Narkose

Fordi det er en unødvendig risiko å putte folk i narkose når det ikke er høyst nødvendig. Det koster ekstremt mye penger i tillegg.

De gjør det i andre land fordi det er "lettere" og de kan være mer hardhendte uten å risikere at kvinnen skvetter til.
La oss ikke glemme at i mange land har kvinner ekstreme komplekser mot at noen ser dem nedentil, i forhold til Norge..
 
Er egguttak så ille at du ønsker det? :hungover: Blir nesten litt nervøs, har ikke prøvd det selv enda :confused:
 
Er egguttak så ille at du ønsker det? :hungover: Blir nesten litt nervøs, har ikke prøvd det selv enda :confused:
De fleste får tilstrekkelig med smertestillende uansett. Grunnen til at TS spør er nok fordi hun har lest at deg er vanlig i utlandet.
 
De fleste får tilstrekkelig med smertestillende uansett. Grunnen til at TS spør er nok fordi hun har lest at deg er vanlig i utlandet.
Ble nesten litt svett her :hilarious:
 
Ble nesten litt svett her :hilarious:
Eh... det er vondt og ubehagelig. Men langt fra det værste jeg har opplevd. På smerteskalaen er det faktisk ikke værre enn 3-4 av 10, for meg. Men utfordringen er at stikkene kommer plutselig (og det er definitive merkbare stikk), legen presser på i underlivet ditt så det er ubehagelig sånn generelt, og at man nok føler seg veldig utsatt og sårbar når man ligger der og skrever. Jeg hadde ikke en hyggelig opplevelse. Er veldig glad for at jeg hadde mannen med meg. Men nå gikk jeg i det offentlige, og de er så kalde og kliniske i kontakten med pasienter der. Har hørt at det er bedre på private klinikker, mer medfølelse og menneskelighet. Å skape trygghet rundt situasjonen tror jeg hadde hjulpet mye mer enn narkose.
 
Narkose er jo også, for mange, særdeles ubehagelig og man går rundt i halvsvime i flere timer, opptil et døgn etterpå. I tillegg til at det er en ikke ubetydelig risiko knyttet til det å legge folk i narkose og det krever mye flere ressurser. I andre land kan man jo også velge helt fritt om man vil føde med keisersnitt eller vaginalt, og velger man keisersnitt kan man også velge med/uten narkose. Men dette er i hovedsak land der det ikke er det offentlige som betaler, men private forsikringer o.l.
 
Eh... det er vondt og ubehagelig. Men langt fra det værste jeg har opplevd. På smerteskalaen er det faktisk ikke værre enn 3-4 av 10, for meg. Men utfordringen er at stikkene kommer plutselig (og det er definitive merkbare stikk), legen presser på i underlivet ditt så det er ubehagelig sånn generelt, og at man nok føler seg veldig utsatt og sårbar når man ligger der og skrever. Jeg hadde ikke en hyggelig opplevelse. Er veldig glad for at jeg hadde mannen med meg. Men nå gikk jeg i det offentlige, og de er så kalde og kliniske i kontakten med pasienter der. Har hørt at det er bedre på private klinikker, mer medfølelse og menneskelighet. Å skape trygghet rundt situasjonen tror jeg hadde hjulpet mye mer enn narkose.
Regnet med at det ikke vil gå knirkefritt, men at det er så ille at narkose ville vært et alternativ så jeg ikke for meg :confused: (nå var det sikkert ikke det TS mente)
Trygghet og en god opplevelse er jo utrolig viktig i en sånn situasjon, regner med du kanskje ville rykket ned noen hakk på skalaen om opplevelsen din hadde vært god! Man er jo allerede i en utrolig sårbar posisjon ved at man må gjennom dette for å kunne få barn... Skal også gjøre det offentlig, får håpe de er hakket flinkere til å se pasienten :shifty:
 
Regnet med at det ikke vil gå knirkefritt, men at det er så ille at narkose ville vært et alternativ så jeg ikke for meg :confused: (nå var det sikkert ikke det TS mente)
Trygghet og en god opplevelse er jo utrolig viktig i en sånn situasjon, regner med du kanskje ville rykket ned noen hakk på skalaen om opplevelsen din hadde vært god! Man er jo allerede i en utrolig sårbar posisjon ved at man må gjennom dette for å kunne få barn... Skal også gjøre det offentlig, får håpe de er hakket flinkere til å se pasienten :shifty:
Ja, om de hadde klart å gjøre situasjonen hyggeligere hadde det nok hjulpet mye. Men de var allerede forsinket og skulle visst skynde seg. Ikke noen koselig eller beroligende prat i forkant, bare kle av og slenge beina opp i stolen og spre de, så stupte legen inn mens to andre stod og så på.
Altså, du skal ikke være så veldig privat av deg eller ha en intimsone...
 
Man strammer jo til når man har det ubehagelig. Og da gjør det ofte mer vondt. Derfor ville det hjulpet mye om de klarte å få pasienten til å slappe av.

Jeg hadde en operasjon i utlandet en gang. Lokalbedøvelse. Og så fikk vi en kopp urtete i forkant og fikk sitte/ligge og slappe litt av på et avskjermet rom. Da slapper man mer av.

På egguttak satt jeg jo på et bråkete og overfylt venterom i over en time og ventet, før jeg ble ropt opp og så måtte kaste klærne og hoppe i stolen. Det var noe helt annet...
 
Har aldri hatt eggutak nei, men er livredd for det :( pga jeg ha rhørt det er helt forferdelig.. Av min mor... Takk mamma...
Ikke hør på henne, er du redd for smerter så sier du det, be gjerne om ekstra bedøvelse nedentil.
Første uttaket mitt var ekstremt vondt, og på andre uttaket proppet de meg full av smertestillende og dobbelt bedøvelse, så jeg hadde det fint på den rosa skyen min til vi hadde tatt flyet hjem på kvelden :p og sistnevnte er sånn det bruker å være for folk, problemet er bare at jeg har høy toleranse.
 
Narkose er en stor risiko og ikke nødvendig hos de fleste ved egguttak. Hatt 4 stykk, vondt men ikke uholdbart :)

Dette går fint ❤️
 
Eh... det er vondt og ubehagelig. Men langt fra det værste jeg har opplevd. På smerteskalaen er det faktisk ikke værre enn 3-4 av 10, for meg. Men utfordringen er at stikkene kommer plutselig (og det er definitive merkbare stikk), legen presser på i underlivet ditt så det er ubehagelig sånn generelt, og at man nok føler seg veldig utsatt og sårbar når man ligger der og skrever. Jeg hadde ikke en hyggelig opplevelse. Er veldig glad for at jeg hadde mannen med meg. Men nå gikk jeg i det offentlige, og de er så kalde og kliniske i kontakten med pasienter der. Har hørt at det er bedre på private klinikker, mer medfølelse og menneskelighet. Å skape trygghet rundt situasjonen tror jeg hadde hjulpet mye mer enn narkose.
Det er urettferdig å ta alle offentlige under en kam. Jeg er offentlig i Porsgrunn. De er overhode ikke slik du beskriver , men helt motsatt. Varme gode mennesker alle de jeg har vært borti .Etter 7 forsøk så har jeg møtt endel.
 
Har aldri hatt eggutak nei, men er livredd for det :( pga jeg ha rhørt det er helt forferdelig.. Av min mor... Takk mamma...
Det er kanskje lett å si, men man må ikke høre på andre! Vi alle er forskjellige, som betyr at opplevelsene vil være forskjellige :happy: Jeg gruet meg noe helt forferdelig til å skylle egglederne mine, fordi jeg hadde googlet meg frem til at det var helt jævlig.. Jeg tok skyllingen og dro på seinvakt etterpå, nesten ingen blødning og ingen ubehag av det ;) Smertefritt vil det ikke være, men hvis det er uutholdelig er det ikke noe de hadde gjennomført når du er våken, bruker jeg å tenke :)
 
Har aldri hatt eggutak nei, men er livredd for det :( pga jeg ha rhørt det er helt forferdelig.. Av min mor... Takk mamma...

Vi er alle forskjellige, og det kan i tillegg sikkert oppleves ulikt fra gang til gang også. Jeg har bare gode opplevelser å dele fra de uttakene jeg har hatt. Blir avslappet av valium + diverse på forhånd, og kjenner ikke stress og ubehag av å blottlegge meg i det hele tatt. Har alltid skjørt/kjole på meg, og får et håndkle til å legge over. Lokalbedøvelsen virker godt, kjenner bare litt ubehag når de stikker hull på eggposene.

Håper du får like grei opplevelse. Lykke til! :happy:
 
Det er kanskje lett å si, men man må ikke høre på andre! Vi alle er forskjellige, som betyr at opplevelsene vil være forskjellige :happy: Jeg gruet meg noe helt forferdelig til å skylle egglederne mine, fordi jeg hadde googlet meg frem til at det var helt jævlig.. Jeg tok skyllingen og dro på seinvakt etterpå, nesten ingen blødning og ingen ubehag av det ;) Smertefritt vil det ikke være, men hvis det er uutholdelig er det ikke noe de hadde gjennomført når du er våken, bruker jeg å tenke :)

Jeg siterte litt feil i første innlegget mitt. Skulle bare si at jeg er enig i det du skriver, og at jeg synes hysteroskopi var langt mer ubehagelig enn uttak. :)
 
Jeg har hatt 10 egguttak, alle helt smertefrie for min del:)
 
Narkose er en stor risiko og ikke nødvendig hos de fleste ved egguttak. Hatt 4 stykk, vondt men ikke uholdbart :)

Dette går fint ❤️

Narkose er ingen stor risiko, tvert om er narkose svært trygt. Hovedgrunnen til at narkose ikke er et alternativ er fordi det er kostbart - man trenger ekstra anestesi personell og avansert utstyr som ikke er nødvendig ved lokalbedøvelse. Narkose gir også ofte mindre alvorlige bivirkninger i ettertid som svimmelhet, kvalme og skjelvinger.

Risikoen for komplikasjoner som følge av narkose avhenger først og fremst av om pasienten har andre sykdommer, men risikoen er liten. Dødsfall som følge av moderne anestesi er sannsynligvis under 1 av 100.000. For å sette det i perspektiv er det altså mer risikofylt å føde.
 
Back
Topp