lese mer:
https://www.babyverden.no/baby/alt-du-trenger-a-vite-om-toybleier/

Den typen jeg tenker på er det så vidt jeg har forstått et sperrelag ytterst og et innlegg innerst så du slipper og vaske hele greia for hver gang, men alt er i mer pustende materialer som bambus og ull, slik at huden til baby faktisk får oksygen og slipper alle de forskjellige stoffene som er i engangsbleier:)
 
Veldig naiv og enkel tankegang, kanskje, men here it goes: når jeg har tenkt tanken på tøybleier virker det egentlig helt supert. Men jeg klarer ikke slå fra men tanken på at jeg vil syntes det er ekkelt å vaske tøybleier med avføring i maskinen, og så skal jeg gjerne vaske ull på finvask i neste maskin? Rense maskinen mellom hver gang man vasker tøybleiene er jo heller ikke innafor. Vet det vil komme avføring på klær og sånt med jevne mellomrom og, men det tenker jeg (håper jeg) er sjeldnere, og kan fint håndteres i mindre mengder. Tanker?
 
Haha, det er noe helt annet, de hadde jo noe tøybleiegreier på 70-tallet som også er helt avleggs i forhold til det greiene her.:p Ser at babyverden har en artikkel på det også hvis du har lyst til å lese mer:
https://www.babyverden.no/baby/alt-du-trenger-a-vite-om-toybleier/

Den typen jeg tenker på er det så vidt jeg har forstått et sperrelag ytterst og et innlegg innerst så du slipper og vaske hele greia for hver gang, men alt er i mer pustende materialer som bambus og ull, slik at huden til baby faktisk får oksygen og slipper alle de forskjellige stoffene som er i engangsbleier:)
Har du link til den typen du tenker å kjøpe?☺️
 
Veldig naiv og enkel tankegang, kanskje, men here it goes: når jeg har tenkt tanken på tøybleier virker det egentlig helt supert. Men jeg klarer ikke slå fra men tanken på at jeg vil syntes det er ekkelt å vaske tøybleier med avføring i maskinen, og så skal jeg gjerne vaske ull på finvask i neste maskin? Rense maskinen mellom hver gang man vasker tøybleiene er jo heller ikke innafor. Vet det vil komme avføring på klær og sånt med jevne mellomrom og, men det tenker jeg (håper jeg) er sjeldnere, og kan fint håndteres i mindre mengder. Tanker?

Jeg tenker at man ikke bare krøller sammen og hiver i vaskemaskinen, man kan jo skylle de først o.l., hvis du skjønner hva jeg mener?

Søkte også opp på nettet nå, og det er visst noe som heter rispapir som tar seg av det! Det er et veldig tynt lag av engangspapir man kan legge inni tøybleia. Hvis avføringen er tørr kan man bare riste det av i do før man kaster papiret i søpla, og hvis det er veldig løst kaster man alt i søpla (rispapir skal ikke skylles ned). Det var også masse andre tips til hvordan man kan gjøre det rundt omkring så jeg:)
 
Har du link til den typen du tenker å kjøpe?☺️

Jeg er jo ikke heelt sikker på om jeg skal enda, men hvis du ser på den linken jeg la ut i forrige innlegg, så blir det sånn all in 2. Men nå har jeg nettopp lest enda mer om det, jeg tror jeg snart drukner i info om tøybleier, så er virkelig ikke helt sikker :hilarious:
 
Veldig naiv og enkel tankegang, kanskje, men here it goes: når jeg har tenkt tanken på tøybleier virker det egentlig helt supert. Men jeg klarer ikke slå fra men tanken på at jeg vil syntes det er ekkelt å vaske tøybleier med avføring i maskinen, og så skal jeg gjerne vaske ull på finvask i neste maskin? Rense maskinen mellom hver gang man vasker tøybleiene er jo heller ikke innafor. Vet det vil komme avføring på klær og sånt med jevne mellomrom og, men det tenker jeg (håper jeg) er sjeldnere, og kan fint håndteres i mindre mengder. Tanker?

Var min tankegang "den gang da" - men så lærte jeg at en baby jo har "utdretne" klær stadig vekk (særlig i nyfødtfasen) særlig når man bruker engangsbleier - så avføring vil det komme i maskina uansett. Visstnok er babybæsj også ganske vannløselig. Man vasker jo også truser og håndduker som vil ha en viss andel "underlivsbakterier" (inkl avføringsbakterier) uansett hvor voksen man er: jeg tror ikke at babybæsj akkurat er det verste man vasker i maskina... :) Man trenger ikke rense maskin, 90graders vask rekker mer enn nok. Jeg kjører det 2-3 gang i uka med vaskekluter, håndduker, sengsett og gulvkluter.
 
Vi bruker det. Men bruker engangs når vi er på ferie og sånn, rett og slett fordi det blir litt mye å ha med.
Jeg syns engangsbleier lukter mye mer, og det er deilig å slippe all søpla. Vi vasker kanskje to maskiner ekstra i uken, så syns ikke det er noe særlig ekstra jobb.
 
Vi bruker det. Men bruker engangs når vi er på ferie og sånn, rett og slett fordi det blir litt mye å ha med.
Jeg syns engangsbleier lukter mye mer, og det er deilig å slippe all søpla. Vi vasker kanskje to maskiner ekstra i uken, så syns ikke det er noe særlig ekstra jobb.

Ja, den har jeg hørt, at skal man bort er det greit og ha engangs for å slippe og ta med så mye, men kommer ikke på så mye annet jeg har hørt folk som har prøvd begge to sier at er bedre med engangsbleier, kommer du på noe annet?:) Tusen takk for svaret!:Heartred
 
Har stort sett brukt tøybleier på min første, og skal bruke det på tvillingene når de kommer. Vi har veldig gode erfaringer med tøy:
Mindre lukt, mindre lekkasjer (ingen bæsjelekasjer), bedre for huden, økonomisk (om en ikke tar av pga pene print), sinnsykt mye mindre søppel. Det jeg kommer på i farta. Vi hadde bleieslutt ved 21 mnd, om det skylles tøybleier skal jeg ikke si sikkert.

Ulempen er litt mer vask, men det er en maskin eller to i uka. Morsmelk æsj er vannløselig og kan gå rett i maskina, etter intro av fast føde kan en bruke engangspapir og kaste bæsjen. Null stress ;)
 
Jeg tenker at man ikke bare krøller sammen og hiver i vaskemaskinen, man kan jo skylle de først o.l., hvis du skjønner hva jeg mener? Søkte også opp på nettet nå, og det er visst noe som heter rispapir som tar seg av det! Det er et veldig tynt lag av engangspapir man kan legge inni tøybleia. Hvis avføringen er tørr kan man bare riste det av i do før man kaster papiret i søpla, og hvis det er veldig løst kaster man alt i søpla (rispapir skal ikke skylles ned). Det var også masse andre tips til hvordan man kan gjøre det rundt omkring så jeg

Var min tankegang "den gang da" - men så lærte jeg at en baby jo har "utdretne" klær stadig vekk (særlig i nyfødtfasen) særlig når man bruker engangsbleier - så avføring vil det komme i maskina uansett. Visstnok er babybæsj også ganske vannløselig. Man vasker jo også truser og håndduker som vil ha en viss andel "underlivsbakterier" (inkl avføringsbakterier) uansett hvor voksen man er: jeg tror ikke at babybæsj akkurat er det verste man vasker i maskina... :) Man trenger ikke rense maskin, 90graders vask rekker mer enn nok. Jeg kjører det 2-3 gang i uka med vaskekluter, håndduker, sengsett og gulvkluter.

Tusen takk for svar! Ikke tenkt på at babybæsj kan være mer vannløselig, det er jo et godt poeng i så fall. Og hvis man kan brukes rispapir eller annet vil jo det også gjøre det lettere. Tenkte jo selvfølgelig å kaste det som går i do/skylle ut før maskina, men ser for meg at bløt babybæsj sitter godt fast i tøyet. Men vil ikke rispapir/papir i bleia minske den positive biten med å ha tøybleie mot huden fremfor engangs? Ser jeg må lese meg opp på dette. ^^, Det positive med at tøybleier er bedre for barnet, puster bedre, er mer miljøvennlig og mer økonomisk er jo noe som gjør det verdt å gjøre skikkelig research før man sier 'nei takk' i hvert fall!
 
Ja, den har jeg hørt, at skal man bort er det greit og ha engangs for å slippe og ta med så mye, men kommer ikke på så mye annet jeg har hørt folk som har prøvd begge to sier at er bedre med engangsbleier, kommer du på noe annet?:) Tusen takk for svaret!:Heartred
Det kan jo være litt gris innimellom, og da må man jo håndtere det litt mer enn om man bare ruller sammen bleia og kaster alt sammen. Men det er ikke så ofte, og går overraskende greit.
De få gangene vi har hatt bæsjelekasjer har også vært med engangs, så er ikke sikkert man kommer utenom uansett :p
 
Tusen takk for svar! Ikke tenkt på at babybæsj kan være mer vannløselig, det er jo et godt poeng i så fall. Og hvis man kan brukes rispapir eller annet vil jo det også gjøre det lettere. Tenkte jo selvfølgelig å kaste det som går i do/skylle ut før maskina, men ser for meg at bløt babybæsj sitter godt fast i tøyet. Men vil ikke rispapir/papir i bleia minske den positive biten med å ha tøybleie mot huden fremfor engangs? Ser jeg må lese meg opp på dette. ^^, Det positive med at tøybleier er bedre for barnet, puster bedre, er mer miljøvennlig og mer økonomisk er jo noe som gjør det verdt å gjøre skikkelig research før man sier 'nei takk' i hvert fall!

Tror det rispapirgreiene er mer når baby har begynt med mer fast føde, men er ikke helt sikker. Det er uansett et veeeldig tynt lag med papir og vil puste mer enn engangs hvis jeg tenker rett :)
 
Tror det rispapirgreiene er mer når baby har begynt med mer fast føde, men er ikke helt sikker. Det er uansett et veeeldig tynt lag med papir og vil puste mer enn engangs hvis jeg tenker rett :)

Trodde bæsjen oftere var bløt de første månedene, jeg? Er det ikke da det er best med rispapir? Although, førstegangs, så jeg har null peiling! Men logikken din med pusting høres jo ikke dum ut. Flere tanker rundt dette, anyone? :)
 
Spurte gubben om tøybleier nå og gav han i 'oppgave' å lese om det. Han hadde visst allerede kommet over en forskningsartikkel på det, og kunne allerede alt om fordelene med tøybleier (uten å kunne noe om praktisk gjennonføring, det har han ikke lest). Så han var positiv til det før jeg i det hele tatt tok det opp. :D Jeg vil gjøre litt mer research først, men han sa "kjøp noen, så får vi i hvert fall testet det". Må si jeg er positivt overrasket her nå :hilarious:
 
Her har begge mine brukt tøy, men engangs på farten. Utrolig mange fine bleier, mindre søppel, Mindre lekkasjer, bleieslutt rett før toårsalder.

Har brukt alt i ett bleier og lommebleier. Veldig enkelt og greit. Brukte bleier legges i våtpose og vaskes ca annenhver-hver tredje dag.

Kaldskyll før vask, høy vannstand + ekstra skylling gjør alt så rent og pent. Bruker alltid kaldskyll og ekstra skylling på klesvask. Får vekk det meste av gris og vanskelige barneflekker da.
 
Back
Topp