PGD-tråden

Hei PGD-Inga :)

Nå er det over 1 år siden vi hadde siste egguttak og husker ikke så godt alt rundt, dessverre. Jeg har vært gjennom både lang og kort protokollbehandling. Googler du begge disse så får du et innblikk i behandlingsforløpene. Selv synes jeg kort prot. var best for meg. Det ga meg mindre psykisk belastning og betydelig mindre symptomer. Det var også her vi endte opp med 7 embryo på frys. Det er nok likevel lang prot de har som standard beh.forløp ved Karolinska da det er mange fordeler med det også.

Jeg hadde sykemelding de dagene vi reiste til Stockholm og én til to dager etter uttaket da jeg hadde litt smerter i etterkant. Utenom dette jobbet jeg fullt. Har en kontorjobb som inkl en del reising, har relativ høy arbeidsmengde og det er en stressende arbeids hverdag. Jeg trives dog utrolig godt med min arbeidssituasjon og med de arbeidsoppgaver jeg har, noe som gjør at jobben har vært et viktig "fristed" for meg de siste årene siden vår sønn døde. Om jeg hadde vært hjemme i behandlings-periodene under PGD hadde det nok resultert i mye mer (og unødvendig) grubling og bekymring for min del. Jeg var likevel litt obs på at jeg ikke skulle stresse særlig mye (som jeg ellers kanskje ikke bryr meg om) og tenkte ofte at "...det går ikke noe liv om dette tar litt lengre tid" og "...nå tar jeg meg en ekstra pause og spør noen av mine kollega om de kan hjelpe meg". Man må nok kjenne litt på hva som blir riktig for seg selv, men det er jo likevel vanskelig å vite hva som blir bra og riktig å gjøre i en slik situasjon.
De fleste fagpersoner anbefaler man lever som normalt, men samtidig anbefaler de fult ut hvile i de tilfeller der hvor man har hatt gjentatte mislykkede forsøk... Redselen for å gjøre noe "feil" lå hele tiden i bakhodet på meg.

Perioden mellom innsett og gravitest var veldig utfordrende. Prøvde å fylle dagene med gjøremål og hyggelige ting, for å få tiden til å gå raskest mulig. Det hjalp for meg i hvert fall. Ved ett av innsettene testet jeg først pos. (noen dager før selve testdagen) for så å teste neg. på den offentlige testdagen. Embryoet hadde nok festet seg for så å slippe taket kort tid etter.

Håper dette svarer litt på dine spørsmål :):Heartred Ellers får du bare si fra ;)

Tusen takk for utfyllande svar!

Eg har òg vore i full jobb ved alle uttaka, utanom eigenmelding sjølve uttaksdagen. Eg synest òg det er best å halde seg aktiv og i jobb, slik at tankane kjem over på andre ting. Har berre hatt lang protokoll, men takk for tips om kort protokoll. Skulle vi mislukkast på begge innsetta no, skal eg ha det i mente.

Håpar eggløsning klaffar denne månaden, slik at vi får innsett. Kjenner veldig på nervar i samband med innsett og ventetida etterpå, så mogleg eg tek ut noko sjukemelding då. Takk for tips om å ikkje teste for tidleg. Har lest om det, og vi har bestemt oss for å vente til testdag. Det blir for å seie det på godt norsk heilt jævleg, men prøver å vere positiv og halde håpet oppe. Det kan jo gå! Er vel ca. 50/50 om det festar seg eller ikkje.

Igjen, tusen takk for svar!

Mvh

Ingrid

Ååja, skjønner jo hvorfor det er dyrt og enda bedre er det at staten vår tar en bit av det økonomiske for oss.
Ja :happy: så vi er veldige heldige som får tre forsøk dekket i Norge, for blir fort veeeeldig dyrt totalt! Men likevel så er jo 18.000 kroner fra egen lomme veldig mye og sikkert vanskelig få til for mange.. så det er litt kjipt :bored:

Følte meg helt juvenil i går..
Mannen måtte ut og kjøpe angrepille!
Av alle ting!
Over 12 år sammen og det har kun skjedd en gang før, da jeg var 17år..

Føles helt på trynet ut når alt man ønsker seg er unger.
Det som er resten av assistert forumet sin største drøm, å bli gravid på egenhånd, er mitt verste mareritt.
Og jeg kjenner at det å gå uten p-piller stresser meg.. nå vil jeg bare at tr skal komme, så jeg kan slappe av igjen..

Last edited:
Hei alle sammen.
Jeg vil bare meddele at på tirsdag den 21.januar kom lille Sander til verden på keiserlig vis på St. Olavs Hospital. Hele den trevsomme pgd-prosessen er verdt all motgang, strev, uro, nerver, angst og frustrasjon! :Heartblue Gleder meg til å følge resten av dere her inne. Må alle ende opp med å få en frisk liten spire.

Hei alle sammen.
Jeg vil bare meddele at på tirsdag den 21.januar kom lille Sander til verden på keiserlig vis på St. Olavs Hospital. Hele den trevsomme pgd-prosessen er verdt all motgang, strev, uro, nerver, angst og frustrasjon! :Heartblue Gleder meg til å følge resten av dere her inne. Må alle ende opp med å få en frisk liten spire.
:smiley-bounce022 GRATULERER :Heartred:Heartred

Hei alle sammen.

Gratulerer så mye med lille Sander:Heartblue

Hei alle sammen.

Gratulerer så mye ❤️

Hvor lang tid tok det var uttak til innsett hos dere? Tok biopsiprosessen lang tid?

Noen som har hatt kort protokoll, ser at de fleste har hatt lang, men jeg skal ha kort uten spray:happy:

Hvor lang tid tok det var uttak til innsett hos dere? Tok biopsiprosessen lang tid?

Noen som har hatt kort protokoll, ser at de fleste har hatt lang, men jeg skal ha kort uten spray:happy:

Hei, jeg har hatt kort, vi hadde uttak i september 2019, og skulle hatt innsettelse i november 2019, men var litt uheldig med eggløsningstester og måtte vente til desember. :) (De sa at selve testingen kunne ta 3 til 7 uker)
Lykke til :)

Hei, jeg har hatt kort, vi hadde uttak i september 2019, og skulle hatt innsettelse i november 2019, men var litt uheldig med eggløsningstester og måtte vente til desember. :) (De sa at selve testingen kunne ta 3 til 7 uker)
Lykke til :)

Takk for svar, da belager jeg meg på at testingen vår tar 7-8 uker:happy: Har skjønt at her må jeg gå etter max tidsfrist:joyful:

Takk for svar, da belager jeg meg på at testingen vår tar 7-8 uker:happy: Har skjønt at her må jeg gå etter max tidsfrist:joyful:

Bare hyggelig :)
Hehe, ja ting tar litt tid.. trodde også at vi måtte vente lenge, men de ringte plutselig en dag :happy: masse lykke til :happy:

Vi har fått refundert over 50.000 kr totalt for medisiner. I tillegg refusjon for utlegg knyttet til reiser og overnatting i Stockholm.
Bare husk å ta vare på alt av kvitteringer, resepter og dokumentasjon for vedtak fra PGD nemda +++.
Ved ev. uttak der ikke gir noen embryo som kan tilbakeføres er det også viktig å få dokumentert dette fra Karolinska. Det har med definisjonen på antall forsøk her i Norge og vedtak om finansiering fra Staten (á 3 forsøk).
Hei :-) skal hente ut medisiner nå til nytt forsøk, og kommer til å gå over egenandelsgrensen. Første forsøk ble avbrutt, så det ble ikke noe uttak. Vet du om må sende med noe bekreftelse på dette fra Karolinska? Eller holder det med å sende inn alle kvitteringene fra apoteket, sammen med Pgd vedtak og div :woot::happy:

Hei og takk for en fin tråd!

Vi er også igang med pgd prosessen. Mistet tre på veien så håper vi skal lykkes med dette. Karolinska ringte med i dag og nå er det klart for egguttak. Skal begynne med medisiner i midten av februar og planlagt egguttak i mars.. Spent på hvordan kroppen vil respondere på medisinene og alt vi har i vente. Fint å ha noen å snakke med oppi alt dette ❣️

Back
Topp