Narkose

Narkose er ingen stor risiko, tvert om er narkose svært trygt. Hovedgrunnen til at narkose ikke er et alternativ er fordi det er kostbart - man trenger ekstra anestesi personell og avansert utstyr som ikke er nødvendig ved lokalbedøvelse. Narkose gir også ofte mindre alvorlige bivirkninger i ettertid som svimmelhet, kvalme og skjelvinger.

Risikoen for komplikasjoner som følge av narkose avhenger først og fremst av om pasienten har andre sykdommer, men risikoen er liten. Dødsfall som følge av moderne anestesi er sannsynligvis under 1 av 100.000. For å sette det i perspektiv er det altså mer risikofylt å føde.

Jeg har fler rundt meg som har dødd eller nesten dødd pga narkose, det kunne ikke falt meg inn å skulle ha narkose bare pga egguttak.
 
Jeg har fler rundt meg som har dødd eller nesten dødd pga narkose, det kunne ikke falt meg inn å skulle ha narkose bare pga egguttak.

At du hevder å kjenne flere som har trosset 1 av 100 000 statistikken endrer ikke risikoen knyttet til moderne anestesi (husk at det er forskjell på å dø av narkose og på å dø under narkose...). Å legge friske mennesker i narkose er i dag svært trygt. Det er en uting at folk sprer skremselspropaganda angående moderne medisin og legemidler, være seg narkose, keisersnitt, epidural eller smertestillende. Det hjelper ikke andre å ta velgjennomtenkte og rasjonelle valg.

Jeg ville forøvrig også så langt det lot seg gjøre valgt lokalbedøvelse ved egguttak, men det har i hovedsak å gjøre med at jeg da vil slippe å være groggy i opptil et døgn etterpå. :)
 
Last edited:
At du hevder å kjenne flere som har trosset 1 av 100 000 statistikken endrer ikke risikoen knyttet til moderne anestesi (husk at det er forskjell på å dø av narkose og på å dø under narkose...). Å legge friske mennesker i narkose er i dag svært trygt. Det er en uting at folk sprer skremselspropaganda angående moderne medisin og legemidler, være seg narkose, keisersnitt, epidural eller smertestillende. Det hjelper ikke andre å ta velgjennomtenkte og rasjonelle valg.

Jeg ville forøvrig også så langt det lot seg gjøre valgt lokalbedøvelse ved egguttak, men det har i hovedsak å gjøre med at jeg da vil slippe å være groggy i opptil et døgn etterpå. :)

Trosset 1 av 100000 statistikken? De har dødd fordi kroppen deres ikke tålte narkosen. Tror du og jeg er ferdig med denne diskusjonen nå jeg.
 
Trosset 1 av 100000 statistikken? De har dødd fordi kroppen deres ikke tålte narkosen. Tror du og jeg er ferdig med denne diskusjonen nå jeg.

Jeg burde formulert meg anderledes da jeg skrev trosset statistikken, så det beklager jeg. Personlige anekdoter er urelevant når det kommer til den faktiske risikoen knyttet til narkose. Det er viktig at medisinsk informasjon baseres på fakta, fremfor følelser og skremselspropaganda. Det finnes alltid noen som har dødd av noe som har lav risiko. Folk dør til og med av fullstendige hverdagslige ting, ingenting er fullstendig risikofritt. Det er problematisk dersom man baserer sin informasjon og dermed sine valg på slike dødsfall, fremfor faktisk risiko.
 
Last edited:
Jeg må ærlig innrømme at det var mye mer ubehagelig å sette eggene inn igjen enn selve uttaket var.
Jeg var så dopa og groggy at jeg merket ikke så mye.
Under innsettet MÅ man ha full blære (ubehagelig nok i seg selv), legen hadde i spekulumet som da presset ting opp samtidig som sykepleieren presset på blæra mi ovenfra. Jeg trodde ting skulle sprekke :hilarious:
 
Jeg må ærlig innrømme at det var mye mer ubehagelig å sette eggene inn igjen enn selve uttaket var.
Jeg var så dopa og groggy at jeg merket ikke så mye.
Under innsettet MÅ man ha full blære (ubehagelig nok i seg selv), legen hadde i spekulumet som da presset ting opp samtidig som sykepleieren presset på blæra mi ovenfra. Jeg trodde ting skulle sprekke :hilarious:

Åh husker den følelsen ja :p Og livredd for å tisse ut egget etterpå haha
 
Jeg må ærlig innrømme at det var mye mer ubehagelig å sette eggene inn igjen enn selve uttaket var.
Jeg var så dopa og groggy at jeg merket ikke så mye.
Under innsettet MÅ man ha full blære (ubehagelig nok i seg selv), legen hadde i spekulumet som da presset ting opp samtidig som sykepleieren presset på blæra mi ovenfra. Jeg trodde ting skulle sprekke :hilarious:
Jeg fikk ikke beskjed om å ha full blære :eek: Var på do mens jeg ventet på innsett. Hvorfor skal man ha full blære? Men innsett var uansett en ubehagelig opplevelse for meg også. Da var de riktignok litt hyggeligere syntes jeg, selv om de fortsatt var travle, men det var kun to personer i rommet kontra tre ved uttak. Og legen som gjorde innsettet snakket litt til meg underveis og sa at jeg var flink osv. Litt kommunikasjon hjalp veldig på for å slappe av! Han ved uttak kan jeg ikke huske sa noen ting til meg.
 
Jeg fikk ikke beskjed om å ha full blære :eek: Var på do mens jeg ventet på innsett. Hvorfor skal man ha full blære? Men innsett var uansett en ubehagelig opplevelse for meg også. Da var de riktignok litt hyggeligere syntes jeg, selv om de fortsatt var travle, men det var kun to personer i rommet kontra tre ved uttak. Og legen som gjorde innsettet snakket litt til meg underveis og sa at jeg var flink osv. Litt kommunikasjon hjalp veldig på for å slappe av! Han ved uttak kan jeg ikke huske sa noen ting til meg.

I haugesund var alle utrolig hyggelige og beroligende. Eller, legen var sur under uttaket da, men jeg tror det var pga overstimuleringen.
Jeg vet ikke hvorfor man må ha full blære. Men det var ikke godt :p
 
Jeg fikk ikke beskjed om å ha full blære :eek: Var på do mens jeg ventet på innsett. Hvorfor skal man ha full blære? Men innsett var uansett en ubehagelig opplevelse for meg også. Da var de riktignok litt hyggeligere syntes jeg, selv om de fortsatt var travle, men det var kun to personer i rommet kontra tre ved uttak. Og legen som gjorde innsettet snakket litt til meg underveis og sa at jeg var flink osv. Litt kommunikasjon hjalp veldig på for å slappe av! Han ved uttak kan jeg ikke huske sa noen ting til meg.
I haugesund var alle utrolig hyggelige og beroligende. Eller, legen var sur under uttaket da, men jeg tror det var pga overstimuleringen.
Jeg vet ikke hvorfor man må ha full blære. Men det var ikke godt :p
Det har med at man da får press på livmoren slik at den er lettere å nå
 
Legen vi var hos ved en privat klinikk sa at uttak ikke er et så stort mareritt som «alle» skal ha det til. Gruer meg sjukt likevel...
 
Jeg har skjønt det slik at det er en slags "narkose light" ved egguttak i utlandet, ikke full elefantbedøvelse liksom. Norge er vel gjerne mer forsiktige (eller restriktive) på mye, f.eks antibiotika, så det er sikkert en slik årsak.
 
Jeg vil heller ha uttak enn innsett. For jeg har hatt tre uttak og fire innsett. (Siste forrige uke)
Jeg har hatt en del narkose, senest i august, og vil helst unngå det.

Men er godt bedøvd, og sist prata vi om veibygging og landbruk under uttaket.
Det var en avslappa prat. Ett kvarter etter det var ferdig var jeg på vei til bilen.
 
Men offentlig - får man kun smertestillende da, ikke noe beroligende?
 
Men offentlig - får man kun smertestillende da, ikke noe beroligende?
Husker ikke helt, det var vel et par Paracet pluss noe annet, men husker ikke. Må sjekke i papirene mine isåfall, men vet at det ikke hadde særlig effekt på meg. Jeg reagerer ikke på Paracet da.
 
Du får vival, Paracet og noe intravenøst :)
Jøss, fikk du noe intravenøst? Tror jeg fikk noe lokalbedøvelse når jeg var på sykehuset, men husker ærlig talt ikke. Jeg kjente det ihvertfall godt når han stakk, men mye også fordi han jo presset på nedi der for å komme til (på samme måte som ved innvendig ultralyd, de presser godt oppi en for å få sett ordentlig på begge sider...)

Sjekket i de gamle papirene mine nå, og her er det jeg fikk som jeg skulle ta før jeg dro hjemmefra (slik at de skulle få tid til å virke før uttak): 1 gram paracet (to tabletter), 50mg voltaren (èn tablett) og 3,75mg dormicum (en halv tablett).
 
Back
Topp