P
PGD-Inga
Guest
Hei PGD-Inga
Nå er det over 1 år siden vi hadde siste egguttak og husker ikke så godt alt rundt, dessverre. Jeg har vært gjennom både lang og kort protokollbehandling. Googler du begge disse så får du et innblikk i behandlingsforløpene. Selv synes jeg kort prot. var best for meg. Det ga meg mindre psykisk belastning og betydelig mindre symptomer. Det var også her vi endte opp med 7 embryo på frys. Det er nok likevel lang prot de har som standard beh.forløp ved Karolinska da det er mange fordeler med det også.
Jeg hadde sykemelding de dagene vi reiste til Stockholm og én til to dager etter uttaket da jeg hadde litt smerter i etterkant. Utenom dette jobbet jeg fullt. Har en kontorjobb som inkl en del reising, har relativ høy arbeidsmengde og det er en stressende arbeids hverdag. Jeg trives dog utrolig godt med min arbeidssituasjon og med de arbeidsoppgaver jeg har, noe som gjør at jobben har vært et viktig "fristed" for meg de siste årene siden vår sønn døde. Om jeg hadde vært hjemme i behandlings-periodene under PGD hadde det nok resultert i mye mer (og unødvendig) grubling og bekymring for min del. Jeg var likevel litt obs på at jeg ikke skulle stresse særlig mye (som jeg ellers kanskje ikke bryr meg om) og tenkte ofte at "...det går ikke noe liv om dette tar litt lengre tid" og "...nå tar jeg meg en ekstra pause og spør noen av mine kollega om de kan hjelpe meg". Man må nok kjenne litt på hva som blir riktig for seg selv, men det er jo likevel vanskelig å vite hva som blir bra og riktig å gjøre i en slik situasjon.
De fleste fagpersoner anbefaler man lever som normalt, men samtidig anbefaler de fult ut hvile i de tilfeller der hvor man har hatt gjentatte mislykkede forsøk... Redselen for å gjøre noe "feil" lå hele tiden i bakhodet på meg.
Perioden mellom innsett og gravitest var veldig utfordrende. Prøvde å fylle dagene med gjøremål og hyggelige ting, for å få tiden til å gå raskest mulig. Det hjalp for meg i hvert fall. Ved ett av innsettene testet jeg først pos. (noen dager før selve testdagen) for så å teste neg. på den offentlige testdagen. Embryoet hadde nok festet seg for så å slippe taket kort tid etter.
Håper dette svarer litt på dine spørsmålEllers får du bare si fra
![]()
Ellers får du bare si fra
så vi er veldige heldige som får tre forsøk dekket i Norge, for blir fort veeeeldig dyrt totalt! Men likevel så er jo 18.000 kroner fra egen lomme veldig mye og sikkert vanskelig få til for mange.. så det er litt kjipt 
Gleder meg til å følge resten av dere her inne. Må alle ende opp med å få en frisk liten spire.
GRATULERER