PGD-tråden

Hei igjen:)
Bare et spørsmål, hvilken hormonbehandling hadde du før egguttak?

jeg har hatt to forskjellige, første med nesespray og sprøyter og nå sist var det bare sprøyter..
og nå ville de at jeg skulle ha noe annet, men jeg husker ikke navnet på det. (Er også sprøyter, som man skal blande selv før man setter sprøyten i magen)
Så derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har erfaring eller hatt den type sprøyter selv og vet kanskje litt om det ?:)

Hei igjen:)
Bare et spørsmål, hvilken hormonbehandling hadde du før egguttak?

jeg har hatt to forskjellige, første med nesespray og sprøyter og nå sist var det bare sprøyter..
og nå ville de at jeg skulle ha noe annet, men jeg husker ikke navnet på det. (Er også sprøyter, som man skal blande selv før man setter sprøyten i magen)
Så derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har erfaring eller hatt den type sprøyter selv og vet kanskje litt om det ?:)
Vi hadde Synarela (nesespray) og menopur (sprøyter hvor innholdet må blandes :)

Ååå! Skjønner, synst du det gikk greit å blande selv? :)
Fikk gubben til å blande det :p
Men tror jeg fint skulle klart det jeg og, bare å være litt forsiktig. Finnes video med forklaring og alt :)
Må bare passe på å ikke få overtrykk i flaska :)

Fikk gubben til å blande det :p
Men tror jeg fint skulle klart det jeg og, bare å være litt forsiktig. Finnes video med forklaring og alt :)
Må bare passe på å ikke få overtrykk i flaska :)

hehe, godt med hjelp noen ganger :happy:
Men så bra, tusen takk for svar :)

Hvor lang tid tok det med dere før DNA-profilen var klar? Nå er vi vel passert 6 mnd siden vi var i Sverige 4. juli. Kjenner det er litt sårt og vondt at aldri noe skjer.

Hvor lang tid tok det med dere før DNA-profilen var klar? Nå er vi vel passert 6 mnd siden vi var i Sverige 4. juli. Kjenner det er litt sårt og vondt at aldri noe skjer.

I det første brevet vi får så står det jo at det kan ta opp til ett år etter den første samtalen, men forespeiler de oss ikke noe mer konkret på samtalen? Tenker de må vel vite sånn ca hvor lang tid det vil ta men den enkelte sykdommen?
Hvis ikke så går man jo med et håp om at de vil ringe hver dag kan jeg tenke meg?
Vi venter enda på den første samtalen så jeg vet jo ikke

I det første brevet vi får så står det jo at det kan ta opp til ett år etter den første samtalen, men forespeiler de oss ikke noe mer konkret på samtalen? Tenker de må vel vite sånn ca hvor lang tid det vil ta men den enkelte sykdommen?
Hvis ikke så går man jo med et håp om at de vil ringe hver dag kan jeg tenke meg?
Vi venter enda på den første samtalen så jeg vet jo ikke

De helgraderer seg. Én fikk beskjed om opp til et år på samtalen og fikk telefon en mnd etterpå. Med oss sa de 9 mnd, og ser ut som vi blir ventende så lenge.

De helgraderer seg. Én fikk beskjed om opp til et år på samtalen og fikk telefon en mnd etterpå. Med oss sa de 9 mnd, og ser ut som vi blir ventende så lenge.

Uff, det er ikke bare bare å vente uten og vite hva som er i vente.
Du må ha lykke, lykke til videre. Krysser fingrene for at de vil finne svaret deres raskt:love2

Hei, lurte på en ting dere som har gått på medisiner , gikk dere på jobb, eller fikk dere sykemeld? :-)

Hei, lurte på en ting dere som har gått på medisiner , gikk dere på jobb, eller fikk dere sykemeld? :)
Jeg gikk på jobb, jobber i barnehage.
Var veldig var på mine reaksjoner mot barna, sa ifra til kollegaene mine når jeg starta og at jeg ville ha beksjed om de syns jeg var brå/krass mot barna.
Men alle syns det gikk over all forventing og jeg var meg selv, bortsett fra litt lavere energinivå og mer emosjonell :p

Hei!
Jeg har vært på avdeling for medisinsk genetikk og tatt gen-test. Jeg valgte det selv ettersom at min bror har en genfeil hvor jeg muligens er bærer. Hvis jeg er bærer får jeg tilbud om å søke om PDG, er jeg ikke bærer blir det å forsøke på den "normale" måten. :love2

Jeg har dog noen spørsmål og det er rundt det økonomiske rundt en slik behandling. (Jeg vet jeg kan ringe sykehuset å spørre, men alt forsvinner fra hodet mitt hvis jeg ikke har det skriftlig.) Jeg håper noen ønsker å svare meg på noen av spørsmålene! :hello2
1. Hva må jeg betale selv og hva er det jeg kan få støtte til?
2. Blir evt reise og hotell dekket? I så fall, for begge?
3. Hvor lang tid tok det fra søknaden var sendt inn til du fikk komme på samtale?
4. Jeg er 27år. Rent aldersmessig, burde jeg bare kjøre på nå? (tenker at årene går så fort og plutselig er det for sent)

:happy093.
Hei!
Jeg har vært på avdeling for medisinsk genetikk og tatt gen-test. Jeg valgte det selv ettersom at min bror har en genfeil hvor jeg muligens er bærer. Hvis jeg er bærer får jeg tilbud om å søke om PDG, er jeg ikke bærer blir det å forsøke på den "normale" måten. :love2

Jeg har dog noen spørsmål og det er rundt det økonomiske rundt en slik behandling. (Jeg vet jeg kan ringe sykehuset å spørre, men alt forsvinner fra hodet mitt hvis jeg ikke har det skriftlig.) Jeg håper noen ønsker å svare meg på noen av spørsmålene! :hello2
1. Hva må jeg betale selv og hva er det jeg kan få støtte til?
2. Blir evt reise og hotell dekket? I så fall, for begge?
3. Hvor lang tid tok det fra søknaden var sendt inn til du fikk komme på samtale?
4. Jeg er 27år. Rent aldersmessig, burde jeg bare kjøre på nå? (tenker at årene går så fort og plutselig er det for sent)
Spennende :-)

1. Det er en egenandel på ca 18.000 kroner på medisinene du trenger til behandlingen. Denne egenandelen betaler du 1 gang og gjelder for inntil 3 forsøk..

2. Reise og hotell blir dekket fullt ut, og det gjelder for dere begge :-)

3. Får vår del fikk vi påvist kromosonfeilen i juni 2018, hadde genetisk veiledning september 2018, ble godkjent av PGD nemnda i februar 2019, og kom inn til forsamtale V/ Karolinska i oktober 2019. Så kan det ta inntil 1 år før behandlingen begynner.. Så til punkt 4, ville jeg ha begynt prosessen så snart som mulig dersom dere velger å ha PGD samt. er klare :happy:

:happy093.
Spennende :)

1. Det er en egenandel på ca 18.000 kroner på medisinene du trenger til behandlingen. Denne egenandelen betaler du 1 gang og gjelder for inntil 3 forsøk..

2. Reise og hotell blir dekket fullt ut, og det gjelder for dere begge :)

3. Får vår del fikk vi påvist kromosonfeilen i juni 2018, hadde genetisk veiledning september 2018, ble godkjent av PGD nemnda i februar 2019, og kom inn til forsamtale V/ Karolinska i oktober 2019. Så kan det ta inntil 1 år før behandlingen begynner.. Så til punkt 4, ville jeg ha begynt prosessen så snart som mulig dersom dere velger å ha PGD samt. er klare :happy:

Tusen takk! Den egenandelen på 18000, må man betale hele summen med en gang?

Nå begynner jeg å bli bekymret for fremtiden :(

Hei Millusen,

Vi fekk endeleg beskjed like før jul etter 3 uttak ved Karolinska at vi har to friske embryo på frys. Skal i gang med innsett no, og eg lurte difor på om du kunne dele erfaringa di med både tida frå menstruasjon til eggløsning og prosedyra der, og prosedyra frå eggløsning til innsett og korleis du levde i tida fram til du skulle ta graviditetstest? Var du i full jobb og levde som normalt, eller vart du sjukmeldt? Eg har sjølv ein veldig hektisk kvardag med mykje stress og press, så er svært usikker på om eg bør roe ned, eller om eg berre skal køyre på? Vil liksom ikkje sitje for mykje i eigne tankar heller. Veit dette sjølvsagt er veldig individuelt og forskinga er veldig delt på dette med korleis stress påverkar sjansane for å bli gravid, men vil gjerne søkje å optimalisere prosessen så langt det let seg gjere, særleg i lys av at kor vanskeleg det har vore å få friske embryo. Høyrer difor gjerne di erfaring med dette, då det ser ut som vi har ei ganske lik historie.

Forøvrig må eg berre seie takk til alle som delar på dette forumet! Eg har sjølv lenge vore skeptikar til sånne her forum, men det er så fint å lese om andres erfaringar og ikkje minst finne eit fellesskap for PGD. Så tusen takk <3
Hei PGD-Inga :)

Nå er det over 1 år siden vi hadde siste egguttak og husker ikke så godt alt rundt, dessverre. Jeg har vært gjennom både lang og kort protokollbehandling. Googler du begge disse så får du et innblikk i behandlingsforløpene. Selv synes jeg kort prot. var best for meg. Det ga meg mindre psykisk belastning og betydelig mindre symptomer. Det var også her vi endte opp med 7 embryo på frys. Det er nok likevel lang prot de har som standard beh.forløp ved Karolinska da det er mange fordeler med det også.

Jeg hadde sykemelding de dagene vi reiste til Stockholm og én til to dager etter uttaket da jeg hadde litt smerter i etterkant. Utenom dette jobbet jeg fullt. Har en kontorjobb som inkl en del reising, har relativ høy arbeidsmengde og det er en stressende arbeids hverdag. Jeg trives dog utrolig godt med min arbeidssituasjon og med de arbeidsoppgaver jeg har, noe som gjør at jobben har vært et viktig "fristed" for meg de siste årene siden vår sønn døde. Om jeg hadde vært hjemme i behandlings-periodene under PGD hadde det nok resultert i mye mer (og unødvendig) grubling og bekymring for min del. Jeg var likevel litt obs på at jeg ikke skulle stresse særlig mye (som jeg ellers kanskje ikke bryr meg om) og tenkte ofte at "...det går ikke noe liv om dette tar litt lengre tid" og "...nå tar jeg meg en ekstra pause og spør noen av mine kollega om de kan hjelpe meg". Man må nok kjenne litt på hva som blir riktig for seg selv, men det er jo likevel vanskelig å vite hva som blir bra og riktig å gjøre i en slik situasjon.
De fleste fagpersoner anbefaler man lever som normalt, men samtidig anbefaler de fult ut hvile i de tilfeller der hvor man har hatt gjentatte mislykkede forsøk... Redselen for å gjøre noe "feil" lå hele tiden i bakhodet på meg.

Perioden mellom innsett og gravitest var veldig utfordrende. Prøvde å fylle dagene med gjøremål og hyggelige ting, for å få tiden til å gå raskest mulig. Det hjalp for meg i hvert fall. Ved ett av innsettene testet jeg først pos. (noen dager før selve testdagen) for så å teste neg. på den offentlige testdagen. Embryoet hadde nok festet seg for så å slippe taket kort tid etter.

Håper dette svarer litt på dine spørsmål :):Heartred Ellers får du bare si fra ;)

Tusen takk! Den egenandelen på 18000, må man betale hele summen med en gang?

Nå begynner jeg å bli bekymret for fremtiden :(
Vi betalte 14.000 kroner for første forsøk i medisiner..alt måtte betales ut når henta medisinene.. så nå når vi skal ha forsøk nr 2 må vi betale samme beløpet på nytt, for så å få refundert beløpet over 18.000 via HELFO i ettertid.. så ja, det er dyrt :-( men hotell og fly ble booket for oss når vi reiste til Sverige, så vi slapp legge ut noe der.. bortsett fra mat og bil/tog/transport osv..

Vi betalte 14.000 kroner for første forsøk i medisiner..alt måtte betales ut når henta medisinene.. så nå når vi skal ha forsøk nr 2 må vi betale samme beløpet på nytt, for så å få refundert beløpet over 18.000 via HELFO i ettertid.. så ja, det er dyrt :-( men hotell og fly ble booket for oss når vi reiste til Sverige, så vi slapp legge ut noe der.. bortsett fra mat og bil/tog/transport osv..
Ååja, skjønner jo hvorfor det er dyrt og enda bedre er det at staten vår tar en bit av det økonomiske for oss.

Back
Topp